اتقان آراء یکی از سیاست های مدون در تعیین راهبرد اصلی قوه قضائیه است/ تاکید بر ساماندهی نظارت‌ها به منظور افزایش اتقان آراء در محاکم / تزریق نیروهای جدید توانمند به منظور ایجاد تحول در دیوان عالی کشور در دستور کار است
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 13:49:20


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 81563 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۱۷:۴۱                 حقوقی و قضایی

رئیس دیوان عالی کشور:

اتقان آراء یکی از سیاست های مدون در تعیین راهبرد اصلی قوه قضائیه است/ تاکید بر ساماندهی نظارت‌ها به منظور افزایش اتقان آراء در محاکم / تزریق نیروهای جدید توانمند به منظور ایجاد تحول در دیوان عالی کشور در دستور کار است


رئیس دیوان عالی کشور در نشست تخصصی نمایندگان نظارت دیوان عالی کشور و دبیران هیأت مرکزی در استان‌ها گفت: به موجب قانون اساسی مهمترین وظیفه دیوان نظارت بر حسن اجرای قانون در محاکم و دادگاه ها است و این مهم باید در جهت اتقان آراء ساماندهی شود .


اتقان آراء یکی از سیاست های مدون در تعیین راهبرد اصلی قوه قضائیه است/ تاکید بر ساماندهی نظارت‌ها به منظور افزایش اتقان آراء در محاکم / تزریق نیروهای جدید توانمند به منظور ایجاد تحول در دیوان عالی کشور در دستور کار است

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، نشست تخصصی نمایندگان نظارت دیوان عالی در استان‌ها با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور صبح امروز 22 آذرماه برگزار شد.

رئیس دیوان عالی کشور در این همایش گفت: به موجب قانون اساسی مهمترین وظیفه دیوان نظارت بر حسن اجرای قانون در محاکم و دادگاه ها است و این مهم باید در جهت اتقان آراء ساماندهی شود .

 

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در این همایش با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: ایام سوگواری و مصیبت شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) را به محضر روحانی حضرت بقیه الله الاعظم و همه شما حاضران تسلیت عرض می کنم.

 

وی با اشاره به اینکه مسئولیت ما در دستگاه قضایی خطیر و سنگین است، ادامه داد: از شخص رئیس قوه قضائیه گرفته که سکاندار سیاست های اجرایی دستگاه قضایی است تا همه کسانی که مدیریت های گوناگون دستگاه قضایی را عهده دار هستند باید در جهتی حرکت کنند که خروجی نهایی کار آنها، صدور آرایی باشد که از اتقان کافی برخوردار باشد، حق را ثابت کند و برای ذی حق آن را به منصه عمل و اجرا برساند و همه این فرایند مقدمه ای است برای اینکه مردم بتوانند در دعاوی و مراجعات به دستگاه قضایی از یک رای عادلانه و متقن برخوردار شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: در این فرایند قضایی همه ما نقش داریم، قضات در دادگاه های بدوی، تجدیدنظر، دیوان عالی کشور، دادستانی و ... مهمترین و مشکلترین مسئولیت ها را برای احقاق حق و عدالت عهده دار هستند و حتی اقدامی که ضابطین انجام می دهند در این مهم، نقش دارد وتحقیقات آنها زیربنای اصلی در پرونده هاست، این امور برای رسیدگی به پرونده شهروندی است که مدعی است حقی از او ضایع شده است و ما باید به وظیفه خود در چارچوب قانون و شرع عمل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اتقان آراء قضایی تصریح نمود: مقام معظم رهبری در دیدارهای خود مکرر نسبت به اتقان آرای قضات تاکید فرمودند، از جمله سیاست های مدون در تعیین راهبرد اصلی قوه قضائیه بحث اتقان آرا می باشد که از مهمترین مولفه هایی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

 

رئیس دیوان عالی کشور تصریح نمود: به موجب قانون اساسی مهمترین وظیفه دیوان نظارت بر حسن اجرای قانون در محاکم و دادگاه ها است و این مهم باید در جهت اتقان آراء ساماندهی شود .

 

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد:  برای صدور آراء عادلانه که از اتقان کافی برخوردار باشد نیاز به وجود تمهیداتی از جمله آموزش، دانش به روز قضات، توجه به رفاه قضات، نظارت بر اجرای صحیح قانون در محاکم و... است، در مبانی شرع مقدس اسلام و قانون بر نظارت بر رأی قاضی تاکید شده است ودر عهدنامه امام علی (ع) به مالک اشتر بر انتخاب بهترین افراد در قضاوت تاکید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطرنشان نمود: برخی از آقایان از کثرت نظارت بر قاضی گله مند هستند در حالی که نظارت دیوان عالی کشور در قانون اساسی تصریح شده و نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قانون در محاکم، در اتقان آراء تاثیرگذار است و برای این امر باید پرونده از ابتدا مورد بررسی قرار بگیرد، مثلا در مواردی که ضرورتی ندارد قرار بازداشت نباید صادر شود و این موارد باید به قاضی صادرکننده رای اعلام شود.

 

 رئیس دیوان عالی کشور بر  لزوم تقویت ارتباط با نمایندگان نظارت دیوان عالی در استانها و ضابطه مند کردن آن تاکید کرد و گفت: لازم است برنامه ریزی جامع و کاملی داشته باشیم تا برگزاری همایش هایی از این دست به منظور پیشبرد بهتر امور، تداوم داشته باشد.

وی عنوان نمود: انتظارم از نمایندگان نظارت دیوان عالی کشور این است که رویکرد و اقداماتتان متفاوت از گذشته باشد و با معاونت نظارت دیوان عالی کشور در تعامل تنگاتنگ و ارتباط مستمر باشید و تجربیات را منعکس کنید تا به خواسته مقام معظم رهبری در جهت اتقان آراء لبیک بگوییم و با همه توان پای کار باشیم.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: معاونت نظارت در دیوان عالی کشور این مورد را بررسی نمایند که مشخص شود چگونه می توانیم اختیار بیشتری در چارچوب مقررات و قانون به نمایندگان نظارت دیوان عالی در استانها بدهیم تا از حدکثر ظرفیت آنها در استانها استفاده کنیم.

 رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه تزریق نیروهای جدید، توانمند و جوانتر یکی از موارد مهم در جهت ایجاد تحول در دیوان عالی کشور است، گفت: باید قضاتی که واجد شرایط لازم برای خدمت در دیوان عالی کشور هستند، با کمک شما و رؤسای دادگستری قضات برجسته شناسایی شوند و قضات تازه نفس به دیوان عالی کشور وارد شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در پایان گفت: از حضور شما نمایندگان در این همایش تقدیر و تشکر میکنم، ان شاء الله زحمات شما مورد توجه خداوند قرار گیرد و بتوانیم از حضور شما بیشتر از قبل استفاده نماییم.


در ابتدای همایش حجت الاسلام والمسلمین سید کریمی حسینی معاون قضایی در امور شعب دیوان عالی کشور به تبیین اهداف همایش پرداخت.


در ادامه آقای عبدی دبیر هیأت اتقان آراء قضایی استان البرز و آقای تقوی دبیر هیأت اتقان آراء قضایی استان قزوین گزارشی از نحوه ارزیابی آراء قضایی و برخی اشکالات موجود در سامانه ارائه دادند و سه نفر از نمایندگان نظارت دیوان عالی کشور در استان‌ها در خصوص نحوه نظارت دیوان عالی کشور بر محاکم به ایراد سخن پرداختند.

 

 دکتر صوفی سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی آراء معاونت نظارت به تبیین مفاد دستورالعمل ارزیابی اتقان آراء قضایی و وظایف هیأت ها و گروه های استانی در این خصوص پرداخت.

بررسی نحوه نظارت دیوان عالی کشور بر محاکم و پیگیری اجرای دستورالعمل اتقان آراء قضایی مصوب 1399/10/29  و رونمایی از سامانه تناد و تبیین نحوه نظارت الکترونیک از طریق سامانه های موجود از جمله محورهای مهم در این همایش است که دکتر کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، دکتر انصاری معاون قضایی در امور هیأت عمومی دیوان عالی کشور و دکتر مرتضوی معاون نظارت دیوان عالی کشور پیرامون آن توضیحاتی ارائه نمودند.

 

معاون نظارت دیوان عالی کشور در خصوص اطاله دادرسی، علل نقض آراء ،علل تجدید اوقات، بلاتصدی بودن شعب، عدم وصول نظریه کارشناس و پزشکی قانونی و... مواردی را به تفکیک بیان نمود.

 

انتهای پیام/

 



کلمات کلیدی


captcha