مسجد پایگاه جهاد تبیین است/امروز مساجد می‌توانند روایتگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل جدید باشند
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:35:20


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 83157 || تاریخ : ۱۳۰۲/۱۱/۱۰ ۱۸:۵۲                 دین و اندیشه

رییس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر:

مسجد پایگاه جهاد تبیین است/امروز مساجد می‌توانند روایتگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل جدید باشند


رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشورگفت :از اولویت‌های مساجد بحث جهاد تبیین است؛ اساسا مسجد پایگاه جهاد تبیین است، جهاد تبیین که واجب فوری است، واجبی که اولویت آن در ایام دهه فجر بیشتر احساس می‌شود؛ گرچه در طول سال این کرسی ها و منبرها و افرادی که گویندگان خوبی هستند و همچنین نویسندگان می توانند با مردم ارتباط گرفته و حق و انصاف را به گوش مردم برسانند؛ در این گستره مسجد می‌تواند کرسی‌های جهاد تببین را مدیریت کند.


مسجد پایگاه جهاد تبیین است/امروز مساجد می‌توانند روایتگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل جدید باشند

به گزارش جامعه ایده آل ؛ نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر، صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۰ بهمن ماه) در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران برگزارگردید.

حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر اظهارداشت: کمیته مساجد بعد از ابلاغ رییس شورای تبلیغات اسلامی کار خودش را آغاز کرد و اعضای کمیته کسانی هستند که نقش اساسی در اداره مسجد دارند.

وی افزود :در همه استانها کمیته‌ای با عنوان کمیته مساجد دهه فجر تشکیل و تمامی جلسات با شکوه و نشاط خاصی برگزار شد چراکه امروز بیش از هر زمانی اهمیت دارد که روایت‌های انقلاب اسلامی را به گوش قشر نوجوان و جوان برسانیم و البته کسانی که در سیر انقلاب نیز حضور داشتند نیز باید این روایت ها را بیان کنند.

وی ادامه داد: امروز با هجمه ناجوانمردانه تبلیغاتی مواجهیم که طی آن حتی بسیاری از اصول پذیرفته شده در تاریخ را هم می‌توانند انکار کنند و بعد از انکار گزاره‌هایی بسازند و این گزاره ها را به باور تبدیل کنند و موضوعی که زمانی برای دنیا و مردم ما پذیرفته شده بود را تبدیل به تهدید اساسی و واقعیت کاذب کنند به طوری که بعضا در جامعه می بینیم که حرف‌های درست و اساسی را وارونه جلوه می دهند؛ برای مثال بخشی از این موارد در سال های گذشته مشهود بود، مثلا عنوان می کردند که جامعه و انقلاب ما انقلابی است که عدالت را در دستور کارش ندارد یا در حق بانوان و دختران ظلم می کند در حالی که بر طبق آمار رسمی مراکز بین المللی، بیشترین پیشرفت‌ها و توزیع عدالت‌های فردی و اجتماعی برای زنان بعد از انقلاب رخ داده است.

وی گفت: تکریم احترام انسان در فضا و ساحت‌های مختلف حقوق بشری و شهروندی بعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است که قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نیست، با این وجود بسیاری از واقعیات وارونه ارایه شد، برای مثال مبارزه با فساد، مبارزه با اختلاس، مبارزه با ارتشا و ... از جمله این موارد بود؛ وقتی دادگاهی برای برخورد با مسئولی که اختلاس انجام داده تشکیل می‌شود به تعبیر مقام معظم رهبری این یک نقطه قوت است، اما دشمن این مساله را سریع به نقطه ضعف تبدیل می کند و می گوید ببینید که چه قدر فساد در این جامعه وجود دارد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: بنابراین از اولویت‌های مساجد بحث جهاد تبیین است؛ اساسا مسجد پایگاه جهاد تبیین است، جهاد تبیین که واجب فوری است، واجبی که اولویت آن در ایام دهه فجر بیشتر احساس می‌شود؛ گرچه در طول سال این کرسی ها و منبرها و افرادی که گویندگان خوبی هستند و همچنین نویسندگان می توانند با مردم ارتباط گرفته و حق و انصاف را به گوش مردم برسانند؛ در این گستره مسجد می‌تواند کرسی‌های جهاد تببین را مدیریت کند و حدود ۹۰ هزار مسجد، ۸۰ هزار بقاع متبرکه و به ویژه مساجد در این عرصه نقش آفرین هستند، برای مثال در ایام اعتکاف امسال یک میلیون معتکف داشتیم.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده افزود: ۳۰۰ هزار نفر از معتکفین، دانش آموز بودند، شاید باورش برای دشمنان سخت باشد، چراکه اعتکاف غیر از مسجد که نمی‌شود جای دیگری باشد نَه در حسینیه و نَه در سالن مسجد امکان برگزاری اعتکاف نیست؛ با این وجود اما آمار معتکفین قابل توجه بود و حتی اگر ظرفیت این را داشتیم که دو تا سه میلیون را پذیرایی کنیم قطعا استقبال بیشتر می شد، چرا که بسیاری از مساجد ظرفیت شان یک ماه مانده به اعتکاف پر شده است، همه این موارد از دستاوردهای انقلاب است.

رئیس کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: حال اگر بتوانیم با ظرفیت نخبگانی که در همین ۹۰ هزار مسجد و ۸۰ هزار بقاع متبرکه حضور دارند کارویژه ای را تعریف کنیم، می توانیم جریانی که دشمن دارد به عنوان یک روایت صحیح به باور جامعه می رساند را خنثی کنیم، یعنی جریانی که ذیل آن مردم حس می کنند که دین داری و انقلابی‌گری و ایستادگی در مقابل دشمن وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده گفت: همه این جریان سازی ها در حالی است که اخیرا طی نظرسنجی که از سوی یک مرکز علمی در سطح نوجوانان و جوانان صورت پذیرفت، پرسشی بر این مبنا طرح شد که اگر اتفاقی برای کشور بیفتد آیا حاضر هستید برای کشور کاری انجام دهید؟ پاسخ ۹۹ درصد به این سوال مثبت بود؛ سپس در ادامه این پرسش را مطرح کردند که اگر دین مخیر به این باشد که شما در این راه برای کشورتان از جان خود بگذرید آیا مسیر شهادت را انتخاب می‌کنید ؟ در پاسخ ۵۵ درصد جوابشان مثبت داده اند که نباید به این مساله بی توجه بود، به هر حال اینکه ارتباط مان با بخشی از بدنه جامعه قطع شده است، گرفتاری ما مسئولان است که باید این موارد را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: کمیته مساجد امروز می خواهد چنین نقشی را ایفا کند تا تبدیل به محل گفت‌وگوی نوجوانان و جوانان شده و حمایت‌های درست را به مردم برساند که اگر این اتفاق به صورت صحیح انجام شود یعنی مشارکت بیشتر در انتخابات صورت گرفته است و این یعنی حضور باشکوه‌تر در راهپیمایی ۲۲ بهمن؛ این یعنی جشن های انقلاب از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به صورت ویژه تر اجرا خواهد شد.

رئیس کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی با تاکید بر این مساله که دشمن روایت‌های ما اعم از روایت‌های تاریخی و موارد مربوط به دستاوردها و اتفاقات مختلف را مخدوش جلوه می دهد، افزود: برای مثال وقتی در دوره ای از پهپاد صحبت می کردیم در اولین گام دشمن روایتی تولید کرد و گفت: این پهپاد واقعی نیست و مقوایی است! اما بعد از چند قدم متوجه شدند که نمی‌توانند این واقعیت را منکر شوند لذا عنوان کردند که عامل مشکلات و گرفتاری شما و اینکه رفاه عالی در جامعه تان نداشتید این بود که پهپاد ساختید چراکه می‌خواستند آن حس غرور و بزرگی از دستاوردها و پیشرفت ها را از بین مردم مصادره کنند و مردم طعم شیرین پیشرفت را نچشند.

وی گفت: بنابراین روایت های درست از یک سو باید از طریق صدا و سیما و رسانه به گوش مردم برسد و از سوی دیگر در سطح بخش‌های دیگر که یکی از آن بخش ها مساجد است؛ ما باید مسجد را به پایگاه پویایی تبدیل کنیم که تریبون تبلیغاتی درستی برای انقلاب باشد، مسجد نباید سکولار نباشد، بلکه باید انقلابی باشد و در کنار این ویژگی ها بتواند نقش رابط را بین مسئولانی داشته باشد که نمی توانند این ارتباط را با نوجوانان و جوانانی که به دین علاقه مند هستند را برقرار کنند، نوجوانان و جوانانی که حضورشان در ایام اعتکاف، در برنامه هیئات مذهبی و شب های قدر در مساجد متبلور است و نشان می دهد که تا چه اندازه این قشر مذهبی و توحیدی هستند؛ بنابراین باید زبان جدید قشر جدید یعنی دهه هشتادی و و دهه نودی‌ها به مسئولان آموزش داده شود یا رابطی باشد تا آموزش ببیند چراکه زبان نسلها متفاوت است و به نظرم مسجد می تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه به برخی از برنامه های کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست های تخصصی با موضوع نماز، مهدویت، انتظار، انقلاب اسلامی در مساجد؛ برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به صورت تشکیلاتی از جمله اقداماتی است که در روز ۲۲ بهمن محقق خواهد شد که این موضوع برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است، به این معنا که بعد از راهپیمایی برنامه ویژه خواهیم داشت و درب همه مساجدی که در اطراف مسیر در تمامی شهرها قرار گرفته اند باز بوده و حتما ویژه برنامه دارند تا پس از نماز هر مسجد به اقتضای خود، مراسمی داشته باشد یا نمایشگاه هایی برپا و مسابقاتی برگزار شود؛ به طور کلی برنامه ما این است که نماز جماعت ظهر و عصر راهپیمایی ۲۲ بهمن را تبدیل به یک  رویداد مسجدی کنیم که در مسیر برگشت همه شرکت کنندگان با توجه به تقارن با اذان ظهر و عصر جهت اقامه نماز به مسجد بروند.

وی گفت: از سوی دیگر برگزاری نشست هایی با همین موضوعات در دستور کار مسئولان همه کمیته ها قرار دارد؛ همچنین تهیه گزارش از مساجد و بقاع متبرکه به ویژه آن دسته از مساجد که در موضوع انقلاب پیشرو بودند نیز مورد توجه خواهد بود چراکه برخی مساجد شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کردند، بسیاری از مساجد میزبان سخنرانی‌های انقلابی بودند و اساسا پایگاه انقلاب بودند؛ قرار است که از این مساجد گزارشی تهیه شود که البته چند کتاب در این زمینه تهیه و نوشته شده و مقالاتی نیز آماده و معرفی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: برگزاری مراسم جشن تکلیف دختران در مساجد در ایام دهه فجر نیز می تواند یک جشن ویژه در مساجد باشد، همچنین با توجه به اینکه ایام رجب و شعبان تقارن با رنگ و بوی بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارد، در نتیجه این مساله می تواند در ذیل موضوعات و مراسم دینی از جمله همین مراسم جشن تکلیف سایه بیافکند.

وی برپایی مسابقات ورزشی ویژه بچه های مسجد و فعالان مساجد را از دیگر فعالیت های این ایام دانست که به همت کمیته مساجد دهه فجر اجرایی خواهد شد و در ادامه افزود: غرفه هایی در مسیر راهپیمایی به همت بقاع متبرکه و مساجد در حال آماده سازی است، همچنین برپایی میز خدمت در مساجد با همکاری دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی صورت می‌پذیرد که منجر به حضور وزرا و استانداران در قالب میز خدمت در مساجد خواهد شد، ذیل این اتفاق دیدار چهره به چهره با روسای ادارات و نهادها صورت می پذیرد.

رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر گفت: همچنین استفاده از ظرفیت کم‌نظیر بسیج که یکی از رویش‌های انقلاب بوده و نفس مسیحایی امام راحل این شجره طیبه را در کشور ایجاد کرد از دیگر رویکردهایی است که به شکل ویژه مورد توجه قرار داده ایم که در این راستا مراسم نورافشانی و بزرگداشت یاد شهدا و امام (ره) را در همه مساجد و پایگاه های بسیج خواهیم داشت؛ همچنین دستاوردها و آثاری که انقلاب اسلامی در جامعه سبب شد در قالب نمایشگاه های مختلف فرهنگی و اجتماعی تبلور خواهد یافت.

وی افزود: از سوی دیگر برپایی جشن‌های محوری، راه‌اندازی کاروان‌های شادی در محلات کم برخوردار و مناطق روستایی نیز از دیگر برنامه هایی است که در اولویت خواهد بود؛ همچنین از سال گذشته شرایطی فراهم شد که راهپیمایی ۲۲ بهمن در روستاها نیز برگزار شد چراکه تا پیش از آن مردم ساکن در روستا برای شرکت در راهپیمایی مجبور بودند تا وسیله نقلیه تهیه کرده و به شهرها بیایند، اما از سال گذشته مراسم در روستاها برگزارو صحنه های بی نظیری را شاهد بودیم؛ در این راستا امسال مراسم نورافشانی در شب ۲۲ بهمن در سطح هزار روستای سراسر کشور خواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در پایان اظهار کرد: همچنین بانگ الله اکبر  ۲۲ بهمن در همه مساجد طنین انداز خواهد شد، البته دعوت می کنیم که بانگ الله‌اکبر علاوه بر مساجد و در منازل نیز اتفاق بیفتد تا این طنین الله اکبر در سطح کوچه ها نیز شنیده شود، لذا مساجد مدیریت کنند تا مردم و نمازگزاران در ساختمان ها و مجتمع هایی که زندگی می کنند بانگ الله اکبر داشته باشند چراکه صدای انقلاب ما الله اکبر است که دشمنان از آن هراس دارند.



کلمات کلیدی


captcha