حیدر العبادی در کنفرانس مطبوعاتی:هرگز از موضوع حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی عراق کوتاه نمی آییم/به هیچ عنوان بر سر نتایج همه پرسی گفتگو نخواهیم کرد
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:24:38


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 28739 || تاریخ : ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۲۰:۱۸                 بین الملل

حیدر العبادی در کنفرانس مطبوعاتی:هرگز از موضوع حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی عراق کوتاه نمی آییم/به هیچ عنوان بر سر نتایج همه پرسی گفتگو نخواهیم کرد


ایرانیان_نخست وزیر عراق تاکید کرد هرگز از موضوع حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی عراق کوتاه نمی آییم.


حیدر العبادی در کنفرانس مطبوعاتی:هرگز از موضوع حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی عراق کوتاه نمی آییم/به هیچ عنوان بر سر نتایج همه پرسی گفتگو نخواهیم کرد

به گزارش شبکه خبری ایرانیان  به نقل از تلویزیون العراقیه، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود  در بغداد گفت: هرگز از موضوع حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی عراق کوتاه نمی آییم.
وی افزودحکومت فدرال عراق اختیارات فدرالی خود را طبق قانون اساسی اعمال خواهد کرد. به موجب قانون اساسی بودجه فدرال باید به حکومت مرکزی بازگردد.  
العبادی تاکید کرد هشدار می دهیم که پیامدهای همه پرسی خسارت هایی را به کردستان و سراسر عراق وارد می کند. حکومت مرکزی عراق عزت و کرامت هیچ شهروندی به ویژه شهروندان کرد را مورد تعرض قرار نمی دهد.
نخست وزیر عراق تصریح کرد از اقدامات برخی از مقامات کردستان در نفرت پراکنی بین هموطنان تعجب می کنم. رهبران منطقه کردستان به خواست های محلی و منطقه ای و بین المللی در خصوص همه پرسی غیر قانونی گوش ندادند، ما نیز به هیچ عنوان بر سر نتایج همه پرسی گفتگو نخواهیم کرد. منابع مالی منطقه کردستان به دور از هر گونه نظارتی در حال گردش است و به حساب های شخصی در خارج کشور واریز می شود.
العبادی همچنین خاطر نشان کرد: همه پرسی فرآیند یک جانبه و فردی است که در برگزاری آن نظر شرکا یا خواست بین المللی محترم شمرده نشد.
 نخست وزیر عراق با غیر قانونی دانستن همه پرسی در منطقه کردستان تاکید کرد: هرگز اجازه نمی دهیم یکپارچگی ارضی عراق نقض شود.
حیدر العبادی در کنفرانس خبری هفتگی خود در بغداد گفت: نیروهای عراقی پیروزی های بزرگی در غرب الانبار و در منطقه الحویجه داشتند. با وجود تحولاتی که رخ داده است، این تحولات تاثیری در اولویت ما در نبرد با گروهک تکفیری صهیونیستی داعش نخواهد داشت و ما به آزاد سازی مناطق باقی مانده تحت اشغال داعش ادامه خواهیم داد. به زودی مناطق دیگری از دست داعش آزاد و به حضور این گروهک تروریستی در عراق پایان داده خواهد شد. بخش بزرگی از غرب کرکوک که در اشغال داعش بود و همچنین جاده مابین عکاشات و اتوبان بغداد-امان در غرب الانبار آزاد شده است و این عملیات ادامه دارد. پیشروی نیروهای عراقی در این منطقه به درستی و بر اساس نقشه از قبل طراحی شده در جریان است. ما هرگز از یکپارچگی ارضی عراق عقب نشینی نخواهیم کرد و این یک وظیفه ملی است که به آن پایبند هستیم و همچنین این مسئله یک وظیفه قانونی است.
وی با بیان این که  عراق کشور یکپارچه ای است افزود ما خواهان یک عراق قوی برای همه شهروندان این کشور هستیم. عراق ضعیف همه مردم این کشور را تضعیف خواهد کرد.
العبادی در ادامه افزود شکر خدا امروز شاهد آن هستیم که شمار زیادی از نیروهای عراقی برای یکپارچگی و رفاه عراق تلاش می کنند. شمار زیادی از عراقی ها با خون خود کشور خود را آبیاری و آزاد کرده اند. بنابراین هیچ انگیزه و دلیلی برای درگیری و کشمکش برای سیطره بر کشور وجود ندارد و متاسفانه چنین وضعی در این همه پرسی ایجاد شد.
وی گفت: در حالی که همچنان داعش بخش هایی از عراق به ویژه مناطقی از کرکوک را در کنترل خود دارد، برخی ها تلاش می کنند ما را به یک بحران داخلی بکشانند و خواهان تجزیه عراق هستند و در این زمینه همه پرسی غیر قانونی برگزار کردند. مردم عراق و طرف های بین المللی نیز با این همه پرسی مخالفت کرده اند.
 العبادی افزود ما بر اساس قانون اساسی از شهروندان خود حمایت می کنیم. ما تجربه دموکراتیک و انتخابات داریم. ما پارلمان خود را تعطیل و وزرای خود را از کابینه بیرون نکردیم. هر گونه ترمیم کابینه از طریق پارلمان صورت می گیرد. ما شیوه حکمرانی صدام را در عراق نداریم و با این شیوه نیز مخالفیم. فرقه گرایی و افراط گرایی در عراق مطرود است.
نخست وزیر عراق گفت: متاسفانه شاهد افراط گرایی و تبعیض نژادی در پایگاه های اینترنتی اجتماعی هستیم و باید این وضع متوقف شود. برخی ها می خواهند کینه و تنفر را تشدید کنند. تعجب آور است که برخی از مسئولان منطقه کردستان نیز چنین تنفر و کینه ای را رواج می دهند. باید این وضع متوقف شود و هر طرفی که کینه و نفرت را رواج دهد، بازخواست می کنیم و اجازه نمی دهیم به عزت و کرامت شهروندان عراقی بآسیبی وارد شود.
العبادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز در نشست کابینه تصمیماتی اتخاذ شد. گذرگاه های مرزی زمینی و نقاط پروازی در منطقه اقلیم کردستان در سیطره دولت فدرال عراق قرار خواهد گرفت.
نخست وزیر عراق در پاسخ به این پرسش که پس از اعلام نتیجه همه پرسی، قرار است کمیته برگزاری این همه پرسی هیئتی را برای سفر به بغداد، تهران و آنکارا برای مذاکره اعزام کند، آیا شما از مذاکره حمایت می کنید،گفت: ما موضع خود را اعلام کردیم و همچنان به مذاکره پایبند هستیم ولی درباره نتیجه همه پرسی غیر قانونی مذاکره نمی کنیم و هیچ گفتگویی درباره نتیجه همه پرسی نخواهیم داشت. برخی ها بر اساس نتیجه این همه پرسی، حقوقی خود را برای خود متصور شده اند. بنابراین این همه پرسی غیر قانونی هیچ نتیجه ای به همراه ندارد.
العبادی  تاکید کرد هر گونه ارسال محموله نفت از شمال عراق بدون اجازه دولت این کشور تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. باید درآمدهای نفتی در مناطق شمال به خزانه دولت عراق واریز شود تا در اختیار شهروندان درمنطقه کردستان قرار گیرد.
العبادی در پاسخ به این پرسش که تنش های سیاسی میان اربیل و بغداد ادامه دارد و به نظر می رسد ترکیه و عراق به دنبال رزمایش نظامی در نقاط مرزی هستند، آیا این رزمایش پیامی به منطقه کردستان است،گفت: ترکیه همسایه ماست و رئیس ستاد ارتش عراق نیز چندی پیش بنا به دعوت همتای ترکیه ای خود به این کشور سفر کرد. بخشی از تفاهم دوجانبه درباره رزمایش مشترک در مرزهای عراق و سوریه بوده است و ما نیروی مورد نظر را برای شرکت در این رزمایش اعزام کرده ایم. برگزاری این رزمایش میان کشورهای همسایه، اقدام خوبی است به طوری که دو کشور برای کنترل بر مرزهای خود با یکدیگر همکاری می کنند.
نخست وزیر عراق در پایان گفت: جامعه بین المللی از دولت عراق حمایت می کند چرا که ما مجری قانون اساسی و توافقات گذشته هستیم. ما به هیچ طرفی تجاوز نمی کردیم و آماده بودیم درباره هر موضوعی مذاکره کنیم ولی متاسفانه ممکن است مشورت های اشتباهی صورت گرفته باشد همان طور که شمار زیادی از مقامات در کشورهای مختلف اشتباه کرده و فجایع زیادی برای شهروندان خود ایجاد کردند. امیدوارم چنین فاجعه ای رخ ندهد. ممکن است مقامات منطقه کردستان همه اقدامات و نتیجه همه پرسی را لغو کنند و بار دیگر به میز مذاکره بازگردیم.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارش به نقل از نخست وزیر عراق  اعلام کرد منطقه کردستان عراق سه روز مهلت دارد تا اداره امور فرودگاه ها را به دولت مرکزی تحویل دهد.
حیدر العبادی گفت: «هرگز از وحدت و یکپارچگی عراق صرف نظر نخواهیم کرد و بر اساس قانون اساسی اعمال قدرت خواهیم کرد.»
العبادی افزود: « هرگز درباره نتایج همه پرسی منطقه کردستان عراق مذاکره نخواهیم کرد.»
وی افزود کابینه تصمیم گرفت در صورتی که دولت محلی منطقه کردستان اداره امور فرودگاه ها را تا سه روز آینده تحویل دولت مرکزی در بغداد ندهد پروازهای بین المللی به منطقه کردستان و از این منطقه را لغو کند.
حیدر العبادی خاطرنشان کرد کابینه عراق همچنین تصمیم گرفت کنترل و اداره گذرگاه های مرزی منطقه کردستان عراق تحویل دولت مرکزی عراق داده شود.



کلمات کلیدی


captcha