«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو
تاریخ: ۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت: 19:46:38


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 87594 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۴/۰۵ ۱۰:۱۴                 آموزش و پرورش

آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی کانون برگزار شد؛

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو


آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» صبح روز دوشنبه ۴ تیر با حضور مدیرعامل و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با معرفی برگزیدگان برگزار شد.


«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

به گزارش جامعه ایده آل، در این آیین که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل، فرهاد فلاح معاون فرهنگی، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل، کارشناسان و مربیان کانون و داوران حضور داشتند.

براساس این خبر فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در این آیین گفت: کانون پرورش فکری قبلا سامانه پیشنهادها داشت و زمانی‌که ما در معاونت فرهنگی کارمان را شروع کردیم درخواست راه‌اندازی دوباره این سامانه مطرح شد اما این سامانه را جواب‌گو ندیدیم و درنتیجه رویداد ایده‌پردازی «ثامر» را راه‌اندازی کردیم و اولین دوره را به مربیان کانون اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: تصمیم براین شد نخستین دوره این رویداد داخل کانون مطرح شود و ایده‌های زیادی هم ارسال شد. درنهایت ۱۰۶ ایده‌ جمع‌آوری شد که ایده‌های نسبتا کاملی است ولی جای کار بیشتری دارد.

فلاح تصریح کرد: این رویداد امکانی را فراهم می‌کند تا هرکس ایده‌ای به ذهنش رسید در یک قالب فنی مطرح کند، ایده‌های موازی را ببیند و درنهایت کانون آن ایده را اجرایی کند.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: مربی‌ها استعداد زیادی در حوزه تعلیم و تربیت و کودک و نوجوان دارند اگر بتوانند تراوش‌های ذهنی خود را در قالب یک ایده مطرح کنند ایده‌های خوبی شکل خواهد گرفت.

وی گفت: اگر می‌خواهیم سازمان را توانمند کنیم چاره‌ای نداریم جز در حوزه ایده‌پردازی کار کنیم و به کار آینده‌پژوهانه، آینده‌نگری و... توجه داشته باشیم.

فلاح بیان کرد: باید در حوزه ایده‌پردازی سرمایه‌گذاری کنیم. بی‌شک ساختارهای تعلیم و تربیت دست‌خوش تغییرات جدی خواهد شد. با ورود هوش مصنوعی و سبک زندگی که هوش مصنوعی در آن نقش دارد، تغییرات قابل توجهی شکل می‌گیرد.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که سبک زندگی که مبتنی بر بستر دیجیتال است ویژگی‌های خودش را دارد افزود: کانون پرورش فکری باید نسبت به تغییر رویکردها در حوزه تعلیم و تربیت چرخش مناسب داشته باشد و ما با آینده‌پژوهی پیش‌دستانه برنامه‌ریزی کنیم.

وی به رویاپردازی اشاره داشت و گفت: شاید لازم باشد روی رویاپردازی هم کار کنیم. رویاپردازی می‌تواند سکوی خوبی برای ایده‌پردازی باشد و کانون در این مسیر هم فعال است و به‌شدت نیازمند رویاپردازی است. الان باید در حوزه‌های مدیریت هم از این رویاپردازی استفاده کنیم.

فرهاد فلاح در پایان از داوران برای فعال کردن جریان ایده‌پردازی و کسانی که در برگزاری این رویداد تلاش داشتند قدردانی کرد.

«ثامر» فرصتی برای شکوفایی استعدادها و افزایش روحیه خلاقیت

سپس سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون بیان کرد: نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» به‌منظور ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت وفاداری مبتنی بر نوآوری؛ شناخت افراد ایده‌پرداز، نوآور و خلاق؛ ایجاد بستری مناسب برای معرفی ایده‌های نوآورانه؛ گسترش فرهنگ مشارکت و همکاری داوطلبانه، همراه با تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و تعلق سازمانی؛ ارج نهادن به شأن و منزلت انسانی کارکنان و بهره‌گیری و ارتقای توانایی‌ها و سرمایه‌های فکری آنها؛ شکوفایی استعدادها و افزایش روحیه خلاقیت، نوآوری و تشویق هم‌اندیشی و کارگروهی؛ ایده‌پروری در فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، ستادی و اداری و ایجاد فضای حمایتی از ایده‌پردازان کانونی برگزار شد.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

وی افزود: فراخوان نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» سال ۱۴۰۲ هم‌زمان با هفته پژوهش منتشر شد. بعد از انتشار فراخوان با بهره‌مندی از مشاوره داوران در نهایت ۱۰۶ ایده قابل طرح به ارزیابی اولیه رسید که از این تعداد ۲۲ ایده به مرحله نیمه‌نهایی و ۷ ایده به مرحله نهایی رسید.

عزیزیان در پایان گفت: «ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو است. این جریان ادامه دارد و قرار است دوباره در فرآیند منتورینگ (مشاوره و راهنمایی) قرار بگیرد.

همچنین هفت ایده رسیده به مرحله نهایی در بخش‌های مختلف برنامه از سوی ایده‌پردازان ارایه شد. این هفت ایده عبارتند از:

۱. ایده «ترسیم پرتره(نیمرخ) نوجوان کانونی» از سوی اعظم ایزدی از استان فارس و با هدف شکل‌گیری هویت تازه برای نوجوانان در مراکز کانون، تأثیرات بلندمدت تربیت اعضای کنشگر، آموزش و تربیت مبتنی بر نیازسنجی دقیق و مخاطب‌شناسی برای فهم نیازهای مطالعاتی نوجوانان و تاثیر رسانه‌ها و فناوری در جهت دهی به سمت کانون و فعالیت‌های آن.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

۲. ایده «چی‌خوبه؟» از سوی ملیحه باقری از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون و باهدف مرجعیت کانون در سیاست‌گذاری فرآیندهای طراحی و تولید محصولات فرهنگی و هدایتِ سبد مصرف محصولات فرهنگی.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

۳. ایده کو (برنامه‌ی کاربردی مراکز کانون پررورش فکری کودکان و نوجوانان) از سوی وحید خسروی از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون و با هدف دسترسی سریع و آسان کاربران با توجه به گستردگی استفاده کاربران از فضاهای مجازی، استفاده تبلیغاتی از این برنامه کاربردی در جهت شناساندن هر چه بیشتر کانون به عامه مردم و بالا رفتن آمار اعضای کانون و ترغیب خانواده‌ها برای عضویت فرزندان‌شان در کانون و استفاده از فعالیت‌های آن به دلیل سرعت در کسب اطلاعات و برنامه‌های کانون.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

۴. ایده «آزمایشگاه سیار» از سوی بی‌با رهسپار از استان سیستان و بلوچستان و با هدف فراهم کردن فرصتی شاد، برای اعضای مراکز سیار شهری و روستایی جهت انجام فعالیت‌های علمی، تقویت و پاسداشت روحیه پرسشگری و کمک به پرورش تفکر تحلیلی و منطقی کودکان.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

۵. ایده «پویش قصه‌گویی محلی» از سوی فریبا عزتی حق از استان همدان و با هدف شناسایی و ترویج آداب و رسوم محلی و حفظ لهجه‌های در حال انقراض به کمک قصه.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

۶. ایده «طرح راه‌اندازی مراکز خانواده‌محور کانون پرورش فکری «طرح کانون خانواده» از سوی شهرزاد قهرمانی از کرمانشاه و با هدف ایجاد ارتباط کیفی بین کودک و خانواده، مهارت‌افزایی والدین در تربیت کودک و نوجوان و تکمیل فرایند تربیت به واسطه نقش‌آفرینی والدین.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

۷. ایده «برگزاری جشنواره ملی سرودهای فولکلوریک (آواهای آیینی)» از سوی زهره یزدی‌زاده از استان قزوین و با هدف ایجاد پیوستگی تازه کانون با خانواده‌ها در حوزه یک رویداد تازه، بروز توانمندی و اثرگذاری کانون در عرصه‌ای جدید و جلب توجه و بازتاب رسانه‌ای تازه برای کانون، ایجاد زمینه تجربه‌های تازه برای مربیان و اعضای کانون  و توجه به درون‌داشت‌ها و اولویت‌های زیست بومی در فعالیت‌های کانون.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

در نهایت و بر اساس رای هیات داوران به‌ترتیب خانم‌ها بی‌با رهسپار از استان سیستان و بلوچستان و ملیحه باقری از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون رتبه‌های اول و دوم  و خانم‌ها زهره یزدی‌زاده از استان قزوین و فریبا عزتی حق از استان همدان به صورت مشترک رتبه سوم را به دست آوردند.

«ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو

حاضران در سالن نیز این ایده‌ها را داوری کردند و در نهایت ایده وحید خسروی از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون برگزیده این بخش شناخته شد.

از برگزیدگان با اهدای تندیس و لوح تقدیر، قدردانی و به صاحبان دو ایده دیگر نیز به‌واسطه راه‌یابی به مرحله نهایی لوح تقدیر اهدا شد.

بر اساس این گزارش پخش تیزر از مراحل برگزاری و داوری ایده‌های ارسالی نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» صبح روز دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ با حضور مدیرعامل و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با معرفی برگزیدگان در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.



کلمات کلیدی


captcha