تفاهم نامه همکاری دو دانشگاه "شهید بهشتی" و "علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی"، منعقد شد
تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت: 07:51:49


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 60318 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۱۷:۰۲                 بهداشت ،درمان و سلامت

تفاهم نامه همکاری دو دانشگاه "شهید بهشتی" و "علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی"، منعقد شد


تفاهم نامه همکاری مشترک در خصوص فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، میان دانشگاه "شهید بهشتی" (از جمله دانشگاه های وزارت علوم)، و دانشگاه "علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی" (زیرمجموعه وزارت بهداشت)، با حضور روسا و جمعی از مدیران دو دانشگاه، در محل دانشگاه شهید بهشتی منعقد شد.


تفاهم نامه همکاری دو دانشگاه "شهید بهشتی" و "علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی"، منعقد شد

به گزارش جامعه ایده آل، براساس این تفاهم نامه که به مدت سه سال اعتبار دارد، دو دانشگاه متعهد شده اند که محورهایی همچون « تلاش در راستای افزایش مهارت‌های فنی، توانبخشی و شناخت ویژگی‌های جوامع هدف در نیروی متخصص؛ تلاش در راستای تربیت نیروی متخصص؛ همکاری در راستای جهت‌دهی و حمایت از طرح‌های پژوهشی اساتید، محققان و دانشجویان دو دانشگاه به منظور شناسایی نیازها، مسایل و آسیب‌های موجود در حوزه سلامت و توانبخشی » را پیگیری کنند.

همچنین، « فراهم آوردن زمینه‌های همکاری در نیازسنجی، طراحی و اجرای دوره‌های آموزش مجازی و همچنین همکاری در خصوص تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی و چندرسانه‌ای برای این دوره‌ها؛ فراهم آوردن زمینه همکاری مشترک در راه‌اندازی و اجرای دوره‌های میان‌رشته‌ای، و فراهم آوردن زمینه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم پایه و علوم پایه پزشکی »، از دیگر محورهای همکاری دو دانشگاه محسوب می شود.

دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشستی که به همین منظور برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه این دانشگاه مسئولیت و ماموریت همگرایی با دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم را در دو محور " توانبخشی " و " سلامت اجتماعی " بعهده دارد و تفاهم نامه با دانشگاه تربیت مدرس نیز از جمله این همکاری هاست، رسالت و حیطه فعالیت این دانشگاه را متفاوت از دانشگاه های علوم پزشکی ذکر کرد.

وی با ارائه آماری از جمعیت مخاطبان و نیازمندان به خدمات توانبخشی و تجهیزات کمک توانبخشی، گفت: بررسی ها نشان می دهند که  75 درصد عوامل تامین کننده سلامت را باید در خارج از سیستم نظام سلامت جستجو کرد.

دکتر خانکه افزود: هم اکنون، 30 درصد جامعه نیاز به خدمات توانبخشی دارند، 10 درصد جامعه را معلولان تشکیل داده و حدود 10 درصد نیز به سالمندان اختصاص دارد که تا 20 سال آینده به 25 درصد می رسد.

 وی با بیان مثال هایی از نیازهای معلولان و سالمندان برای توانبخشی ، گفت: توانبخشی، به معنی " زندگی مستقل و با احترام در جامعه است " و افرادی که محدودیت یا معلولیتی دارند، بتوانند فعالیت های روزانه را تا حد امکان بطور مستقل انجام بدهند و در جامعه حضور داشته باشند.

وی افزود: از طرفی، با توجه به اینکه شاخص تولید نسلی در کشورمان رو به پائین است و رشد جمعیت بشدت رو به پائین است، انتظار می رود که جمعیت سالمندی، افزایش شدیدی داشته باشد و در آینده، با سونامی سالمندی روبه رو شویم.

دکتر خانکه تصریح کرد: بنابر این، قشر سالمندان، معلولان و افراد دارای محدودیت در جامعه هستند که نیاز به خدمات توانبخشی با دانش روز دارند. به عنوان مثال، حجمی از افراد که آسیب نخاعی می بینند، قادر به احساس گرما یا سرمای آب نیستند و گاه دچار سوختگی می شوند. یا آنچه که بیشتر در میان سالمندان اتفاق می افتد، سقوط است که متاسفانه منجر به شکستگی استخوان می شود و در واقع، سقوط، یکی از پرهزینه ترین اتفاقات برای سالمندان در ایران و جهان محسوب می شود، ضمن آنکه، اختلالات شناختی که در سالمندان بروز می کند، سبب مشکلات متعدد برای آنان خواهد شد که شاید تکنولوژی بتواند کمک کند تا سنسورهای هشدار دهنده و یا ایربک هایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر بر سالمندان، طراحی شود.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: متخصصان حوزه سلامت و توانبخشی، نیازهای این جمعیت آسیب پذیر را بخوبی می شناسند ولی نیاز است که مانند دانشگاه های معتبر دنیا، در کنار هم قرار گرفته و با هم کار کنند و در طراحی پروژه های مشترک مربوط به این جمعیت، با ارتباط مستقیم دو حوزه دانشگاهی در وزارت علوم و بهداشت، از امکانات دو وزارت و گرنت های داخل و خارج از کشور در حمایت از این پروژه ها استفاده شود، و در کنار این نوع فعالیت ها، دوره های آموزشی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دو دانشگاه برگزار شود.

 وی ، همکاری مشترک دو دانشگاه را اتفاق مبارکی دانست، و افزود: حوزه های مشترک کار بین دو دانشگاه،  بسیار است و ان شاالله با حمایت هیات رئیسه دو دانشگاه بتوانیم برای اولین بار  ارتباط  خوبی را بین صنعت و نظام سلامت در جهت رفع نیاز  اقشار آسیب پذیر جامعه ایجاد کنیم.

*****

 دکتر سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه این نشست، با استقبال از این همکاری مشترک، تولید محصولات و شکل گیری تولید دانش در جهت رفع نیازهای جامعه را از رسالت های مهم دانشگاه ذکر کرد و گفت که دانشگاه شهید بهشتی دوست دارد با دانشگاه های دنیا همکاری کند و هیچ مانعی نمی بینیم که با دانشگاه های ذیل دو وزارت علوم و بهداشت، همکاری داشته باشیم. و حتما کنار هم بودن و با هم کار کردن، نتایج مفیدی خواهد داشت. و امضای تفاهم نامه همکاری، یک خط و مسیری است که باید با هم طی کنیم تا نتایج ارزشمندی از آن حاصل شود.


وی افزود: همه سربازان این نظام هستیم و همه وظیفه رفع نیاز و دردی از جامعه داریم، بویژه در حوزه توانبخشی با توجه به آماری که ارائه شد، واقعا نیاز به تلاش و فداکاری است.

دکتر نصیری تصریح کرد: کمتر از 5 درصد پایان نامه های دانشجویان در حل معضلات جامعه کار می شود و 95 درصد این پایان نامه ها نوشته، دفاع شده و در قفسه ها نگهداری می شوند، در صورتی که با توجه به محدودیت منابع مالی در کشور، باید بخش عمده ای از این پایان نامه ها در خدمت به جامعه و حل مشکلات و معضلات جامعه ترسیم و استفاده شود.

وی افزود: متاسفانه در همکاری بین دانشگاهها، خیلی کم کار کردیم و ان شاالله این همکاری های مشترک گسترش یابد و حتما علوم پایه و مهندسی، موتور محرکه خدماتی هستند که معلولان نیازمند آنها بوده و دانشکده های زیرمجموعه وزارت علوم می توانند موتور محرکه نوآوری ها و فناوری های حوزه سلامت باشند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به پارک فناوری این دانشگاه که رشد بسیار خوبی داشته و بزرگترین برج اختصاصی این حوزه را در اختیار دارد، تاکید کرد: همانطور که تاکید بزرگان علم و کشورهای پیشرفته دنیاست، ما باید در کنار هم کار کنیم و حتما، در کنار هم بودن، به پیشرفت فعالیت ها کمک می کند و از منابع مالی دو وزارت، در حمایت از فعالیت های مشترک استفاده کنیم.

دکتر نصیری ابراز امیدواری کرد که کمیته اجرایی در ذیل این تفاهم نامه تشکیل شود و هر چه سریعتر بصورت عملی کار خود را شروع کند تا برکت آن به جامعه برسد.

*****

دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سخنان کوتاهی گفت: تجربه به ما ثابت کرده که همکاری دو حوزه می تواند سبب خیر باشد، بخصوص در دانشگاه ما که در طراحی و تولید تجهیزات توانبخشی نیاز به خدمات دانشکده های فنی و مهندسی داریم.

وی با اشاره به تاسیس مرکز جدید رشد فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که در شرف اجراست، افزود: این مرکز با آزمایشگاهی پیشرفته و امکانات به روز تجهیز می شود و می تواند مرکزی بزرگ و معتبر در زمینه طراحی و تولید محصولات و تجهیزات کمک توانبخشی محسوب شود.

*****

دکتر ابراهیمی مقدم رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنانی به مقدمات کار  در جلسات مشترک با مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت که فعالیت های مشترک دو دانشگاه در شش محور دسته بندی شده است.

وی ، " ایجاد رشته های بین رشته ای و فرایندهایی که از سوی دو دانشگاه باید اجرا شود، تربیت دانشجوی مشترک، طراحی و اجرای پایان نامه های مشترک، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه توانبخشی از طرف دانشکده کامپیوتر، و فعالیت های مشترک در زمینه نوآوری و تاسیس شرکت های دانش بنیان در حوزه توانبخشی و تکنولوژیک برای فعالیت همزمان " را از جمله فعالیت های مشترک ذکر کرد.

*****

دکتر فرهاد طباطبایی قمشه مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی با اشاره به پتانسیل خوبی که سالها در دانشگاه شهید بهشتی بوده است و نیاز دانشگاه ما به حوزه های فنی و مهندسی که سال ها احساس شده است، گفت: اگر ما بخواهیم عملکردهای توانبخشی خود را با سیستم های سنتی پیش ببریم ، سرعت کافی را نخواهیم داشت .

وی افزود: ما فکر می کنیم که پیشرفت های اساتید در دانشکده های فنی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه هوش مصنوعی، می تواند به فناوری های توانبخشی، کمک شایانی کند و تاثیرگذار باشد .

وی با اشاره به رشته تحصیلی خود که مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی بیومکانیک است، تصریح کرد: طی سالها که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می کنم ، متوجه شدم که بسیاری از مباحث فنی، حتی مباحث عمومی مهندسی، می تواند برای حوزه توانبخشی قابل استفاده باشد.

دکتر طباطبایی قمشه ابراز امیدواری کرد که تعامل بین دو بخش که با همکاری مشترک دو دانشگاه ایجاد خواهد شد، بتواند الگوی ارزشمندی در کشور باشد.

در ادامه، روسای دو دانشگاه ضمن امضای تفاهم نامه همکاری مشترک، تشکیل کمیته اجرایی با هدایت دکتر ابراهیمی مقدم رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی و دکتر طباطبایی قمشه مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به عنوان نمایندگان دو دانشگاه را اعلام کردند.

 گفتنی است؛ در این نشست علاوه بر روسای دو دانشگاه، معاون آموزشی، رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر و مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید بهشتی و معاونان توسعه مدیریت، آموزشی، تحقیقات و فناوری و مدیران توسعه فناوری سلامت و روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی حضور داشتند.


دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و  هشت مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی ) ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.

 بخش فناوری و مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با سه شرکت دانش بنیان و هشت شرکت فناور در زیرمجموعه خود، وظیفه طراحی و تولید تجهیزات پزشکی، توانبخشی و اندام مصنوعی در کشور را بعهده  دارد.



کلمات کلیدی


captcha