سوگواره «یاس نبوی» در بقاع متبرکه سراسر کشور اجرا شد
تاریخ: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 09:54:18


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 81613 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۲۰:۱۸                 اوقاف و امورخیریه

سوگواره «یاس نبوی» در بقاع متبرکه سراسر کشور اجرا شد


برنامه‌های سوگواره «یاس نبوی»، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور به اجرا درآمد.


سوگواره «یاس نبوی» در بقاع متبرکه سراسر کشور اجرا شد

به گزارش جامعه ایده آل ؛سالیان متوالی است که یک ویژه برنامه سراسری در کشور به نام «سوگواره یاس نبوی» در حدفاصل ایام فاطمیه اول و دوم در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می شود.
اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا (س) در تمام این بقاع متبرکه مطابق با عرف آن منطقه برگزار می شود که در بعضی مناطق اجتماع فاطمی و بعضی مناطق حرکت دستجات و بعضی دیگر از مناطق اجتماع مواکب فاطمی است و روضه خوانی، ویژه برنامه های محافل سنتی انس با قرآن کریم و کرسی های تلاوت و ختم قرآن کریم  و برپایی غرفه های خیمه های معرفتی با حضور مبلغین نیز از دیگر برنامه های این ایام است.
در این راستا در استان البرز بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه سوگواره یاس نبوی در ایام عزای فاطمی، در نظر گرفته شده بود که این برنامه ها در ۵۰ بقعه متبرکه شاخص این استان برگزار شد. برپایی ۱۸ موکب در آستان مقدس امامزادگان محمد(ع) و سکینه خاتون (س) حصارک کرج به نیت عمر پربرکت حضرت فاطمه زهرا (س) ، برپایی بیش از ۱۵۰ موکب نذورات و توزیع غذاهای نذری پذیرایی و موکب های فرهنگی مذهبی و پاسخ به مسایل شرعی، اجرای ویژه برنامه رهروان یاس نبوی در عصر شهادت در آستان مقدس امامزادگان محمد(ع) و سکینه خاتون (س) و ویژه برنامه شام غریبان یاس نبوی در ۱۵ بقعه متبرکه از جمله این برنامه ها به شمار می آید.
در استان کرمانشاه سوگواره یاس نبوی در ۲۵ بقعه از بقاع متبرکه استان اجرا شد. امامزاده ابراهیم(ع) طاقبستان، حرم مطهر سیده فاطمه(س) ، مسجد و زیارتگاه صاحب الزمان (عج) ، امامزاده احمد(ع) شهرستان سنقر، امامزاده ابراهیم(ع) شهرستان کنگاور، حرم مطهر احمدبن اسحاق(ره) شهرستان سرپل‌ذهاب و امامزاده باقر(ع) بیستون از جمله بقاع متبرکه ای بودند که سوگواره یاس نبوی در آن آستان مقدس برگزار شد.
 سیاه پوش نمودن ادارات و بقاع متبرکه، پخش مداحی و کلیپهای ویژه شهادت در بقاع متبرکه، راه اندازی کاروان عزای سوگواران فاطمی در مناطق شهری و معابر عمومی، برپائی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی در طول مسیر عزاداری و بقاع متبرکه استان کرمانشاه و اعزام ۱۸ نفر مبلغ اعزامی از قم به بقاع متبرکه از جمله برنامه های اداره اوقاف کرمانشاه در ایام فاطمیه بود.
۱۴ امامزاده و بقعه متبرکه آذربایجان غربی نیز میزبان سوگواره یاس نبوی بوده و برنامه های متعددی در این خصوص اجرا کردند. امامزاده سید بهلول، بقعه شیخ نوایی و تاج الدین خوی، امامزاده غریب حسن، امامزادگان محمد و ابراهیم و بقعه سراج الدین در ارومیه، امامزاده سیدمحمد، اسحاق و برگشاد سلماس و همچنین تکیه حضرت ابوالفضل چایپاره و بقعه تاج الدین علی و تکیه حضرت عباس میاندوآب از جمله امامزادگان و بقاع متبرکه ای هستند که میزبان سوگواره یاس نبوی شدند.
در مازندران نیز ۳۵۰ بقعه شاخص استان همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) میزبان برگزاری سوگواره "یاس نبوی" شدند. فضاسازی امامزادگان و بقاع متناسب با این ایام، برگزاری مراسم عزاداری و روضه‌خوانی، مداحی، پخش نذورات، محفل انس با قرآن، سخنرانی، نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی، از عمده برنامه‌های بود که در قالب سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) توسط اداره کل اوقاف استان اجرا شد.
همچنین ۱۶۰ بقعه متبرکه استان گیلان میزبان ویژه برنامه‌های سوگواره یاس نبوی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) شدند. قرائت خطبه فدکیه، حدیث شریف کسا و زیارتنامه حضرت زهرا (س) بخشی از برنامه‌های سوگواره یاس نبوی بود. در کنار مراسم عزاداری، ایستگاه صلواتی، نمایشگاه بصیرتی، توزیع بسته‌های موادغذایی با عنوان تبرکات فاطمی و اطعام عزاداران از محل موقوفات منطبق تدارک دیده شده بود که توسط مراکز افق بقاع متبرکه اجرا شد.
طرح سوگواره یاس نبوی همزمان با سراسر کشور از 23 لغایت 27 آذرماه در 35 بقعه متبرکه استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد. فضاسازی محیطی و پیرامونی بقاع متبرکه، پخش مداحی و کلیپ‌های کوتاه سخنرانی در خصوص شهادت حضرت زهرا (س) از سیستم‌های صوتی بقاع متبرکه، هماهنگی با سخنرانان،مداحین و هیئات مذهبی شاخص و برپایی موکب‌های پذیرایی از جمله اقدامات بقاع متبرکه در ایام فاطمیه دوم بود.
همزمان با سالروز شهادت بزرگ بانوی اسلام، فاطمه زهرا (س) سوگواره یاس نبوی در امامزادگان و بقاع متبرکه استان هرمزگان برگزار شد.
این سوگواره که از ابتدای ایام فاطمیه در جریان بوده است در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به اوج  رسیده و رنگ و بوی معنوی ویژه ای به خود گرفته بود. نوحه‌خوانی، سینه زنی، سخنرانی، و اطعام عزاداران از جمله برنامه های امروز و این ایام و لیالی بود.
امامزادگان شاه مرعش (ع) میناب، شاه قطب الدین حیدر رودان، سیدمظفر قشم، سید محمد حاجی آباد، سیدمظفر بندرعباس، شاه محمد تقی، سید کامل، زیارت پنجه علی و سید سلیمان از جمله مکانهای شاخص برگزاری این عزاداریها بودند.
در آستان مقدس امامزاده شاه مرعش(ع) و دیگر اماکن متبرکه شهرستان میناب نیز در روز شهادت و پس از مراسم عزاداری، سفره اطعام برای شرکت‌کنندگان در مراسم سوگواره یاس نبوی گسترده شد.
خادمان افتخاری امامزاده شاه مرعش (ع) از شب قبل با حضور در امامزاده، غذای لازم برای اطعام دو هزار نفر از عزاداران فاطمی را فراهم کردند که ظهر امروز در میان آنها توزیع شد.
همچنین هیات های عزاداری در شهر حاجی آباد به عزاداری در جوار امامزاده سید محمد علیه السلام پرداختند.‌ ستاد فاطمیه این شهرستان پس از عزاداری و سوگواری نماز ظهر و عصر را برگزار نمود و عزاداران فاطمی نماز را به جماعت خواندند.
مردم قشم نیز که در شب شهادت حضرت فاطمه(س) میزبان شهید گمنام دفاع مقدس بودند، در کنار این پیکر لاله گون به عزاداری پرداختند.
مردم بندرعباس نیز در شب شهادت حضرت زهرا(س) میزبان مداح جهانی نزار قطری بودند و شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در جوار امامزاده سید مظفر علیه السلام به سینه زنی و عزاداری پرداختند.
آیین های سوگواره یاس نبوی در ایام فاطمیه در ۱۱ بقعه متبرکه شهرستان‌های سبزوار، "خوشاب" و "شِشتَمَد" در غرب استان خراسان رضوی اجرا شد و برگزاری همایش رهروان یاس نبوی، اقامه نماز جماعت، سخنرانی با موضوع سیره و زندگی حضرت زهرا (س) و برپایی غرفه مشاوره وقف برخی از برنامه‌های این طرح بود.
بقاع متبرکه استان اصفهان نیز در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) میزبان زائران فاطمی بودند و سوگواره یاس نبوی در ۲۳۰ بعقه شاخص اجرا شد و ۱۳ آستان مقدس به صورت کشوری برنامه اجرا کردند. برپایی نمایشگاه عکس و پوستر، ایستگاه مشاوره دینی و وقف، سخنرانی، غرفه کودکان و برنامه های فرهنگی محور این آیین بود.
سوگواره یاس نبوی در آستان مبارک ۷۰ امامزاده و بقعه شاخص استان بوشهر با حضور ۹۰ مبلغ بومی و اعزامی از قم برگزار ‌شد. اقامه نماز جماعت ظهر روز شهادت، قرائت خطبه فدکیه و زیارت حضرت زهرا (س)، اطعام عزاداران در بقاع متبرکه شاخص، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، برپایی خیمه‌های معرفت ازجمله برنامه‌های بقاع متبرکه در برگزاری سوگواره یاس نبوی بود.
همچنین سوگواره «یاس نبوی» همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ۲۶ آذر در بقاع متبرکه شاخص دو شهرستان قروه و بیجار در کردستان برگزار شد. سخنرانی، روضه‌خوانی و برپایی خیمه‌های معرفت با حضور مبلغین از جمله برنامه‌های اجرا شده سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه شاخص این دو شهرستان بوده است.



کلمات کلیدی


captcha