حضور مردم، از نمودهای اجرای مسئولیت اجتماعی است
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 17:06:41


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 82784 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۰۲ ۰۸:۵۲                 مجلس و دولت

حضور مردم، از نمودهای اجرای مسئولیت اجتماعی است


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولیت اجتماعی به معنای میدان دادن برای حضور مردم در عرصه‌های مختلف است.


حضور مردم، از نمودهای اجرای مسئولیت اجتماعی است

به گزارش جامعه ایده آل، محمدباقر قالیباف در دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی با تبریک ایام ماه رجب خطاب به حضار، گفت: امروز هر یک از شما می‌توانید تابلوی ارزشمندی از جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با نگاه مسئولیت پذیرانه در حوزه مسائل اجتماعی باشید.

وی با اشاره به موضوعات کاربردی و حکمت عملی مسئولیت پذیری اجتماعی، عنوان کرد: مشخص است هر پدر و مادر دلسوزی به مسئولیت‌پذیری به‌عنوان یکی از نکاتی که در حوزه تربیت فرزند مطرح می‌شود، توجه می‌کند از این رو این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانوادگی در نهاد فرهنگ ایرانی و اسلامی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر انسان یک عنصر اجتماعی است و باید اجتماعی زندگی کند که در این زمینه دین و فرهنگ ما نیز مسئولیت‌پذیری را شرط اسلامیت دانسته است از این رو هر فردی در جامعه ما در هر بخشی برسر این موضوع اتفاق نظر دارد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا امروز نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید در این مسیر گام برداشته و موفق باشیم، اظهار داشت: برگزاری چنین نشست‌هایی باعث بررسی ابعاد مهم این موضوع خواهد شد تا بدانیم موفقیت در مسئولیت‌پذیری اجتماعی همت مضاعفی را می‌طلبد.

قالیباف در ادامه سخنانش به‌بیان خاطره‌ای از گفت‌وگو با معلمی که در منطقه هرندی به افراد معتاد بی‌خانمان غذا می‌داد پرداخت و گفت: حدود ساعت یک نیمه شب بود که به سرکشی محله هرندی رفتم دیدم خانمی با یک ظرف غذا به منطقه آمده است. مسئولان شهرداری گفتند این خانم معلم بازنشسته آموزش و پرورش و ساکن محله قلهک است و هفته‌ای دو مرتبه برای سرکشی به هرندی می‌آید. از او علت حضورش را پرسیدم و گفت من برای انجام مسئولیت اجتماعی خود اینجا هستم که نکند روزی رفتارم در مدرسه به گونه‌ای بوده باشد که باعث حضور یکی از شاگردانم در این محله و باعث این وضعیت شده باشد از این رو غذا پخته و هفته‌ای دوبار به اینجا می‌آیم که اگر این اتفاق افتاده خدا مرا ببخشد و اگر این اتفاق نیفتاده باشد، به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده باشم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: معمولاً در مجموعه قانونگذاری اینگونه است که وقتی کسی دزد شد و یا جرمی صورت داد مجازات می‌شود که البته این حق است اما باید ببینیم آیا سوءرفتار خانواده، جامعه و یا سوءمدیریت مسئولان حاکمیت در این جرم نقشی نداشته است؟ لذا باید سهم خود در این جرم را بسنجیم و ببینیم به چه شکل این اشتباه و غفلت خود را در حوزه پیشگیری و ساماندهی جبران کنیم و نباید صرفاً مجرم را مقصر وقوع جرم بدانیم.

وی با اشاره به تجربیات خود در نیروی انتظامی که باعث شد با لایه‌های زیرین آسیب‌های اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی آشنا شود، یادآور شد: یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، موضوع حلقه‌های میانی است که دانشگاه‌ها پیش قراول آن هستند و رهبر معظم انقلاب در سال 1398 براساس گام دوم انقلاب مطلبی را درباره همین موضوع حلقه‌های میانی در جمع دانشجویان فرمودند.

قالیباف در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه در زمان جنگ و دفاع مقدس نیز حلقه‌های میانی بودند که نقش مهمی را در موفقیت‌های رزمندگان ایفا کردند که البته آن زمان آن را به‌عنوان حلقه‌های میانی نمی‌شناختیم، اظهار کرد: حلقه‌های میانی یک پل مستحکم و ارتباط بسیار قوی میان حکمرانی در بخش‌های مختلف قوای مقننه، مجریه و قضائیه با مردم برقرار می‌کند و این حلقه‌های میانی هستند که می‌توانند ارتباط را بطور محکم برقرار کرده و انرژی‌های عظیم مردمی را آزاد کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه باید پذیرفت که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی باید مردم را وارد میدان کرد تا نقش تنظیم‌گری خود را ایفا کنند، ابراز داشت: حلقه‌های میانی بودند که باعث شد سرداران و امیران میدان جنگ به‌عنوان افتخارآفرینان از دل مردم به پا خیزند. امروز در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی باید اینگونه عمل کنیم و معتقدم یکی از حلقه‌های میانی جدی که می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد حوزه و دانشگاه از جهت علمی، مسأله محوری و بررسی دقیق است که می‌توانند مشکلات جامعه را تشخیص دهند، البته معتقدم که نباید علم‌زدگی و عوام‌زدگی داشته باشیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه علم‌زدگی و عوام‌زدگی دانشگاه‌ها، ما را از مسیر خود دور می‌کند چراکه دانشگاه متعلق به مردم است و باید در متن مردم باشیم تا مشکلات حل و فصل شود، گفت: امروز مسأله‌ها و مشکلات دو بحث متفاوت است و دانشگاه و حوزه است که می‌تواند مسائل کشور و جامعه را تشخیص دهد. یکی از پیش قراول‌ترین حلقه‌های میانی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها هستند که ما در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه بسیار تلاش کردیم و جایی که می‌تواند به این وحدت عمق بخشیده و بصورت عینی متبلور شود در رسیدگی به حل مسائل جامعه است که باید آن را شناخت، اولویت‌بندی کرد و حل مسأله را به‌عهده گرفت که تنها راه نجات ما است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه نباید مردم را از عرصه خارج کنیم، گفت: کارمند عزیزی که در سازمان‌هایی که با آسیب‌های اجتماعی از جمله معلولان ذهنی، جسمی و غیره استخدام می‌شود قطعاً با گذشت چند سال و به واسطه سختی‌های کارش، دچار مشکلات روحی می‌شود که قطعاً برای آن چاره اندیشی نشده و غفلت کرده‌ایم.

رئیس مجلس در ادامه با یادآوری خاطره‌ای از حضور در منزل شهیدی، گفت: مادر شهید می‌گفت نذر کرده‌ام هفته‌ای دو روز با حضور در آسایشگاه‌ها از افرادی که مانند فرزندان خودم هستند پرستاری کنم چراکه آنهایی که در آسایشگاه هستند بیش از هر کسی نیازمند محبت هستند که سیستم اداری نمی‌تواند آن را اجرا کند.

وی ادامه داد: روزی برای حضور در برنامه مجموعه «نذر فرهنگی» به برج میلاد رفته بودم که یکی از عزیزان که پزشک جراح بود خاطره‌ای تعریف کرد و گفت شهرداری تهران در زمان حضور شما باعث شد من در این مسیر قرار بگیرم و پنجشنبه هر هفته 2 ساعت وقت می‌گذارم و با سرکشی به کانون اصلاح و تربیت تلاش کنم کمکی برای روح و روان آنها باشم.

قالیباف با بیان اینکه مردم می‌توانند با حضور در میدان باری از دوش حاکمیت بردارند، عنوان کرد: بیش از 15سال است که با موضوعات و مسائل کودکان معلول در برخی مؤسسات از نزدیک آشنا هستم که در هر دوره زندگی خود دچار چالش‌هایی هستند که صرفاً مؤسسات دولتی با گسترش خود نمی‌توانند آنها را برطرف کنند بلکه باید مردم وارد کار شوند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه به موضوع حلقه‌های میانی در یک ماده در جریان رسیدگی به برنامه هفتم پرداخته‌ایم، گفت: اهمیت بانک زمان در فعالیت‌های اجتماعی به این معنا است که مکلف می‌شویم برای این مسائل وقت بگذاریم، چنانچه زمانی که در ناجا بودم رویکرد جامعه محوری را اولویت کار خود قرار دادیم و امروز در مجلس نیز تلاش داریم مردم را در موضوعات مختلفی همچون سیاست، اقتصاد، فرهنگ و محیط زیست شریک کرده و به این سمت سوق دهیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یعنی میدان دادن و باز کردن میدان برای حضور مردم که حرکت این زنجیره باعث ایران قوی می‌شود، خاطرنشان کرد: قوی بودن و اقتدار نظام جمهوری اسلامی تنها به موشک‌های ما نیست که البته این موضوع نیز افتخارآفرین است و امروز موشک‌های خیبرشکن ما می‌تواند نقطه‌ای در ادلب که مقر تروریست‌ها است را در هزار و 250 کیلومتر دورتر مورد هدف قرار دهد اما قدرت اصلی ما در قلب و دل مردم است از این رو باید انسجام اجتماعی را برای حل مسائل کشور ایجاد کنیم.

در این همایش، رئیس مجلس با اهدای لوح یادبود و تندیس از برخی فعالان حوزه مختلف ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی تجلیل و قدردانی کرد.



کلمات کلیدی


captcha