توجه ویژه به سازگاری فضای آموزشی با محیط زیست و اقلیم منطقه / مسیر توسعه فرهنگ محیط زیست از مقطع ابتدایی می گذرد
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 17:40:49


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 84554 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ۲۱:۳۳                 آموزش و پرورش

حمیدرضا خان محمدی در مراسم آغاز به کار پویش ملی نهالی برای نونهالان ؛

توجه ویژه به سازگاری فضای آموزشی با محیط زیست و اقلیم منطقه / مسیر توسعه فرهنگ محیط زیست از مقطع ابتدایی می گذرد


با حضور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور همزمان در سراسر ایران عزیز نخستین نهال ها برای نونهالان این سرزمین کاشته شدند.


توجه ویژه به سازگاری فضای آموزشی با محیط زیست و اقلیم منطقه / مسیر توسعه فرهنگ محیط زیست از مقطع ابتدایی می گذرد

به گزارش جامعه ایده آل؛ حمیدرضا خان محمدی معاون ‌وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان در مراسم آغاز به کار پویش ملی نهالی برای نونهالان که همزمان با سراسر کشور در مدرسه نرجس خاتون منطقه ۱۵ تهران برگزار شد، اظهار داشت: نامگذاری ۱۵ اسفند به نام روز درختکاری و توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به این امر بیانگر اهمیت این موضوع است که باید آحاد جامعه به ‌ویژه مسئولان به آن بپردازند.

خانمحمدی با بیان اینکه الگوی مصرف بشر از نعمات خداوند با همه ی توصیه های دینی و اخلاقی به اسراف نکردن به سمت مصرف افراطی متمایل شد، افزود: جامعه بشری با رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت به صورت افراطی و خودخواهانه از طبیعت استفاده کرده و همواره بیش از ظرفیت های موجود از منابع خدادای بهره برده است.

وی ادامه داد: به جهت عدم بهره برداری مناسب، در همه ی زمینه ها  از جمله درختان و محیط زیست، این منابع را با خطر کمبود و انقراض مواجه کرده ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم، اذعان داشت: در معارف و احکام دین به طبیعت بسیار توجه شده است. به عنوان مثال: مولا علی (ع) در نامه ای به یکی از کارگزاران به حفظ و رعایت حریم و حقوق حیوانات و طبیعت را مورد تاکید ویژه قرار داده اند. (نهج البلاغه، نامه 25، ترجمه سید جعفر شهیدی، ص 287).

وی با تاکید بر اینکه باید مدرسه ای شاداب و سازگار با محیط زیست برای دانش آموزان عزیز داشته باشیم، بیان کرد: برای ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تکلیف را در این زمینه مشخص کرده و در یکی از ساحت های تعلیم و تربیت که ساحت زیستی و بدنی است، توجه به محیط زیست و سازگاری فضای آموزشی و پرورشی با محیط زیست و اقلیم منطقه ای همواه در طرح ها و پروژه ها مدنظر قرار دارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه مسائل بچه ها را از نگاه خودشان بررسی کنیم و نیازهای آنها را بدانیم و تربیت مومنانه با مشارکت خانواده ها در فرایند تعلیم و تربیت رخ خواهد داد، ابراز داشت: مسیر توسعه فرهنگی و مفهوم فرهنگ به طور اعم در آموزش و پرورش و بالاخص از آموزش در مقطع ابتدایی می گذرد و معلمان به این موضوع که نقش موثری در تربیت فرزندان ایران اسلامی و توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست ایفا می کنند، توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: طبیعت شناسی و دوستی با طبیعت مقدمه ای بر خودشناسی و خداشناسی نیز می باشد و چه خوب است که نقش اصلی و عملیاتی کاشت و نگهداشت از درخت و نهال و فضای سبز را هم در این زمینه به دانش آموزان بسپاریم.

این مقام مسئول به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: این مسأله زیست محیطی که جریان آموزش را هم در مناطقی از کلانشهرها متاثر کرده است عامل انسانی دارد اما با راهکار توسعه فضای سبز و درختکاری می توان اثرات آن را تقلیل داد.

خان محمدی ادامه داد: ماموریت نوسازی مدارس در این زمینه طی دستورالعملی تدوین شده است و به ازای هر دانش آموز باید ۰.۵ مترمربع فضای سبز در مدارس وجود داشته باشد و کاشت نهال از ابتدای آغاز پروژه، ساخت آن فضای آموزشی در نظر گرفته شود تا هنگام بهره برداری مدرسه نهال سرسبزی داشته باشد و دانش آموزان آن مجموعه از آن بهره مند شوند.

وی در پایان با بیان اینکه با همدلی و هم افزایی مسائل بزرگ آموزش و پرورش قابل حل است، خاطرنشان کرد: 8000 طرح در حال اجرا داریم که در هرکدام نهال هایی کاشته می شود و در واقع بیش از ۱۱۰ هزار نهال را در این مدارس خواهیم کاشت و با مصرف بهینه و مدیریت منابع جهت نگهداشت و آبیاری این درختان می توانیم از  آب غیرقابل شرب استفاده کنیم.

 مجید عبدالهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه رهبری فرمودند: ظرفیت کاشت یک میلیارد درخت وجود دارد. بنابراین دستگاه تعلیم و تربیت هم در این امر مهم سهمی دارد که باید به دستان تک تک ما اجرایی شود.

وی در پایان افزود: مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، برنامه ریزی کردیم تا پویش ملی نهالی برای نونهالان با مشارکت اقشار مختلف از جمله دانش آموزان، معلمان، مدیران و خیرین و دستگاه ها را به طور فراگیر از امسال اجرایی کرده و در سالیان پیش رو مدارس با فضای سازگار با محیط زیست را داشته باشیم.



کلمات کلیدی


captcha