توجه به وفاق ملی و لزوم یکپارچگی و وحدت کلمه در«جشن ملی، بچه‌های امروز، آینده روشن»
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 03:01:36


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 83153 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ۱۷:۲۵                 آموزش و پرورش

تشریح برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان دهه فجر؛

توجه به وفاق ملی و لزوم یکپارچگی و وحدت کلمه در«جشن ملی، بچه‌های امروز، آینده روشن»


علامتی با اشاره به شعار دهه فجر سال ۱۴۰۲ «جشن ملی، بچه‌های امروز، آینده روشن» اظهار کرد: توجه به وفاق ملی و لزوم یکپارچگی و وحدت کلمه از شعارهای اصولی حضرت امام(ره) در انقلاب اسلامی ایران است. از جشن‌های گرامی‌داشت دهه فجر، برای موضوع‌هایی مانند اتحاد مردم حول یک محور، توجه به کودکان و نوجوانان به عنوان تاثیرگذارترین قشر در آینده‌ی ایران و امیدآفرینی بهره‌مند خواهیم شد.


توجه به وفاق ملی و لزوم یکپارچگی و وحدت کلمه در«جشن ملی، بچه‌های امروز، آینده روشن»

به گزارش جامعه ایده آل ، نشست خبری حامد علامتی، رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر، صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۰ دی ماه) در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار گردید.

حامد علامتی مدیرعامل کانون در این نشست خبری، بیان کرد: کودکان و نوجوانان از اقشار مهم جامعه هستند که آینده کشور را تعیین می‌کنند. این نسل در گذشته و دوران انقلاب و دفاع مقدس نبودند به همین دلیل برنامه‌ریزی برای این‌ قشر سخت است و ملزومات خودش را دارد.

وی با بیان این‌که امسال از گروه‌های مردمی در اجرای برنامه‌ها استفاده کردیم و به‌جای این‌که دستگاه‌ها تصدی‌گری کنند دولت تولی‌گری کرده است گفت: برای حوزه کودک بی‌تردید از ابزار هنر استفاده می‌کنیم و در حوزه نوجوان، آن‌ها خودشان میزبان هستند و برنامه اجرا می‌کنند.

علامتی با اشاره به شعار دهه فجر سال ۱۴۰۲ «جشن ملی، بچه‌های امروز، آینده روشن» اظهار کرد: توجه به وفاق ملی و لزوم یکپارچگی و وحدت کلمه از شعارهای اصولی حضرت امام(ره) در انقلاب اسلامی ایران است. از جشن‌های گرامی‌داشت دهه فجر، برای موضوع‌هایی مانند اتحاد مردم حول یک محور، توجه به کودکان و نوجوانان به عنوان تاثیرگذارترین قشر در آینده‌ی ایران و امیدآفرینی بهره‌مند خواهیم شد.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: دهه‌ی فجر امسال به دلیل شرایط و اتفاق‌های روز کشورمان ویژگی‌ها و ملاحظه‌های خاصی از جمله هم‌زمانی با مراسم چهلم شهدای حادثه‌ی تروریستی کرمان، انتخابات پیش رو و یادبود کودکان و شهدای جنگ غزه با رژیم غاصب صهیونیستی دارد.

وی افزود: برای برگزاری برنامه‌ها همکاری خوبی از سوی نهادها انجام شده و درنهایت گروه‌های مردمی میدان‌دار خواهند بود.

حامد علامتی در ادامه به تشریح برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر پرداخت و گفت: همکاری در اجرای طرح تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس ابتدایی، همکاری با اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در نمایشگاه «مدرسه انقلاب» و محصولات فرهنگی مربوطه، تولید نماهنگ سرود جمهوری اسلامی با محوریت کودکان زیر ۶ سال و رادیو مجازی «یارستان، کودکستان» از برنامه‌های موسسه فرهنگی منادی تربیت است.

وی از اجرای برنامه «قصه‌های خوب برای بچه های خوب» با محوریت قهرمان‌های ملی در مدارس ابتدایی، برگزاری کارگاه‌های باغ هنر ویژه‌ی نوجوانان، رویداد «یک صدا ایران» متناسب با موضوع‌های روز از جمله حادثه کرمان و رونمایی از رویداد «سفر قهرمان» بر مبنای مجموعه قصه قهرمانان به عنوان برنامه‌های حوزه‌ی هنری کودک و نوجوان یاد کرد.

مدیرعامل کانون در ادامه از برگزاری نشست‌های تخصصی مجازی با موضوع‌های «انقلاب اسلامی، معنویت‌گرایی، کرامت انسانی» و «انقلاب اسلامی، جهاد مقاومت، عزت بین‌المللی» خبر داد. این نشست‌ها را اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری تدارک دیده ‌است. علاوه بر این نشست‌های ستادی، نشست‌های ترویجی و علمی با موضوع‌های مربوط به انقلاب اسلامی در استان‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد.

علامتی درباره حضور تماشاخانه یا تریلی‌های سیار کانون در مناطق کم‌برخوردار و ارائه‌ی خدمات فرهنگی هنری و ادبی به مخاطبان گفت: در این برنامه که با عنوان پیک امید انجام می‌شود مربیان جهادگر و داوطلب کانون به همراه تریلی سیار در مناطق کم‌برخوردار حاضر شده و به اجرای برنامه‌های فرهنگی مانند تئاتر، قصه‌گویی، شعرخوانی، کارگاه‌های هنری و...  برای کودکان و نوجوانان این مناطق می‌پردازند. همچنین در این برنامه کتاب و اقلام فرهنگی به کودکان و نوجوانان اهدا می‌شود.

وی افزود: براساس این برنامه‌ تماشاخانه‌های سیار ۸ تا ۱۱ بهمن جزیره‌ی قشم، ۱۲ تا ۱۹ بهمن بندرعباس، ۲۰ و ۲۲ بهمن در تهران (خیابان انقلاب مسیر راهپیمایی)، ۲۵ بهمن تا ۱۱ اسفند استان سیستان و بلوچستان، ۳ تا ۸ اسفند استان قم و ۸ تا ۱۵ اسفند استان خوزستان خواهند بود.

مدیرعامل کانون با اشاره به برگزاری جشن‌های سراسری آغاز دهه‌ی مبارک فجر بیان کرد: فضاسازی مناسب مراکز کانون با استفاده از نمادهای انقلاب اسلامی و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌ها، از ویژگی‌های مهم این جشن‌ها در سراسر کشور است. همچنین نمایشگاه‌های ویژه شامل کتاب، دست‌سازه‌ها، متون ادبی، آثار فرهنگی کودکان و نوجوانان - که با موضوع انقلاب اسلامی تولید شده است - در مراکز فرهنگی هنری کانون برگزار خواهد شد.

حضور کودکان و نوجوانان در محله‌ی جماران و بیت امام از دیگر برنامه‌های کانون در دهه فجر است که علامتی بیان کرد؛ به این ترتیب که مربیان کانون برای بچه‌ها به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی (قصه‌گویی و روایت‌گری) می‌پردازند.

وی سپس از برگزاری اردوهای «راهیان پیشرفت» در سطح برخی استان‌ها خبر داد و گفت: این اردوها با هدف شناساندن و معرفی پیشرفت‌ها و دستاوردهای دانشمندان و جهادگران کشور عزیزمان به کودکان و نوجوانان در ماه بهمن انجام می‌شود. در این اردوها اعضا با یک یا چند دستاورد مهم که حاصل تلاش دانشمندان، جهادگران و دلسوزان کشورمان است، آشنا می‌شوند. بدون تردید معرفی این دستاوردها سبب امیدآفرینی و بالابردن عزت نفس در کودکان و نوجوانان خواهد شد. 

علامتی درباره برنامه‌های راهپیمایی ۲۲ بهمن تصریح کرد: حضور پرشور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲، برگزاری ایستگاه‌های فرهنگی در مسیر راهپیمایی و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی، ویژه‌ی کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده و خانواده‌های‌شان از برنامه‌های این روز است. همچنین اجرای سرود از سوی اعضا، جمع‌خوانی سرودهای انقلابی و... در تهران با حضور ۶ تماشاخانه سیار درمسیر راهپیمایی شامل میدان فردوسی، چهارراه ولی‌عصر(عج)، روبه‌روی در دانشگاه، میدان انقلاب، چهار راه نواب و روبه‌روی سازمان تامین اجتماعی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل کانون خبر داد: در برنامه‌ای دیگر آیین پایانی نهمین دوسالانه‌ی ملی هنرهای تجسمی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود. فراخوان این برنامه تیر ۱۴۰۲ به‌صورت ملی منتشر شده و کودکان و نوجوانان سراسر کشور در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفال و عکاسی در آن به رقابت پرداختند.

وی افزود: تعداد ۴۱۴۳ شرکت‌کننده در این رویداد حضور داشتند. تعداد برگزیدگان ۹۵ نفر و شایسته‌ی قدردانی تعداد ۱۱۴ نفر هستند. آیین پایانی مسابقه و گشایش نمایشگاه آثار برگزیده در ۱۴ و ۱۵ بهمن در همدان برگزار خواهد شد.

علامتی در ادامه با اشاره به برگزاری آیین پایانی جشنواره‌ی ملی از «ایده تا اجرا» گفت: در این جشنواره مربیان ادبی کانون طرح‌های خلاق خود را در اجرای کارگاه‌های ادبی (نوشتن خلاق، داستان و شعر) از طریق فیلم برای دبیرخانه‌ی این جشنواره - که در استان سمنان مستقر است - فرستادند. در مراسم پایانی جشنواره «از ایده تا اجرا» برگزیدگان مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: هدف این جشنواره نواندیشی در ایده و اجرای فعالیت‌های ادبی و ترغیب مربیان برای خلق شیوه‌های نوین است.

طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» از دیگر برنامه‌های کانون است که علامتی درباره این برنامه اظهار کرد: طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» در حال حاضر و در گام نخست در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. در این طرح با تجهیز هر کلاس درس به یک کتابخانه کوچک و جذاب، با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار به دسترس‌پذیری کتاب برای دانش‌آموزان سراسر کشور در بستری مناسب و فرهنگی اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه با هدف کمک به توسعه‌ی عدالت فرهنگی و آموزشی و نقش‌آفرینی کانون به عنوان نهاد متولی فرهنگ در حوزه کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

مدیرعامل کانون افزود: تا کنون تعداد ۱۰۰ کلاس (مقطع ابتدایی) درس از ۱۰ استان کشور انتخاب شده‌ است. کتاب‌ها متناسب با گروه سنی دانش‌آموزان انتخاب و خریداری شده و برای هر کتابخانه تعداد ۲ تا ۳ سرگرمی از بین سرگرمی‌های مورد تایید کانون در نظر گرفته شده است. به یاری خدا گشایش این کتاب‌خانه‌های کلاسی در دهه مبارک فجر در استان‌ها و مدارس منتخب انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: گسترش و توسعه خدمات فرهنگی کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان از طریق گشایش مراکز ثابت و سیار از اهداف مهم و سیاست‌های اجرایی کانون است که همواره مورد توجه مسئولان قرار دارد. دهه‌ی فجر امسال نیز فرصت ارزشمندی است تا بهره‌برداری از مراکز فرهنگی در کنار سایر دستاوردهای دولت و ملت ایران، انجام شده و مراکز ثابت و سیار جدید به مجموعه مراکز کانون اضافه شود.

علامتی با اشاره به طرح صندوق  انقلاب و برگزاری جشن‌های تکلیف‌های سیاسی برای رای اولی‌ها اضافه کرد:  پیشنهاد دادیم در مراکز کانون صندوقی نمادین با عنوان صندوق انقلاب، در دسترس اعضا قرار گیرد و اعضا بعد از روایت مربی درباره ارزش و آرمان‌ها و رویدادهای انقلاب و همچنین ظلمی که این روزها به کودکان غزه می‌شود، دل‌نوشته‌ها و یا پیام‌های انقلابی خود را با موضوع کودکان غزه، اراده، پیشرفت، سازندگی و امید، درون صندوق بیندازند.

مدیرعامل کانون درباره پویش قصه‌گویی با موضوع «خاطرات انقلاب» عنوان کرد: ضمن برنامه‌ریزی اجرای فعالیت قصه‌گویی از سوی مربیان و قصه‌گویان هر استان با موضوع اراده، پیشرفت و قصه‌ها و شورآفرینی انقلابی در جشن‌های مرکز و استان، برگزاری «پویش خاطرات انقلاب» را با دعوت از پدرها، مادرها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی - که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی یا کمک‌های مردمی نقش داشتند - خواهیم داشت.

گرامی‌داشت روز ملی فناوری فضایی هم‌زمان با ۱۴ بهمن برنامه دیگر کانون در دهه فجر است که علامتی درباره آن گفت: در روز شمار دهه فجر به این روز اشاره شده است. تمامی مراکز کانون در سراسر کشور به صورت هم‌زمان ضمن فضاسازی مراکز متناسب با موضوع فضا و فضانوردی و همچنین اقداماتی که در قالب بسته پیشنهادی ارسال شده ‌است، به معرفی فناوری فضایی در جهان و ایران و معرفی پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اقدام می‌کنند و ضمن اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی به «روایت پیشرفت ایران» در این حوزه می‌پردازند.

مدیرعامل کانون با اشاره به کاروان «پیک امید انقلاب» اظهار کرد: در این برنامه ماشین‌های سیار روستایی و شهری روز ۱۲ بهمن در حرکتی هماهنگ در سراسر کشور به روستاهای محروم و مناطق آسیب‌دیده حاشیه شهرها رفته و به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند. در این حرکت که با اهدای هدایای فرهنگی همراه است مربیان کانون، جشن آغاز دهه فجر را با کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنند.

وی افزود: در بخش پستی این بخش که با ارسال هماهنگ بسته‌های پستی کتاب رقم می‌خورد، هر مربی برای عضوگیری جدید به یکی از روستاهای مناطق آسیب-دیده و محروم که تاکنون جزء اعضایش نبوده‌اند، خواهد رفت. مشارکت سازمان‌های عضو ستاد دهه فجر در پیشبرد مثبت این حرکت موثر است.

غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران و تجلیل از فرزندان آن‌ها، برگزاری مراسم کاشت نهال به یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌هایی بود که علامتی به آنها اشاره داشت.

سپس مدیرعامل کانون درباره پویش «خوانش کتاب» گفت:  این برنامه از جمله برنامه‌های جاری استان‌هاست که در حال حاضر در مراکز فرهنگی کانون در حال اجراست. این پویش با موضوع کتاب‌های مرتبط با انقلاب اسلامی در ۴ بخش (۱۰۰ثانیه با کتاب، روی خط کتاب، برایم بخوان و مسابقه عکاسی) پیگیری و اجرا می‌شود و اعضا آثار خود را به شکل ویژه در صفحه‌های مجازی و صفحه استان در برنامه کاربردی «شاد» انتشار می‌دهند.

علامتی در ادامه از رونمایی ۶ اثر تازه چاپ شده از زنده‌یاد نادر ابراهیمی با حضور همسر وی در کتابخانه مرجع  کانون با حضور جمعی از هنرمندان، نویسندگان، شاعران، تصویرگران و اصحاب رسانه خبر داد.

راهپیمایی خودرویی و حضور در محل جلوس امام خمینی (ره) (حضور بچه‌ها در کنار خانواده‌ها)، تولید سرودهای فاخر با موضوع انقلاب، معرفی شخصیت‌ها و وقایع تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی، برگزاری نمایشگاه کتاب‌ با موضوع‌های مربوط به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شخصیت‌های مرتبط، برگزاری انواع پویش‌های فرهنگی با محوریت انقلاب، کودکان غزه، حادثه تروریستی کرمان، انتخابات و... موضوع‌هایی مانند «من انقلابی‌ام»، «کبوتر کوچه‌ی ما»، «طلوع ۵۷» و اجرای برنامه‌های استانی در ۳۱ استان و نزدیک به ۴۵۰۰  فعالیت و برنامه در یک‌هزار مرکز فرهنگی هنری کانون از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در دهه فجر است که حامد علامتی به آن‌ها اشاره داشت.

در پایان این نشست با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون از پوستر دهه فجر، کمیته کودک و نوجوان رونمایی شد.

بنابراین گزارش درپایان این نشست از پوستر این کمیته نیز رونمایی شد.

لازم به ذکر است :برنامه‌های کمیته مرکزی کودک و نوجوان ستاد دهه فجر با شعار «جشن ملی، مشارکت پرشور، آینده روشن» از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 



کلمات کلیدی


captcha