اجرای برنامه ها از مرزهای ایران تا کربلا
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 23:36:50


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 78013 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ۰۶:۰۸                 تئاتر و هنر های تجسمی

در نشست خبری «هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» تشریح شد

اجرای برنامه ها از مرزهای ایران تا کربلا


کوروش زارعی، مدیرمرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری، با اشاره به اینکه «هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین»،هم در داخل کشور و هم در کشورعراق برگزارخواهد شد گفت: امسال، این همایش مفصل تر از گذشته برگزار می شود، چرا که ما سال های گذشته در مرزها، اجرای برنامه نداشتیم و اگر هم بود به صورت محدود برگزار می شد اما امسال در مرزهای شلمچه، خسروی ، باشماق، تمرچین و مهران به صورت گسترده برنامه خواهیم داشت.


اجرای برنامه ها از مرزهای ایران تا کربلا

به گزارش جامعه ایده آل ؛  نشست خبری تشریح برنامه های «هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» که با حضورعلی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری ، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سید مصطفی موتورچی، دبیر هنری هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین، در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کوروش زارعی، مدیرمرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری، با اشاره به اینکه «هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین»،هم در داخل کشور و هم در کشورعراق برگزارخواهد شد گفت: امسال، این همایش مفصل تر از گذشته برگزار می شود، چرا که ما سال های گذشته در مرزها، اجرای برنامه نداشتیم و اگر هم بود به صورت محدود برگزار می شد اما امسال در مرزهای شلمچه، خسروی ، باشماق، تمرچین و مهران به صورت گسترده برنامه خواهیم داشت.

وی افزود: مانند سال‌های گذشته ما دو روز در نجف ، چهار روز در مسیر پیاده روی و دو روز در کربلا اجراهایی در زمینه تعزیه به زبان‌های عربی ، فارسی و ترکی داریم و علاوه بر آن برنامه‌های نمایشی مانند نقالی ، پرده خوانی، ، تئاتر خیابانی و مقتل خوانی خواهیم داشت .

برنامه هایی برای کودک و نوجوان

زارعی افزود: در سال های گذشته، مخاطبان کودکان و نوجوانان بسیاری داشتیم و می‌دیدیم که سرودها و برنامه های ما را با  دقت می بینند و می شنوند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای کودکان و نوجوانان ایرانی و عرب، برنامه هایی تولید کنیم. برای این هدف ، به آقای افشین ناظری که سال های زیادی در زمینه تولید نمایش‌های عروسکی با محتوای مذهبی و دینی فعالیت های داشته و دراین زمینه آثار به یادماندنی از خود به جا گذاشته اند پیشنهاد همکاری دادیم.

مدیر مرکزهنرهای نمایشی در ادامه گفت: خوشبختانه امسال، دو ماه قبل از ماه محرم پیش تولید نمایش«قهرمان کوچک» را آغاز کردیم و در مدتی که در حوزه هنری برنامه «رستخیز عام» اجرا می شد، برای کودکان و نوجوانان نیز برنامه هایی داشتیم .در حال حاضر مشغول ضبط نسخه عربی «قهرمان کوچک » هستیم که بتوانیم هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی این نمایش را که با موضوع و محوریت حضرت علی اصغر(ع) است، در کربلا ، نجف و همچنین در مسیر پیاده روی برای کودکان و نوجوانان اجرا کنیم .

وی تصریح کرد: این حرکت، «نذر فرهنگی» هنرمندان تئاتر است ، هنرمندان تئاترایران هر ساله بدون دریافت دستمزد در مسیر پیاده روی اربعین، برنامه‌هایی همچون تعزیه و تئاتر اجرا می کنند.

مدیر مرکزهنرهای نمایشی اظهار داشت: ما یک تفاهمنامه با عتبه حسینی و عتبه علوی منعقد می کنیم که در سال های آینده، مشکلات کمتری در رفت و آمدها، اجرای برنامه‌ها و اسکان هنرمندان داشته باشیم .

زارعی افزود: اجرای برنامه‎‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء شروع می شود و تا ساعت 12 شب ادامه دارد، چون در طول روز هوا بسیار گرم است ، برنامه ها را روبه روی موکب ها اجرا خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: هدف ما اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است،  نسل جدید ما باید با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند ،  به نظر من پیاده روی اربعین، عهد و پیمانی است که تمام شیعیان جهان با حضرت مهدی (عج) می بندند. به بیان ساده تر یک تجدید بیعت است که ما با امام زمان (عج) می بندیم وچه چیزی بهترازهنر نمایش که گفتگوی مستمر و بی واسطه با مخاطبین خود دارد.

در ادامه این نشست، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، با اشاره به اینکه این برنامه یک«نذر فرهنگی» است گفت: این جنس از اتفاقات است که خلوص نیت جمع حاضر را نشان می دهد و این کار دسته جمعی را زیباتر از سایر برنامه های هنری رقم می زند.

وی در ادامه گفت: از آقای زارعی و مرکز هنرهای نمایشی و از همه دوستانی که در این مسیر پربرکت، زیبا ، حسینی و آخرالزمانی حضور داشته و به حضرت سیدالشهداء و حماسه حسینی عرض ارادت دارند تشکر می‌کنم.

سید مصطفی موتورچی، دبیر هنری هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده نیز روی اربعین در ادامه این نشست گفت: روایت راهیان در دو بخش ایران و عراق مانند سال های گذشته کار خود را شروع کرده است، با این تفاوت که امسال در مرز ایران خیلی جدی تر و گسترده تر برنامه هایی خواهیم داشت .
وی با ارائه آمار برنامه های نمایشی گفت: برنامه ها به این صورت است که  در مرز مهران 7 گروه نمایشی، در مرز چذابه 14، خسروی 7و باشماق 6 گروه، اجرای برنامه می کنند ، البته در مرز شلمچه به دلیل حضور سازمان منطقه آزاد اروند و کمک‌هایی که به گروه های نمایشی می کند، برنامه ها مفصل تر برگزار می شود ،16 گروه تعزیه ، 16 گروه نمایش خیابانی و16 گروه سرود در این رویداد حضور دارند و علاوه بر این در خدمت شاعران وهنرمندان هنرهای تجمسی نیز در این مرز هستیم .

موتورچی اظهار داشت: برنامه های ما در بخش ایران از اول شهریور آغاز می شود و تا 13 شهریور ادامه خواهد  داشت . در بخش عراق، بامداد 6 شهریور وارد خاک عراق خواهیم شد 2 روز در نجف هستیم و مکان اجرای ما شارع الرسول خواهد بود و همچنین رایزینی هایی در حال انجام است  که در سفارت جمهوری اسلامی در نجف نیز برنامه هایی را اجرا کنیم اما می توان گفت اصل برنامه ها در شارع الرسول برگزار می شود.

وی افزود: ما چهار روز در راه هستیم و در عمود 1120 و موکب خدام الحسین برنامه خواهیم داشت . در نهایت، دو روز در کربلا با گروه لواء النهضه هستیم و همچنین در عمود 1297 که در نزدیکی کربلاست و علاوه بر آن، در موقعیت هایی که گروه لواء النهضه برای ما تدارک دیده است، اجرای برنامه خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: در بخش عراق، 4 گروه نمایشی با ما همراه خواهند بود  که این گروه‌ها شامل تعزیه، نمایش، دو گروه سرود ، پرده خوان و نقال هستند و علاوه بر آن نمایش عروسکی خواهیم داشت که به زبان های عربی و  فارسی اجرا خواهد شد، همچنین یک گروه سنج و دمام نیز با ما همراه خواهند بود.

موتورچی در ادامه افزود: از اول شهریور،چه در بخش ایران و چه در بخش عراق رویداد«روایت راهیان» آغاز خواهد شد .

در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری، کوروش زارعی، مدیرمرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری، در پاسخ به این سئوال که این برنامه های هنری چقدر تاثیرگذاراست، گفت: خوشبختانه تأثیرگذاری زیادی داشته، به طوری که هنرمندان عراقی از هنرمندان آئینی ما تقلید می‌کنند و چند سالی است که در موکب‌های خودشان، حتی در دهه اول محرم تعزیه برگزار می‌کنند، خیلی خوشحالیم که تعزیه ایرانی و هنر نمایش آئینی ایرانی در کشور عراق، تأثیر خود را گذاشته و آن‌ها آثاری مثل آثار آئینی ما، تولید و در این ایام اجرا می‌کنند.

کورش زارعی در پاسخ این سؤال که تصمیم ندارید به جزهنرمندان ایرانی و عراقی هنرمندان دیگری را هم جذب کنید؟ گفت : از آنجا که زائران بسیار زیادی از پاکستان وارد کشور می‌شوند، برای برقراری ارتباط با زائران پاکستانی، نیاز داریم که ‌یک گروه اردو زبان هم داشته باشیم که با هنرمندان سیستان و بلوچستان رایزنی می‌کنیم و انشاالله برای سال آینده بتوانیم به زبان اردو هم نمایش آئینی داشته باشیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پاسخ  به این سئوال که آیا نمایش عروسکی به زبان های دیگر هم اجرا خواهد شد و همچنین آیا برنامه ها درشهرهای دیگر عراق مثل کاظمین و سامرا هم اجرا خواهد شد؟ گفت: اینکه خواسته باشیم در شهرهای دیگر هم اجرا داشته باشیم مشکلات اجرایی و حمایتی خود را دارد که امکان دارد از پسش بر نیاییم اما اینکه نمایش عروسکی را به زبان‌های دیگر هم اجرا کنیم پیشنهاد خوبی است اما مشکل بازیگران زبان های دیگر مثلاً اردو زبان داریم، در حال حاضر چون اکثر مخاطبانمان عرب زبان هستند به زبان عربی اجرا اجرا می‌کنیم

زارعی در پاسخ سؤال خبرنگاری که پرسید بودجه‌ای که برای این همایش در نظر گرفته‌اید چه مقدار است؟ گفت : هرساله ۱۵۰ تا 200 نفر می‌رفتیم اما امسال این تعداد به ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است، با تورمی که در کشور عراق وجود دارد، نفری حداقل یک میلیون تومان باید هزینه کنیم البته تمام هزینه ما کرایه ماشین است، چون  اسکان و خورد و خوراک رایگان است و هنرمندان دستمزدی نمی‌گیرند.با این حال فعلا به جز حوزه هنری، کسی دست ما را نگرفته است اما بنیاد شهید و ایثارگران و منطقه آزاد اروند قول‌ مشارکت داده‌اند و امیدواریم امسال هم بتوانیم مانند ادوار گذشته، نمایش‌های موفقی داشته باشیم.

کورش زارعی در پاسخ این سؤال که برگزاری چنین همایشی چه آورده‌ای برای ایران دارد؟ گفت: بزرگترین دستاوردی که این اتفاق دارد همین‌ است که فرهنگ ایرانی واسلامی را به کشورهای مسلمان دیگر منتقل کنیم، همین که هنرمندان کشورهای دیگر از شکل‌های نمایش آئینی ما بهره می‌برند و استفاده می‌کنند مهمترین دستاورد است.

وی افزود:البته از الگوپذیری هنرمندان کشورهای دیگر از امام حسینی بودن هنرمندان ایرانی هم نباید گذشت. همچنین خلق صحنه زیبای برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر از نجف تا کربلا است.
وی اضافه کرد: همه ادیان الهی اعتقاد به ظهور منجی دارند و این حرکت باشکوه پیاده روی اربعین برای همه ادیان است در این مراسم من از تمام ادیان الهی حتی ‌یهودیان دیدم. این یک نهضت بزرگ است و حیف است هنرمندان تئاتر که هنری انسانی است در این نهضت حضور نداشته باشند، حضور هنرمندان در شکل گرفتن نهضت جهانی اسلامی مؤثر است.



کلمات کلیدی


captcha