خاندوزی: بهبود شرایط ارزی در هفته‌های آینده
تاریخ: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 17:45:24


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 73913 || تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۱                 اقتصاد کلان و بودجه

خاندوزی: بهبود شرایط ارزی در هفته‌های آینده


سخنگوی اقتصادی دولت در مورد نرخ ۵۰ هزار تومانی دلار گفت: وقتی در مورد منابع و مصارف ارزی کشور به شکل بنیادین صحبت می‌کنیم می‌بینیم که با مساله خاصی در سال جاری مواجه نبودیم.


خاندوزی: بهبود شرایط ارزی در هفته‌های آینده

به گزارش  جامعه ایده آل، آقای احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری (۲ اسفند) گفت: طی ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان مجموع درآمد‌های دولت بوده است که معادل ۹۰ درصد رقمی است که در بودجه مصوب شده بود.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت درآمدهای دولت طی امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است. همچنین درآمد‌های جاری، حوزه مالیات و سایر درآمده‌های دولت نیز نزدیک به ۱۰۰ درصد محقق شده است.  

آقای خاندوزی گفت: در حوزه هزینه‌ای در یازده ماهه امسال  حدود یک هزار و ۱۵۴  میلیارد تومان مجموع هزینه‌های دولت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد افزایش یافته است.  


سخنگوی اقتصادی دولت می گوید: میزان پرداخت به طرح‌های عمرانی طی امسال به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است. ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده دولت باز پرداخت کرده است. ماهیانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق سال‌های گذشته شده است.

آقای خاندوزی گفت: بر اساس گزارش خزانه داری کل کشور؛  بدهی دولت به بانک مرکرزی در ۱۱ ماهه امسال عدد صفر را نشان می‌دهد که در مقایسه با پارسال که ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده نشان دهنده این است که دولت در قبال سیاست‌های انضباطی به این عدد رسیده است. بانک مرکزی آماری را منتشر کرد که در دوازده ماهه منتهی به دی روند نقدینگی کاهشی است.  
صدور مجوز خارج از درگاه ملی مجوزها ممنوع

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به خبرنگار اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما، گفت: صدور مجوزهای صنفی آغاز شده است. اما با توجه به اینکه نیازمند این بودیم که  از طرف برخی از دستگاه ها پاسخ استعلام ها برخط انجام شود. کندی و تاخیری که صورت گرفته برای تمام مجوزها ناشی از این است که برخی از دستگاه ها برای ارسال استعلام به لحاظ فنی اختلال دارند که امیدواریم این مسیر هر چه سریع تر به حد مطلوب برسد.
 

آقای خاندوزی تاکید کرد: در مسئله مجوزها مصادیقی است که به عدم صدور مجوز از مسیر درگاه ملی مجوزها باز می گردد. مشکلات شروط اخذ مجوزها به نحو کامل برطرف و موارد زائد حذف شد. مسئله اینکه تمام مجوزهای کسب و کار صرفا از طریق یک درگاه صورت بگیرد آن هم با موافقت اکثریت دستگاه ها محقق شده است. مسئه صدور از مسیر درگاه هم انجام می شود مرحله سوم عبارت از این است که ما شاهد صدور مجوز غیر از درگاه نباشیم که البته بازهم گزارش می شود که همچنان برخی از وزارتخانه ها همچنین صدور مجوزهای کاغذی را خارج از درگاه انجام می دهند که ما به تک تک دستگاه ها اعلام شده است.
استفاده از ارزهای محلی برای مبادلات تجاری ایران با کشورها

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست دولت سیزدهم این است که در تجارت حداکثر از ارزهای محلی استفاده کند. این موضوع در سفر چین هم مطرح شد که مبادلات ایران و چین بر اساس یوان صورت می گرفته و سهم دلاری کمتر بوده که امیدواریم این روند تا صفر شدن مبادله با یورو و دلار ادامه پیدا کند.
۳۴۰ شرکت دولتی ملزم به ثبت اطلاعات کارکنان در پاکنا شدند

آقای خاندوزی گفت: اطلاعات حقوق و دستمزد تمام کارکنان می‌بایست در پاکنا به ثبت می‌رسید که اقدامات خوبی صورت گرفت. در موضوع شرکت‌های دولتی از ۴۵۰ شرکت دولتی ۳۴۰ شرکت مکلف شده اند تا اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد آن‌ها حتی مدیرعامل آن‌ها به ثبت خواهد رسید.  طبق اطلاعات سازمان اداری و استخدامی همچنان اطلاعات در برخی از ماه‌ها ناقص است، ولی در مجموع ثبت آن نسبت به سال‌های قبل رشد پیدا کرده است.
بانک مرکزی در پی کنترل بازار ارز برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم است

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت در زمینه مهار تورم چند دسته سیاست‌های اقتصادی داریم که دولت از ابتدای ورود این سیاست ها را فعال کرده است؛ مجموع اتفاقات شرایط را برای کشور ما حساس کرد. بسیاری از کشور ها هم در معرض رشد تورم قرار گرفتند. کنترل رشد نقدینگی، سیاست های پولی و کسری بودجه دولت از جمله این موارد است. البته در پرانتز عرض کنم که رقم کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی که در رسانه ها مطرح شد مربوط به عدم تحقق میزان درآمد پیش بینی شده در تبصره ۱۴ بوده است.

آقای خاندوزی ادامه داد: در عین حال سیاست‌هایی که کمک می‌کند به افزایش رشد اقتصادی خود کاهنده تورم است. ما در ۶ ماهه امسال ۳ درصد رشد اقتصادی داشتیم. یک جز دیگر وجود دارد که در یک الی دو ماه اخیر موجب ایجاد نوسان شد. بانک مرکزی به جد دنبال کنترل نرخ ارز است که از محل این افزایش شاهد رشد تورم در ماه‌های آینده نباشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در بحث قرعه کشی خودرو معتقدیم در مقایسه با روش های دیگر مزایا و معایبی دارد و سیاست گذار باید بر اساس شرایط آن را اعمال کند که مصوب ما در دستگاه ها و شوراهای دولت استفاده از ظرفیت بورس کالا همچنان ادامه خواهد داشت.

آقای خاندوزی بیان کرد: دو جزئی که درباره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) ارجاع شده بود به مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مسیر در مراجع بالادستی پیگیری می شود. ما تمام پیمان های تجاری را با جمیع این ملاحظات انجام می دهیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: قیمت گاز برای تولیدکنندگان و صنایع باید در صحن علنی تصمیم گیری شود ولی این را بدانید که برای تولید حمایت ویژه ای لحاظ می شود.
توقف ارائه خدمات خزانه داری به ۱۲۰ دستگاه کشور
سخنگوی اقتصادی دولت می‌گوید: با توجه به الزام قانونی مبنی بر تمرکز حساب، آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد از میان ۵۰۴ دستگاه ۹۳ دستگاه با اعمال فشار‌ها حساب‌های خود را نزد بانک مرکزی متمرکز کرده اند. ۱۲۰ دستگاه همچنان حساب‌های فرعی فعال دارند که خزانه داری از ابتدای بهمن ارائه خدمات خزانه را به آن‌ها متوقف کرده است. همچنین ۲۹۱ دستگاه نیز به علت مشکلات فنی با گرفتن فرجه از خزانه داری نسبت به اتصال به حساب واحد خزانه و حل مشکلات فنی در تلاش هستند.

آقای خاندوزی بیان کرد: شاخص ها و روند بازار ارز موید این موضوع بود که روند مطلوب است اما از ماه های اخیر بدخواهان منجر به ایجاد هراس با نرخ سازی منجر به برهم زنی بازار ارز شد. امیدوار هستیم مرکز مبادله ارز و طلا بتواند بازار را بهبود ببخشد.
علت کمبود اسکناس در خودپردازها چیست؟
سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: سهم اسکناس در نقدینگی و تراکنش‌های کشور کمتر از ۳ درصد است. مردم با فرهنگ نظام پرداخت الکترونیک بروز شدند. بانک مرکزی در تلاش است و انتشار انواع اسکناس نسبت به سال گذشته ۵ برابر رشد داشته و از نیمه بهمن اسکناس ایران چک جدیدی رونمایی خواهد شد. توزیع اسکناس هم ۲ درصد نسبت به پارسال رشد داشته و مشکل و مانعی وجود ندارد، ولی قطعا پیگیر حل این موضوع که به دولت هم گزارش شده است خواهیم بود.
 
آقای خاندوزی گفت: دولت هیچ چشم داشتی بر افزایش نرخ ارز ندارد بلکه به دنبال کاهش و ثبات در بازار ارز است. این شبهه عامیانه " کار خودشونه" را کنار بگذاریم و به دنبال حل مشکل باشیم. دولت اگر بودجه متوازن داشته باشد و منابع و درآمد پایدار داشته باشد مشکلی رخ نخواهد داشت. اعداد و ارقام از سال گذشته می گوید که توازن در بودجه در حال رخ دادن است.  طی یازده ماه اول امسال ۶۰ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالا به کشور صورت گرفته است در حالی که کل واردات کشور طی پارسال ۵۲ میلیارد دلار بوده است. 



کلمات کلیدی


captcha