بررسی ابطال مجوز چند شرکت هواپیمایی به علت گرانفروشی
تاریخ: ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت: 23:46:19


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 75941 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۰۸:۲۸                 راه ،مسکن و شهرسازی

بررسی ابطال مجوز چند شرکت هواپیمایی به علت گرانفروشی


معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: لغو مجوز ۱۰ شرکت هواپیمایی در برخی مسیر‌های داخلی با هدف تثبت قیمت‌ها صورت گرفته است.


بررسی ابطال مجوز چند شرکت هواپیمایی به علت گرانفروشی

به گزارش جامعه ایده آل ؛ ‎آقای خوشخو در برنامه گفتگوی ویژه خبری رسانه ملی گفت: اگرچه این تصمیم منجر به کاهش عرضه بلیت هواپیما در برخی مسیر‌های داخلی می‌شود، اما برای ساماندهی بازار مجبور به پذیرش تبعات این تصمیم شدیم.

سید رضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم با اعلام اینکه با این تصمیم سازمان هواپیمایی بلیت حدود ۳۰ هزار نفر از هموطنان در مسیر‌های داخلی ابطال و مسافران سرگردان می‌شود، گفت: این اقدام غیرقانونی است.
آقای خوشخو گفت: گزارش‌هایی که از طریق رسانه‌ها در واقع منتشر شد مبنی بر اینکه چالشی بود طرح قیمت بلیت پرواز هواپیما و قیمتی که و آن درصد افزایشی که ستاد تنظیم بازار اعمال کرده بودند و ابلاغ شد و آن چیزی که شرکت‌های هواپیمایی در واقع بعضاً​ به فروش می‌رساندند باعث شد که سازمان هواپیمایی کشور اخطاری را به آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که مقررات را رعایت نکردند بدهد و بر همین اساس مهلت زمانی را مشخص کردیم به مدت دو هفته و شرکت‌هایی که رعایت نکردند را ما در واقع برخی از مسیر‌های پروازیشان را با محدودیت مواجه کردیم.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تقریباً دو هفته یکی دو روز بیش از دو هفته قبل در واقع مهلتی را مشخص کرد سازمان هواپیمایی کشوری به منظور رعایت پرواز‌های چارتری که ممنوعیت در مسیر‌هایی که قبلاً به صورت مکتوب اعلام شده بود و همچنین رعایت نرخ مصوبی را و تعیین شده‌ای را که سازمان هواپیمایی کشوری.


مجری: دو هفته پیش دوباره به آن‌ها فرصت داد ابلاغیه که فکر کنم برای یک سال پیش بود درست است؟
آقای خوشخو: بله همین طور هستش، اما در مورد نرخ بلیت‌ها بر اساس ابلاغیه‌ی ستاد تنظیم بازار در واقع این ابلاغیه و اخطار به برخی از شرکت‌ها اعلام شد که برای رعایت کردن این موضوعات که طبیعتاً​ آن دسته از شرکت‌هایی که رعایت نکردند موجب محرومیت واقع شدند.
مجری: یعنی که یک سال پیش سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی به هر حال یک مصوبه‌ای را ابلاغ می‌کند که از آن‌ها می‌خواهد که به نرخنامه‌ی اعلامی پایبند باشند، اما بعد از یک سال در خردادماه دوباره اعلام می‌شود به آن‌ها تذکر داده می‌شود دو هفته به آن‌ها فرصت داده می‌شود و در نهایت این اتفاقی می‌افتد که شما ۱۰ تا شرکت را مجوز پروازهایشان ابطال کردید.
آقای خوشخو: ببینید اخطاریه‌ی یک سال گذشته مربوط به ممنوعیت پرواز‌های چارتری در هفت تا شهر بزرگ، کلان و پرترافیک کشور در حوزه‌ی حمل و نقل هوایی بود، اما مصوبات نرخی مربوط به بعد از در واقع سال جدید بود که بر اساس ابلاغیه‌ی ستاد تنظیم بازار انجام شد آن مصوبه‌ی قبلی در مورد ممنوعیت پرواز‌های چارتری در شهر‌های کلان مربوط به پارسال بود خب رعایت می‌شد تا تقریباً پرواز‌های نوروز امسال.


مجری: خب آن هم ممنوعیت چارتری بود، ولی چارتری‌ها باز به کار خودشان ادامه دادند؟
آقای خوشخو: ما ممنوعیت چارتری را در سال گذشته داشتیم تا اینکه تا اواخر سال ۱۴۰۱ و در ایام نوروز در واقع به دلیل اینکه مطالبات شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بالانس بازار و عرضه و تقاضا را با مشکلات و چالش‌هایی مواجه کرده بود مجدداً​ ما با پدیده‌ی چارتری مواجه شدیم که تصمیم سازمان مبنی بر محدودتی مضاعف برای اینگونه پرواز‌ها بوده است.
آقای خوشخو جزئیات اول را اشاره کردید به هر حال با توجه به آن ابلاغیه‌ای که مصوبه‌ای که داشتید و ابلاغی که به شرکت‌های هواپیمایی کردید باز هم رعایت نکردند و ۱۰ شرکت را شما مجوز پروازشان را ابطال کردید این ۱۰ شرکت را اعلام می‌کنید؟
آقای خوشخو: شرکت‌های هواپیمایی معراج، ساها، بارش، تابان، زاگرس، کیش ایر، شرکت هواپیمایی سپهران، ​کارون، پاتا، فلای پرشیا.


مجری: خب آقای خوشخو چرا این قدر تأمل کردید چرا از ابتدا همچنین برخورد قاطعی انجام ندادید؟
آقای خوشخو: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی بحث ایمنی صنعت هوانوردی ملاحظات متعددی را دارد برای اعمال مقررات و آن چیزی که تکلیف قانونی هستش این هست که در کنار تنظیمگری در حوزه‌ی حمل و نقل هوایی در واقع اولویت سازمان هواپیمایی کشوری در مورد ایمن نگه داشتن فضای کشور و پروازهاست بنابراین آن چیزی که جزو رسالت صنعت هوانوردی و سازمان هواپیمایی کشوری است این است که بتواند در واقع چرخه‌ی این صنعت را به گردش دربیاورد با کمک ذی نفعان.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


مجری: بالاخره در این زمینه ما قانون داریم دیگه بالاخره قانون باید عمل بشود دیگه.
آقای خوشخو: تکالیف که قانونگذار برای سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته و یکی از آن هم بحث نظارت بر در واقع حوزه‌ی فعالیت‌های شرکت‌های هواپیمایی است بنابراین با تدابیری که بنا به ملاحظاتی که وجود دارد قطعاً​ سازمان هواپیمایی کشور در موعد مقرر در واقع اقدامات خودش را عملی خواهد کرد.


مجری: فکر نمی‌کنید این ملاحظه در برخی از موارد مثل الآن باعث سوء​استفاده شده است؟
آقای خوشخو: خب ممکن است این سوء استفاده از جریان‌هایی که در حاشیه‌ی صنعت هوانوردی فعال هستند اتفاق بیفتد که در ادامه‌ی بحث من خیلی تمایل دارم که در مورد آن چالش‌هایی که نه در بطن خود صنعت هوانوردی چالش‌هایی که در حاشیه صنعت هوانوردی شکل گرفته عمدتاً​ هم در فضای مجازی این چالش‌ها را برای صنعت پدید آوردند را می‌شود به عنوان یکی از مؤلفه‌هایی که امروز شما به آن اشاره کردید و آسیب‌هایی را به این چرخه و این سیستم و مکانیزم داده ما در مورد آن صحبت کنیم.
مجری: آقای سید عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم به جمع ما اضافه شدند.
مجری: آقای موسوی چرا شرکت‌های هواپیمایی سقف نرخ اعلامی را رعایت نمی‌کنند که در نهایت برسیم به اینجا که سازمان هواپیمایی بیاید ۱۰ شرکت را قاطع برخورد بکند جریمه بکند مجوزهایشان را ابطال بکند؟
آقای موسوی: حالا بنده هم دیدم که توی سؤال هایتان از جناب آقای مهندس خوش خو خیلی می‌پرسید که چرا برخورد نشده من خواهش ما این است که جنابعالی و یا بقیه دوستان خبرنگار باید می‌آمدند ریشه یابی بکنند و اینکه فقط بگوییم برخورد بکنیم که.


مجری: آنکه در جای خودش ما ریشه یابی را الآن علت را داریم از شما جویا می‌شویم چرا این اتفاق افتاده؟
آقای موسوی: چون دستور سازمان اولاً​ که دستوری است که امکان پذیر نیست انجامش برای شرکت‌های هواپیمایی، دوم اینکه اصلاً​ غیرقانونی است سازمان اجازه‌ی ورود به این حوزه را ندارد، من مستنداتی همراهم است ماده ۱۶۱ برنامه‌ی قانون توسعه برنامه‌ی پنجم و ماده ۵۳ که در ۵۳ برنامه‌ی ششم توسعه هم تنفیذ شده می‌خواهید بخوانم متن را.
مجری: بحث آزاد سازی را می‌فرمایید؟
آقای موسوی: بله آزادسازی اجرایی شده.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


مجری: این آزاد سازی الآن شما با هر کسی که صحبت بکنید منوط به اینکه شما از یارانه‌ی دولتی استفاده نکنید.
آقای موسوی: ما آماده ایم از یارانه‌ی دولتی تمام تخفیفات فرودگاهی طبق همین قانون حذف شده .
مجری: من یک مثال می‌زنم شما الآن آن طور که من اطلاع دارم اگر اشتباه می‌کنم شما اصلاح بفرمایید، شما الآن داریم بنزین ۶۰۰ تومانی دارید استفاده می‌کنید بنزین دولتی دارید استفاده می‌کنید در صورتی که این بنزین نرخ آن نرخ آزادش الآن ۱۸ هزار تومان است شما نمی‌توانید از بنزین و حالا امکانات یارانه و تسهیلات یارانه‌ی دولتی استفاده بکنید بعد توقع داشته باشید نرخ هم آزاد باشد.
آقای موسوی: سؤالتون هم بجاست قبول است ما اعلام کردیم آماده هستیم عین قانون اجرا بشود یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمت‌هایی که الآن دارند به شرکت‌های هواپیمایی خارجی به نرخ مثلاً​ فوب یا ۷۰ درصد، ۸۰ درصد فوب دارند می‌دهند به همان شرایط هم به ما ارائه بدهند.


مجری: خب الآن با سازمان هواپیمایی صحبت کردید؟
آقای موسوی: ما سازمان برنامه رفتیم به اتفاق آقای مهندس خوش خو رفتیم آنجا اعلام کردیم ببینید مصرف سوخت به ازای هر سرانه‌ی مصرف سوخت به ازای هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ لیتر است یک بخش کوچکی از هزینه‌ی مسافر می‌شود اگر الآن بیاییم با همین نرخ شما ۴۰ لیتر را ۴۰ تا ۲۰ هزار تومان، به جز شما هزینه‌ی سوخت ما سوبسیدی از دولت نمی‌گیریم ما بیشتر ارزمان را داریم از بازار آزاد و قرض می‌کنیم حتی دولت، بانک مرکزی، شما الآن ببینید یک هواپیمایی که می‌رود خارج از کشور باید هزینه هایش را به صورت نقد پرداخت کند و برگردد.


مجری: شما می‌گویید این‌ها را با سازمان برنامه و با سازمان هواپیمایی هم پیگیری کردید نتیجه اش چی شده آقای خوش خو شما می‌فرمایید؟
آقای موسوی: اگر اجازه بدهید من عرایضم را و مستنداتم را بگویم ببینید ما از مجلس استفسار کردیم ما نه، رئیس مجلس استفسار کرده باز اینجا من سند دارم.
مجری: یعنی گفتند سازمان هواپیمایی حق ورود ندارد؟
آقای موسوی: ببینید به امضای آقای معاونت قوانین مجلس است نوشته قانون، استفساریه است می‌گوید قانون برنامه‌ی توسعه‌ی ششم اجرایی است و دولت حق عدول از آن را ندارد یعنی اینکه شما یک قانونی را اگر بخواهید.
مجری: می‌خوانید بی زحمت آن قسمت را که خط کشیده بودید.
آقای موسوی: نوشته است قانون برنامه‌ی پنج ساله‌ی ششم توسعه مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ تکرار و تنفیذ نموده است واقعی نمودن نرخ حمل و نقل هوایی و مسافر به استناد بند ب ماده‌ی ۵۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه همچنان از تکالیف دولت می‌باشد که نمی‌توان از آن عدول کرد. قانون است اگر قانون را ما بخواهیم ملغی بکنیم راهکار قانونی دارد.


مجری: خب سازمان هواپیمایی این را نمی‌دانسته است؟
آقای موسوی: سازمان هواپیمایی کشوری دولت است دولت نمی‌تواند قانون را بیاید زیر پا بگذارد.
مجری: پس چرا ورود کردید آقای خوشخو؟
آقای خوشخو: نقش سازمان هواپیمایی کشوری فرای بحث در واقع برنامه‌های توسعه‌ای که در مجلس مصوب می‌شود قانونگذار مشخص کرده تکالیف و وظایف سازمان هواپیمایی کشوری دارد و عمده‌ی این موضوعات را بحث تنظیم گری صنعت حمل و نقل هوایی می‌داند قانون گذار در بند ۲ ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری به صراحت عنوان کرده که سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه تنظیم گری در واقع حمل و نقل هوایی و فعالیت‌های حوزه‌ی هوانوردی را دارد و این را باید در مواجهه با مصالح عمومی در واقع اعمال بکند.


مجری: یعنی شما الآن اینجا تعارض قوانین دارید؟
آقای موسوی: قانون مؤخر است این قانون مصوب سال ۱۳۴۸ است قانون مؤخر برنامه پنجم و ششم توسعه است.
مجری: آقای خوشخو الآن سازمان هواپیمایی، شما که حالا شما به نمایندگی از آن در برنامه حضور دارید الآن با این موافقید یا مخالفید؟
آقای خوشخو: ببینید آن چیزی که چالش ایجاد کرده در این موضوع نه خود شرکت‌های هواپیمایی هستند که شناسنامه دارند در واقع مجوز فعالیت دارند آن چیزی که چالش در این حوزه ایجاد کرده حاشیه‌های در واقع این بازار فروش بلیت هواپیماست که عمدتاً​ در فضای مجازی دارد اتفاق می‌افتد.


مجری: ما الآن خود شرکت دارد اینجا مستقیم می‌گویند که ما راضی نیستیم و با این قیمت هم قانع نیستیم و باید هم افزایش پیدا بکند، ​ درست است؟
آقای موسوی: اگر اجازه بفرمایید ما برای شما بشکافیم. حالا عرض می‌کنم، چون سؤالات گهگاه و پراکنده هم ذهن من و هم ذهن جناب آقای.
مجری: شما الآن اعلام کردید آقا طبق قانون، ​ سازمان هواپیمایی اجازه ندارد ورود بکند درست است؟
آقای موسوی: اجازه ندارد دلیلش چیست؟ ببینید در ایام کرونا وقتی که شرکت‌های هواپیمایی مردم مسافرت نمی‌کردند شرکت‌های هواپیمایی یک سری نیروی انسانی دارند که این‌ها باید حقوق و مزایا به آن‌ها پرداخت بشود ناچار شدند برای تأمین نقدینگی از منابع تجهیزاتشان بیاورند و ارزان فروشی بکنند و این ذهنیت را در بخش حاکمیت در مجلس، دولت و یا جامعه القاء​کرد که اگر شرکت‌های هواپیمایی اگر نرخ را مثلاً​ در سال ۹۸ یا ۹۷ می‌فروختند ۶۰۰ هزار تومان، ۷۰۰ هزار تومان، الآن می‌دهند ۵۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان پس این مابه التفاوت شرکت‌های هواپیمایی سود می‌بردند و کلاه گذاشتند سر ما، در صورتی که چنین چیزی نبوده ما به اضطرار و برای زنده ماندن و ادامه‌ی جریان حیات پرسنلمان مجبور شدیم بیاییم ارزان فروشی بکنیم اعتراض کردیم ما آمدیم در انجمن گفتیم آقا بیاییم یک سقف و یک کف بگذاریم که خواهشاً​ دیگه زیر این‌ها نفروشیم این باعث شده الآن ببینید.
مجری: در نهایت مسائل داخلی شماست درست، شما با سازمان هواپیمایی باید جلساتتان را بگذارید به یک نتیجه‌ای برسانید.
موسوی: برادر من الآن سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، ​ دستوری یک کسی دیگر یک جای دیگر، نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده برو این نرخ را ابلاغ کن. سازمان هواپیمایی کشوری باز قانون ساز و کار داشت قبل از برنامه‌ی پنجم و ششم توسعه شورای عالی هواپیمایی داریم که یک شورای فراسازمانی است وزارت امور خارجه است، سازمان برنامه و بودجه است، ​ وزارت دفاع است، گمرک است، وزارت امور اقتصادی و دارایی است، خود سازمان است، دو تا نماینده‌ی وزیر، یک سازوکاری برای این گذاشتند.
مجری: آقای موسوی الآن مردم ما برای شان سؤال است می‌گویند آقا متولی سازمان هواپیمایی است یک نرخنامه داده ابلاغ کرده شرکت‌های هواپیمایی رعایت نکردند آمدند مجوز آن خط پروازی را ابطال کرده درست است؟
آقای موسوی: بله آیا الآن این مشکل مردم حل می‌شود؟


مجری:نه اتفاقاً​ الآن من سؤالم از آقای خوش خو همین است الآن با این اقدامی که انجام دادید آقای خوش خو همین الآن هموطنان ما برای پرواز به شیراز، مشهد و اهواز مشکل دارند درست است شما این راهکارتان چیست؟ فکر نمی‌کنید بلیت‌ها کم بشود؟
آقای خوشخو: ببینید سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس به عنوان بخشی از نظام اداری مملکت بر اساس قوانین و مقررات در واقع نقشش را ایفا و اعمال خواهد کرد آن چیزی که قانون گذار به سازمان هواپیمایی کشوری اجازه داده و آن چیزی که مقررات بالادستی است چیزی که الآن در فرآیند تصمیمات سازمان در واقع متوور می‌شود و سازمان اعمال خواهد کرد محدودیت پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی در مسیر‌هایی که اعمال شد قطعاً​ عرضه‌ی ما را محدود می‌کند و ما لاجرم بایستی یک اقدامی را انجام می‌دادیم که بتوانیم تنظیم گری را در فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد بکنیم این وقفه‌ای که شما به آن در اوایل صحبتتان به آن اشاره کردید به همین دلیل بود که ما به نقطه‌ای نرسیدیم که بخواهیم عرضه مان را با اعمال محدودیت‌های قانونی محدود بکنیم طبیعتاً​ خب هر محدودیتی ممکن است چالش‌های خودش را داشته باشد.


مجری: فکر می‌کنید که این چالش ایجاد نمی‌شود؟
آقای خوشخو: خب در واقع این چالش ایجاد خواهد شد.
مجری: خب شما از طرفی می‌خواهید تنظیم گری بکنید از طرفی خودتان هم اذعان دارید که این تنظیم گری امکان دارد محدودیت ایجاد بکند خب پس راهکار چیه است؟ شما اگر بخواهید قیمت را تنظیم بکنید بعد بلیت هواپیما نباشد اینکه راهکار نیست مردم اذیت می‌شوند.
آقای خوشخو: همین نگرانی‌ها و این افکار عمومی که شما به عنوان رسانه‌ی ملی و رسانه‌های دیگر در واقع منعکس می‌کنند بخشی از مطالبات مردم بود که یک تنظیم گری در این بازار به وجود بیاید.
مجری: درست است به شرطی که از چاله در نیاییم بعد بیفتیم در چاه.
آقای خوشخو: ببینید ما آن چیزی که بار‌ها به آن اشاره شده و ممکن است حرف کلیشه‌ای باشد ما عرضه و تقاضایمان در واقع بالانس نیست و این محدودیت و چالش علت العلل در واقع همه‌ی این مباحثی که ما می‌خواهیم به آن اشاره کنیم هستش و ما باید این را قبول بکنیم که عرضه‌ی ما در حوزه‌ی حمل و نقل هوایی با توجه به نیاز‌های روز افزون جامعه متناسب نیست و این چالش‌ها را برای ما.


مجری: الآن نتیجه چه خواهد بود؟
آقای موسوی: جذابیتی که سند هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند الآن ما با این فشار آوردن به قیمت فشار غیرقانونی به قیمت این است که خیلی از مردمی که تا الآن با ماشین و قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند آوردیم به سمت هواپیما یعنی تقاضای کاذب ایجاد کردیم برای این صنعت در صورتی که الآن اگر من خبرنگار بودم واقعاً​ از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری سؤال می‌کردم ما چند فروند هواپیمای ملکی مسافری داریم؟ حدود ۳۵۰ فروند هواپیمای ثبت شده داریم، باید بپرسیم چند تای آن فعال است؟ کمتر از یک سوم آن، چرا؟ به دلیل قیمت است، بله عدم سرفصل، شما شرکت‌های دولتی ما زیان ده هستند صورت‌های مالی شان منتشر می‌شود من خصوصی هستم می‌گوییم باشد.
مجری: خب بالاخره الآن با این شرایط باید به یک جمع بندی برسیم راهکار چیست؟
آقای موسوی: راهکار ما آزادسازی می‌گوییم قانون را اگر اجرایی بکنیم تازه ما تضمین دادیم ما در انجمن شرکت‌های هواپیمایی بنده نشستم در شورای عالی گفتم آقا تضمین می‌دهیم ما از یک سقفی بالاتر نمی‌فروشیم.
مجری: چه سقفی الآن مثلاً​ ما بگوییم قیمت آزاد است چه تضمینی وجود دارد بعد از آزادسازی، شرکت‌های هواپیمایی با هم هماهنگ نشوند و قیمت‌ها را بالا نبرند.
آقای موسوی: شما می‌دانید که ما بابت پرواز‌های داخلی مان به دولت جمهوری اسلامی به نرخ دلار امریکا داریم پول می‌دهیم یعنی شما امروز دولت به من دستور می‌دهد قیمت بلیت هواپیما را به نرخ ثابت به مردم عرضه بکنم امروز نشست و برخاستم در فرودگاه مشهد با فردایم فرق دارد، کی باید این هزینه را پرداخت کند منِ شرکت هواپیمایی؟! مشکلات مشکلات قانونی است و دخالت غیر قانونی دولت‌ها می‌گوییم آقا.


مجری:، اما قبل آن آقای جعفری خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ارتباطمان با ایشان برقرار شده، ​ نتیجه بررسی‌های شما در این خصوص چی می‌گوید آقای جعفری؟
آقای محمد جعفری خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما: بحث‌هایی که مطرح می‌شود کاملاً​ از حیث قانونی درست است، ولی آن نکته‌ای که حائز اهمیت است کمبود ناوگان است الآن یک نگرانی که وجود دارد این است که اگر قیمت‌ها آزاد بشود حالا آقای موسوی می‌فرمایند که مثلاً​ ما سقف نرخی را تعیین می‌کنیم خب الآن هم سقف نرخیه هست تا کجا این سقف نرخی مثلاً​ برای بلیت تهران ــ​ مشهد قرار است تا کجا تضمین بشود؟! ۲ میلیون تومان، ۳ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان و یک نکته‌ای که هستش حالا دوستان بر آزادسازی خیلی تأکید می‌کنند یک قانونی است یک آزادی در شرکت‌های هواپیمایی هستش که اجازه می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی خارجی وارد ناوگان داخل ایران بشوند مثلاً​ به جای اینکه هواپیمایی ترکیش، ​ امارات، قطر از کشورشان بیایند به تهران و بعد به کشورشان برگردند بیایند ادامه مسیر بدهند مثلاً​ از تهران پرواز کند به شیراز، از شیراز پرواز کند به کیش، ​ آیا حاضر هستند این شرکت‌ها وارد بشوند یعنی با شرکت‌های خارجی توان رقابت دارند در صورت آزاد سازی قیمت‌ها و اینکه خب راهکارشان چیست که اگر قیمت‌ها آزاد شد و شرکت‌های خارجی نخواهند ورود کنند چقدر می‌توانند تضمین بدهند بر اساس چی می‌خواهند تضمین بدهند که قیمت‌ها بیشتر از این پیدا نشود؟ آقای خوش خو من یادم است دفعه قبل که باهاشون صحبت می‌کردم مخالف این شیوه بودند می‌گفتند اگر ما بیاییم این مجوز‌ها را ابطال کنیم نتیجه اش این می‌شود که به مردم فشار بیشتری تحمیل می‌شود. من الآن سؤالم این است الآن این محدودیت‌هایی که قائل شدند بسیار خب در بعضی از مسیر‌ها قائل شدند دیگه پرواز جایگزین در مسیر دیگر به شرکت‌ها داده خواهد شد یا نه؟ اگر قرار باشد هواپیمایی‌های مختلف از یک سری مسیر‌ها محدود بشوند در مسیر‌های مختلف دیگری بتوانند مجوز بگیرند خب قاعدتاً​ خیلی بازدارنده نخواهد بود.


مجری: آقای خوش خو تکلیف چیست؟ شما الآن بخواهید محدود کنید مجوز‌ها را باطل بکنید صد درصد خودتان هم اذعان دارید با این محدودیت‌های بلیت‌ها کمتر خواهد شد و مردم دوباره مشکلشان از اینی که الآن هست در تهیه بلیت‌ها باز هم مشکل‌تر خواهد شد! خب راهکار نشد که.
آقای خوشخو: ما در هر صورت این کاهش یا در واقع کم بودن عرضه را داریم داشتیم و خواهیم داشت با توجه به وضعیت ناوگانمان، اما آن چیزی که وظیفه‌ی ماست تنظیم گری و آن چیزی که شاهدش بودیم افسار گسیختگی بود که بعضا​ً مردم و نارضایتی خودشان را اعلام می‌کردند ناگزیر بود سازمان هواپیمایی کشوری سیاستی را اعمال بکند به عنوان یک در واقع دستگاه تخصصی در حوزه‌ی حمل و نقل هوایی این تنظیم گری را در واقع این ثبات را در سند همکاری.
مجری: شما به وظیفه تان عمل کردید تنظیم گری، اما تنظیم گری شما در نهایت به نفع مردم نمی‌شود شما خودتان اذعان دارید الآن محدودیت ۱۰ شرکت هم مجوزش را باطل کردید خودتان هم اذعان دارید که این باعث کمبود بلیت خواهد شد درست است؟ یعنی راهکار مؤثری ندارید الآن.
آقای خوشخو: نه راهکار ما مؤثر بوده و کارشناسی به این دلیل که قطعاً​ بخشی از این تقاضا که در واقع..
مجری: آقای موسوی شما راهکارتان را بفرمایید در نهایت حالا می‌گویید آزادسازی این آزادسازی چه تضمینی وجود دارد که فردا مردم با قیمت‌های چند ۱۰ برابری از اینی که الآن هست روبرو نشوند.
آقای موسوی: ما در انجمن گفتم هم آمدیم تضمین دادیم گفتم واقعاً​ خود من یکی از بازرس‌های قوی در کنار سازمان خواهم ماند و حتماً​ می‌آیم به کنترل بازار کمک می‌کنم ببین عین عرایضی که بنده داشتم سازمان هواپیمایی کشوری در نامه به ستاد بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کننده نوشته، ​ این نوشته که اصلاً​ قیمت گذاری ندارد.


مجری: شما الآن با آزادی هواپیما‌های خارجی در خط‌های داخلی موافقید؟
آقای موسوی: اصلاً​ شدنی نیست همچنین چیزی.
مجری: چرا؟
آقای موسوی: به هر صورت این حاکمیت ملی هر کشوری است هیچ کشوری همچنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.


مجری: آنکه دارد پرواز می‌کند و سود دارد برای او، دارد درآمدزایی دارد برای او چرا اجازه نمی‌دهد چرا مثلاً​ ترکیش یا مثلاً​ قطر بیاید داخل تهران و از تهران پرواز نکند به شیراز چرا؟
آقای موسوی: نمی‌تواند با این قیمت‌ها امکان ندارد بیاید.
مجری: خب آزاد کنید.
آقای موسوی: چی را آزاد کنیم؟
مجری: الآن آزاد کنیم که مثلاً​ ترکیش یا قطر بیاید تهران و از تهران پرواز کند برود شیراز.
آقای موسوی: اگر آزادسازی باشد که ما خودمان می‌گوییم آقا ما هم آزادیم با همین هواپیما، ببینید ما باید بیاییم ریشه یابی کنیم من یادداشت نوشتم.
مجری: آقا ریشه یابی شما می‌گویید آزاد سازی انجام بشود دیگه.
آقای موسوی: خب آزادسازی ببینید شما نمی‌توانید ۵ درصد مثلاً​ هواپیماسوار را هزینه اش را از جیب ۸۵ میلیون پرداخت بکنید این ظلم به مردم است می‌گوییم آقا هر کسی که.
مجری: اصلاً​ وقتی که هواپیما زیاد باشه دیگه ۵ درصد نمی‌شود آقای موسوی.
آقای موسوی: نه اگر هواپیما زیاد باشد به هر صورت شرکت‌هایی که ما مخالف نیستیم بنابراین خود حاکمیت ملی کشور این اجازه را نمی‌دهد قبلاً​هم در دولت‌های قبل هم این را به عنوان یک راهکار آمدند پیشنهاد دادند.
مجری: ولی آقای وزیر در صحبت‌هایی که اخیراً​ داشتند اعلام کردند اگر واقعاً​ وضعیت بخواهد به همین جوری ادامه پیدا بکند ما این کار را خواهیم کرد.
آقای موسوی: ما که نمی‌توانیم جلوی دولت را بگیریم دولت اختیار دارد الآن نماینده‌ی مردم است می‌تواند بیاید تصمیم بگیرد.
مجری: این آزادسازی منجر به رقابت با خط داخلی می‌شود. آزادسازی پرواز‌های خارجی.
آقای موسوی: آزادسازی پرواز‌های خارجی با ۲۰ دلار کسی حاضر است بیاید برای شما پرواز کند؟


مجری: پس شما مشکلی ندارید؟
آقای موسوی: ما اصلاً​ مشکلی نداریم اگر حاکمیت، من هم مشکل داشته باشم نمی‌توانم دخالت بکنم تصمیم دولت است.
مجری: راهکار الآن واقعاً​ سازمان هواپیمایی با این شرایط راهکارش چیست، ​ به چه جمع بندی‌ای رسیدید؟
آقای خوشخو: ببینید ما قطعاً​ محدودیت‌هایی که اعمال کردیم محدودیت‌هایی بود که بر اساس یک کار کارشناسی اتفاق افتاده چالش‌های این موضوع را هم قبلاً​ بررسی کردیم و قطعاً​ اعتقاد داریم که ثبات در واقع بازار نرخ ایجاد خواهد شد و بخشی از پرواز‌های چارتری که سوداگری در بازار ایجاد کرده بود ما با همین اعمال مقرراتمان انتظار داریم اتفاق بیفتد قطعاً​ از شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهیم که به مقررات و بخشنامه‌هایی که سازمان ابلاغیه‌هایی که داده احترام بگذارند.
مجری: الآن این‌ها که مجوزشان باطل شد در خط هوایی دیگر که به آن‌ها پرواز ندادند.
آقای خوشخو: ما فعلاً​ به شرکت‌هایی که محدودیت اعمال کردیم مجوز جدیدی تا اطلاع ثانوی صادر نخواهیم کرد یعنی شما فکر می‌کنید این روش شما مجبور می‌شود شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را رعایت بکنند و بلیت هم مشکلی نباشد.
آقای خوشخو: قطعاً​ این را دنبال می‌کنیم اتفاق بیفتد.
آقای موسوی: جزو آرزوهایشان است امکان پذیر نیست چرا، چون شما وقتی بخش زیادی از عرضه را محدود بکنید.
مجری: حالا فقط مشکل مردم است این وسط امیدواریم حداقل الآن موضوع بلاتکلیفی مردم است.
آقای موسوی: آیا شرکت‌های هواپیمایی الآن آمدند واقعاً​ تقاضا دادند که مثلاً​ بخششی بشود من با همه آن‌ها که صحبت کردم از خدایشان است.
مجری: در نهایت فقط می‌توانیم بگوییم آقای خوش خو به عنوان نماینده‌ی سازمان هواپیمایی هرچه سریعتر با شرکت‌های هواپیمایی نشست بگذاریم به یک جمع بندی برسید این جوری فقط شما الآن بلیت کمتر در ناوگان ایجاد خواهد شد و دقیقاً​ مشکل را حل نخواهد کرد بالاخره مردم تقاضای شان این است که مشکل حل بشود حالا به هر ترتیبی.
آقای خوشخو: تصمیمات سازمان برای حقوق مردم و اولویت ما است.

 



کلمات کلیدی


captcha