حجت الاسلام خاموشی: انقلاب اسلامی حاصل پیوند امت با امام است/حرکت دیپلماسی دانش بنیان ایران در چشم اندازی روشن
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:53:36


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 83372 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ ۲۳:۵۵                 اوقاف و امورخیریه

جشن پیروزی انقلاب اسلامی در شرق آفریقا؛

حجت الاسلام خاموشی: انقلاب اسلامی حاصل پیوند امت با امام است/حرکت دیپلماسی دانش بنیان ایران در چشم اندازی روشن


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه انقلاب اسلامی را پیوند امت با امام و خونبهای شهیدان برای آزادی ایران می دانیم گفت: در ایران اسلامی همگام با کشورهای دیگر در زمان حاضر به سوی دیپلماسی دانش بنیان سوق پیدا کرده ایم و ترجیح می دهیم دیپلماسی علمی که با کشورهای دیگر کلید زده ایم ادامه داشته باشد.


 حجت الاسلام خاموشی: انقلاب اسلامی حاصل پیوند امت با امام است/حرکت دیپلماسی دانش بنیان ایران در چشم اندازی روشن

به گزارش جامعه ایده آل ؛مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پنجشنبه 12 بهمن با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین علی تقوی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در تانزانیا و حسین الوندی، سفیر ایران در تانزانیا و محسن معارفی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا در مرکز اسلامی جامعه المصطفی واقع در شهر دارالسلام (پایتخت تانزانیا) برگزار شد.  
رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در تانزانیا ضمن خیر مقدم به حاضران در این مراسم و تبریک فرارسیدن دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز حکومت الهی در جهان، برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی و بیداری مستضعفان جهان به همه حاضران گفت: انقلاب اسلامی ایران بعثت انبیا را در خاطره ها زنده کرد و امام خمینی(ره) انقلابی کرد که معجزه قرن نامیده شد. امام خمینی(ره) شخصیتی بود که از یک جمع پراکنده و پریشان، یک امت واحده ساخت. او تخت فرعونهای زمانه را لرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن ساخت. همه می دانند که جمهوری اسلامی ایران در دنیا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاهی نداشت، به برکت حضور معمار بزرگ انقلاب و بعد از ایشان با هدایتگری فقیه وارسته حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) به لطف الهی به قله های رفیع در ابعاد مختلف در داخل و خارج کشور رسیده ایم.
وی اظهار کرد: با عنایت الهی در حوزه های پزشکی، دانشگاهی، علمی، کشاورزی، ورزشی، اقتصادی و دستاوردهای قرآنی به موفقیت های خوبی دست یافته ایم. شکستن ابهت پوشالی ابرقدرتهای جهان و توزیع قدرت در جهان یکی از اقداماتی بود که امام خمینی(ره) انجام داد. بازکردن دریچه امید در دل مستضعفان یکی دیگر از این اقدامات بود و همچنین همگرایی امت اسلامی از کارهای ارزشمند انقلاب اسلامی بوده است. درواقع در ابعاد مختلف این شجره طیبه نشر و نمو و بسط زیبایی داشته و یکی از زیبایی ها جامعه المصطفی العالمیه است که امروز نور این کار ارزشمند در دنیا تلالو عجیبی دارد.

سفیر ایران در تانزانیا نیز با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک حرکت ضد استبدادی و ضد استعماری و عدالتخواهانه در داخل و در عرصه بین المللی بوده و هست، گفت: امام راحل به پشتوانه عنایت الهی و حمایت اکثریت مردم ایران، جنبش یکصد ساله مردم ایران را با رهبری شایسته خویش به ثمر رساند. مردم‌سالاری دینی را در کشور ایجاد و به این ترتیب معنویت گرایی در داخل و عرصه بین الملل احیا و گسترش پیدا کرد. ترویج استقلال و آزادی و مردم سالاری دینی به شکل جمهوری اسلامی همچنان از اهداف انقلاب اسلامی است.
وی عنوان کرد: این ایام فرصت مغتنمی فراهم آمده تا مروری مختصر بر برخی دستاوردهای این تحول عظیم تاریخ اسلام داشته باشیم. به نظر می رسد یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، احیای ارزش های والای انسانی و ایجاد تحول معنوی در جامعه و عرصه بین الملل است. بزرگانی که در این محفل حضور دارند تایید می کنند که یکی از اشتباهات بزرگ رژیم شاه این بود که بدون توجه به ارزش های اسلامی و تاریخی مردم ایران سعی داشت ارزشهای غربی را در جامعه ایران ترویج و گسترش دهد. نکته دیگر انتقال وحشت از دل مظلومان به دل مستکبران بود. انقلاب اسلامی ایران با رویکرد حمایتی خود از مظلومان، موجب روشن شدن نور امید در دل بسیاری از مستضعفان شد. از جنبش های مردمی حمایت کرد و در رأس آن حمایت از مردم مظلوم فلسطین در تقابل با رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی بوده است.
الوندی افزود: این روزها شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی چگونه با قساوت کامل مردم بی گناه را به شهادت می رساند، به مکانهای مقدس حتک حرمت می کند و واقعیت حقوق بشر غربی را به نمایش می گذارد. در این میان انقلاب اسلامی ایران نه تنها از آرمان فلسطین دفاع کرد بلکه دفاع از این آرمان را جهانی کرد.
وی بیان کرد: دستاورد بزرگ دیگر انقلاب اسلامی ایران در هم شکستن قدرت پوشالی ابرقدرتها بود. انقلاب ملت ایران به جهانیان ثابت کرد که می شود با اتحا د و انسجام در مقابل ابرقدرتها و آمریکا و اسرائیل و قساوتهای آنها ایستاد. انقلاب اسلامی ایران با رأی اکثریت مردم به پیروزی رسید و تمام مسئولان کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.
سفیر ایران در تانزانیا گفت: حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و معنوی مردم همیشه مورد اهتمام انقلاب اسلامی بوده و هست. مورد دیگر توسعه روابط با کشورهای انقلابی و تمدنی بوده و بر همین اساس اولین کشوری که جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب در آفریقا با آنها ارتباط برقرار کرد، تانزانیا بود. امسال چهل و یکمین سالگرد برقرار ی روابط سیاسی بین ایران و تانزانیاست.
وی در ادامه به تاثیر شگرف انقلاب اسلامی بر جایگاه بانوان و تحول معنایی آنها در جامعه اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بانوان حضور فعالانه تری در جامعه ایفا کردند و ما شاهد هستیم که بانوان ایران در مقام های عالی اجرایی و تصمیم گیری علمی و ورزشی نقش آفرینی می کنند.
الوندی اظهار کرد: انقلاب اسلامی طی چهل و پنج سال گذشته گامهای بلندی در جهت تحقق آرمانهای بلند خود برداشته است و همچنان به حرکت خود ادامه می دهد. اگرچه چالش ها و مخاطرات بسیاری همچنان پیش رو قرار دارد، لیکن موفقیت های بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف مانند علم و فناوری و سلولهای بنیادی و ... شگرف بوده است. در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول چهل و پنج سال، همواره با تکیه بر سه اصل اساسی عزت، حکت و مصلحت، سلطه جویی و سلطه پذیری را نفی کرده و استقلال خود را حفظ کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی بعدازظهر پنجشنبه 12 بهمن طی سخنانی در جمع رؤسای حوزه های علمیه کشور تانزانیا با اشاره به آیه «وَاِذْ ابتلی اِبراهیمَ ربّه بِکَلمات فأتمهنّ قالَ اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً قالَ وَمِنْ ذُرّیتی قالَ لا یَنال عَهدی الظّالمین» گفت: کسی قدرت امامت دارد که از ظلم دور باشد. حضرت ابراهیم از خدا درخواست کرد که به اولاد او هم شان امامت داده شود، خداوند می فرماید: «لا یَنال عَهدی الظّالمین». در سوره مائده آیات 3، 54 و 67 پیرامون مساله امامت موضوعاتی مطرح شده است. به طلاب عزیز سفارش می کنم این آیات را مطالعه کنند.
وی اظهار کرد: امامت، عامل وحدت جامعه خواهد بود. فرمان او فرمان خداست و نشر صحیح معارف اسلامی بر عهده امام است. در عصر حاضر مردم جهان تجربه انقلاب اسلامی ایران را دیدند که رهبر ایران چگونه جامعه را اداره کرد. چگونه از طوفانهای سهمگین دشمنان و این دریای پرتلاطم دشمنی توانست کشتی را به ساحل هدایت کند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: دانشجویان، خواهران و برادران گرامی، آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با ما دشمن بود. من به شما می گویم یک لحظه نه امام خمینی(ره) و نه رهبر معظم انقلاب اسلامی از دشمن نهراسیدند. امام(ره) در تاریخ حیات خود می فرمایند: یک‌بار من را از قم دستگیر کردند و به تهران می آوردند، افراد مسلح که داخل ماشین بودند از جاده منحرف شدند و گفتند امروز، روز شهادت توست و بعد دوباره به جاده آمدند اما بدانید من از آنها نمی ترسیدم بلکه آنها از من می ترسیدند. امام(ره) وقتی از فرانسه به ایران آمدند، تهدید بسیار جدی بود، اما ایشان سفر را شروع کردند و وارد ایران شدند، وقتی امام(ره) از فرودگاه بیرون آمدند با استقبال گسترده مردم مواجه شدند. فاصله فرودگاه تا بهشت زهرا فاصله طولانی است که مردم در این مسیر حضور گسترده داشتند. رهبران الهی، امت همراه لازم دارند.
وی اظهار کرد: در میان انبیاء از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم قریب به 8 هزار سال فاصله زمانی وجود دارد. در میان انبیاء کمترین نبی حاضر در جامعه، عیسی بن مریم(ع) بوده است. ایشان، خلقتش و سخن گفتنش با مردم در گهواره معجزه است. به مردم می گوید: «قالَ إِنِّي عَبْدُ اللهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني نَبِيًّا»، او مرده را زنده و کور را بینا می کرد ولی مردم بیش از 34 سال او را تحمل نکردند. اینجا بود که عیسی بن مریم به مردم گفت چه کسی من را یاری می کند و آنها خواستند عیسی بن مریم را بکشند و قرآن می فرماید نکشتند و ما او را به آسمان بردیم.
حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: خداوند در انتهای سوره صف می فرماید من کسانی که حامی دین خدا باشند را پیروز می کنم و یاری می‌دهم. امام خمینی(ره) به مردم فرمود چه کسی من را یاری می کند؟ مردم ایران پاسخ مثبت دادند. بنابرین ما انقلاب اسلامی را پیوند امت با امام و خونبهای شهیدانی می دانیم که در این لبیک گفتن به امام، جانشان را نثار کردند و این آزادی را به ایران و جهان تقدیم کردند. انقلاب اسلامی افرادی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی را پرورش داد که به آمریکا می گوید حریفت من هستم.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه انقلاب اسلامی بعد از چهل و پنج سال گفت: اکنون از لحاظ امنیتی دشمنان هیچ اقدامی نمی توانند بر علیه کشور ما انجام دهند. مرزهای امنیتی مسلمانان توسعه پیدا کرده است. انقلاب اسلامی از کل مظلومان جهان حمایت کرده است و می کند. انقلاب اسلامی ایران راه پیشرفت را در مسیر علمی از 20 سال قبل تاکنون آغاز کرده و یکی از نمونه های پیشرفت اینکه طی سه سال اخیر 11 ماهواره به فضا پرتاب کرده است. این بسته از محصولات، امنیت کشور دارنده این فناوری را تضمین می کند و اخیرا اعلام کرده ایم که هر کشوری بخواهد برایش ماهواره پرتاب کنیم می توانیم این کار را انجام دهیم. مرز امنیتی ما از 20 سال گذشته که پیشرفت علمی را آغاز کرده ایم رو به افزایش است. از شما تقاضا می کنم در مطالعه عمیق گسترش مرزهای امنیتی انقلاب اسلامی تلاش کنید و همگام با کشورهای دیگر در زمان حاضر به سوی دیپلماسی دانش بنیان سوق پیدا کرده ایم و ترجیح می دهیم دیپلماسی علمی که با کشورهای دیگر کلید زده ایم ادامه داشته باشد. ما به هر نتیجه علمی رسیدیم حاضر هستیم آن را با مردم سایر نقاط جهان به اشتراک بگذاریم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: علم در اختیار انسانهای فهیم، عاقل و تلاشگر است نه در اختیار کشورهای صرفا سرمایه دار، خداوند متعال در قرآن می فرماید: «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطانٍ»؛ ای جن و انس اگر می خواهید در اعماق زمین نفوذ کنید یا در افلاک و آسمانها تلاش کنید، این کار را انجام دهید، اما بدانید باید با علم پیش روید.
وی در رابطه با سفر خود به شرق آفریقا عنوان کرد: در این دوره به کشورهای اوگاندا، کنیا و اتیوپی سفر کردم و شرکتهای دانش بنیان را در این سفر با خود همراه کردم. یک شرکت پیرامون اصلاح نژادهای دامی فعالیت می کند، (برای افزایش میزان شیر و گوشت) دو شرکت پیرامون تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند (یک شرکت در زمینه تجهیزات اعمال جراحی و دیگری ایمپلنتها ی استخوانی) و شرکت دیگر در زمینه تولید موتورهای برقی فعالیت می کند. شرکتهایی که به این منطقه آمده اند حاضرند این تکنولوژی ها را در خدمت این کشور قرار دهند. زمینه های همکاری به صورت گسترده می تواند بین ایران و آفریقا شکل گیرد.
حجت الاسلام خاموشی افزود: در رابطه با مرزهای امنیتی و علمی سخن گفتیم. مرز تقویت اخوت بین مسلمانان موضوع دیگری است که نگاه رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری بر اساس تقریب بین مسلمانان و شکل گرفتن جبهه واحد در مقابل نظام سلطه است.
وی عنوان کرد: ما رابطه تاریخی با شما در شرق آفریقا مخصوصا در تانزانیا داریم. مهاجران زیادی از جنوب ایران به این کشور آمده اند و اینجا ساکن شده اند. بنابراین ما شما را از خود می دانیم و دوست داریم، شما هم ما را از خودتان بدانید و بدانید کشتی که غربی ها درست کرده اند ضربه پذیر شده است، ولی کشتی انقلاب قدرتمند است و انشاالله آینده روشن تری را خواهید دید.

 



کلمات کلیدی


captcha