آموزش 5 هزار نیروی واکنش سریع در هلال احمر
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 13:18:00


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 69178 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ۰۳:۱۴                 حوادث و بلایا

رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد؛

آموزش 5 هزار نیروی واکنش سریع در هلال احمر


رئیس جمعیت هلال احمر گفت: 5 هزار نیروی واکنش سریع در هلال احمر تربیت می شوند تا در دور دست ترین نقطه کشور نیز بتوان بهترین خدمات را در سریع تر زمان ممکن ارائه داد.


آموزش 5 هزار نیروی واکنش سریع در هلال احمر

به گزارش جامعه ایده آل؛ پیرحسین کولیوند در نشست خبری که بعدازظهر امروز در محل ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد، گفت: در ماه‌های اخیر در بحث امداد و نجات شاهد چند عملیات امدادی شامل زلزله، سیلاب، ریزش ساختمان متروپل و عملیات زمستان و ایام نوروز، پوشش امدادی و عزاداری دهه اول ماه محرم و ... بودیم. ماموریت‌هایی که سنگین و پرحجم بود.

وی با بیان اینکه در سیل و زلزله گرچه تعدادی از هموطنان را از دست دادیم گفت: حادثه پیش آمده ناگوار بود اما جمعیت هلال احمر در بحث امداد و نجات خوب کار کرد و وقتی که با سایر عملیات ها مقایسه می کنیم می بینیم که در بحث تجربیات ارزش افزوده ایجاد شده است. انصافا اطلاع رسانی خبرنگاران و قلم آن ها نیز خوب بود.

رییس جمعیت هلال احمر گفت: زلزله خیلی سخت نبود اما سیل پنج استان جنوبی و همینطور سیل در چند نقطه از تهران سیل بدی بود و علاوه بر خسارات جانی، خسارت خسارت مالی زیادی را نیز به افراد وارد کرد. در این عملیات بزرگترین محموله امدادی را که شامل ١٢٠ تن بود به سمت مناطق سیل‌زده در جنوب بارگیری کردیم و با همکاری و همدلی بین ما و عزیزان ارتش، سپاه و … امدادرسانی صورت گرفت که رضایت مندی مردم را نیز درپی داشت.

کولیوند با اشاره به حادثه متروپل که منجر به مرگ تعدادی از هموطنان شد گفت: در حادثه متروپل یک ساختمان ریزش کرده بود اما از نظر ابعاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی عجیب و قابل بحث بود. آن جا از سویی شبکه های معاند نیز برای تخریب سنگ تمام گذاشتند اما قلم خبرنگاران قلم آن ها را شکست. شبکه های معاند بی‌انصافی کردند و اگر تلاش خبرنگاران نبود شاید آن ها می‌توانستند پیشتاز باشند.

کولیوند گفت: مردم آبادان ما در شرایط خاصی بودند اما با این حال برای امداد و نجات و پشتیبانی فعالیت چشمگیری می کردند. اغذیه، لباس و... به محل وقوع حادثه می آوردند و هر کسی قصد داشت نقشی در کمک به امدادرسانی دا حادثه داشته باشد. در آن گرما کسی تشنه نمی ماند و آب خنک به امدادگران می دادند و به نوعی موکب و دسته های عزاداری راه انداخته بودند. به خانه مردم که می رفتیم همه همان را می خواستند که خواسته حضرت آقا بود و خواسته مردم همان برخورد با مسببان این حادثه بود.

کولیوند اظهار کرد: در سیل اخیر ٢۶ استان گرفتار شد. وقتی به این وقایع و حوادث نگاه می‌کنیم، میبینیم که شبکه‌های معاند یک یا دو بار به سیل سایر کشور ها توجه می‌کنند اما تا جایی که امکان دارد درباره حوادث ما قلم می‌زنند و سیاه‌نمایی می‌کنند. همین وظیفه خبرنگاران را برای مقابله با آن ها سنگین تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در چند شهر که متاثر از سیل بود برخی خانه و باغ‌های خود را از دست داده بودند گفت: با وجود خسارات، غالب مردم از امدادرسانی راضی بودند البته اینطور نیست که بگویم اقدامات ما گل و بلبل بود. در حوادث اخیر اقدامات خوبی انجام شد و حالا نیز برای اربعین آماده خواهیم شد.

وی در خصوص به کار گیری نیروی انسانی ماهر گفت: سعی کردیم نیروی انسانی ماهر و باتجربه را ارتقا دهیم که بتوانیم خدمات خوبی ارائه کنیم. در حادثه سیل امام زاده داوود تا کیلومتر ها جست و جو کردیم که این بسیار سخت است و واقعا نیاز به نیروهای دلسوز دارد که بحمدالله در هلال احمر شمار آن زیاد است. اولا این افراد از نظر تخصصی باید آماده باشد و در رودخانه خروشان یا گل و لای بتواند جست و جو کرده و فردی را پیدا کنند.

وی ادامه داد: در سیل امامزاده داوود که حوالی دو صبح اتفاق افتاده بود حوالی عصر همان روز آقای ۴٠ ساله ای را زنده پیدا کردیم که در گل و لای درختی مانده بود. او به بیمارستان رسانده شد. یا زمانی که ساعت دو بعد از ظهر گفته شد در فیروزکوه سیل آمده است، دسترسی جاده و نیروی انسانی قطع بود و حتی در دو محل اصلا دسترسی امکان پذیر نبود. به ما گفته شد دو مجروح از زیر آوار درآورده شده که امکان انتقال نیست. با بالگرد رفتیم و عملیات بسیار سختی بود که امکان فرود وجود نداشت، امدادگران راپل کردند و دو مصدوم را به داخل بالگرد انتقال دادند. این افراد خون ریزی شدید، شکستگی لگن و... داشتند که به مراکز درمانی منتقل شدند.
رییس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: برخی افراد هم به دلیل انباشت گل و لای نمی توانستند از خانه بیرون بیایند که بعدا کمک شد و آن ها رهاسازی شدند.  در ادامه نیز با کمک راه آهن نیرو و لوازم امدادی به محل آمد و مسیر نیز بازگشایی شد و حجم زیادی از وسیله، بیل کامیون و لودر به سمت منطقه ارسال شد. در ٢۶ استان همین برنامه و مشکلات را داشتیم که حادثه‌دیدگان ها را به محل امن منتقل کردیم، بین این افراد مادران باردار، جانبازان و... نیز بودند و برخی نیز بیماری های مزمن داشتند. در پیک کرونا هم بودیم و باید نکات بهداشتی خاصی را در نظر می گرفتیم. امیر نامی، رییس سازمان مدیریت بحران نیز بسیار خوب حادثه را مدیریت می کرد. در یک یا دو مرحله هم از فرماندهی استاندار تهران بسیار خوشم آمد که آدمی شجاع و برنامه ریز بود.

وی در ادامه از طرحی برای تشکیل تیم واکنش سریع هلال احمر خبر داد و گفت: در دستور کار داریم که پنج هزار نفر را در نیرو های واکنش سریع داشته باشیم. از سوی دیگر نیز از سال ٩٢ به بعد تجهیزات را به روز نکردیم که مناقصه گذاشتیم ٩٠٠ دستگاه آمبولانس به ناوگان اضافه کنیم. از همه مهم‌تر تجهیزات امدادی و حفاظت فردی است که در حال تقویت این ها هستیم.

کولیوند افزود: شب عید با کمک رییس جمهور توانستیم انبارها را شارژ کنیم که بسیار موثر بود و اگر این کمک نبود احتمال داشت این روز ها با مشکل مواجه شویم. همین ها باعث شد که نمایندگان مجلس که حدود ٢۶٠ نفر بودند نیز از خدمات جمعیت هلال احمر تقدیر و تشکر کردند. امیدواریم از این ظرفیت استفاده کنیم و نسبت به پیشرفت و تقویت از آن بهره بگیریم. در حال افزایش پایگاه ها نیز هستیم و خانه های هلال که از محور های برنامه ما هست نیز در دستور کار داریم.

وی با اشاره به تدوین سند تحول دیجیتال در هلال احمر نیز گفت: تهیه سند تحول دیجیتال نیز از برنامه های ما است و امیدواریم بتوانیم از فناوری‌های نوین نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نسبت به برنامه خود جلوتر هستیم اظهار کرد: فعالیت های خوبی داشتیم و برنامه های خوبی نیز ارایه دادیم. حضور پررنگی داشتیم که با برنامه بود و مصداق آن اجلاس مصر بود که رییس صلیب سرخ جهانی و دبیر کل نیز در آن حضور پیدا کردند. گفته شد که ما از پنج کشور برتر دنیا هستیم و آخرین اجلاس نیز ماه پیش در ژنو بود که عالی‌ترین نشان صلیب سرخ به ما تعلق گرفت که ای کاش بیشتر برای مردم تشریح می شد. این اتفاق بزرگی بود که بین ١٩٢ کشور ما کشور برتر شناخته شویم.

کولیوند با بیان اینکه این برتر شدن متعلق به همه ملت بود گفت: شش کمیته را پیشنهاد دادیم که قرار شد سه کمیته مسئولیتش با ما باشد. برای اولین بار دو پوزیشن مدیریتی در ژنو گرفتیم و دوازده تفاهم نامه با کشور ها امضا کردیم و تعدادی دیگر نیز در مرحله بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه بحث پزشکی حج نیز در اختیار جمعیت هلال احمر است گفت: در این زمینه عاشق ترین نیرو ها را اعزام کردیم. کیفیت خدمت رسانی پزشکی حج نسبت به سال‌های گذشته بی نظیر بود. اگر یادتان باشد بعد از حج یک آمارزیادی از سرما خوردگی اتفاق می افتاد، اما امسال اینطور نشد. حتی حجاج در برگشت فرم‌های خود اظهاری پر کردند و مجموعا در عملیات ۶٠ روزه حج سه نفر فوتی داشتیم. علاوه بر این حجاج نیز مراعات کردند.

وی اضافه کرد: در این ماموریت برای اولین بار بود که رییس جمعیت هلال احمر ایران با رییس جمعیت هلال احمر عربستان دیدار داشت. ما هیچ گاه دیدار نداشتیم و امکانات خوبی در اختیار ما گذاشته شد. این باعث شد که زائران ما بتوانند از خدمات رفاهی عربستان نیز بهره گیرند و سلامتشان حفظ شوند. تدابیر خوبی هم برای جلوگیری از کرونا انجام شد.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به اقدامات این سازمان در خصوص مراسم راهپیمایی اربعین نیز گفت: در داخل کشور مبحث امداد و نجات را در دستور کار داریم و در محور های مواصلاتی که به مرز های غربی متصل می شود پایگاه به پایگاه و مقر به مقر امدادرسانی می کنیم. همچنین بهداشت و درمان در کشور عراق نیز به عهده جمعیت هلال احمر است که هیات ها، موکب ها و نیرو های مسلح نیز همه زیر چتر امام حسین (ع) و در کنار هلال احمر خدمت رسانی می کنند. ما تجارب گذشته را احصا و آسیب شناسی کردیم. در برخی نقاط در نقطه صفر مرزی هیچ امکاناتی وجود نداشت که بعد از شلمچه پایگاه بهداشت و درمان گذاشتیم و از موکب های بزرگ خواستیم در آن جا حضور داشته باشند تا امسال از بحث گرما زدگی، بیماری های واگیردار و حتی وبا نیز جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: سعی کردیم پایگاه نیز داشته باشیم و در نجف نیز درمانگاه خود را در سه سطح یک، دو و سه تعریف کردیم. بیمارستان های سیار و ثابت هم داریم و درمانگاه های ساده تر نیز ارائه خدمت می کنند. در مسیر نجف تا کربلا سعی کردیم یک مقر سلامت و پزشکی داشته باشیم و یک بیمارستان را برای قرنطینه، گرمازدگی و مباحث دندان پزشکی داریم که از آن استفاده کنیم. در کاظمین، سامرا و … را نیز پوشش خواهیم داد. چهار بالگرد را در مرز ها مستقر می کنیم و دو هواپیما نیز با عنوان بیمارستان هوایی آماده کردیم که در صورت نیاز از آن استفاده کنیم.

کولیوند با بیان اینکه مباحث آموزشی را نیز در سه سطح محتوا آماده کردیم گفت: یک بحث عمومی برای مردم در خصوص پیشگیری از بیماری ها و نکات بهداشتی است و آموزش های مهارتی برای تیم های تخصص خود در نظر گرفته‌ایم که در غالب، فیلم، کتاب و بروشور است.

رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: با گروه های مردمی عراق هماهنگی انجام دادیم که به عنوان مثال اگر آن‌ها در ناحیه‌ای پایگاهی دارند ما دیگر پایگاهی در آن ناحیه نداشته باشیم. بر همین اساس این هماهنگی ها را انجام دادیم. یک تمرین و مانور هماهنگ هم در خاک عراق خواهیم داشت.

وی با اشاره به استفاده از چند نرم افزار برای خدمات‌رسانی به عزاداران گفت: یکسری نرم افزار های عملیاتی نیز تهیه شده و نرم افزار دیگری هم قرار است تهیه شود تا خدمات سلامت ارایه دهیم. کنگره سلامت در اربعین هم داریم که به صورت بین المللی در پنجم شهریور ماه برگزار می شود و آیین بدرقه زائران را در پیش داریم که روز ششم برگزار می شود. اهدافی برای تشکیل کنگره سلامت در نظر گرفتیم که هماهنگی بین بخشی را تقویت می کنیم. دیپلماسی سلامت همه کشورهایی که در این پیاده روی شرکت می کنند را تقویت می کنیم. خدمات مورد نیاز سلامت را بررسی می کنیم و اینکه چطور با آسیب ها برخورد کنیم را احصا می کنیم، تاکید بر نقش آموزش در کاهش بیماری‌ها و کاهش حوادث ترافیکی نیز از مواردی است که بررسی می شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال دیگر هیچ پولی را برای هلال احمر از زائران نگرفتیم گفت: ما آن رقم را رایگان کردیم البته عدد آن نیز زیاد نبود. با این حال می‌توانیم از مشارکت های مردمی کمک بگیریم که هر کسی می‌خواهد در این راه کمک کند می‌تواند از طریق هلال احمر کمک کند. محور های اصلی این کنگره یکی بیماری های شایع در ایام اربعین است. سوانح و حوادث و راهکار های پیشگیری، مدیریت خدمات سلامت و مدیریت بحران و از همه مهم تر مدیریت تجمعات انبوه است.

به گفته وی هلال‌احمر دوازده کشور خارجی مرکز سلامت دارد که در آنها نقش آفرینی می‌کنند و نقش دیپلماسی سلامت از بسیاری از دیپلماسی ها موثرتر است.


وی با اشاره به ورود جمعیت هلال احمر به بحث تغییرات اقلیمی گفت: کاری در جمعیت هلال احمر آغاز شده که بحث تغییرات اقلیمی است. بسیاری از حوادث که با آن دست و پنجه نرم می کنیم ناشی از تغییرات اقلیمی است که آن را آغاز کردیم و در حال پیگیری هستیم.

وی در ادامه افزود: در بیانیه گام دوم به خوبی فعال شدیم و تیم‌های سحر را تقویت کردیم که واقعا نقش آفرینی کردند. طرح هایی را برای کاهش آسیب های اجتماعی آغاز کردیم. طرح یاس، دادرس و... از جمله این طرح‌ها است. با کمک خیرین بانک امانات ایجاد کردیم. جشنواره‌ای بین‌المللی را هم در خصوص نقش شهید سلیمانی برگزار شد که در آن می گوییم شهید سلیمانی در کاهش آلام، کمک به مردم چقدر نقش آفرینی کرد.

کولیوند افزود: همچنین خیرین را برای سازماندهی و جذب حداکثری فعال کردیم در دو هزار و بیست محله نیز با کمیته امداد و... نقش آفرینی کردیم. با توجه به شعار سال بحث شرکت های دانش بنیان را داریم که خوب فعال شدند. خط تولید دارو را فعال کردیم و مرکز نوآوری را نیز در جمعیت هلال احمر ایجاد کردیم. در حال راه اندازی داروخانه آنلاین نیز هستیم.

وی اظهار کرد: در داخل جمعیت هلال احمر نیز دو دغدغه جدی داریم که اولین موضوع در بحث معیشت کارکنان جمعیت و امدادگران و نجاتگران گرامی است که در پایگاه‌های ما کار می کنند. قصد داریم همه این ها را از شهریور بیمه می‌کنیم و علاوه بر این از حداقل دستمزد قانون کار بهره‌مند شوند. برای استخدام آن ها نیاز به مجوز دولت داریم که از سوی سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی و نمایندگان مجلس در حال پیگیری هستیم.

کولیوند در باره جذب امریه در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در حال حاضر نیز به ما امریه می‌دهند و هماهنگی خوبی با ستادکل نیروهای مسلح داریم.
وی در پاسخ به سوالی درباره تعدد حضور مسئولان در محل‌های وقوع حادثه نیز اظهار کرد: حضور مسئولان عملیاتی در محل حادثه بسیار خوب است. مثلا حضور رییس سازمان مدیریت بجران، استاندار، شهردار و .. واقعا کمک کننده است. بعضی ها می گویند چرا فردی گلی شد، برای وارد محل شدن نمی شود شلوار شما دست نخورده و گلی نشود، این بی انصافی است که گفته می شود چرا فردی خاکی یا گلی شد. مثلا حضور وزیر محترم کشور در حادثه متروپل در همه ابعاد ضروری بود، اما افراد غیرمرتبط نباید حاضر شوند.

انتهای پیام

 



کلمات کلیدی


captcha