بانک دی در مسیر تحول در حال حرکت است / جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند
تاریخ: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 18:51:43


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 85902 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ ۲۰:۱۱                 بانک ، بیمه

قاضی‌زاده هاشمی مطرح کرد؛

بانک دی در مسیر تحول در حال حرکت است / جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند


معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی بنیاد شهید مطابق ابلاغیه رهبری به بنیاد مستضعفان واگذار می‌شوند، گفت: می‌خواهیم به یک سازمان مطالبه‌گر تبدیل شویم.


بانک دی در مسیر تحول در حال حرکت است / جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

به گزارش جامعه ایده آل ؛ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش سراسری مدیران بنیاد شهید، گفت: مسیر کسب رضایت خداوند رحمان برای ما روشن و واضح است. قطعا کسب رضایت جامعه ایثار و شهادت در کسب رضایت خداوند است و اگر به نحوی خدمت کنیم که آنها از ما راضی باشند، حتما خداوند متعال هم از ما راضی می‌شود.

وی ادامه داد: بعضا کاری را انجام می دهیم و برای آن تحقق آن می دویم اما محصول نهایی حاصل نمی شود، اقدامات زیادی را در این زمینه می توانیم نام ببریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اقدامات در امور مادی خانواده ایثارگران اگر تبدیل به ارتقای شاخص رفاه اجتماعی، شاخص عدالت و کاهش آسیب اجتماعی آنها نشود، نشان دهنده عملکرد نادرست و ناموثر ماست.

وی تاکید کرد: طبق فرمایش امامین انقلاب، بنیاد شهید به عنوان افضل نهادها باید افضل عملکردها را داشته باشد. همکاران ما باید از افق دیگری به موضوعات نگاه کنند و به عنوان یک سازمان تمدن ساز و سازمانی که می خواهد جامعه نمونه بسازد آنهم در جامعه ای که افراد از قبل آمادگی داشته اند و نیمی از مسیر را طی کرده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: کسانی که به جامعه ایثارگری پیوسته اند خودشان نیمی از مسیر را رفته اند و ما نباید بگذاریم که آنها به علت مسائل روزمره از مسیر خارج شوند.

نگاه به موضوعات مختلف در سراسر کشور با یک زبان مشترک

وی با بیان اینکه امسال برای سومین سال پیاپی برنامه عملیاتی بنیاد شهید اجرایی می شود به لزوم تدوین چنین برنامه ای اشاره کرد و یادآور شد: تصمیم گرفته شد تا بر مبنای یک برنامه و زبان مشترک به موضوعات نگاه و بر اساس معیارهای مشترک اقداماتی انجام شود و ارزیابی اتفاق بیفتد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه تمام تلاش و زحماتی که همکاران و دوستان در طی این چهل سال برای بنیاد شهید کشیدند، قابل سپاس و تشکر است، تاکید کرد: با وجود اینکه طی یک یا دو مرحله، برنامه‌های استراتژیک و چشم اندازهایی برای بنیاد نوشته شده بود و گروه‌های مطالعاتی با هزینه‌های قابل توجهی به کار گرفته شده بودند، اما به‌دلیل نبود برنامه عملیاتی و پیوست بودجه‌ای، این برنامه اجرا و جاری نشده بود.

وی در ادامه افزود: ما با توجه به تجاربی که داشتیم، تصمیم گرفتیم با استفاده از سیاست های کلی ابلاغ شده و قانون اساسنامه برنامه جامع و مشترکی تهیه شود. به طور مثال در گام اول با اصلاح روندها، به دنبال ایجاد عدالت توزیعی بودیم و به کسانی‌که نیازمند بوده و برخوردار نشده‌اند، خدمت‌رسانی بیشتری انجام دادیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در گام دوم می‌خواهیم به یک سازمان مطالبه‌گر تبدیل شویم. آن چیزی که در نقطه آغاز قرار داریم این است که ذره ذره ضمن اینکه نقش بالادستی بنیاد شهید در سیاست گذاری و پیگیری قوانین مرتبط با ایثارگران را دنبال می‌کنیم، به سمت یک سازمان راهبردی حرکت کنیم که این سازمان باید تعریف کننده نقش ها برای سازمان های مختلف باشد و آن را دنبال کنند.

حرکت بنیاد شهید به سمت دولت کاملا هوشمند

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: ما در حال حرکت به سمت جلو هستیم؛ به‌طور مثال، در حوزه ایجاد عدالت هرچند نمی‌توانیم ادعا کنیم که به‌طور کامل، عدالت برقرار کردیم؛ اما می‌توانیم بگوییم آن را برای اجرا پایه‌گذاری و بعضی از آئین‌نامه‌ها را اصلاح کردیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه تاکنون تلاش شده انضباطی در این زمینه ایجاد شود، افزود: امیدواریم با استقرار کامل نظام هوشمند در بنیاد شهید به دولت کاملا هوشمند برسیم و در ادامه در این مسائل پیشرفت کنیم و جلوتر برویم.

خلاصه مفهوم ایثار و شهادت در سه بخش

وی در مورد پررنگ کردن نقش فرهنگ‌ساز بنیاد شهید خاطرنشان کرد: بنیاد شهید به گفته رهبر معظم انقلاب، کمربسته حوزه فرهنگ ایثار و شهادت است و باید بتواند نقش محوری فرهنگ‌سازی ایثار و شهادت را ایفا کند. ما نمی‌توانیم فرهنگ ایثار و شهادت را از فرهنگ اهل بیت جدا کنیم و بگوییم این دو از هم جدا هستند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: اگر امروز ایثاری در جامعه وجود دارد، منشأ آن، پیروی از حسین (ع) و یارانش است. اگر شهادتی در جامعه هست، به خاطر حضرت زهرا(س) است و نمی‌شود اینها را از هم جدا کرد. مفهوم بالادستی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در ترویج فرهنگ اهل بیت،  مفهوم میان بخشی آن توسعه فرهنگ شهدا و در پایین‌دستی ایثار اجتماعی، فعالیت‌های داوطلبانه، خدمت به خلق، توجه به دیگری، گذر از خود و موضوعاتی است که دوستان بنیاد شهید با قدرت و قوت دنبال خواهند کرد.

نقدها به بنیاد شهید را با دل و جان می‌پذیریم

وی در مورد طراحی برنامه‌های این بنیاد به‌صورت گام به گام خاطرنشان کرد: هرچند باید آرمانی به اهداف این بنیاد نگاه کنیم؛ اما این برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که امکان تحقق گام به گام را داشته باشیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: بخش‌های مختلف این برنامه را، انگیزه‌های نیروهای انسانی، آموزش نیروی انسانی، اصلاح نهادی و ساختاری، نظارت، ارزیابی، سوال، پرسشگری و مطالبه‌گری و… تشکیل می دهد.

وی افزود: مجموعه این مولفه‌ها یعنی صف، ستاد، محیط داخل و بیرون و همکاران ما در بنیاد باید به‌صورت زنجیره وار درست عمل کنند تا نتایج مطلوب آن حاصل شود و در این مسیر از هیچ نقدی گریز نمی‌کنیم. امیدوارم ضمن اینکه برنامه عملیاتی ابلاغ می‌شود، هر سه ماه یکبار همکاران ما آن را بازخوانی برگزار کنند تا ببینیم در محیط آیا این برنامه‌ریزی و طراحی کنونی، چقدر موثر بوده و آیا راهی که رفتیم درست بوده و ایرادات آن چه بوده است.

آسیب‌شناسی عملکرد برنامه‌های قبلی بنیاد شهید

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تفاوت عملکرد بنیاد شهید در استان‌های مختلف در موضوعات مختلف، تاکید کرد: این موضوعات باید آسیب‌شناسی شود تا سال بعد برای طراحی برنامه عملیاتی از تجربه امسال استفاده شود؛ همان‌‍طور که در برنامه فعلی نیز به عملکرد سال‌های گذشته برای ارتقای نتایج توجه شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم نقش راهبردی بنیاد شهید را ایفا کنیم، باید به این توجه کنیم که آثار خدمات ارائه شده در بنیاد شهید استان مربوطه چقدر رشد داشته است، به‌طور مثال، ایثارگران تعداد زیادی پرونده حقوقی دارند که به‌دلیل آگاهی کم حقوقی و نبود مشاوران حقوقی مناسب درگیر آن شده‌اند.

کاهش پرونده‌های حقوقی ایثارگران

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم دانش حقوقی ایثارگران و جامعه هدف رشد پیدا کند و یا افرادی در بنیاد معرفی شوند که ایثارگران برای حل این پرونده‌ها به آنها مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: آثار این خدمات در کاهش پرونده‌هایی که به اصطلاح منجر به کلاهبرداری از جامعه ایثارگری شده، نمود دارد. همکاران ما در بنیاد شهید در پایش برنامه عملیاتی توجه کنند که در این مسیر موانعی همچون مانع محیطی در استان‌های مختلف وجود خواهد داشت.

برداشتن موانع از سد راه پایش طرح عملیاتی

وی با بیان اینکه دوستان توجه کنند که در پایش طرح عملیاتی، حتما موانعی سر راه است، تصریح کرد: ممکن است این سراسری باشد یا در یک منطقه و یک استان خاص. طبیعتاً برای اینکه برنامه به نتیجه برسد، باید این موانع رفع شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه خاطرنشان کرد: چند وقتی پیش بحثی اینجا و در یک جلسه‌ مطرح شد و مدیرکل ارتباطات و مراجعات‌مان می‌گفت، بیش از ۷۰ درصد مراجعان به بنیاد، کسانی هستند که وقتی با کارشناس ستادی صحبت می‌کنند، مشکل آن فرد حل می‌شود. یعنی مشکل ۷۰ درصد از کسانی که مراجعه می‌کنند و مکاتباتی که با رئیس جمهور و خود ما در سفرهای استانی می‌شود، در سیستم داخلی قابل حل است.

وی افزود: وقتی مشکل ۷۰ درصد مراجعین ما به این شکل حل می‌شود مفهومش چیست؟ یعنی در بین این مراجعین، ۳۰ درصد خواسته‌شان شدنی و در چهارچوب قوانین نیست و ۷۰ درصد محق هستند. سوال این است چرا قبل از مراجعه به ستاد، دفتر رییس جمهور و یا دفتر مقام معظم رهبری مشکل‌شان حل نشده است؟ پاسخ این است که شخصی که مسئول پاسخگویی بوده یا آموزش ندیده و مسائل را بلد نیست و نه بلد است سوال کند و مشکل ارباب رجوع را رفع کند و در نهایت یک جواب سربالا می‌دهد و آن شخص را پاس می‌دهد به جای دیگر یا قدرت اقناع آن ۳۰ درصد را ندارد.

بنیاد سازمانی است که حقوقی و قانونی عمل می‌کنند

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: ما یک سازمانی هستیم که کاملاً حقوقی و قانونی عمل می‌کنیم و قانون‌گذار بعضا تا جزئی‌ترین امورمان را هم مشخص کرده است و قدرت انعطافش در خیلی از موارد مورد مراجعه مثل کمیسیون پزشکی و احراز و… پائین بوده و ضابطه‌مند است. در خیلی از موضوعات بنیاد نمی‌تواند دخل و تصرفی داشته باشد و اگر این کار را انجام دهد، کار غیر قانونی است. مطمئنا دستگاه‌های نظارتی به دقت رصد می‌کنند که مطلع هستید در گذشته هم برخی مدیران مربوطه در این زمینه دچار چالش شدند.

وی خطاب به مدیران استانی افزود: باید وقتی برای همکاران خودتان بگذارید، هم آموزش دهید و هم ارزیابی کنید و سطح کیفی افراد غیر مناسب را ارتقا دهید.

میز هاتف از امروز تبدیل به میز رسیدگی به شکایات می‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تغییر ماهیت میز هاتف به میز رسیدگی به شکایات عنوان کرد: هر مراجعه کننده به ستاد را یک شکایت در نظر می‌گیریم.  نامه‌ای که به رئیس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری داده می‌شود، را یک شکایت در نظر می‌گیرم و به‌عنوان یک شکایت از سوی بازرسی‌مان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر حق با او باشد، بررسی می‌کنیم چه کسی و در کجا باید پاسخ او را می‌داده و چرا پاسخ نداده است.

رشد چشمگیر در حوزه بیمه درمان

وی در ادامه اظهار کرد: معیار اصلی‌مان میزان نارضایتی است. دو روز گذشته در استان بوشهر و در شهرستان دشتی حضور داشتیم؛ یکی از موضوعاتی که مطرح شد، این بود که در تقویت منابع مالی و در نوع خدماتی که در حوزه بیمه درمان رشد چشمگیری داشتیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: سرانه ایثارگران در زمانی که وارد بنیاد شهید شدیم، ۱۷۴ هزار تومان بود و در حال حاضر ۵۷۰ هزار شده است؛ درحالی‌که منابع ما رشد نداشت و در حال حاضر پرداخت‌ها بر مبنای گزارش‌ها به روز شده و خدمات توسعه یافته است.

ماموریت به بنیاد شهید از ۲۰ سال پیش برای خروج از بنگاه‌داری در بخش اقتصادی

وی با اشاره به اقدامات کلان صورت گرفته در بنیاد شهید اظهار کرد: یک ماموریتی از ۲۰ سال پیش برای خروج از بنگاه‌داری در بخش اقتصادی، به بنیاد شهید داده شده بود. این موضوع محل بحث بود زیرا مشخص نبود کجا ماموریت‌مان است و کجا ماموریت‌مان نیست و یا بنگاه ماموریتی و بنگاه غیر ماموریتی کدام است؟

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: از مجموعه دفتر مقام معظم رهبری ابلاغیه‌ای به ما صورت گرفت و چارچوب کار برای‌مان مشخص شد. از آن زمان شروع به اقدام کردیم و در حال حاضر، اجرای آن ابلاغیه در حال اتمام است.

مجموعه گروه شاهد، به خانواده شهدا واگذار می‌شود

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: مجموعه گروه شاهد که متعلق به فرزندان و خانواده‌های شهداست، چهل سال در حبس بنیاد بود؛ اما به‌‎زودی مجمع آن با ثبت‌نام افراد برگزار شده و هیات امنا انتخاب می‌شود تا مدیریت مجموعه گروه شاهد به خود این عزیزان واگذار شده و از این به بعد، بنیاد شهید نقش حمایتی در این مجموعه دارد نه نقش مدیریتی.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص مجموعه کوثر اینگونه توضیح داد: مقرر شد تا مدیریت بنگاه های اقتصادی را به بنیاد مستضعفان واگذار کنیم و به اندازه دارایی تعیین شده توسط موسسه وابسته به دفتر مقام معظم رهبری شناسایی شده است سهام غیر مدیریتی به ما واگذار خواهد شد.

تشریح آخرین وضعیت بانک دی

وی در ادامه در خصوص بانک و بیمه دی اینگونه اظهارنظر کرد: برنامه‌ای خاص از جانب بانک مرکزی به ما ابلاغ شده است که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن پیش رفته است.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در حوزه بانک دی موانع ما بیشتر است، به‌دلیل اینکه زمانی‌که بانک دی را تحویل گرفتیم، ماده ۱۴۱ شده و نماد آن بسته بود، سه سال از تشکیل نشدن مجمع آن می‌گذشت، یک ناترازی هنگفت داشت اما امروز جزو بانک‌هایی است که از ردۀ در حال انحلال، به ردۀ اصلاح‌پذیر تغییر پیدا کرده است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: در حوزه‌های ایجاد بخش‌هایی که جزء ماموریت‌های بنیاد با تعریف جدید است، مانند حوزۀ علمی، پژوهشی، تربیتی و … بنیاد شهید به‌عنوان یک سازمان نهادساز باید نقشی جدی در ایجاد و تربیت نسل آینده و مدیران کشور ایفا کند. ان‌شاءالله در اصلاح ساختار استان‌ها این بخش به شما ابلاغ می‌شود که مسئولیت شما خواهد بود.

 



کلمات کلیدی


captcha