نشست نقد و بررسی کتاب «چهل روز عاشقانه» با حضور نویسنده اثر برگزار شد
تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت: 10:30:26


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 60302 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ۲۰:۱۰                 ادبیات و نشر

نشست نقد و بررسی کتاب «چهل روز عاشقانه» با حضور نویسنده اثر برگزار شد


هفتمین جلسه مجازی پایگاه نقد کتابخانه مرکزی پارک شهر با همکاری کتابخانه پیروزی تهران، با محوریت کتاب «چهل روز عاشقانه» اثر محمدرضا سنگری در بستر فضای مجازی برگزار شد.


نشست نقد و بررسی کتاب «چهل روز عاشقانه» با حضور نویسنده اثر برگزار شد

به گزارش جامعه ایده آل  به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام؛ هفتمین جلسه مجازی پایگاه نقد کتابخانه مرکزی پارک شهر با همکاری کتابخانه پیروزی شهر تهران و بررسی کتاب «چهل روز عاشقانه»  با حضور محمدرضا سنگری نویسنده اثر؛ علی اکبر میرجعفری، مسئولین و تنی چند از اعضای فعال کتابخانه های عمومی به صورت زنده با رعایت پروتکل های بهداشتی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

محمدرضا سنگری نویسنده اثر در این نشست ضمن تشکر از همکاران  مجموعه کتابخانه‌های عمومی که زمینه‌ای  این نشست را فراهم کردند با بیان اینکه چاپ این کتاب متعلق به سال ۸۱ است اظهار داشت: من حدود ۴۰ سالی است که در حوزه عاشورا کار می کنم وهمیشه هنگامی که یک اثر را در واقعه عاشورا مطرح می‌کنم به خودم می گویم دیگر چه واقعه‌ای از کربلا مانده که بازگو نشده است؟ اما باز به خودم می گویم که «یک عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت».

 کربلا به آبی می‌ماند که در ریگزار فرو می رود

وی از هشتادمین کتاب خود به نام «دریغ» که به تازگی به چاپ رسیده است خبر داد و در مورد کتاب «چهل روز عاشقانه»   گفت: اما چرا اربعین و عنوان چهل روز عاشقانه را انتخاب کردم؟ واقعاً اگر کسی روز یازدهم عاشورا را بررسی کند شاهد کاروانی خواهد بود که با تحقیرو تازیانه از کربلا به  بیرون رانده می شود و شاید تصور عوام این باشد که دیگر قصه کربلا تمام شده است و سرنوشت ۱۴۵ نفری که به تعبیر امام محمد باقر(ع) در کربلا بودند و به شهادت رسیدند تمام شده است وتنها ۸۴ زن و کودک از آن کاروان باقی مانده است و نگاه همگان این است که در این نبرد بُرد با یزید بوده است اما تعبیر قرآن این است که «کربلا به آبی می‌ماند که در ریگزار فرو می رود» در حالی که همه گم شدن آب را می‌ نگردند اما کسانی که دور دست را می‌بینند درختان تنومندی را که از خاک سر بر آورده است را شاهد خواهند بود.

«اربعین» قله کربلاست و پرده‌های تاریک جهل را پس زده است

این نویسنده کشورمان ادامه داد: «اربعین یعنی تمام شدن» البته نه تمام شدن به مفهوم پایان یافتن بلکه به قله رسیدن و اربعین قله کربلاست و این مساله شگفت انگیز است.

به گفته وی اربعین پرده‌های تاریک جهل را پس زده و به سردرگمی‌ها پایان بخشیده است وآغازی است که باید در مورد ابعاد آن بسیار سخن گفت.

علی اکبر میرجعفری، منتقد برنامه  نیز در این نشست؛ محمدرضا سنگری، نویسنده اثر را یکی از مشهورترین خطبایی عنوان کرد که در مورد عاشورا کار کرده است و گفت: ما یک تعبیری به نام «گریز به صحرای کربلا» داریم و من می‌خواهم که در این مورد دقیق‌تر صحبت کنم و از  جنبه طعنه موضوع به اصل آن بپردازم. ماجرای امام حسین(ع) آنقدر در زندگی ما حضور دارد که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم کربلا در صحبت‌های عادی ما هم خودش را نشان می‌دهد و خیلی از ما مثلا هنگامی که آب می‌خوریم می گوئیم سلام بر حسین و این اتفاقی است که در میان دیگر بزرگان دینی شاهد نخواهید بود.

ما در کتاب چهل روز عاشقانه با نثر شاعرانه روبرو هستیم

به گفته وی، نویسنده کتاب چهل روز عاشقانه، هر چه نوشته است در مورد عاشورا و امام حسین است و از این ماجراها  بوده که گریزی هم به زندگی انسان ها زده است. لذا مهمترین دغدغه ایشان، مساله کربلا و عاشورا بوده و این نسبت؛ نگرش ما را در قبال نویسنده روشن می کند.

میرجعفری با بیان اینکه ما در این کتاب با نثر شاعرانه روبرو هستیم گفت: موضوع کتاب، مساله دیگری است که حائز اهمیت است و ما با نثری مواجهه هستیم که قرار نیست اطلاعات تاریخی به ما بدهد اما چون این مطالب جزئی از نویسنده محسوب می شود ما با مطالعه ا ین کتاب به آیات و روایاتی که مرتبط با کربلا است آشنا می شویم و این نشان از تسلط نویسنده به موضوع عاشورا است.

نویسنده اثر به ارزش نثر پی برده است و آن را مهم می داند

وی خاطر نشان کرد: اگر ما  به تاریخ ادبیات دقت کنیم تاریخ ادبیات با آثار منظوم معرفی شدند اما هر چقدر به تاریخ خودمان نزدیکتر می شویم شعرها پا پس می کشند و جای خود را به نثر می دهند. هنوز که هنوز است برای بسیاری از اهل ادبیات ما این موضوع  روشن نشده است که نثر در دنیای جدید چقدر ارزشمند است مثلا در دانشگاهها به شعر بیشتر ازنثر اهمیت می دهند لذا نویسنده به ارزش نثر پی بردند و به همین جهت به سمت نثر رفتند.

معلومات این کتاب از سطح نوجوانان فراتر است

در ادامه نیز، محمد رضا سنجری نویسنده اثر ضمن تشکر از نکات ارزشمند منتقد جلسه در مورد اینکه این کتاب چقدر برای مخاطب نوجوان مفید است گفت: من هنگامی که این کتاب را می نوشتم به مخاطب نوجوان فکر نمی کردم اما وقتی که قرار شد کانون پرورش فکری آن را چاپ کند باید در یکی از قالب های گروه سنی خود آن را قراردهد چرا که معلومات این کتاب از سطح نوجوانان فراتر است.


وی تاکید کرد: عاشورا و کربلای امام حسین (ع)   شبیه به هیچکدام از حوادث تاریخی ما نیست وعلت آن هم این است که در کربلا و عاشورا همه سنین حضور دارند و همه طیف ها هم در کربلا  هستند. لذا معتقدم هر کسی می تواند خودش را در کربلا بیابد.

کربلا خالص ترین و پاکترین رویداد تاریخی ماست

به گفته وی؛ کربلا خالص ترین و پاکترین رویداد تاریخی ماست و هیچ آلودگی در آن دیده نمی شود چرا که هر کسی که شک و تردیدی در خود داشت امام حسین به آنان فرموده بود که کربلا را ترک کنند.

سنجری، عاشورا را پاکترین انقلاب جهان عنوان کرد و گفت: کربلا؛ حماسه، سوگ، عرفان و معرفت را با هم دارد.

امام حسین (ع) چهره کاملی برای همه انسان هاست

این نویسنده کشورمان با بیان اینکه امام حسین (ع) چهره کاملی برای همه انسان هاست  یاد آور شد: این کتاب دارای ۴۰ درس است و در آن از سوگ و بُعد تراژیک صحبت می شود لذا این کتاب را می توان یک کلاس با ۴۰ عنوان درس که حول یک محور است ذکر کرد.

از کربلا  می توان به عنوان «تربیت عاطفی» یاد کرد

وی تاکید کرد: معتقدم کربلا را می توان تربیت عاطفی نام نهاد چرا که هنگامی که ما بر کودکی گریه می کنیم که تشنه است و تیری بر حلقوم آن اصابت کرده است حتما کسی که دارای این فرهنگ و تصاویر است، فرزند کُشی نخواهد کرد، هر کسی بر خیمه های سوخته گریه می کند حتما خانه کسی را ویران نخواهد کرد. لذا «کربلا تربیت عاطفی است» و بی جهت نیست که ائمه آنقدر بر اشک ریختن بر کربلا تاکید کرده اند چرا که آن به منزله تربیت عاطفی انسان هاست. این درحالی است که جهان امروز ما به تربیت عاطفی نیازمند است و من سعی کردم در این کتاب به بُعد عاطفی کربلا تاکید کنم.

به گفته این نویسنده، بزرگ کردن یک بُعد کربلا که سبب شود ابعاد دیگر آن مورد غفلت قرار بگیرد به منزله تحریف خواهد بود.

وی اظهار داشت: خروجی نوحه های ما  فقط صحنه های تراژیک را به تصویر می کشند و در س های کربلا در آنان گم شده است.

جهان امروزین ما را نثر مدیریت می کند

سنجری با تاکید بر نثر در ادبیات گفت: آدم ها از نثر شروع کردند و بعد به شعر رسیدند. می توان گفت که جهان امروزین ما را نثر مدیریت می کند لذا معتقدم باید نثر را جدی گرفت. بنابراین من تلاش کردم تا نثر کتاب های عاشورایی را به شعر نزدیک تر کنم تا شاید شاعران بتوانند با الهام از این نثر ها، اشعاری را بسرایند.

در پایان نیز نویسنده اثر به سوال های حاضرین در جلسه پاسخ گفت.



کلمات کلیدی


captcha