برگزاری اولین جشنواره ملی فناوری توانبخشی/دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، پتانسیل تعیین استاندارد تجهیزات توانبخشی و داشتن مرجعیت در این بخش را دارد
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 05:40:15


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 72072 || تاریخ : ۱۳۰۱/۰۹/۲۱ ۱۱:۳۹                 بهزیستی و توانبخشی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد:

برگزاری اولین جشنواره ملی فناوری توانبخشی/دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، پتانسیل تعیین استاندارد تجهیزات توانبخشی و داشتن مرجعیت در این بخش را دارد


دکتر مسعود فلاحی خشکناب گفت:با توجه به هزینه بالای تولیدات توانبخشی، در جهت رفع وابستگی به تحریم ها و همچنین خدمت رسانی به جامعه معلولان و افراد توانخواه، اولین جشنواره فناوری های توانبخشی با هدف افزایش تعاملات بین بخشی حوزه فناوری توانبخشی برگزار می شود و امیدواریم با تولید محصولات مورد نیاز افراد توانخواه، شاهد کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات برای جامعه هدف باشیم.


برگزاری اولین جشنواره ملی فناوری توانبخشی/دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، پتانسیل تعیین استاندارد تجهیزات توانبخشی و داشتن مرجعیت در این بخش را دارد

 به گزارش جامعه ایده آل، دکتر مسعود فلاحی خشکناب در نشست خبری مربوط به برگزاری اولین جشنواره ملی فناوری توانبخشی گفت: در سال‌های اخیر با عنایت به نامگذاری سال جاری به نام سال " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین "،  ضرورت توجه هر چه بیشتر به حوزه فناوری از سوی رییس جمهوری، وزرای بهداشت و علوم، در جهت خودکفایی و عبور از تحریم های حوزه فناوری، مهم شمرده می شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه فناوری بسیار وسیع است و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی چندین حوزه فناوری دارد، افزود: فناوری هایی نظیر فناوری دارویی، زیست فناوری که به ساخت واکسن ها و داروهای ضد سرطان می پردازد، فناوری اطلاعات نظیر پرونده سلامت، فناوری گیاهان‌ دارویی که سهم بالایی از معاملات تجاری در دنیا را رقم می زند و فناوری تجهیزات پزشکی که از حوزه های فناوری سلامت است.

دکتر فلاحی اظهار داشت: در بحث فناوری تجهیزات پزشکی بیش از هزار وسیله پزشکی در اتاق عمل، ccu، icu، دندانپزشکی و رادیولوژی ها در کنار سایر دستگاه ها و ابزارها در حوزه سلامت به کار گرفته می شوند که یکی از حوزه های بسیار مهم در زمینه تجهیزات حوزه سلامت، فناوری توانبخشی است.

وی تصریح کرد: در فناوری توانبخشی، حوزه های گوناگونی فعالیت می کنند، مثلا فناوری تجهیزات حسی حرکتی که به بیماران با قطع عضو کمک می کند، یا تجهیزات الکترونیکی که به حرکت افراد دارای معلولیت و یا کاشت حلزون و سمعک ها به افراد ناشنوا، تجهیزات یا  اپ نابینایان که زندگی مستقل برای نابینایان را امکانپذیر می کند، تکنولوژی هایی نظیر واقعیت ارزش افزوده که به ناتوانان روان، کودکان اتیسم، بیش فعال و... کمک می کند، ربات ها و تجهیزات هوشمند و فوق هوشمند که برخی از اقلام حوزه فناوری توانبخشی محسوب می شوند.

 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی خاطرنشان کرد که این دانشگاه در راستای ماموریت هایی نظیر سلامت اجتماعی،  سلامت روان و توانبخشی که عهده‌ دار آن است و با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سال " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین "، و همچنین  گسترش عرصه فناوری با برگزاری اولین جشنواره فناوری های توانبخشی، توجه فناوران حوزه های مختلف صنعت، علوم پزشکی غیر توانبخشی، ایده پردازان، دانشگاه های فنی و مهندسی و غیره را به فناوری توانبخشی جلب می کند تا این گروه ها با آگاهی از حوزه مهم فناوری توانبخشی در تولید محصولات نوین توانبخشی گام بردارند.

 دکتر فلاحی افزود: با توجه به هزینه بالای تولیدات توانبخشی، در جهت رفع وابستگی به تحریم ها و همچنین خدمت رسانی به جامعه معلولان و افراد توانخواه، اولین جشنواره فناوری های توانبخشی با هدف افزایش تعاملات بین بخشی حوزه فناوری توانبخشی برگزار می شود و امیدواریم با تولید محصولات مورد نیاز افراد توانخواه، شاهد کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات برای جامعه هدف باشیم.

 دبیرعلمی اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، همچنین گفت: طی مدت فراخوان جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، بیش از ۲۰۰ اثر در ۸ حوزه به این جشنواره رسید که با برگزاری آن در تاریخ  ۲۲ آذرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از آثار برتر تقدیر خواهد شد، ضمن آنکه بطور همزمان، کنگره فناوری های توانبخشی برگزار، و توزیع جوایز را خواهیم داشت.

 وی افزود: « کاربرد هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، واقعیت های مجازی و افزوده، اپلیکیشن و نرم افزارهای همراه در توانبخشی » ، « فناوری های نوین در حوزه تجهیزات توانبخشی  و کاربرد فناوری های نوین توانبخشی در سالمندان، کودکان، معلولین و افراد با نیازهای ویژه »، از موضوعات مطرح در این جشنواره  می باشند.

 وی تاکید کرد: برای توسعه فناوری در کشور، همه چیز داریم. دانشگاه، مراکز فناوری رشد در دانشگاه، پارک های فناوری، فناوران که به نوعی دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و بالقوه از فناوران محسوب می شوند، صندوق های نوآوری و شکوفایی، استادان مجرب، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و غیره همه از ارکان توسعه فناوری هستند. ما زنجیره فناوری توانبخشی را در کشور داریم و تنها باید با همت جوانان و تعاملات بین بخشی در راستای تولید محصولات فناوری توانبخشی و کمک به افراد توانخواه گام برداریم .

 دکتر فلاحی تصریح کرد: فناوری، موضوعی بین رشته ای است، برای ساخت یک دستگاه نظیر سمعک، اسکلت بیرونی و... متخصص توانبخشی به تنهایی نمی تواند کار کند، بلکه پزشک، متخصص الکترونیک، متخصص توانبخشی و سایر متخصصان باید هم افزایی داشته باشند تا محصولی به مرحله ساخت و تولید برسد و امیدواریم با برگزاری جشنواره ملی فناوری توانبخشی، شاهد تعامل و برقراری ارتباطات دانشگاه های صنعتی و دانشگاه های علوم پزشکی در کنار یکدیگر باشیم.

 وی در عین حال، با اشاره به نیاز اکثر افراد توانخواه به دسته ای از وسایل و تجهیزات که  تکنولوژی بالایی هم نمی‌خواهد، گفت:  بسیاری از تجهیزات نظیر عصا، سمعک، ویلچر و... هستند که در کشور ساخته می شود، اما برای ساخت برخی از محصولات، نیازمند حوزه الکترونیک، کامپیوتر، نرم افزار و... هستیم  و هدف این است که در این حوزه کمک کنیم، زیرا نمونه های خارجی این محصولات گران قیمت هستند و امیدواریم شاهد تولید محصولات بومی با استاندارد برای جامعه توان خواه کشور باشیم.

 وی افزود:  وزارت بهداشت، هلال احمر و برخی از ارگان ها خریدار اصلی محصولات توانبخشی هستند و می توانیم با بهره مندی از ظرفیت های فناوران، دانشجویان و تعاملاتی که داریم، در این عرصه کارهای خوبی انجام بدهیم.

 وی گفت: فناوران توانبخشی در دو دسته فعالیت می کنند، فناوری هایی که در ارزیابی تشخیص به کار می‌روند و به درمانگر کمک می کنند و دسته دوم، فناوری هایی که در توانبخشی و درمان به کار می‌روند که برخی از آنها توسط مددجو به تنهایی استفاده می شود. ما باید به سمت ساخت و تولید تجهیزاتی پیش برویم که خود افراد توان خواه به تنهایی از آنها بهره مند می شوند و با کارآزمایی بالینی که بر روی محصولات توانبخشی صورت می گیرد، باید درصدد استقلال افراد توانخواه باشیم .

 دکتر فلاحی در ادامه اظهارداشت: هنوز ارگان خاصی در داخل کشور، برای تدوین استانداردها به شکل بومی گام عملیاتی برنداشته است، اما استانداردهای بین المللی وجود دارد و با توجه به شرایط و پتانسیل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توان گفت که این دانشگاه می تواند بهترین مرکز علمی و تخصصی برای تعیین استاندارد  تجهیزات توانبخشی باشد.

 وی افزود: در مسیر مرجعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در خصوص تعیین استاندارد های تجهیزات توانبخشی، می توانیم از حمایت معاونت فناوری وزارت بهداشت بهره مند بشویم.

دکتر فرهاد آزادی مدیر توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی  نیز در ادامه این نشست گفت : تحقیقات نشان می دهد یک فرد معلول در خانواده هزینه سرسام‌آوری دارد که خانواده از عهده آن برنمی آید و فناوری های توانبخشی با هزینه پایین و کیفیت بالا، به استقلال فرد معلول می انجامد.

 آزادی  اظهارداشت :ارتباط و تعامل گروه های فنی – مهندسی با دانشگاهیان علوم پزشکی در جشنواره ملی فناوری توانبخشی، نتایج خوبی در حوزه فناوری های توانبخشی خواهد داشت.

 وی ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره ملی فناوری توانبخشی، ۱۹۵ نفر شرکت کننده، آثار خودشان را به جشنواره ارسال کردند که آثار ارسالی در محورهای هشتگانه جشنواره مشتمل بر " ایده، اختراع، استارتاپ، محصول تجاری شده، محصول تجاری نشده، طرح یا پایان نامه محصول محور اتمام یافته، طرح یا پایان نامه محصول محور مصوب تمام نشده و  ابتکارات دانش آموزی "، طبقه بندی و داوری شدند که در هر یک از محورهای مورد اشاره به نفرات اول تا سوم، هدایای نقدی اعطا خواهد شد.

دکتر آزادی افزود: در محورهای هشتگانه شاهد ۷۴ ایده، 33 اختراع، 16 استارت اپ، 26 ابتکار دانش آموزی، 20  محصول تجاری شده، 20 اثر از محصولات تجاری نشده، ۱۶ پایان نامه محصول محور که به اتمام رسیده و ۱۳  پیشنهاد مصوب که در راستای محصول است، به ثبت رسیده است .

وی گفت: در جشنواره ملی فناوری توانبخشی، مشارکت فناوران از  ۲۸ استان کشور را داشتیم و از نظر پراکندگی سطح تحصیلات شرکت کنندگان در این جشنواره، مشارکت ۳۰ نفر با مدرک دکتری، ۲۴ دانشجوی دکتری،  ۲۸ نفر با کارشناس ارشد، ۴۶ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۲۷ نفر کارشناس، ۱۳ نفر با کارشناسی ارشد، سه نفر با مدرک کاردانی و ۲۴ دانش آموز را شاهد بودیم .

دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی خاطرنشان کرد که کنگره فناوری های توانبخشی نیز همزمان با اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، در تاریخ  ۲۲ آذرماه جاری، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

 دکتر آزادی افزود: کنگره فناوری های توانبخشی با توجه به حضور گروه های پزشکی، مهندسی و سازمان هایی نظیر سازمان بهزیستی کشور، بنیاد ۱۵ خرداد، جمعیت هلال احمر و ... که از دستاوردهای فناوری توانبخشی منتفع می شوند و از سوی دیگر، به دلیل حضور متولیانی نظیر مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت که مسئولیت صدور مجوز دارد و یا مسئولان دانشگاه که تولیدکننده علم در این بخش هستند، فرصت بی نظیری ایجاد می کند تا همه زیر یک سقف با هم آشنا شده، تعاملات بین بخشی ایجاد کنند و با هم افزایی و کسب تجربه های بی نظیر به نتایج دلخواه برسند و حضور دانشگاهیان فنی مهندسی و علوم پزشکی در کنار هم در این رویداد، می تواند بسیار کمک کننده برای گسترش فناوری های توانبخشی باشد .

 وی تصریح کرد: شرکت کنندگان حوزه سلامت می توانند با استفاده از سامانه آموزش مداوم وزارت بهداشت نسبت به ثبت نام خود برای شرکت در کنگره اقدام کرده و امتیاز بازآموزی دریافت کنند و فارغ التحصیلان حوزه های فنی و مهندسی برای شرکت در این کنگره می توانند از سامانه ایجاد شده در وب سایت جشنواره، برای ثبت نام، دریافت گواهی نامه معتبر و کسب امتیاز استفاده کنند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد پوشش هزینه های تجهیزات توانبخشی توسط موسسات بیمه گر، گفت: اخیراً بیمه سلامت کل کشور، در زمینه پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی، ۵۹ خدمت توانبخشی را برای معلولین سازمان بهزیستی در نظر گرفته است که تجهیزات ارتز و پروتز را هم شامل می شود، اما برای همه تجهیزات مورد نیاز جامعه توانخواه، پوشش بیمه ای خاص نداریم که خوشبختانه ‌در اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی، متولیان بیمه سلامت و متولیان بیمه نیروهای مسلح حضور دارند و نمایندگان این موسسات بیمه گر تحت عنوان میز خدمت با بستر و محیط جشنواره آشنا شده و به دنبال راهکارهایی جهت پوشش حداکثری برای جامعه توانخواه هستند.

دکتر آزادی همچنین در مورد تسهیلات اولین جشنواره ملی فناوری های توانبخشی برای فناوران برتر، گفت: علاوه بر جوایز نقدی، استقرار رایگان در مرکز رشد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مساعدت در ثبت پتنت، همکاری در جذب سرمایه گذار و معرفی به مراجع ذیصلاح، از دیگر تسهیلاتی است که به نفرات برگزیده در اولین جشنواره فناوری های توانبخشی اعطاء خواهد شد.

 وی در پایان این نشست، ابراز امیدواری کرد: با استمرار فعالیت هسته های فناور، ارتباط با این گروه ها و مشارکت استادان فعال حوزه فن بازار توانبخشی و حمایت متولیان وزارت بهداشت، شاهد تداوم برگزاری جشنواره و استقرار دبیرخانه دائمی فناوری های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی باشیم.

 

 



کلمات کلیدی


captcha