رنج انبیاء برای دفاع از خط توحید سیر الی الله است
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 04:28:06


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 83103 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ ۲۰:۴۴                 اوقاف و امورخیریه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی:

رنج انبیاء برای دفاع از خط توحید سیر الی الله است


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تمام انبیاء برای دفاع از خط توحید، رنج ها بردند، اگر ما به عنوان یک انسان مبلغ در راه دین حنیف بخواهیم حرکت کنیم باید تمام این رنجها را به جان بخریم، این جریان، سیر الی الله است.


رنج انبیاء برای دفاع از خط توحید سیر الی الله است

به گزارش جامعه ایده آل ؛حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و هیأت همراه دانش بنیان در جریان سفر به شرق آفریقا با حمید نظری؛ سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در کنیا، علی غلام‌پور؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا و تعدادی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و دینی شیعیان در موسسه المهدی(ع) کنیا دیدار و گفت وگو کردند.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به آیه 57 سوره فرقان گفت: در این آیه در مورد پیامبر(ص) مى خوانیم: «قل ما اسئلکم علیه من اجر الا من شإ ان یتخذ الى ربه سبیلا»؛ (بگو من در برابر ابلاغ رسالت هیچ گونه پاداشى از شما مطالبه نمى کنم، مگر کسانى که بخواهند راهى به سوى پروردگارشان برگزینند). پیامبر(ص) بخاطر رسالتی که بر عهده داشتند از کسی حقوق نمی گرفتند، اما ظلم های زیادی به ایشان روا داشتند و ایشان توام با جهاد پیش می رفتند.
وی اظهار کرد: از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) حدود 8 هزار سال فاصله است. حضرت نوح(ع) با حضرت آدم(ع) فاصله اش 1900 سال است. ایشان در دعوتش بسیار تلاش کرد و در نهایت گفت: «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرِینَ دَیّاراً»؛( پروردگارا! هیچ کس از کافران را بر روى زمین باقى مگذار!) و وقتی کشتی می ساخت که افراد مومن را وارد این کشتی کند و همگان را دعوت می کرد که به خدا ایمان بیاورید، وگرنه عذاب نازل می شود و کل دنیا را آب خواهد گرفت، پسر و همسرش نگرویدند و خداوند گفت اصرار نکن، این از اهل و عیال تو نیست، «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ  إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ۖ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۖ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ».
حجت الاسلام خاموشی گفت: از حضرت نوح(ع) تا حضرت ابراهیم(ع)، 2250 سال فاصله وجود دارد. حضرت ابراهیم(ع) به جهت دعوت توحیدی تلاش زیادی کرد. با ستاره پرستها و مشارکان احتجاج کرد و در نهایت وقتی بتها را در بتخانه شکست، آنها گفتند که ما یک جوانی را می شناسیم که نام این بتها را می برد، گفتند او را بیاورید، وقتی آمد گفتند تو اینها را شکستی، گفت از بت بزرگ سوال کنید و فهمیدند دارد با آنها جدل می کند و برهان قوی دارد. وقتی فهمیدند شکست خوردند، حضرت ابراهیم(ع) را در آتش انداختند. حضرت ابراهیم(ع) برای دفاع از توحید در آتش افکنده شد. خداوند هم حضرت ابراهیم(ع) را آزمایش سنگینی کرد و آن آزمایش این بود که فرزندت را ذبح کن. حضرت اسماعیل(ع) صبر در مذبوح شدن داشت و وقتی خواست ذبح کند، خداوند برای او از آسمان قربانی فرستاد و گفت پذیرفتیم. آن موقع بود که حضرت ابراهیم(ع)‌ به امامت برگزیده شد.
وی افزود: بین حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی کلیم الله(ع) قریب 1900 سال فاصله است. حضرت موسی(ع) به قومش می گوید چرا من را اذیت می کنید، حال آنکه می دانید من رسول الله هستم؟ بنی اسرائیل خیلی حضرت موسی(ع) را اذیت کردند. مفسرین می گویند بیش از 400 آیه پیرامون حضرت موسی(ع) وجود دارد. داستان حضرت موسی(ع) داستان عجیبی است. وقتی حضرت موسی(ع) به قومش گفت باید با دشمنان خدا بجنگید، پیشنهادهای مختلفی دادند، برخی پیشنهاد دادند که از دست فرعون فرار کنند. آنها به رود نیل رفتند و در رود نیل اعجاز اتفاق افتاد و فرعون از بین رفت. وقتی در سرزمین سینا قرار گرفتند از خدا طلب روزی کردند خدا هم ارزانی کرد و قانع نشدند و تقاضاهای بیشتر داشتند. قرآن درباره مشرکان می گوید اگر مخالفت کنید عذابی دچار می شوید که احدی دچار نشده باشد. سپس گفتند خدایی که با موسی تکلم می کند را می خواهیم ببینیم، حضرت موسی(ع) به کوه طور رفت و گفت خدایا خودت را به من نشان بده، البته از زبان قوم بوده چون موسی، نبی الله است و می داند خدا دیدنی نیست، همه بر زمین افتادند و مردند وقتی موسی بلند شد، دید همه مرده اند، گفت خدایا اگر بدون اینها برگردم آبرویم در خطر است. خدا اراده کرد و همه زنده شدند. توصیه می کنم داستان موسی نبی الله را بخوانید.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بعد از 1200 سال، عیسی بن مریم(ع) به دنیا می آید. عیسی بن مریم(ع) که خدا خواسته وجود اعجازی او را به جهان معرفی کند؛ یعنی مریم بدون شوهر فرزند به دنیا می آورد. حضرت عیسی(ع) از زمانی که در شکم مادر بود با مادر صحبت می کرد و به مادر دلداری می داد که نگران نباش این درخت خشک خرما را به سمت خود خم کن و از خرمای آن بخور و از آبی که در زیر پایت است بخور، این آب بسیار گواراست. وقتی من بدنیا آمدم صحبت نکن، فقط به من اشاره کن، من سخن
می گویم. عیسی بن مریم(ع) در گهواره گفت: «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»؛ (گفت منم بنده خدا به من كتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است)،‌ «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا» (و هر جا كه باشم مرا با بركت‏ ساخته و تا زنده‏ ام به نماز و زكات سفارش كرده است) زمان حضور عیسی بن مریم(ع) در جامعه مسیحی ها 34 سال بود. حضرت عیسی(ع) کور مادرزاد را شفا می داد، مرده را زنده می کرد و هرجا می رفت زیر پایش سبز می شد. این جامعه او را تحمل نکردند و عیسی بن مریم(ع) در آخر سوره صف می فرماید: «مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللّهِ»، چه کسی من را یاری می کند؟ حواریون گفتند ما یاری می کنیم. 13 فرقه بودند که اینها روسای آنها بودند. عده ای ایمان آوردند. و من خدا مومنان را هدایت کردم.
وی عنوان کرد: بعد از 760 سال پیامبر اسلام(ص) با اعجاز کلامی می آید که قویترین معجزات ایشان است و آن، قرآن است و از روزی که شروع به دعوت کرد، مصیبت های بسیاری از سوی مشرکان بر ایشان وارد شد تا جایی که تصمیم گرفتند شبانه ایشان را به شهادت برسانند که حضرت علی(ع) در جای ایشان خوابیدند. تمام انبیاء برای دفاع از خط توحید، رنج ها بردند، اگر ما به عنوان یک انسان مبلغ در راه دین حنیف بخواهیم حرکت کنیم باید تمام این رنجها را به جان بخریم. مشرکان پیشنهادهای زیادی به پیامبر(ص) دادند، به عنوان مثال گفتند زندگی ات را تأمین می کنیم، دست از دعوتت بردار تا جایی که پیامبر(ص) فرمودند اگر ماه را در یک دست من و خورشید را در دست دیگر من قرار دهید از دعوت خود دست بر نمی دارم. این جریان، سیر الی الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِكَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فيها خالِدونَ»، این جنگ، تنازع بین حق و باطل است. شما اگر در جبهه حق هستی فرض کن یک نفر هستی و هیچکس در این عالم وجود ندارد، حال باید دفاع کنم یا از دفاعم دست بردارم؟ باید دفاع کنیم زیرا این دنیا پل آن دنیاست و خداوند می فرماید من تو را حمایت می کنم.
حجت الاسلام خاموشی گفت: به این آیه همیشه فکر کنید. فرعون شکمهای مادران را می درید و نوزدهای آنها را می کشت به جهت اینکه حضرت موسی(ع) به دنیا نیاید. ولی خدا موسی(ع) را در آغوش فرعون بزرگ کرد. خدا به مادر موسی(ع) گفت: «انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین»، ما موسی را به سمت تو بر می گردانیم و از تو شیر می خورد و همین کار را کرد و نگهبانی که خود فرعون هست، قرار می دهیم از او مواظبت کند.
وی با بیان اینکه صحبت در این زمینه زیاد است، تصریح کرد: توصیه دارم تاریخ ائمه(ع) و اصحاب و علمای این منطقه و علمای منطقه ما را مطالعه کنید و ببینید اینها چه مجاهدتهایی کرده اند، مبارزه کردند، شهید شدند و صبوری کردند تا دین اسلام را تبلیغ کنند و حرف حق را به گوش انسانهای داوطلب شنیدن صدای حق برسانند. بنابراین در تبلیغ دین باید صبر کرد، افتخار می کنم که هرسال رشد و پویایی و حرکت را در جریان تبلیغ در این منطقه مشاهده می کنم. همین شبکه رسانه ای که راه اندازی کرده اید و فعالیت مدیا و توسعه مخاطب، کار عالمانه ای است، از صندوقی که راه اندازی کرده اید دفاع می کنیم، فهم اینکه می خواهیم کار جدید انجام دهیم بسیار خوب است. گزارش این اقدامات را خدمت مقام معظم رهبری عرض خواهم کرد.

حجت الاسلام خاموشی همچنین در بخشی از سخنان خود به وضع جهان معاصر و نقش صهیونیست ها در بحرانهای جهان اشاره کرد و گفت: ایران در قبال شما احساس وظیفه می کند ما از اول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در تحریم هستیم و در این تحریم ها، تلاش می کنیم و پیش می رویم. به عنوان مثال بنزین در کشور ما ارزان است اما ما سعی داریم به سراغ سوخت غیر فسیلی برویم.



کلمات کلیدی


captcha