۳۶۰ موکب سازمان اوقاف به زائران اربعین خدمات می‌دهند/از راه اندازی کارخانه یخ تا توزیع ۱۰ هزار قرص نان
تاریخ: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 09:20:20


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 78032 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ۱۹:۵۶                 اوقاف و امورخیریه

در نشست خبری اربعین عنوان شد:

۳۶۰ موکب سازمان اوقاف به زائران اربعین خدمات می‌دهند/از راه اندازی کارخانه یخ تا توزیع ۱۰ هزار قرص نان


معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از استقرار ۳۶۰ موکب این سازمان برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی در داخل کشور، مرزهای ایران و عراق و داخل کشور عراق خبر داد و گفت: ۱۷ دستگاه کانتینر نانوایی با ظرفیت تهیۀ ۱۰ هزار قرص نان تعبیه شده؛ توزیع ۵ میلیون بطری آب و احداث کارخانه یخ ۵ تنی از دیگر خدمات سازمان است.


 ۳۶۰ موکب سازمان اوقاف به زائران اربعین خدمات می‌دهند/از راه اندازی کارخانه یخ تا توزیع ۱۰ هزار قرص نان

به گزارش جامعه ایده آل ؛نشست خبری اربعین حسینی، امروز اول شهریورماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین  غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، معممی مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از خبرنگاران در محل این سازمان برگزار شد.

حجت الاسلام عادل با بیان اینکه زیارت اربعین بنابر روایات، مهمترین روز زیارتی اباعبدالله(ع) است، گفت: مفهوم زیارت، مورد قبول اهل سنت و شیعه است و از همه با فضیلت تر زیارت امام حسین(ع) است و در زیارت امام حسین(ع)، زیارت اربعین تاکید شده است و امام حسن عسگری(ع) در روایتی از روز اربعین به عنوان نشانه شیعه یاد کرده اند که تجلی بیان ایشان را به صورت ملموس در مراسم اربعین مشاهده می کنیم که چگونه عظیم ترین اجتماع بشر حول محور امام حسین(ع) تشکیل می شود و از نقاط مختلف جهان ارادتمندان خود را به حرم سیدالشهدا(ع) می رسانند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر در سال‌های گذشته حضور در مراسم اربعین از هفته منتهی به اربعین آغاز می شد، امسال از اول ماه صفر سفر تردد در مرزها به سوی عراق شروع شده ترددها و به روزی ۱۰۰ هزار نفر در روز از مرز مهران رسیده و با همین روال قطعا امسال حضور بیشتری از زائران را شاهد خواهیم بود به علاوه میلیونها نفر که مشتاق زیارت اباعبدالله الحسین(ع) هستند اما توفیق حضور در مراسم اربعین را به لحاظ مادی ندارند و  دلشان همراه زائران است.

وی مراسم اربعین و این حرکت زائران را اعلام حضور برای شیعه عنوان کرد و گفت: انشاالله این حرکت به ظهور حضرت مهدی(عج) وصل می شود و درواقع تمرینی برای ظهور است و حضور زائران در سامرا، حلقه تکمیل این زیارت است.

حجت الاسلام عادل در ادامه به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان اوقاف برای مراسم اربعین اشاره کرد و افزود: در سازمان اوقاف و امور خیریه که به نوعی متعلق به سیدالشهدا(ع) است معمولا همه ساله بعد از جمع بندی و آسیب شناسی مراسم اربعین، برنامه ریزی برای سال بعد آغاز می شود و ستاد اربعین به صورت تخصصی جلسات را برگزار می کند. گاهی نیز جلسات در سایر استان‌ها برگزار  می شود و امسال سعی شده نسبت به سال قبل، امکانات و نظم بهتری را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان نهادی که ماهیت مردمی دارد در این مراسم حضور پیدا می کنیم، محوریت مواکب، امامزادگان هستند و برنامه های نظارتی توسط ادارات اوقاف و ستاد اربعین استان انجام می شود. جذب نذورات نیز به همین شکل فراهم شده و در اختیار زائران قرار می گیرد. کمیته های فرهنگی و تبلیغ در این مراسم حضور جدی دارند، امسال کمیته قرآنی به ستاد اربعین اضافه شد و با توجه به اینکه در فصل گرم سال قرار داریم از موضوعاتی که مورد توجه قرار دارد، تامین آب سرد و ایجاد سایبان و کولر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: از جمله اقدامات عملیاتی برای اربعین امسال، برگزاری دومین همایش موکب داران اربعین بود که ۱۸ مرداد با حضور ۳۰۰ نفر از موکب داران برگزار شد و انتفال تجربیات صورت گرفت.  

وی از خدمت رسانی به زائران در ۳۶۰ موکب در  ایران و عراق خبر داد و گفت: در ایران، در ۵۳ موکب خدمات اسکان، رفاهی و فرهنگی ارائه می شود، ۷۶ موکب خدمات فرهنگی، ۱۳۹ موکب خدمات رفاهی و ۳۷ موکب خدمات اسکان ارائه می دهند و در کشور عراق در ۳۹ موکب خدمات اسکان، رفاهی و فرهنگی ارائه می شود و ۱۰ موکب خدمات فرهنگی، ۱۸ موکب خدمات رفاهی و ۴ موکب فقط خدمات اسکان ارائه می دهند. همچنین با راه اندازی کاروان زیارتی و آیینی در بیش از دو هزار بقعه برنامه بدرقه رهروان منتظر در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام عادل همچنین از برگزاری مراسم اربعین در ۲۹۰۰ بقعه ویژه جاماندگان اربعین خبر داد و عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، ۴۰۵ مبلغ در مواکب مستقر می شوند.

وی در ادامه بیان کرد: ما در سازمان اوقاف تعهدی در ستاد اربعین برای توزیع آب معدنی و یخ بر عهده گرفتیم و آنچه قرار بود عملیاتی شود، توزیع ۵ میلیون بطری آب و ۵ هزار قالب یخ بوده که ۱۰  میلیون بطری آب توزیع خواهد شد و میزان توزیع یخ هم افزایش می یابد. استقرار پزشک و تهیه دارو و ارائه خدمات به ۱۰ هزار زائر پیش بینی شده است. فضای برای اسکان از ۱۰ تا ۲۴ صفر در اختیار زائران قرار خواهد گرفت. برای ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت اسکان ایجاد شده، ۱۷ دستگاه کانتینر نانوایی تهیه شده که در مرز و اعتاب مستقر می شوند و روزانه ۱۰ هزار قرص نان بین زائران توزیع می شود و در ۲۴ نقطه رخت شوی خانه ایجاد شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به راه اندازی کارخانه یخ سازی در عمود ۲۹ گفت: ۵ کارخانه یخ ۵ تنی در مهران نجف و سامرا خدمت رسانی می کنند که در شبانه روز ۲۰۰ قالب یخ تولید می کنند و ۲۴ دستگاه یخ ساز تهیه شده که کمتر از ۲ تن یخ تولید می کنند و در عمود ۱۲۱۷ با هماهنگی ستاد اربعین، راه اندازی کارخانه و سوله انبار یخ در حال انجام است. ۱۳ دستگاه ژنراتور برقی ۲ کیلو وات به بالا تهیه شده و امسال ۱۲ دستگاه تمام اتوماتیک کباب زن را خواهیم داشت که هر ساعت ۱۲۰۰ کباب بین زائران توزیع می کند، ۱۰ دستگاه فلافل زن نیز تهیه شده و در اختیار مواکب قرار گرفته در ۱۹ موکب نیز سایبان بزرگ ایجاد شده و در ۲۴ موکب بحث سرمایش حل شده است.

وی با بیان اينکه پیش بینی حمایت در راه ماندگان صورت گرفته است، اظهار کرد: مسئولیت کمیته فرهنگی و آموزش در این مراسم بر عهده دفتر بعثه مقام معظم رهبری است اما چون در ۱۰ استان دفتر وجود ندارد، مسئولیت فرهنگی و آموزش بر عهده سازمان اوقاف است و امسال در مراسم اربعین توجه ویژه به برنامه های فرهنگی شده، اقلا فرهنگی تهیه شده و در اختیار مبلغان قرار می گیرد. سال گذشته پایگاه اطلاع رسانی ایجاد شد و امسال بروز رسانی شده است در این سایت، محتوا، مقالات و استوری ها قابل استفاده زائران منتشر می شود.

وی از برگزاری همایش قدم های آسمانی در قم خبر داد و گفت: در کمیته قرآنی اربعین بخشی برای بانوان در نظر گرفته شده و برگزاری محافل انس با قرآن و  اعزام کاروان نور که شامل ۵۰ نفر از فعالان قرآنی هستند را در دستور کار خود داریم. ۷۰۰ برنامه قرآنی پیش بینی شده و بیانیه ای در محکومیت اهانت به قرآن کریم تدوین شده که مورد امضای زائران قرار می گیرد و با همکاری امامزاده عبدالله الحسین(ع) ۷۲ نفر اقدام به ایجاد ایستگاه تصحیح قرائت نماز کرده اند.

حجت الاسلام عادل تصریح کرد: برگزاری سه محفل کرسی تلاوت در کاظمین به مناسبت یادبود سرداران شهید و برگزازی سه محفل قرآنی با کمک عتبه امام حسین(ع) از دیگر برنامه‌های های اربعین امسال است آلبوم صوتی راه عشق به چهار زبان در اختیار زائران قرار می گیرد. پویش ختم قرآن برای زائران با مشارکت شبکه قرآن اجرا می شود. اجرای پویش قرائت سوره فجر با مشارکت قرارگاه مردمی اربعین همراه با جایزه نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه مواکب اوقاف در مرزهای محور میرجاوه، شلمچه، چزابه، مهران، خسروی، بیله سوار و جلفا و در کشور عراق در نجف، سامرا، کاظمین و طریق و در مسیر به جاماندگان خدمات ارائه می دهند، عنوان کرد: در مجموع ۳۶۱ موکب در خدمت زائران خواهند بود و در برخی مواکب پخش زنده از مراسم خواهیم داشت امید است در فضای اطلاع رسانی هم بتوانیم حال و هوای فضا را به سراسر دنیا منتقل کنیم.

حجت الاسلام عادل در پایان این مراسم از تغییر نامگذاری روز وقف به ۱۶ ربیع الاول بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هرسال بعد از مراسم اربعین روز وقف را داشتیم و مراسم اربعین نیز در سال های اخیر به لطف الهی رونق خاصی گرفته و دلهای بسیاری از عاشقان را متوجه خود کرده است و بسیاری از افراد در سازمان اوقاف نیز یا خدمتگزار مواکب هستند و یا به عنوان زائر در جریان اربعین شرکت می کنند و پس از بازگشت از این مراسم و کار شدید جسمی و جدی موکب‌داری که پشت سر گذرانده اند، نمی توانند آن طور که باید و شاید در یک فضای مطلوب برنامه های هفته وقف را اجرا کنند به همین دلیل مجموعه سازمان اوقاف با بررسی‌هایی که انجام داد و بر حسب نظر رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیم بر این شد که از شورای فرهنگ عمومی درخواست کنیم که به جای روز ۲۷ صفر که شب وفات پیغمبر اکرم(ص) است، ۱۶ ربیع الاول که شب میلاد حضرت رسول(ص) است به عنوان روز وقف نامگذاری شود تا فرصت بهتری برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و تجلیل از واقفین و خیرین و بیان دستاوردهای وقف و پرداختن به وقفهای جدید در یک سال است، در اختیار داشته باشیم.



کلمات کلیدی


captcha