پیمان جبلی: باید جشنواره تلویزیونی مستند را «بین‌المللی» کنیم/ معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 20:29:08


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 81108 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ ۱۶:۵۸                 رادیو و تلویزیون

هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند در ایستگاه پایانی:

پیمان جبلی: باید جشنواره تلویزیونی مستند را «بین‌المللی» کنیم/ معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف


رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر اهمیت ساخت مستندهای مشارکتی بین‌المللی گفت: باید جشنواره تلویزیونی مستند را به جشنواره ای بین‌المللی تبدیل کنیم.


 پیمان جبلی: باید جشنواره تلویزیونی مستند را  «بین‌المللی» کنیم/ معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف

به گزارش جامعه ایده آل، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما، محسن برمهانی معاون سیما، حسین زارع زاده مدیر شبکه مستند و جمعی از مدیران و مستندسازان در تالار بزرگ شهر کاشان برگزار شد. در این مراسم نفرات برگزیده بخش‌های مختلف این جشنواره اعم از فیلم مستند، مجموعه مستند، عکس و مستندنگاری معرفی شدند. فاطمه صادقی زاده اجرای این برنامه را برعهده داشت‌.

پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما در این مراسم گفت: بسیار خرسندیم که در شهر فرهنگی و زیبای کاشان، شاهد برگزاری اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند هستیم. به همکاران خودم در شبکه مستند سیما و آقای محسن یزدی بایت برگزاری این دوره از جشنواره خسته نباشید می‌گویم و از زحماتشان تشکر می‌کنم. به آقای زارع زاده نیز مسئولیت مدیریت شبکه مستند را تبریک می‌گویم و امیدوارم قوی تر از قبل به این مسیر ادامه بدهند.

وی ادامه داد: می‌خواهم به رویداد بزرگی که در تاریخ معاصر ما رخ می‌دهد، اشاره کنم و یاد ۸۰ شهید خبرنگار و خون نگار فلسطینی را گرامی بدارم که این حماسه بزرگ را به دنیا نشان دادند. امیدوارم شاهد منطقه بدون اسراییل باشیم. دشمن صهیونیستی، خیال پردازی می‌کند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. خوشحالیم که مقاومت و اهالی آن حتی یک قدم هم از هدفش عقب ننشسته است. مقاومتی که مصداق انسان دوستی و وفاداری است. غزه یک قدم عقب نشینی نکرده و از این به بعد نیز رژیم صهیونسیتی را بیشتر منکوب خواهد کرد. واقعیت نشان می‌دهد که در آینده شاهد فلسطین آزاد و منطقه بدون اسراییل خواهیم بود. مستندسازان ما باید خود را برای به تصویر کشیدن آن روز بزرگ آماده کنند که دور هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از پرمخاطب‌ترین مستندهایی که همواره مورد توجه مخاطبان بوده، آثار حیات وحش، محیط زیست و طبیعت است. از کسانی که در عرصه محیط زیست و در اقلیم زیبا و پر موضوع ایران فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم؛ این دوره از جشنواره عرصه درخشش این عزیزان است.

وی با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: سال گذشته در اختتامیه همین جشنواره گفتم و امسال هم تکرار میکنم که رسانه ملی خانه مستندسازان است و با افتخار آنها را در آغوش می‌کشد. افتخار می‌کنیم که قاب رسانه ملی مزین به آثاری است که توسط مستندسازان جوان و پیشکسوت کشورمان تولید می‌شود. بهترین عرصه برای نمایش مستندها رسانه ملی است. آثاری که از دورترین روستاها در ایران تا شهرها و شهرستان‌ها با تنوع اقلیمی و فرهنگی و زیستی متنوع را به تصویر می‌کشند. ما برای تقویت مستندسازی در معاونت سیما و مرکز سیمرغ، ساختاری قوی را برای حمایت از مستندسازان ایجاد کردیم.

جبلی خاطرنشان کرد: نکته دیگر که در جشنواره سال گذشته اشاره کردم و اکنون نیز از آقای برمهانی پرسیدم که آیا امکان اجرایی شدن آن هست یا خیر، بین‌المللی شدن جشنواره تلویزیونی مستند است. باید این جشنواره را به جشنواره بین‌المللی مستندهای تلویزیونی تبدیل کنیم. در رویکرد جدید رسانه ملی و اهداف تحولی سازمان صدا و سیما، نگاه منطقه ای و جهانی را مورد حمایت و توجه قرار داده ایم و باید بیش از پیش به این عرصه توجه کنیم.

وی ادامه داد: مطلع شدم مستند بسیار خوبی با همکاری تیم ایرانی در غزه تولید شده است. نمونه این کارها را به صورت متعدد می‌توان انجام داد. بسیار خوب است که مستندسازان ما با مشارکت فیلمسازان کشورهای دیگر کار کنند و مستندهای بین‌المللی تولید شود. باید این خبر را بدهم که هم اکنون چند مستند فاخر با شیوه تعامل و همکاری بین مستندسازان ایرانی و خارجی در حال تولید است و امیدوارم از سال های آینده شاهد تولید مستندهای بین‌المللی باشیم.‌

جبلی درباره عرصه های متنوع تولید مستند گفت: دقت داشته باشید که در یک فراز بسیار مهم تاریخی هستیم و این روزها در آینده ایران عزیز ما نقطه عطف خواهد شد. سال گذشته گفتم که منطقه بوشهر و پارس جنوبی منطقه بسیار مهمی است و اتفاقات مهمی که در آنجا رخ می‌دهد باید به نمایش گذاشته شود که البته تاکنون مستندی از آن را ندیده‌ایم. علاوه بر این، اتفاقات بسیار بزرگتری در کشورمان وجود دارد که باید از قاب مستند دیدنی شوند.‌
وی تاکید کرد: هفته گذشته از کارخانه بزرگ کشتی سازی شهید محلاتی در بوشهر بازدید داشتم. شما مستندسازان باید با دوربین روشن سراغ این کارخانه‌ها بروید و آنها را به نمایش بگذارید. ما نیازمند نمایش آینده روشن در این مقطع تاریخی هستیم. ‌باید این آینده درخشان به جوانان ما نشان داده شود. از مستندسازان کشور می‌خواهم که این افتخارات را در برابر دیدگان مردم به نمایش بگذارند. رسانه ملی آماده حمایت از تولید این آثار است.

محسن برمهانی معاون سیما در بخش دیگری از این مراسم گفت: وقتی یک برنامه تکرار و سال‌ها برگزار می‌شود، یعنی تأثیرگذاری‌اش خوب بوده است. جشنواره تلویزیونی مستند نیز این چنین است. از مسئولین محترم سازمان صدا و سیما به ویژه آقای جبلی که توجه ویژه‌ای به مستند دارند و حمایت کردند تشکر می‌کنم. همچنین از آقای فریادرس دبیر این جشنواره و آقای میرتیموری تشکر می‌کنم که برای برگزاری این جشنواره زحمت کشیدند. این دوره ماحصل زحمات آقای محسن یزدی است و باید از ایشان نیز تشکر ویژه کنم.

معاون سیما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روزهایی را سپری می‌کنیم که حوزه مقاومت و منطقه ما درگیر یک جنگ و حماسه مهم است. می‌دانم هر کدام از شما عزیزان مستندساز دوست دارید در میدان باشید و از این ماجرا یک نوع روایت داشته باشید‌. شاید در زمان فعلی این ماجرا امکان پذیر نباشد اما انشاءالله با آزادسازی قدس شریف از چنگال رژیم صهیونسیتی، در مسجد الاقصی و قدس شریف مستندسازی خواهیم کرد. رژیم صهیونسیتی این روزها به شدت شبیه به داعش عمل می‌کند و می‌بینید که چه جنایاتی را رقم می‌زنند.‌

حسین زارع زاده، مدیر شبکه مستند نیز در سخنانی بیان کرد: هفتمین جشنواره تلویزیونی نشان از اقبال دوست داران فیلم مستند دارد. این جشنواره با شرکت با بیش از ۶۲۰ اثر آغاز به کار کرد و آثار برگزیده طی دو ماه از تلویزیون پخش شدند. خوشحالم که مخاطبین و مردم به آثار برگزیده رای دادند و امروز هم در اختتامیه این رویداد هستیم.

بخش دیگری از این مراسم اختصاص به تقدیر از محسن یزدی مدیر سابق شبکه مستند داشت. محسن برمهانی و حسین زارع زاده از وی تقدیر کردند.

یزدی در سخنانی کوتاه گفت: از همه همکارانم در شبکه مستند که به من لطف داشتند تشکر میکنم. آنها کارهایی که ما کردیم را ده برابر کردند و نقاط ضعف ما را با تلاش‌هایشان کوچکتر می‌کردند. شبکه مستند بسیار خوب است، آدم های متعهد و درجه یکی دارد و امیدوارم مسیرش را با قدرت ادامه بدهد. از آقای دکتر جبلی هم تشکر می‌کنم که به ما بسیار محبت داشتند.

بزرگداشت مصطفی دالایی بخش دیگر مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند بود.

همچنین دومین مراسم بزرگداشت هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند اختصاص به تجلیل از مرتضی رزاق کریمی داشت.

براساس این گزارش، برگزیدگان هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند بدین شرح هستند:

جوایز بخش مستندنگاری:

دیپلم افتخار و جایزه نقدی نفر سوم به حنانه سالمی برای گزارش مستند «چادر سیاهم کفنت شد» رسید.
راضیه عباسی نیز جایزه دوم این بخش را گرفت.
تندیس جشنواره و جایزه نقدی نفر اول به لیلا مرگن برای مستندنگاری «چهل بازه، نخستین رودخانه خصوصی کشور می‌شود؟» رسید.

جوایز بخش عکس:

* بهترین مجموعه عکس

سید متین هاشمی نفر اول این بخش شد و مجتبی حیدری رتبه دوم بهترین مجموعه عکس را به دست آورد. امین نظری نیز جایزه نفر سوم را دریافت کرد.

* بهترین تک عکس
امیر قادری جایزه بهترین تک عکس را دریافت کرد، خلیل صحراگرد دوم شد و محمد رضایی نیز جایزه سوم بخش تک عکس را دریافت کرد.

* بهترین مجموعه عکس به انتخاب مخاطبان

جایزه این بخش به احمد تاجی برای مجموعه عکس «حنابندان» رسید.

* بهترین عکس به انتخاب مخاطبان

مجتبی اسماعیل زاده نیز جایزه بهترین عکس به انتخاب مخاطبان را دریافت کرد.

جوایز بخش مستند:

* بهترین مستند کوتاه

تندیس جشنوازه و جایزه بهترین مستند کوتاه، به فیلم «دارتاش» به کارگردانی خلیل صحراگرد رسید.

* بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند

سید صادق کاظمی کارگردان مستند «برار انیسه» جایزه بهترین مستند نیمه بلند را دریافت کرد.

* بهترین کارگردانی مستند بلند

محمد سلیمی راد برنده جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند برای ساخت فیلم مستند «سرباز شماره صفر» شد.

* بهترین فیلم مستند

مستند «هجده هزار پا» به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی برنده جایزه بهترین فیلم مستند هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند شد.

* بهترین فیلمبرداری
جایزه بهترین فیلمبرداری به مجتبی یزدی زاده داده شد.

*بهترین تدوین
زنده یاد هوشنگ میرزایی جایزه بهترین تدوین را برای فیلم «سرباز شماره صفر» دریافت کرد.‌

*بهترین صداگذاری
حسن مهدوی برنده جایزه بهترین صداگذاری شد.

*بهترین پژوهش
جایزه بهترین پژوهش به مهدی نوری برای فیلم «برای پس از مرگم» رسید.

*جایزه ویژه هیئت داوران
جایزه ویژه هیئت داوران به احمد ذوالفقاری برای ساخت مستند «بمب» رسید.

* جایزه ویژه دبیر جشنواره
یاسر فریادرس دبیر هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند، جایزه این بخش را به احسان شادمانی برای ساخت مستند «داستان ساحل شرقی» داد.

جایزه بهترین مجموعه مستند:

مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» به تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری برگزیده این بخش شد.

انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha