آخرین آمار کرونا از زبان قائم مقام وزیر بهداشت /کنترل بیماری کرونا در چند هفته آینده
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 05:32:37


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 46562 || تاریخ : ۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۳:۱۷                 بهداشت ،درمان و سلامت

آخرین آمار کرونا از زبان قائم مقام وزیر بهداشت /کنترل بیماری کرونا در چند هفته آینده


ایرانیان_حریرچی گفت: از ۹۱۶ مورد مشکوک به کرونا در کشورمان، ۶۱ مورد مثبت است و ۱۲ نفر هم فوت کردند.


آخرین آمار کرونا از زبان قائم مقام وزیر بهداشت /کنترل بیماری کرونا در چند هفته آینده

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، ایرج حریرچی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه چند دهه از وجود ویروس «کرونا» می‌گذرد، افزود: این ویروس دومین عامل سرماخوردگی است.
وی ادامه داد: این ویروس یک بار با نوع «سارس» در سال ۲۰۰۳ برای مردم جهان به ویژه چین مشکل ایجاد کرد که پس از یک سال، خود به خود از بین رفت و کنترل شد.
دکتر حریرچی اضافه کرد: این ویروس بار دیگر در سال ۲۰۱۲ با نوع «مرس» در کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله عربستان سعودی ظاهر شد و امسال هم با نام ”کرونا“ در چین ظهور کرد.
او با بیان اینکه نخستین مورد کرونا در کشورمان، چهارشنبه پیش شناسایی شد، گفت: یک بیمار فوت کرد و پس از رسیدن جواب آزمایش او مشخص شد که به علت ویروس کرونا فوت کرده است و این بیمار چند روز پیش از آن به این بیماری مبتلا بوده است و این را نمی‌دانستیم.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دو رویکرد نسبت به بیماری کروناویروس یا «کروید ۱۹» داریم، گفت: بر اساس پروتکل علمی سازمان جهانی بهداشت,، چون بیماری آنفلوآنزا بسیار شایع است، دیگر بیماری‌هایی را که علائم سرماخوردگی شدید، تنگی نفس، سرفه و تب شدید دارند به حساب آنفلوآنزا می‌گذاریم، اما بر اساس پروتکل، پس از کشف نخستین مورد باید تلقی کنیم بقیه بیماری ها، کرونا یا همان «کووید ۱۹» است.
دکتر حریرچی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فراگیری این بیماری در جهان، آیا نباید از بیماران دارای علائم مشابه، تست کرونا می‌گرفتید؟ گفت: چون، ورود مستقیم و تبادل مسافر ما از چین، کم است. در حالی که در یکی از کشور‌های همسایه, ۲۵۰ هزار گردشگر چینی و در یکی دیگر از کشور‌های همسایه، روزانه چند هزار مسافر چینی رفت و آمد دارند.
وی افزود: یک کارخانه دار مرحومی که ظاهرا با علائم بیماری «کووید ۱۹» مبتلا و از قم بود ۲ بار به کشور‌های جنوبی خلیج فارس و از آن جا به چین رفت، اما بیماری او شناسایی نشد تعدادی کارگر و تعدادی طلبه از چین نیز در شهر مقدس قم وجود دارند.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه از روزی که کرونا در کشور شناسایی شد، به مردم اعلام کردیم، ادامه داد: اکنون ۹۱۶ مورد مشکوک به کرونا در کل کشور داریم که تهران، البرز، مرکزی، همدان، قم، گیلان، و مازندران از جمله آن است.
دکتر حریرچی افزود: خوشبختانه این ویروس هنوز به استان‌های خراسان‌های رضوی، جنوبی و شمالی و منطقه سیستان و بلوچستان، منطقه جنوب، خوزستان، آذربایجان‌ها و استان اردبیل نرسیده است.
آقای حریرچی با اشاره به اینکه در جنگ تبلیغاتی هستیم، ادامه داد: امسال در کشورمان ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر به بیماری آنفلوآنزا H۱ مبتلا شدند که از این میزان, ۱۰۸ نفر فوت شدند، اما در آمریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفری، ۲۸ میلیون نفر به بیماری آنفلوآنزا H۱ مبتلا شدند که از این میزان ۲۹۰ هزار نفر بستری و ۱۶ هزار نفر فوت شدند، اما کسی نمی‌گوید که به آمریکا مسافرت نکنید.
دکتر حریرچی افزود: رژیم اسرائیل می‌گوید هیچ بیمار مبتلا به کرونا ندارد در حالی که کره جنوبی اعلام کرده است از رژیم اسرائیل ۹ نفر ورودی داشت که آزمایش کرونای همه آن‌ها مثبت بود. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل، مبتلایان را اعلام نمی‌کند و برخی کشور‌های همسایه ما هم امکان اعلام ندارند.
او با اشاره به اینکه برای محاسبه درصد فوتی‌های کرونا باید تعداد فوتی‌ها را بر افراد مشکوک به کرونا تقسیم کرد، گفت: تعداد افراد مشکوک ابتلا به کرونا در کشورمان ۹۱۶ نفر و تعداد فوتی‌ها در کشورمان ۱۲ نفر است بنابراین میزان مرگ و میر کرونا در کشورمان، یک و ۳ دهم درصد است که بر اساس میانگین جهانی، رقم بالایی نیست.
دکتر حریرچی درباره روش اعلام تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در کشورمان افزود: مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، هر روز ساعت ۱۳ آمار مربوط به بیماران کرونا را اعلام می‌کند.
کنترل بیماری کرونا در چند هفته آینده
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطمئن هستیم که در چند هفته آینده، کرونا را کاملاً کنترل خواهیم کرد و میزان ابتلا به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت به شرطی که مردم همراهی و بهداشت را رعایت کنند.
 آقای ایرج حریرچی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت بر اساس پروتکل، افراد مشکوک به کرونا را تحت مراقبت قرار می‌دهد، افزود: اگر فردی دچار علائم بالینی شود در صورت نیاز، تست انجام می‌شود و بسیاری از این موارد باید در منزل مراقبت شود.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد افرادی که مبتلا می‌شوند نیازی به بستری یا قرنطینه خاصی ندارند بلکه نیاز به اقدامات مراقبتی خاص دارند.
دکتر حریرچی افزود: بیمارستان، عفونی‌ترین محیط را دارد بنابراین اگر ثابت شود فردی به بیماری «کووید ۱۹» مبتلا شده است حتماً از خانواده او آزمایش‌های لازم گرفته و آموزش لازم به آنان داده می‌شود و اگر بیمار به شرایط خاصی برسد، بستری می‌شود.
وی در پاسخ به انتقاد برخی درباره اطلاع رسانی دیرهنگام وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا گفت: زمانی که نخستین آزمایش کرونا، مثبت شد دو روز مانده به برگزاری انتخابات، بدون هیچگونه ملاحظه سیاسی، اعلام شد.
دکتر حریرچی با اشاره به اینکه بیماری ”کووید ۱۹“, جدید است افزود: کیت تشخیصی که می‌تواند این بیماری را به طور قطعی تشخیص دهد هشت روزه که در جهان تولید شده است که ۵۰ عدد از آن را از ژنو به صورت دستی به کشور وارد کردیم و اکنون ۶ هزار کیت تشخیصی این بیماری را داریم.
او با اشاره به اینکه حضور نمایندگان وزارت بهداشت در مناطق آلوده به بیماری کرونا بر اساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود، گفت: معمولاً توصیه این سازمان این است که مسئولان اصلی در میدان و صحنه حاضر نشوند تا بتوانند شرایط را کنترل کنند، اما با این حال دو نفر از مسئولان اصلی وزارت بهداشت به شهر قم رفتند که از این بابت مورد اعتراض سازمان جهانی بهداشت قرار گرفتیم.
دکتر حریرچی افزود: دستبوس کادر پزشکی و کادر پرستاری، پیراپزشکی و کارگرانی هستیم که در مراقبت از بیماران مشکوک به کرونا و مبتلایان، تلاش می‌کنند. این کارکنان در همان محل درمانی، قرنطینه هستند و حتی خارج از شیفت خود هم نمی‌توانند به منازل خود بروند و یا با بستگان خود ملاقات کنند.
او با اشاره به اینکه خبر استعفای دکتر نمکی از وزارت بهداشت شایعه بود اضافه کرد: او پس از این شایعه، ضمن انکار، دلنوشته‌ای را نگارش کرد مبنی بر اینکه تا پای جان تلاش می‌کند و آماده جانفشانی در راه ملت است.
دکتر حریرچی با بیان اینکه منظور کشور‌های مختلف از قرنطینه، متفاوت است، گفت: بر اساس اعلام استاندار گیلان، ورودی این استان از تهران ۲۲ درصد افزایش یافته است و مردم به مسافرت رفته اند در حالی که در این استان، مبتلایان به کرونا وجود دارند بنابراین این روش قرنطینه از نظر ما منسوخ است.
وی افزود: چینی‌ها هم پس از انجام قرنطینه، از این اقدام خود رضایت کامل ندارند.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دانش آموزان زیر ۱۴ سال از نظر بروز علائم این بیماری نزدیک به صفر هستند، اضافه کرد: موافق تعطیلی مدارس هم نیستیم. اگر استانی هیچ بیمار ثابت شده‌ای نداشته باشد تعطیلی در آنجا مطلقاً ممنوع است.
او افزود: تجربیات نشان داده است که برای بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی توصیه می‌شود که ویتامین C مصرف شود، اما تجربیاتی دیگر نشان داد برای بیماری کرونای جدید یا همان «کووید ۱۹» ویتامین C نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم است.
دکتر حریرچی اضافه کرد: اکنون ترس از ابتلای به بیماری کرونا، بیشتر از خود این بیماری، عوارض ایجاد کرده است.
وی گفت: در جهان ثابت شده است اگر مردم بر اثر اجبار، در یک منطقه نگه داشته شوند تأثیر معکوس دارد، اما اگر با مشارکت مردم، آن‌ها در یک منطقه، نگه داشته شوند مؤثر است
دکتر حریرچی افزود: بسیاری از ویروس‌ها پس از ابتلای افراد به آن، مصونیت دائمی یا نسبتاً دائمی برای او ایجاد می‌شود، اما برای ویروس کرونای جدید، تعدادی از مبتلایان به این بیماری که درمان شدند دوباره به آن مبتلا شدند.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم در زیارتگاه‌ها مراقب باشند و از مهر مشترک استفاده نکنند و احتیاطات لازم را انجام دهند.
دکتر حریرچی با اشاره به اینکه برخی کشور‌های همسایه، آماری از مبتلایان به بیماری کرونای جدید را ارائه نمی‌کنند، گفت: یکی از رسانه‌های معتبر عربی اعلام کرد در یکی از کشور‌های همسایه ما ۱۸ نفر بر اثر این بیماری فوت کردند، اما اعلام نمی‌کنند.
وی ادامه داد: برخی کشور‌ها در اطراف ما هستند که اصلاً امکان آزمایش این بیماری را ندارند.
دکتر حریرچی درباره آمار ارائه شده از سوی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و اختلاف آن با آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت گفت: اکنون زمان همدلی و هم افزایی است و با بیماری مهمی روبرو هستیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا پویش «کرونا را شکست می‌دهیم» را به انجام برسانیم.
وی ادامه داد: حمله‌های سیاسی در شأن ما نیست و از دلسوزی برادری که فهرستی را برای ما فرستاد تشکر می‌کنم که در حقیقت لیست وزارت بهداشت بود که در آن اسامی ۴۰ مورد فوتی مشکوک به آنفلوانزا بیان شده بود.
دکتر حریرچی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده ۷ مورد از این فهرست موارد ثابت شده است و ۹ نفر هم ثابت شد که کرونا نداشته اند و از مورد ۳۲ به بعد این لیست هم مربوط به ۴ اسفند و بقیه هم هنوز جواب آزمایش آن‌ها نیامده است.
او با بیان اینکه سالانه ۳۸۵ هزار مرگ در کشورمان اتفاق می‌افتد، گفت: از این تعداد حدود ۱۶ هزار نفر در تصادفات فوت می‌کنند و تعدادی هم با آنفلوانزا و سرماخوردگی معمولی فوت می‌کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره درمان سه دارویی بیماری کرونای جدید هم گفت: احتمال سرایت این بیماری بالاست و هر نفر هم حدود ۲ و دو دهم نفر را مبتلا می‌کند.
دکتر حریرچی افزود: پس از ابتلای فرد در اکثر موارد درمان می‌شوند و پس از بین رفتن علائم در فرد بیمار، احتمال انتقال از بین می‌رود.
او اضافه کرد: یکی از شرکت‌های معتبر قرار است دارو‌های مربوط به این بیماری را در داخل کشور تولید کند.
دکتر حریرچی از مردم خواست، سفر‌های غیر ضروری خارج یا داخل شهری را کم کنند.
او افزود: مهم‌ترین نکته، شستن مکرر دست با آب و صابون است و افراد سرماخورده و بیمار، ماسک بزنند و تغذیه و استراحت خوب داشته باشند و نگرانی و استرس نداشته باشند، زیرا همین استرس، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.
دکتر محمد توکلی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قم هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: شهر قم همزمان با شیوع بیماری‌های تنفسی فصلی از جمله آنفلوانزا درگیر بیماری کرونا هم شد که من از طرف وزارت بهداشت با استقرار در قم وظیفه تسهیل و تسریع خدمت رسانی به مردم استان قم را بر عهده گرفتم.
او افزود: بسته‌های بهداشتی اهدایی وزارت بهداشت در چند بخش آماده و توزیع آن از عصر دوشنبه آغاز شد.
دکتر توکلی با تأیید ابتلای رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به بیماری کرونا گفت: وی از شنبه، علائم این بیماری را داشت و پس از آزمایش و مثبت بودن بیماری، در منزل در قرنطینه قرار گرفت تا بهبود یابد.
او افزود: کمیته‌های پنج گانه لازم برای مقابله با بیماری کرونا را در قم در حوزه‌های پشتیبانی، بهداشتی، درمانی و اطلاع رسانی و آمار و داده‌ها را تشکیل دادیم و نیاز‌ها برآورد شد.
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قم گفت: بخش بزرگی از نیاز‌های مالی از سوی وزارت بهداشت تأمین شد و بخش دیگری از آن تا بعد از ظهر سه شنبه تأمین می‌شود و نیاز‌های لجستیک ما هر شب ارسال می‌شود.
دکتر توکلی با اشاره به اینکه افرادی که تست کرونای آنان منفی شد مرخص شدند، افزود: از مجموع ۳۱۲ مورد بیمار بستری، ۲۱ مورد که تست آنان منفی و علائم برطرف شده بود به تدریج مرخص شدند.
وی ادامه داد: اکنون روند ورود بیماران به مجموعه‌های درمانی مختلف قم و روند مراجعه بیماران بدحال، کاهنده است و امیدواریم این فرآیند ادامه یابد تا بتوانیم بر این بیماری غلبه کنیم.
دکتر محمدرضا هاشمیان مسئول آموزش بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری هم گفت: بر اساس آخرین مطالعات سال ۲۰۲۰, تعداد تخت‌های مناسب ویژه به ازای هر ۱۰۰ هزار تخت در کشورمان، چهار و شش دهم و در چین سه و شش دهم است.
او ادامه داد: در چند روز اخیر، وضعیت ما در بخش آی. سی. یو نسبت به چین بهتر است.
دکتر هاشمیان افزود: ۱۱ سال پیش در بیمارستان مسیح دانشوری که اپیدمی H۱N۱ ایجاد شده بود وضعیت بسیار بدتری نسبت به کرونا ویروس این چند روز اخیر داشتیم.
وی ادامه داد: فقط نحوه انتقال کرونا، سریع‌تر و فراگیرتر است، اما مرگ و میر در آنفلوانزای H۱N۱ در جهان بسیار بدتر بوده است.



کلمات کلیدی


captcha