پیام اربعین فرامرزی و فرامنطقه‌ای است/ شرکت 38 کشور مطرح دنیا در نهمین جایزه جهانی اربعین
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 12:42:02


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 82913 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ ۲۳:۲۸                 دین و اندیشه

دبیر دائمی رویداد جایزه جهانی اربعین:

پیام اربعین فرامرزی و فرامنطقه‌ای است/ شرکت 38 کشور مطرح دنیا در نهمین جایزه جهانی اربعین


حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نیشابوری در جمع اصحاب رسانه گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسالت دارد انسان واقعی، الگو و سیره سیدالشهدا و فرزندان و اصحابش را در قالب جایزه جهانی اربعین به گوش جهانیان برساند. حضور ادیان مختلف و رنگین پوست‌های گوناگون در این رویداد، نشان می‌دهد که پیام آن فرامرزی و فرامنطقه‌ای است.


 پیام اربعین فرامرزی و فرامنطقه‌ای است/ شرکت 38 کشور مطرح دنیا در نهمین جایزه جهانی اربعین

به گزارش جامعه ایده آل، نشست خبری آیین اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی‌نیشابوری، دبیر دائمی این رویداد، امروز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نیشابوری در ابتدای این نشست، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إنّ لقتْل‏ الْحسیْن حرارةً فی قلوب الْمؤْمنین لا تبْرد أبداً» برای شهادت حسین بن علی(ع) حرارت، دلبستگی و عشق در قلوب و دل‌های اهل ایمان در طول تاریخ وجود دارد که هیچ وقت سرد نمی‌شود. همچنین، در شخصیت حسین بن علی(ع) محبت و دلدادگی نهفته است.

دبیر دائمی رویداد جایزه جهانی اربعین با بیان اینکه کسانیکه در دنیای غرب و خارج از دنیای اسلام نام امام حسین(ع) را می‌شوند، حس یافتن گمشده‌ای را دارند که در قله حقیقت و واقعیت آن را به دست می‌آورند، عنوان کرد: برای این افراد برگ زرین عاشورا با تمام ایثارگری و همه عبودیتی که حاضر است، هرچه دارد در طبق اخلاص بگذارد، ارتباط می‌گیرند.

وی ادامه داد: برای ما افتخار است داشتن امامی که بالاتر از مرزهای اسلامی مرزهای عبودیت و انسانیت را درنوردیده تا اگر کسی در کانادا، اسکاندیناوی و... با حقیقت اربعین و سیدالشهدا(ع) ارتباط می‌گیرد از باب فطرت و سرشت انسانی باشد آنگاه دیگر نمی‌تواند عاشق امام حسین(ع) نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نیشابوری یادآور شد: بسیاری با ساخت آثار هنری مختلف و ترویج نکات ریز و درشت، گوشه‌ای از زندگی حسین بن علی را به گوش جهانیان می‌رسانند و دل عدالت‌جوی آزادگان جهان سراغ زندگی این مرد آزاده را می‌گیرد. این فطرت و سرشت جذاب انسانی امام حسین(ع) را به فعال‌ترین درجه انسانی می‌رساند.

 امواج عدالت‌خواهی امام حسین(ع) در سراسر دنیا

دبیر دائمی رویداد جایزه جهانی اربعین خاطرنشان کرد: آثار این محبت به امام در زندگی و سرنوشت انسان نیز عینیت دارد. بخشی از این آثار و برکات را در آیینه اربعین می‌توانیم ببینیم. در قرآن دو قاب از انسان ارائه شده، یکی قابی که انسان را خیلی بزرگ کرده و به او خلیفه‌الله گفته است. قاب دیگر در قواره افرادی مثل شمر و عمربن سعد ظهور پیدا می‌کند که ظلول است نه ظالم. این همان تصویری است که امروز در غزه می‌بینیم و ذات صهیونسیتی است. در مقابل این افراد قاب درخشنده انسانیت کودکان، زنان و مردان بی‌گناهی هستند که به شهادت می‌رسند.

وی افزود: امواج عدالت‌خواهی امام حسین(ع) در سراسر دنیا منتشر شده است. در همین حال می‌بینید مردم در اربعین تمام داشته‌های مادی و معنوی خود را رها می‌کنند و خود را به کربلا می‌رسانند تا بتوانند برای زائران امام هر کاری بکنند. بسیاری از مردم در زندگی با مشکلات مالی فراوان مواجه‌اند اما در آن شرایط هرچه دارند در اختیار زائران قرار می‌دهند و گاها اصرار می‌کنند زائران از محصولات و خدمات رایگان آن‌ها استفاده کنند. با این وجود غربی‌ها نگاه جهان سومی به این افراد دارند که کاملا اشتباه است.

قاب طلایی و درخشان اربعین را محصور در چارچوب زمان و مکان نگه نمی‌داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نیشابوری ابراز کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای اهدافش برای نشر مفاهیم اسلامی به سراسر دنیا جایزه جهانی اربعین را برپا کرد و امسال نهمین دوره آن برگزار شد و در این مسیر از تک رشته‌ای بودن به ۶ رشته ادبی، هنری و ... رسیدیم. رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این بوده و هست که قاب طلایی و درخشان اربعین را محصور در چارچوب زمان و مکان نگه ندارد. این گوهر به قدری کاربردی و نقش‌آفرین است که باید به دست انسان‌ها برسد.

دبیر دائمی رویداد جایزه جهانی اربعین تاکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسالت دارد انسان واقعی، الگو و سیره سیدالشهدا و فرزندان و اصحابش را در قالب جایزه جهانی اربعین به گوش جهانیان برساند چون خود عاشورا یک رویداد جهانی و بین‌المللی است. وقتی از ادیان مختلف و از رنگین پوست‌های گوناگون در این رویداد حضور داشتند نشان می‌دهد پیام این رویداد فرامرزی و فرامنطقه‌ای است.

حضور بودایی‌ها و کاتولیک‌ها در نهمین جایزه جهانی اربعین/ شرکت 38 کشور مطرح دنیا

وی اضافه کرد: بسیاری از هنردوستان و حقیقت جویانی در یک پهنه جغرافیایی گسترده برای این رویداد آثاری ارسال کردند. از پیروان و رهبران دینی دیگر ادیان مثل بودایی و کاتولیک در این رویداد شرکت کردند و شعر و سفرنامه‌ای درخصوص اربعین به رشته تحریر درآوردند. این نشان دهنده دغدغه‌مندی این افراد بوده و برای شبکه سازی اربعین بسیار مغتنم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نیشابوری جزئیاتی هم از آثار این رویداد اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ مجموع آثار ۴۸۱۸ اثر در پنج رشته به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود و امسال این آمار به ۱۲ هزار و ۱۰۲ اثر رسید که این تفاوت معنادار، نشان دهنده اقبال عمومی و تلاش‌های شکل گرفته در زمینه تبیین اربعین بود. عکس، فیلم، فعالان فضای مجازی، کتاب در دوره قبل بودند که امسال بخش شعر هم به آن اضافه شد و یکی از کتاب‌های شعر این رویداد در اختتامیه توسط شاعری که غیر ایرانی هم هست، تبیین خواهد شد.

به گفته دبیر دائمی رویداد جایزه جهانی اربعین، نکته دیگر تعداد کشورهای شرکت‌کننده است، سال گذشته ۲۷ کشور در این رویداد حضور داشتند و امسال به ۳۸ کشور مطرح دنیا رسیدند که پراکندگی جالب توجهی داشتند و از آمریکای لاتین گرفته تا اسکاندیناوی و اروپای غربی و شرقی‌ترین نقطه دنیا در این جایزه حضور داشتند.

نقش حضرت زینب (س) در جاودانگی قیام کربلا

وی در مورد داوری این رویداد، گفت: ما بر این باوریم که باید در حوزه کیفی به گونه‌ای باشیم که همه او را بپذیرند و از حیث مهارت و دانش به قدری محبوبیت داشته باشد که نظرش را قبول کنند. ما اصرار زیادی به استفاد از اساتید مختلف داشتیم که در رشته خود بسیاری از آنها افرادی نامی هستند و باتوجه به عمق دلداگی و عشق اهالی هنر به جایگاه امام حسین(ع)، تمامی این اساتید داوری در این رویداد را پذیرفتند. رشد و ارتقایی که در این بخش رخ داد نیز قابل توجه بود و سهیم بودن پیشکسوتان و اساتید برای ما بسیار حائز اهمیت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نیشابوری ادامه داد: برگزیدگان رشته‌های مختلف تنوع خوبی دارند. ما در ابتدا تصور می‌کردیم بیشتر منتخبین از ایران و عراق باشند اما در رشته فعالان مجازی، برنده از کشور بوسنی است و در بخش شعر نفر اول از عمان است. در بخش عکس رتبه دوم از عراق و رتبه سوم از پاکستان و برگزیدگانی از هند و سریلانکا نیز در این رویداد انتخاب شدند و اصلا اینگونه نیست که چون بیشتر آثار از ایران بودند جوایز به ایرانیان برسد.

دبیر دائمی رویداد جایزه جهانی اربعین در پایان سخنانش، گفت: یکی از اثرگذارترین افراد در زمینه ترویج و تبلیغ رویداد عاشورا، شخصیت حضرت زینب(س) است و مناسبتی اگر قرار باشد خارج از محرم و صفر روزی برای این رویداد در نظر گرفته شود، بهترین زمان وفات حضرت زینب(س) است چون ایشان نقش بزرگی در زمینه نشر اتفاقات کربلا داشتند. به همین دلیل اختتامیه این رویداد صبح روز شنبه ۷ بهمن از ساعت ۹ صبح در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.



کلمات کلیدی


captcha