رقابت 181 شرکت‌کننده در مسابقات کشوری قرآن/ رادیو مسابقات راه‌اندازی می‌شود
تاریخ: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:36:47


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 72562 || تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۲۰:۲۱                 اوقاف و امورخیریه

رقابت 181 شرکت‌کننده در مسابقات کشوری قرآن/ رادیو مسابقات راه‌اندازی می‌شود


رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم گفت: در این دوره از مسابقات در بخش آقایان ۹۸ نفر و در بخش بانوان نیز ۸۳ نفر به فینال چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن کریم و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم راه یافته‌اند.


رقابت 181 شرکت‌کننده در مسابقات کشوری قرآن/ رادیو مسابقات راه‌اندازی می‌شود

به گزارش جامعه ایده آل، نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم امروز (۱۲ دی ماه) با حضور رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اصحاب رسانه در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد.

حمید مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن شبیه به یک نهالی است که در ابتدای هر سال بذر آن در خاک کاشته می‌شود و در اواخر سال به ثمردهی نهایی می‌رسد و بعد از آن در یک باغ و بوستانی کاشته و نامش ماندگار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران متعلق به همه ارکان نظام بوده و سازمان اوقاف و امور خیریه صرفا متولی برگزاری است، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان شخصیت قرآنی، همواره در ادوار گذشته به کرات نکات، تذکرات و تاییداتی پیرامون برگزاری مسابقات ابلاغ کرده‌اند و این وظیفه ما دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن را سنگین و از طرفی موجب دلگرمی می‌شود.

 

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه این سازمان از هرگونه ایده برای برگزاری مسابقات علی‌الخصوص ایده‌های خلاقانه، جذاب و فناورانه استقبال می‌کند، افزود: به دنبال این هستیم تا مسابقات را از فضای پر استرس جدا و فرآیند حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات را تسهیل کنیم، چراکه قرآن مایه آرامش است.

 

مجیدی مهر یادآور شد: معتقدیم شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن باید از حضور در محضر کلام الهی لذت ببرند؛ اگر این فرهنگ مورد توجه قرار گیرد، مسابقات به کارکرد خود دست می‌یابد؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها در دیدار با دست‌اندرکاران مسابقات بر این نکته تاکید داشته‌اند که مسابقات قرآن کریم باید زمینه‌ای برای انس با کلام‌الله را فراهم کند، لذا ما رویکردهای جدیدی را برای برگزاری مسابقات قرآن در نظر گرفته‌ایم و تلاش داریم که عنوان قاری ممتاز و بین‌المللی را از مسابقات جدا کنیم و از مکانیزم‌های دیگری استفاده کنیم.

 

وی درخصوص زمان برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم گفت: این دوره از مسابقات از ۲۲ تا ۲۸ دی ماه به میزبانی استان خوزستان و شهر اهواز برگزار می‌شود؛ افتتاحیه مسابقات ۲۲ دی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن امام رضا (ع) شهرک نفت برگزار خواهد شد و اختتامیه نیز 28 دی از ساعت 10 تا 12 برگزار می‌شود.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: طی روزهای ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه رقابت‌ها در جریان خواهد بود؛ رقابت‌های بخش بانوان طی روزهای ۲۴ تا ۲۷ دی در یکی از منحصربه‌فردترین سالن‌های استان خوزستان برگزار می‌شود و رقابت‌های بخش آقایان نیز طی روزهای ۲۳ تا ۲۷ دی در جریان خواهد بود؛ از جمله دستگاه‌هایی که در برگزاری این مسابقات ما را یاری کردند باید به صدا و سیمای مرکز‌ خوزستان اشاره کنم که به‌صورت زنده این رویداد را پخش خواهد کرد.

 

مجیدی مهر ادامه داد: از دیگر دستگاه‌هایی که در برگزاری این دوره از مسابقات ما را یاری کرده‌اند باید به شهرداری اهواز، شرکت ملی مناطق نفت خیز، شرکت فولاد خوزستان، شرکت آب‌ و برق، اداره کل آموزش و‌ پرورش، استانداری، سپاه حضرت ولیعصر (عج)، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره نشر آثار و ‌حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، اداره کل تبلیغات اسلامی و .... اشاره کرد؛ همچنین در این دوره از مسابقات تلاش شده است تا شرکت‌کنندگان با برخی چهره‌های جنگ و راویان این حماسه دیدار داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از مسابقات در نوبت صبح از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ شاهد برگزاری مسابقات استقامتی رشته حفظ کل قرآن کریم در هتل محل اسکان خواهیم بود؛ در نوبت بعدازظهر نیز مسابقات از ۱۵ تا ۲۱ در جریان خواهد بود؛ یکی از کارهای این دوره این است که در طول روز شرکت‌کنندگانی از تمام رشته‌ها برای اجرا به روی جایگاه می‌روند تا هم برای حضار در سالن و هم ‌بیننده‌های رسانه‌ای فضای جذاب و بهتری رقم بخورد.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری با اشاره به اینکه قبلاً مرحله کشوری مسابقات قرآن در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی در یک زمان و مکان برگزار می‌شد و همین باعث شده بود تا در مرحله کشوری مسابقات و در استان میزبان گاهی تا ۶۰۰ شرکت‌کننده حضور داشته باشند، تصریح کرد: باتوجه به تجربیاتی که در دوران کرونا به دست آمد، برخی از مراحل مختلف مسابقات کشوری را به‌‍صورت مجازی برگزار کردیم و تنها مرحله نهایی مسابقات را به‌صورت حضوری و در استان میزبان برگزار می‌کنیم؛ همچنین در سال‌های گذشته حدود ۲۰ درصد کل شرکت‌کنندگان مرحله کشوری در هر رشته به فینال مسابقات راه می‌یافت اما در این دوره گاهی این رقم به ۵۰ درصد هم رسیده است؛ علاوه بر ابعاد فنی، این افزایش تعداد فینالیست‌ها می‌تواند انگیزه‌ها را بین شرکت‌کنندگان نیز افزایش دهد.

 

مجیدی مهر تاکید کرد: در این دوره از مسابقات در بخش آقایان ۹۸ نفر و در بخش بانوان نیز ۸۳ نفر به فینال چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن کریم و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم راه یافته‌اند.

 

وی در ادامه این نشست درباره بودجه مسابقات و میزان جوایز این دوره گفت: بودجه مسابقات را نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد اما با نگاه صرفه‌جویی بین پنج تا هفت میلیارد تومان را برای مسابقات پیش‌بینی کرده‌ایم؛ البته این را باید اضافه کرد که بخشی از این بودجه در قالب آورده‌های مشارکتی دستگاه‌ها محاسبه می‌شود.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه در این دوره از مسابقات میزان جوایز آقایان و بانوان برابر است، یادآور شد: نفرات اول رشته‌های حفظ کل و قرائت قرآن کریم ۴۰ میلیون تومان، نفرات دوم ۳۵ میلیون تومان، نفرات سوم ۳۰ میلیون تومان، نفرات چهارم ۲۵ میلیون تومان و نفرات پنجم هم ۲۰ میلیون تومان است؛ در رشته حفظ ۲۰ جزء و قرائت ترتیل نیز نفرات اول تا پنجم به ترتیب ۲۲، ۲۰، ۱۸، ۱۶ و ۱۴ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

مجیدی مهر درخصوص پخش رسانه‌ای مسابقات تاکید کرد: همکاری بین ما و مجموعه رسانه ملی همکاری تنگاتنگی است، یعنی هم آنها دغدغه این را دارند که مسابقات به بهترین نحو پوشش داده شود و هم ما به دنبال این هستیم که از همه ظرفیت رسانه ملی به نفع برگزاری رویداد قرآنی استفاده کنیم؛ حضور شبکه قرآن و رادیو قرآن تا به آنجا مهم است که این دو رسانه عضو ستاد عالی مسابقات قرآن هم هستند و فراتر از آن ریاست سازمان صدا و سیما در هر دوره دو ساله یک نفر را به‌عنوان نماینده خود به ستاد عالی مسابقات قرآنی کشوری معرفی می‌کنند.

وی گفت: با کمک سازمان صدا و سیما و به منظور رساندن اهمیت مسابقات قرآن، به دنبال این هستیم تا همچون رادیوهای مناسبتی و موسمی شاهد راه‌اندازی رادیو مسابقات در ایام برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن باشیم و امیدواریم این اقدام به زودی اجرایی شود و شاهد رونمایی از رادیو مسابقات باشیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد کل مسابقات شهرستانی و استانی در بقاع متبرکه، حسینیه‌ها یا تکایا برگزار شده است؛ سیاست ما در سازمان این است که برگزاری مسابقات باید به‌سمت اماکن متبرکه و مذهبی برود.



کلمات کلیدی


captcha