در این دوره از انتخابات بچه‌های مسجد به میدان آمدند/مساجد ظرفیت خوبی در عرصه هنر‌های نمایشی دارند/عضویت ۱۲۸ هزار نفردر سامانه بچه های مسجد
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 09:31:49


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 84363 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ ۱۸:۳۷                 دین و اندیشه

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد:

در این دوره از انتخابات بچه‌های مسجد به میدان آمدند/مساجد ظرفیت خوبی در عرصه هنر‌های نمایشی دارند/عضویت ۱۲۸ هزار نفردر سامانه بچه های مسجد


حجت الاسلام «کمال خداداده» رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برگزار ی رویداد «حضور» و ایده های بچه های مسجد برای افزایش مشارکت در انتخابات گفت : در این دوره از انتخابات بچه‌های مسجد به میدان آمدند و با ایده‌ها و برگزاری مناظرات و دعوت از برخی کاندید‌ها مردم را در جریان برنامه‌های کاندیداها قرار دادند.


در این دوره از انتخابات بچه‌های مسجد به میدان آمدند/مساجد ظرفیت خوبی در عرصه هنر‌های نمایشی دارند/عضویت ۱۲۸ هزار نفردر سامانه بچه های مسجد

به گزارش جامعه ایده آل، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده»، رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اصحاب رسانه به مناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس این ستاد، صبح امروز (چهارشنبه، ۹ اسفند) در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی برگزار گردید.


رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این نشست با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی با حرارت و جنب و جوش خاصی در آستانه انتخابات قرار دارد و مدل همراهی و همکاری در موضوع برگزاری انتخابات در کشور یک مدل مترقی و جدید است که در دنیا عرضه می‌شود.

وی با اشاره به برگزار ی رویداد «حضور» و ایده های بچه های مسجد برای افزایش مشارکت در انتخابات تصریح کرد: در این دوره از انتخابات بچه‌های مسجد به میدان آمدند و با ایده‌ها و برگزاری مناظرات و دعوت از برخی کاندید‌ها مردم را در جریان برنامه‌های کاندیداها قرار دادند. نظرسنجی‌های چند روز اخیر از مراکز رسمی نشان داد که به صورت بسیار محسوسی نرخ مشارکت بیشتر شده و امیدواریم تا ساعات و روز‌های آینده بتوانیم برخی از عزیزانی که تصمیم نگرفتند رای دهند را به صندوق‌ها دعوت کنیم.

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: با مشارکت بالا در انتخابات به دشمنان نشان می‌دهیم که مردم حتی برای تغییرات در روند جاری و قانونگذاری کشور، صندوق‌های رای را انتخاب می کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: طی یک سال گذشته توانستیم ۱۸۵۰ کانون فرهنگی هنری تاسیس کنیم که با توجه به کمبود بودجه، عدم تجهیز و سرانه پرداختی این کار شبیه معجزه است

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه امسال توانستیم هزار و ۸۵۰ کانون فرهنگی هنری جدید تاسیس کنیم، افزود: این اتفاق در حالی رقم خورد که با کمبود بودجه، عدم تجهیز و سرانه پرداختی مواجه بودیم و تاسیس این کانون ها شبیه معجزه بود اما این مسئله که کارگزاران مسجد به ما اعتماد کردند که مجموعه فرهنگی در سیستم مسجد تاسیس شود که با استفاده از آن در حوزه برنامه های فرهنگی، موضوعات کتاب و کتابخوانی فعالیت ها در مساجد افزایش یابد، امری قابل توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده گفت: اکنون بیش از ۴۴۰ مسجد به شبکه کانون ها اضافه شده و ۱۲۸ هزار نفر در سامانه بچه های مسجد نیز عضو شده اند که ما قصد داریم فعالیت های متنوعی را برای اعضای کانون ها در قالب این سامانه ارائه کنیم.

رییس ستاد کانون های مساجد کشور در ادامه به بحث اعتکاف دانش آموزی در سال جاری در سطح مساجد اشاره کرد و افزود: حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در اعتکاف شرکت کردند که از این آمار نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر دانش‌آموز بودند؛ استقبال به حدی بود که همه آنان که در مسجد کار می کنند معترف‌اند اگر ظرفیت بیشتری داشتیم آمار اعتکاف دانش‌آموزی بیشتر می شد.

وی ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور امسال در حوزه اوقات فراغت طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» را دنبال کرد تا ذیل برگزاری این طرح مسجد به عنوان کانون نشاط نقش آفرینی داشته باشد، در این راستا حدود شش هزار کانون شناسایی شده و در تابستان در حوزه اوقات فراغت کار دانش آموزی و تربیتی داشتند؛ ضمن اینکه اقداماتی با همکاری آموزش و پرورش صورت پذیرفت تا طی آن سامانه بچه های مسجد به سامانه نورینو متصل شود تا ضمن اطلاع اولیا از فعالیت کانون ها و شرکت دانش آموزان در این برنامه ها، فعالیت های مذکور در پرونده پرورشی دانش آموزان نیز ثبت شود که البته ثمره آن در سال های آینده متبلور خواهد شد و شاهد تربیت نسل با ایمان و مسجدی در جامعه خواهیم بود.

حجت الاسلام خداداده در ادامه به بحث پالایش و رتبه بندی کتابخانه ها اشاره کرد و افزود: در این عرصه از حدود ۱۲ سال قبل هیچ اتفاقی نیفتاده بود و ما آمار دقیقی از قرائت‌خانه‌های مساجد و کتابخانه هایشان نداشتیم اما عملیات خوبی آغاز شده و امیدوارم سال آینده بتوانیم در عرصه کتاب و کتابخوانی اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، ضمن اینکه در این راستا تفاهم نامه ای در آستانه امضا با نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفته است که امیدواریم مساجد بتوانند از منابع کتابخانه‌ها ذیل این تفاهم نامه بهره مند شوند.

وی در ادامه گفت: امسال موضوع پایگاه های قرآنی و پایگاه های مساجد جدی تر شد به ویژه بعد از تاکید مقام معظم رهبری نسبت به تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی که به طور خاص در ابتدای سال جاری از سوی معظم له بیان شد هرچند که پیش تر نیز ایشان منویات و سخنان متعددی در این عرصه داشتند، با توجه به این مسئله ما نیز به اندازه وسع خودمان شروع به تاسیس پایگاه های قرآن کردیم تا کرسی های تلاوت و تدبر در قرآن در سطح مساجد بیش از پیش به کار خود ادامه دهند.

حجت الاسلام خداداده تأکید کرد: ستاد کانون های مساجد کشور تجربه خوبی در حوزه طرح تلاوت نور داشته است، طرحی که تقریبا ۲۶ سال قبل توسط ستاد کانون های مساجد به مساجد کل کشور ابلاغ شد و امروز این اسم و بِرَند را در بیشتر مساجد می شنویم و سنت حسنه ای بود که همچنان نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: بنابراین ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با توجه به این تعبیر پیامبر (ع) که فرمود: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن» و همچنین تحقق و اجرای فرمایش مقام معظم رهبری، از ابتدای سال فراخوانی را در سراسر کشور منتشر کرد که طی آن مساجد در راستای بحث پایگاه های قرآنی ورود کردند و امروز بیش از سه هزار و ۵۰۰ پایگاه در سطح مساجد فعالیت دارند و تاکنون بیش از ۲۹ هزار کرسی تلاوت نور برگزار و گزارش این کرسی ها در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه مقصود مقام معظم رهبری از تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی رویکردی به جز مسابقات و محافل بزرگ اوقاف و نهادهای دیگر است، تصریح کرد: منظور ایشان محافل خانگی قرآنی بود لذا ما در این راستا سامانه دعوت از قاریان قرآن را نیز در برخی استان ها رونمایی کرده ایم که به زودی در تمام کشور نیز رونمایی خواهد شد، قاریان در این سامانه مشخصات خود را ثبت می کند و با مدیر کانون جهت تلاوت در ارتباط خواهند بود، ما امیدواریم در این روند قاریان بیشتری را به جامعه معرفی کنیم ضمن اینکه تاکنون نیز حدود سه هزار قاری قرآن که دارای مقام ملی، بین المللی و کشوری بودند در این سامانه ثبت نام کرده و ما نیز مشخصات این افراد را احصا کرده ایم و امیدواریم ذیل این اتفاق مبارک جامعه و موسسات قرآنی، دوباره مساجد را برای فعالیت های خود انتخاب کنند و این رفت و آمدها و بده بستان های قرآنی بیش از پیش در مسجد متبلور شود چرا که این خدمت دوطرفه است به این معنا که هم مسجد در خدمت چهره های قرآنی است و هم چهره های قرآنی در خدمت فعالیت های قرآنی هستند.

رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفت: در راستای اجرای فعالیت های قرآنی ستاد، هفته آینده اختتامیه مسابقات قرآنی مدهامتان در سنندج برگزار خواهد شد. این مسابقات جزو چهار مسابقه فراگیر کشور است و سابقه طولانی در حوزه اذان و تکبیر دارد و حضور رده سنی نوجوان و جوان در این مسابقات بیش از پیش به نشاط آن افزوده است.

وی افزود: امسال نزدیک به ۳۰۰ نفر از منتخبین استان‌ها در مراحل مختلف شهرستانی و استانی این مسابقات آزمون دادند و در نهایت اختتامیه این مسابقات در سنندج که میزبان برادران اهل سنت و شیعیان است، برگزار می شود؛ به هر روی قرآن محور وحدت میان ماست و در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان این مسابقات می تواند یک موج نشاط آفرین را در جامعه اسلامی ایجاد کند؛ این مسابقات ۱۴ اسفند به کار خود پایان می دهد.

حجت الاسلام خداداده در ادامه به جشنواره ملی تئاتر شبستان اشاره کرد و افزود: ابتدای امسال مدرسه‌ای را راه‌اندازی کردیم تا ذیل آن استعدادهای حوزه تئاتر شناسایی شده و از سوی دیگر زمینه آشنایی بیشتر با موضوعات تئاتر و گروه های نمایشی در سطح کانون های مساجد رقم بخورد که در این راستا اتفاقات خوبی را شاهد بودیم و نزدیک به سه هزار گروه نمایشی در کانون ها دوباره فعال شده و بخشی از آنها نیز اجرا داشتند که طی فراخوانی که منتشر شد حدود ۵۷۰ اثر از نقاط مختلف کشور دریافت کردیم.  

وی ادامه داد: اختتامیه جشنواره تئاتر شبستان از ۱۴ تا ۱۸ اسفند در ۱۸ مسجد برگزار می شود و گروه های منتخب تئاتر در مساجد بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا اجرا خواهند داشت که اسامی این مساجد نیز اطلاع رسانی خواهد شد. هدف ما این بود که بتوانیم هنرمند مومن انقلابی را از بستر این جشنواره تربیت کنیم؛ در واقع این جشنواره می تواند به معنای واقعی زمینه ساز بازگشت قطار هنرهای نمایشی به ریل مفاهیم متعالی انقلابی شود چرا که هنر تئاتر همواره در خدمت ارزش های انسانی بوده است.

رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد با بیان اینکه اوایل دهه ۶۰ و ۷۰ بهترین نمایش ها و گروه های تئاتر در مساجد اجرا داشتند، خاطرنشان کرد: اگر سیر فعالیت های تئاتر پس از انقلاب را در کشور مطالعه کنیم، می بینیم که جامعه تئاتر ما همواره وظیفه خود را برای ادای دین به این آب و خاک و پرچم ایفا کرده اند لذا ما نیز امیدواریم بتوانیم استعدادهای تئاتر را از بستر مساجد تحویل جامعه دهیم البته نگاه ما به تئاتر نگاه تربیتی است و اساسا نیز تئاتر افرادی را که با خود درگیر می کند، تربیت خواهد کرد.

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: امروز نیاز نوجوان و جوان ما فعالیت در این عرصه است، ضمن اینکه برای ارتقای فکری و رشد نوجوانان و جوانان تئاتر تاثیر بسزایی دارد که امیدوارم بازگشت قطار نیروسازی برای هنر و کانون های مساجد به شکل درستی حرکت کند و اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد.

در ادامه اصحاب رسانه به طرح سوالات خود پرداختند و از جمله خبرنگار ایرنا به طرح چند پرسش در رابطه با افتتاح چهار هزار پایگاه قرآنی در سطح کشور و پراکندگی این مساجد در سطح استان ها، چگونگی برگزاری کرسی های تلاوت، کانون های تخصصی خواهران و فعالیت آنها در استان ها، راه اندازی مجمع اخوت جهان اسلام و عضویت مدیران کانون ها در این مجمع، برش و فعالیت‌های معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کانون های مساجد و در نهایت وضعیت و شرایط کانون های راکد پرداخت.

حجت الاسلام خداداده در پاسخ به  سئوالی  در خصوص پایگاه های قرآنی گفت: اکنون سه هزار و ۸۳۰ کانون را در اطلس داریم که امیدواریم تا قبل از ماه مبارک رمضان به چهار هزار کانون برسند و این مراکز را افتتاح کنیم. جمعیت شهری این کانون ها دو هزار و ۱۲۵ و جمعیت روستایی ۱۷۰۵ کانون است که در مساجد پایگاه های قرآنی دارند و در این امر مشارکت گسترده‌ای داشته اند.

وی همچنین در مورد کانون های تخصصی خواهران در سطح کشور گفت: این کانون ها موضوع گفتمان زن و خانواده را دنبال می کنند؛ ما برای راه اندازی و فعالیت این کانون های تخصصی سراغ خواهرانی رفته ایم که مورد تایید امام جماعت بوده اند و با مفاهیم ارزشمندی که در حوزه زنان مطرح است، آشنایی داشتند. ما می خواستیم نگاه مقام معظم رهبری نسبت به مسئله زن و خانواده را ذیل فعالیت های این کانون ها متبلور و به ویژه بحث الگوی سوم زن که مورد اشاره و تاکید ایشان بود را محقق کنیمن.

رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: ماموریت اصلی کانون های تخصصی خواهران ترویج و تعمیق گفتمان و الگوی سوم زن است و ما سال آینده نشست های تخصصی را با کانون ها برگزار خواهیم کرد، ضمن اینکه امسال نیز کنگره بزرگی را در این عرصه برگزار کردیم.

حجت الاسلام خداداده در مورد بحث مجمع اخوت جهان اسلام گفت: اکنون پرونده اخوت ایمانی بین چند مسجد در بصره، خرمشهر، خراسان شمالی و ... شکل گرفته است و مقدمات موضوعات در جلسات مختلفی بحث شده است. باید توجه داشته باشیم که این کار دولتی نیست بلکه بین ائمه جماعات مساجد جریان دارد و امیدواریم بتوانیم در روز جهانی مسجد این عهد و پیمان اخوت بین مساجد را که منجر به ارتباطات فرهنگی مسجدی بین ائمه جماعات و کارگزاران مسجد می شود، محقق کنیم تا آنها از ظرفیت های یکدیگر مطلع شوند و در این حال ما نیز بتوانیم آن رویکرد تمدنی را گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: هماهنگی در راستای تحقق مجمع اخوت جهان اسلام با وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صورت پذیرفته و از اتفاقاتی که در این زمینه انجام شده بحث عضوگیری از اتباع بیگانه است که به موضوع مساجد جهان اسلام کمک شایانی خواهد کرد؛ لذا سامانه بچه های مسجد برای افرادی که ایرانی هستند اما در ایران زندگی می کنند، این ظرفیت را فراهم کرده که در سامانه عضو شوند که البته این اتفاق به خصوص با تقاضای برادران عراقی و افغانی رقم خورد و کانون های تخصصی در این زمینه به عنوان کانون فاطمیون فعالیت خود را آغاز کرده و امیدواریم بتوانیم در این عرصه نیز برنامه های مسجدی داشته باشیم.

رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور همچنین در پاسخ به بحث فعالیت معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برش مسجدی ذیل برنامه های این معاونت ها خاطرنشان کرد: نگاه وزیر این بود که نه تنها معاونت های وزارت ارشاد، بلکه همه وزارتخانه ها در عرصه مسجد فعالیت داشته باشند و این مسئله در هیات دولت به تصویب برسد لذا ما نیز دنبال مذاکراتی با کمیسیون فرهنگی دولت هستیم؛ البته تاکنون نیز در سطح وزارت ارشاد معاونت فرهنگی، معاونت هنری، انجمن سینمای جوان و ... در بحث عملیات برای مسجد و خصوصا کانون ها برنامه داشته اند.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در جوار مسجد، اعلام کرد: در آینده نزدیک این تعداد به ۳۰ هزار کانون افزایش می یابد.

حجت الاسلام خداداده در ادامه به برگزاری بخش کشوری شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸ هزار نفر در مسابقات قرائت، حفظ و ترتیل شرکت کردند و در مراحل مختلفی از آنها آزمون گرفته شد که از این میان ۲۷۰ نفر به مرحله کشوری راه یافته اند.

رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ادامه به فعالیت های کانون های اهل سنت در سطح کشور اشاره کرد و گفت: دو هزار کانون اهل سنت داریم که ظرفیت بزرگی محسوب می شوند و امیدواریم بتوانیم برنامه ویژه ای را برایشان داشته باشیم که البته در این راستا اختتامیه مسابقات قرآنی مدهامتان با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان در سنندج برگزار خواهد شد.

وی در تشریح سایر فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: ماه قبل سامانه ای را راه اندازی کردیم چرا که پیش از آن راه ارتباطی بین مردم و یک شبکه که بتواند پیام و نگاه آنها را به کارگزاران مسجد منتقل کند، وجود نداشت؛ بنابراین با توجه به ظرفیتی که ستاد در گستره ملی دارد، سامانه ۸۹۴۰ روز ۱۸ اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می شود و تلاش ما این است که بتوانیم متولیان امر را یک روز در طول هفته در راستای شنیدن نکات مردمی، گفت و گو و حل مسایل آنها میزبانی کنیم.

حسین عالم بخش، دبیر نخستین جشنواره تئاتر شبستان نیز طی سخنانی در این نشست گفت: دو هزار و ۶۰۰ گروه تئاتر در کانون های مساجد داریم و از ابتدای سال جاری به دنبال احیای این گروه ها بودیم. مدرسه تئاتر شبستان راه اندازی شد و چهار استادیار در سامانه بچه های مسجد، آثار هنرمندان را بازبینی کرده و با آن ها ارتباط برقرار کردند تا این گروه ها دوباره به مسجد برگردند؛ همچون دهه ۶۰ که در مساجد تبلور نمایش و سرود را داشتیم که به مرور زمان به دلیل بعضی از اشتباهاتی که خودمان انجام دادیم و گسترش برخی مراکز فرهنگی در محلات، مسجد را فقط به عبادت اختصاص دادیم.

مشاور هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد افزود: با توجه به نهضت بازگشت به مسجد که با پرچمداری آقای خداداده و دوستان ستاد کانون های مساجد رقم می خورد، جشنواره ملی تئاتر شبستان به دنبال آن است که این جریان را دوباره به رگ های فرهنگی مساجد تزریق کند.

وی افزود: ۵۶۳ اثر از گروه های تئاتری به دبیرخانه رسیده و ۲۸ اثر برای اجرا در مساجد انتخاب شده و در تهران به میزبانی ۱۴ مسجد با حضور مخاطبان مسجدی و محلی از ۱۳ اسفند به مدت چهار روز اجرا می شود و در سالروز تاسیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای اختتامیه به دور هم جمع خواهیم شد.

بنابراین گزارش ؛رونمایی  از پوستر مرحله کشوری شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان و سامانه همراه مسجد (۸۹۴۰)  پایان بخش این نشست بود.



کلمات کلیدی


captcha