صفوی :ظرفیت‌ بقاع متبرکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌کار گرفته شود/سیاری :کارکرد موضوع وقف در امنیت، فرهنگ و اقتصاد است
تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 07:42:14


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 79473 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ۰۹:۴۰                 اوقاف و امورخیریه

در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت مطرح شد؛

صفوی :ظرفیت‌ بقاع متبرکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌کار گرفته شود/سیاری :کارکرد موضوع وقف در امنیت، فرهنگ و اقتصاد است


دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی در آستان مقدس امامزاده عینعلی و زینعلی(ع) صورت گرفته گفت: باید ظرفیت‌ بقاع متبرکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌کار گرفته شود.


صفوی :ظرفیت‌ بقاع متبرکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌کار گرفته شود/سیاری :کارکرد موضوع وقف در امنیت، فرهنگ و اقتصاد است

به گزارش جامعه ایده آل ؛همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت (بررسی ابعاد صیانت و حفاظت از اراضی موقوفات و امنیت بقاع متبرکه)، ۲۵ مهر با حضور مسئولان نظامی و امنیتی کشور در محل سالن همایش های بین المللی هتل ارم برگزار شد.
سیدحسن میرکریمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: همه نهادها و ارگانها در تأمین امنیت کشور نقش دارند. امنیت مفهوم عام است که بدون آن تمدنی حاصل نمی شود. دشمن سعی دارد تلاش ضد امنیتی خود را عملی سازد و به سمت نقاط حساس کشور مانند آستان مقدس امامزادگان متمایل می شود و علی رغم تلاش های خود به نتیجه نرسیده است.
وی اظهار کرد: در مجموعه استان تهران، ۳۱۳ مضجع مطهر وجود دارد و ما از فیض این حضرات بهره مندیم که قریب ۵۰ درصد به عنوان آستانهای شاخص هستند و طبعا توسعه بقاع از وظایف سازمان اوقاف است و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و ایجاد فضای مناسب در رأس برنامه هاست.
میرکریمی افزود: در سال‌های اخیر شاهد تحرکات مذبوحانه از سوی دشمنان بودیم که بر وظایف ما می افزاید که مراقبت‌های بیشتری از این آستان مقدس داشته باشیم. مجموعه امکاناتی که داریم مانند نهادهای نظامی، امنیتی و سپاه پاسداران این فضا امن را به وجود آورده اند اما به دلایل مختلف رخنه هایی ایجاد شده و مشکلاتی به وجود آمده است که امید است از رهگذر جلسه امروز تمهیداتی اندیشیده شود و فضای امنی در کل جامعه و همچنین بقاع ایجاد شود.
سردار مهدی سیاری، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: کارکرد موضوع وقف در امنیت، فرهنگ و اقتصاد است. دشمنان ما بعد از چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، فتنه سال ۱۴۰۱ را به راه انداختند. پس از روی کار آمدن بایدن سخنانی در کنگره آمریکا مطرح شد که آیا براندازی جمهوری اسلامی جدی است؟ که خود نمایندگان آمریکا به عدم امکان این مسئله اعتراف کردند.
سیاری افزود: ایران اسلامی امروز علاوه بر خود، امنیت کشور‌های منطقه را نیز تأمین کرده است. ستاد نفوذ یعنی سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی فتنه ۱۴۰۱ را طراحی کردند. به زعم آن‌ها نظام جمهوری اسلامی دارای سه ساحت مردم‌سالاری، دین‌داری و کارآمدی است. آن‌ها می‌دانستند که ساحت پرقدرت جمهوری اسلامی دین‌مداری است و فتنه خود را بر روی این مسئله استوار کردند.
رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که مردم نسبت به گذشته دین‌دارتر شده‌اند و این مسئله یکی از مولفه‌های قدرت جامعه و نظام می‌دانم که در محاسبات دشمنان در مواجهه با ایران بسیار مهم است. اینجا است که دشمن بر روی دین مردم تمرکز می‌کند و لذا در بررسی‌های انجام شده از سوی دشمنان، آن‌ها به مسئله حجاب تکیه می‌کنند. دشمنان به دنبال دوقطبی‌سازی در جامعه هستند و برای فتنه خود که در سال ۱۴۰۱ و در قالب جنگ ترکیبی ایجاد کردند، همه توان خود را به کار گرفتند.
وی بیان کرد: دشمنان تمام توان اطلاعاتی، رسانه‌ای و فضای مجازی خود را پای کار آوردند. اجماع‌سازی و انزوابخشی و تولید مسئله و بی‌ثبات‌سازی با هدف براندازی از جمله اهداف دشمنان است. البته آن‌ها می‌دانند که نمی‌توانند به براندازی نظام فکر کنند و لذا برای سال جاری به بی‌ثبات‌سازی با هدف تضعیف نظام و شکستن اقتدار نظام فکر می‌کنند.
سردار سیاری گفت: یکی از سنگر‌هایی که امروز در مقابل دشمنان وجود داشته و مدافع دین مردم است، بقاع متبرکه و اوقاف است که در حوزه امنیت و در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است. مقام معظم رهبری فرمودند که امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند. بقاع می‌توانند بیشترین نقش را در حوزه فرهنگ جامعه داشته باشند و در حوزه روشنگری و جهاد تبیین بسیار موثر هستند و ما باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.
وی گفت: اگر بخواهیم تمدن اسلامی را به نسل امروز معرفی کنیم، جز با اشاره کردن به نماد‌هایی مانند علم، مساجد و ... نمی‌توانیم به این موضوع بیندیشیم و همه این مراکز نیز به برکت وقف ایجاد شده‌اند. امروز ظرفیت‌های بسیاری در حوزه وقف وجود دارد که باید توسعه پیدا کند. البته توسعه فراوانی در این زمینه انجام شده که باید تداوم داشته باشد. موضوع حفظ موقوفات و اجرای نیت واقفان نیز بسیار مهم است که اگر به خوبی انجام نشود، موجب نارضایتی مردم می‌شود.
متولیان بقاع از روحیه جهادی برخوردار باشند
وی تصریح کرد: مسائل امنیتی بقاع متبرکه نیز مهم است که نیازمند جذب متولیان متعهد است. مقام معظم رهبری در جمع مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی به سه راهبرد مخاطب‌شناسی، تهاجمی عمل کردن و روحیه جهادی اشاره کردند. اگر روحیه جهادی باشد، هم درست می‌بینیم و هم درست عمل می‌کنیم. در حوزه بقاع متبرکه نیز نیازمند افراد با روحیه جهادی هستیم. در حوزه وقف نیز به امینان تاثیرگذار نیازمندیم که به وقف درست عمل کرده و متولیان بقاع نیز از روحیه جهادی برخوردار باشند.
سیاری ادامه داد: امروز باید بر روی نخبگان جامعه و دانشگاهیان تمرکز کنیم. باید نخبگان را نسبت به مسئله وقف توجیه دهیم، چرا که در افکار عمومی برداشت خوبی از وقف وجود ندارد.
وی اظهار کرد: طبق نظرسنجی‌های انجام شده فقط ۱۴ درصد مردم در مراسم دهه اول محرم شرکت نکردند، اما تصویری که دشمن از مسئله دین‌مداری ایجاد کرده برخلاف این مسئله است. کارکرد وقف در بحث امنیت موضوع مهمی است که باید بدان پرداخته شود. در مسئله امینت وقف با سه موضوع صیانت از مدیران و کارکنان اوقاف، پاک‌سازی افرادی که روحیه جهادی ندارند و کارآمدی مواجه هستیم. اگر به خوبی به این سه موضوع بپردازیم، کارآمدی وقف نیز فراوان خواهد شد. امروز در حوزه امنیت با موضوعاتی مانند بیوتروریسم مواجه هستیم. موضوع بیوتروریسم و پهباد‌ها جزو سلاح‌های استراتژیک هستند؛ لذا با توجه به تهدیدات دشمنان یکی از اهداف آن‌ها بقاع متبرکه است که ما باید در این اماکن پایگاه بسیج ایجاد کرده و امنیت آن‌ها را به خود مردم دهیم.
وی در پایان با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی گفت: موضوع مهم امروز غزه است. باید فروپاشی رژیم صهیونیستی را از موضوع بمباران مردم غزه جدا کنیم. با عملیات طوفان الاقصی ضربه بزرگی به رژیم صهیونیستی وارد شد و مردم آن‌ها خواستار استعفای دولت هستند. امروز به لحاظ اطلاعاتی، حفاظتی و نظامی ضربه‌ای که به رژیم صهیونیستی وارد شده، ترمیم‌پذیر نیست. تعداد افرادی که از ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات اخیر کشته شده‌اند نزدیک به ۴۰۰ نفر هستند و به همین دلیل است که به بمباران مردم غزه پرداخته است.
سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: بنده از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی مأمور هستم که سلام ایشان را خدمت همه واقفان و خیران برسانم. همه ما با خدا عهد و پیمان بسته‌ایم که خالصانه و صادقانه پای وفاداری به آرمان‌های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بایستیم.
وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در امامزاده عینعلی و زینعلی(ع)اظهار کرد: ساختمان این امامزاده طی سا‌ل‌های گذشته از ۳۰۰ متر مربع به ۱۰ هزار متر مربع گسترش یافته و تا سه سال آینده به ۱۶ هزار متر مربع خواهد رسید. هم‌اکنون نیز باشگاه ورزشی در مجموعه امامزاده ایجاد شده و روزانه ۳۰۰ جوان در آن مشغول به ورزش هستند. ایجاد چنین پایگاه‌هایی در جلوگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر است.
 سردار صفوی از راه اندازی مرکز طب سنتی در این آستان مقدس خبر داد و افزود: شورای حل اختلاف و مرکز مشاوره و ترک اعتیاد نیز در این مکان ایجاد شده است. امید است خداوند توفیق دهد اهل وقف، ایمان و عمل خیر باشیم.
حجت‌الاسلام عبداللهی، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه گفت: در حوزه وقف چند درخواست داریم نکته اول اینکه تثبیت وقف و موقوفات با موازین شرعی تطبیق داشته باشد. نکته دوم اینکه اماکن وقف شده تثبیت مالکیت شوند. قوه قضائیه در سنوات اخیر با همکاری سازمان ثبت اسناد همت بر این گماشته با اجرای کاداست، جغرافیای موقوفات را مشخص کند. سومین درخواست از اوقاف این است که برای هر مجموعه که عنوان وقف دارد شناسنامه حقوقی تشکیل شود تا موقوفات از گزند هر حادثه ای مصون بمانند.
وی اظهار کرد: وقف سرمایه اجتماعی است و برای پیشرفت اهمیت دارد. نکته دیگر اینکه ارتباط بین وقف و موقوفات و بقاع متبرکه وجود دارد نیازمند ترسیم چهره سیاسی و امنیتی است. اگر به دنبال این هستیم که بقاع متبرکه در ایجاد امنیت نقش بیشتری داشته باشند، باید این مسئله را برای جامعه ترسیم کنیم. نظام در جریان اغتشاشات سال گذشته از ظرفیت بقاع برای ایجاد امنیت بیشتر در کشور استفاده کرد و بسیاری از افرادی که از مسیر اشتباه خود بازگشتند به بقاع متبرکه تأسی کردند.
 حجت‌الاسلام عبداللهی عنوان کرد: اگر سازمان اوقاف از سرمایه بقاع به نحو احسن استفاده کند دغدغه امنیت نخواهیم داشت. در اوقاف از این سرمایه برای تأمین امنیت روانی مردم باید استفاده کنیم. وقف بهترین سرمایه اجتماعی است و بقاع متبرکه و امامزادگان بهترین لوازم حیات بشریت برای اعتمادسازی در حوزه مسائل حاکمیت هستند. اگر دنبال از بین بردن یأس در جامعه هستیم و اگر به دنبال جهاد تبیین هستیم باید به وقف به عنوان سرمایه انسانی توجه شود.
سردار رضا بنی اسد، رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: پلیس از نقطه صفر مرزی تا عمق جامعه ۲۰ مورد را در حوزه امنیت در دستور کار دارد. یکی از این موارد امنیت بقاع متبرکه است.
وی اظهار کرد: آنچه مهم است این است که همه نهادها و بخش‌های مختلف جامعه و مردم متناسب با توانی که در اختیار داریم در حوزه امنیت کمک کنیم و به طریق اولی سازمان اوقاف می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.
سردار بنی اسد عنوان کرد: از واقفان درخواست داریم در حوزه امنیت وقف کنند اگر امنیت نباشد هیچ فعالیتی در جامعه صورت نمی پذیرد. واقف اصلی در این حوزه شهید سلیمانی هستند که جان خود را برای برقراری امنیت کشور وقف کردند.
وی افزود: هر شخص با هر طریق واقفان را در حوزه امنیت تشویق کند صدقه جاریه برای آن شخص خواهد بود. به عنوان مثال یک قاضی با انشای رای خود می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.
یادآور می شود،  در پایان این همایش، تفاهم‌نامه همکاری میان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در حوزه وقف و امنیت منعقد شد.



کلمات کلیدی


captcha