نظام سلامت، نیازمند شواهد علمی در زمینه مدیریت تجمعات انبوه است
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 18:55:41


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 73770 || تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ۱۸:۴۸                 بهزیستی و توانبخشی

رئیس سازمان اورژانس کشور:

نظام سلامت، نیازمند شواهد علمی در زمینه مدیریت تجمعات انبوه است


رئیس سازمان اورژانس کشور، گفت: نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه، نیاز به شواهد علمی دارد و با برگزاری اولین نشست تخصصی "درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه "، درصدد معرفی و تولید شواهد و مستندات علمی این حوزه هستیم.


 نظام سلامت، نیازمند شواهد علمی در زمینه مدیریت تجمعات انبوه است

  به گزارش جامعه ایده آل  ، دکتر جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور، امروز (پنجشنبه) در آستانه برگزاری این نشست تخصصی که اول اسفندماه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود، افزود: وزارت بهداشت، یک مرکز علمی و اجرایی است و باید برنامه ها به صورت علمی انجام شود.

 وی با یادآوری اینکه ایران، کشوری حادثه خیز بلحاظ حوادث و بلایاست که بیش از ۵۰ حادثه در آن دیده شده و  ۱۳ مورد آنها شایع و تکرار شونده است، گفت: ضمن آنکه در طول سال، با تجمعات انبوه به مناسبت های مختلف نظیر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی ۲۲ بهمن، سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و ... مواجهیم که شاخص ترین آن، مراسم اربعین حسینی (ع) به عنوان یک راهپیمایی سیال و طولانی مدت است که با حضور جمعیت بزرگی از افراد با تفکرات و ادیان گوناگون، بزرگترین اجتماع دنیا و جهان اسلام به ویژه برای شیعیان را شکل می دهد که مدیریت آن، نیازمند زیرساخت های لازم است.

  دکتر میعادفر تصریح کرد:  ستاد اربعین همه ساله با  ۱۷ کمیته تخصصی که یکی از آنها کمیته بهداشت و درمان است، با مسئولیت وزارت بهداشت، نقش اجرایی و هماهنگ کننده درون سازمانی آن، به سازمان اورژانس کشور محول شده است، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران این مراسم را به عهده دارد.

 وی گفت: در مرزهای شلمچه، چزابه و ایلام که برای برگزاری مراسم اربعین به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین، در مرز خسروی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در مرز تمرچین با محوریت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، در مرز باشماق با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، و در مرزهای میرجاوه و ریمدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، انواع خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می شود.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به شرایط خاص جمعیت شرکت کنندگان که از گروه های مختلف سنی و با فرهنگ ها و ملیت های گوناگون هستند و مرزهای ایران را برای حضور در کربلا و مراسم اربعین انتخاب می کنند، افزود: نظام سلامت ایران برای حفظ سلامتی همه زائران و پیشگیری از انتقال احتمالی بیماری ها، برنامه واکسیناسیون کلی نظیر سرخچه، فلج اطفال و کرونا را در مناطق ورودی زائران از کشورهای همسایه همچون پاکستان و افغانستان، و از طریق دانشگاه های علوم پزشکی استان های همجوار، اجرا می کند.

 دکتر میعادفر گفت: با توجه به اینکه ایام محرم و صفر در فصول مختلف سال و شرایط متفاوت آب و هوایی گردش دارد، در پیاده روی اربعین امسال، هوای ۵۵ درجه را در ایلام تجربه کردیم، که پیشگیری از انواع بیماری ها و مشکلات بهداشتی ناشی از  گرمای بیش از حد منطقه که شایع ترین آنها، گرمازدگی بود، و پیش بینی زیرساخت ها و امکانات لازم برای مقابله با انواع بیماری های احتمالی و حفظ سلامتی و ایمنی مواد غذایی و آب آشامیدنی زائران، از جمله تمهیدات مسئولان بهداشتی و درمانی در استان های مرزی کشور بود.

 وی با اشاره به اینکه هر ساله، بر تعداد شرکت کنندگان مراسم اربعین افزوده می شود، خاطرنشان کرد: امسال بعد از محدودیت های کرونایی، حجم جمعیتی زائران در مرز ایلام، حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود و جمعیت زائران در رفت و برگشت از مرز ایلام، بین 4 تا 4/5 میلیون نفر برآورد شد و برغم توصیه های مسئولان برای عدم شرکت مادران باردار، کودکان، سالمندان و افراد با مشکلات دیالیزی در این مراسم بزرگ، شاهد مراجعه  حدود 400  مادر باردار به  پایگاه های اورژانس کشور در مرزها بودیم.

  دکتر میعادفر، با اشاره به اینکه ۸ دانشگاه علوم پزشکی استان های مرزی، بازوان اجرایی سازمان اورژانس کشور محسوب می شوند که با ارزیابی خطر و استخراج نیازها، ملاحظات لازم را برای مدیریت متمرکز تجمع اربعین فراهم می کنند، به برگزاری اولین نشست تخصصی "درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر مراسم اربعین حسینی(ع)" پرداخت و حضور استانداران این مناطق و معاونان ایشان در این نشست تخصصی را مغتنم شمرد.

وی افزود: نشست تخصصی "درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر مراسم اربعین حسینی(ع) " را بصورت سالانه برگزار خواهیم کرد و در تعامل با مسئولان ۵ کشور عراق، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و افغانستان که بیشترین زائران را از طریق مرزهای کشورمان دارند، درصددیم تا این نشست تخصصی را در سال های آتی، بصورت بین المللی برگزار کنیم.

دکتر میعادفر ابراز امیدواری کرد که با حضور دانش آموختگان حوزه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و متخصصان و متولیان از سازمان های مربوطه در این نشست یک روزه، شاهد جریانات خوبی در مدیریت تجمعات انبوه و مراسم اربعین حسینی (ع) باشیم.

  سناریونویسی تجمعات و ارزیابی خطر، زمینه ساز رفع مشکلات برگزاری تجمعات انبوه است

دبیر اجرایی اولین نشست تخصصی « درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر مراسم اربعین حسینی(ع) » نیز در این ارتباط گفت: سناریونویسی مشکلات تجمعات انبوه و ارزیابی خطر توسط دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرزی، زمینه ساز رفع مشکلات برگزاری تجمعات انبوه است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر شیوا یوسفیان مديركل امور حوادث و بلايا سازمان اورژانس كشور در این خصوص، افزود: تجمعات انبوه گوناگونی در کشور برگزار می شود و همه ساله، بعد از مراسم اربعین، شاهد مراسم ۲۸ صفر در خراسان و تجمعات انبوه دیگری هستیم .

وی اظهار داشت: نظام سلامت، به عنوان یکی از ارکان اصلی در  رخدادها و رویدادهای گوناگون، نقش آفرینی می کند و در این عرصه نیز که شاهد مسائل گوناگون نظیر "حوادث ترافیکی، مدیریت آب و غذا، مشکلات آب و هوای منطقه نظیر ریزگردهای هوا و... " هستیم، و در هر یک، با چالش هایی روبه رو خواهیم بود، باید پاسخ مناسب و راهکار داشته باشیم‌.

 دکتر یوسفیان افزود: با توجه به اینکه برگزاری مراسم اربعین بلحاظ زمانی، در گردش است و در فصول گوناگون با آب و هوای مختلف روبه رو خواهد شد، باید چالش های گوناگون آن را پیش‌بینی کرده و برای آن مهیا شویم.

 وی گفت: اربعین سال جاری در تابستان، و " گرمازدگی " یکی از مشکلات اصلی آن بود که با آن مواجه شدیم و تغییر زمانی در برگزاری این مراسم، چالش های متفاوتی را ایجاد می‌کند که اگر مدیریت نکنیم، پاسخ مناسبی نخواهیم داشت، اما با شناسایی منابع، ظرفیت ها، نقاط ضعف و قوت، می توانیم به تهدیدها پاسخ مناسبی داده و کاهش خطر را شاهد باشیم.

 وی همچنین افزود: سال جاری به منظور مدیریت هر چه بهتر مراسم اربعین، از بحث مدل ارزیابی خطر استفاده کردیم و خطراتی که ما را تهدید می‌کند، مانند احتمال بروز گرمازدگی، انتقال بیماری های ناشی از آلودگی آب و غذا، و حوادث ترافیکی را پیش بینی کردیم، و بر حسب شناخت مشکلات، سناریوهای مختلف در دانشگاه های علوم پزشکی طراحی و برنامه ریزی شد و از طریق دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرزی و تعامل با مجموعه بنیاد برکت، به رفع نیاز ها در حوزه تامین تخت بستری جهت ارائه خدمات درمانی و همچنین، بالگرد برای امداد هوایی و دیگر نیازها اقدام شد.

  دکتر یوسفیان در خصوص برگزاری اولین نشست تخصصی "درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه "  نیز گفت: از چند ماه پیش، پرسشنامه های مربوطه طراحی شد، حدود 58 درس آموخته و تجارب متخصصان که به دبیرخانه این گردهمایی رسیده بود، در کمیته های علمی بررسی شد و مورد داوری قرار گرفت و تجارب برتر مشخص شدند تا در پنل های تخصصی به شرکت کنندگان این نشست، ارائه شوند.

 وی تصریح کرد: سه پنل " اقدامات، چالش ها و راهکارهای بهبود ارائه خدمات بالینی"، " اقدامات، چالش ها و برنامه های تأمین و توزیع منابع زیرساختی " و همچنین " اقدامات، چالش ها و راهکارهای ارائه خدمات بهداشتی " توسط متخصصان و محققان بنام کشور به شرکت کنندگان نشست ارائه خواهد شد، ضمن آنکه با حضور متولیان وزارت کشور، استانداران، روسا و مدیران دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرزی و ... ، امیدواریم که ضمن هماهنگی بیشتر برای پیشبرد اهداف، از تسهیلات لازم متولیان نیز بهره مند شویم.

 وی، تشکیل 7 کمیته تخصصی، بهره مندی از نظرات دانشجویان دکترای سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، استخراج ایده ها برای انجام پژوهش های کاربردی و دستیابی به دانش محصول محور را از دیگر دستاوردهای این نشست عنوان کرد.

 لازم به ذکر است؛ اولین نشست تخصصی « درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر مراسم اربعین حسینی(ع) »، هفته آینده (اول اسفندماه) به همت مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با مشارکت مسئولان و متخصصان وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha