از فضای مجازی هراس نداشته باشید / اگر در سیاست داستانت را نگویی، برایت داستان می گویند / خلاقیت؛ مهمترین عنصر روابط عمومی
تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 21:06:53


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 40326 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۸:۵۸                 ارتباطات و فناوری اطلاعات

در همایش گفتگوهای انتقال تجربه مطرح شد؛

از فضای مجازی هراس نداشته باشید / اگر در سیاست داستانت را نگویی، برایت داستان می گویند / خلاقیت؛ مهمترین عنصر روابط عمومی


ایرانیان_دومین همایش گفتگوهای انتقال تجربه میزبان تعدادی از بزرگان این حوزه بود که مباحث مختلفی را در زمینه هایی از جمله فضای مجازی، ویژگی های روابط عمومی خوب و موفق، اهمیت برند شخصی در دنیای امروز مطرح کردند.


از فضای مجازی هراس نداشته باشید / اگر در سیاست داستانت را نگویی، برایت داستان می گویند / خلاقیت؛ مهمترین عنصر روابط عمومی

به گزارش شبکه خبری ایرانیان ، دومین همایش گفتگوهای انتقال تجربه (EST)، با محوریت ارتباطات و روابط عمومی به مناسبت هفته ارتباطات شب گذشته با سخنرانی دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات؛ سید جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ حمیدرضا ابک، از فعالان رسانه ای و اردشیر رستمی، هنرمند در تالار ایوان شمس برگزار شد تا تجربیات سال‌ها تلاش اساتید در اختیار جوانان قرار گیرد.

برگزاری همایش انتقال تجربه برای اهالی رسانه
در ابتدای این همایش پوریا سوری، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران خبر از برگزاری چنین همایشی در روز هفدهم مرداد برای اهالی رسانه داد و گفت: همواره یکی از دغدغه های روابط عمومی ها در روز خبرنگار این است که به سنت گذشته هدیه ای به خبرنگاران داده شود یا جشنی برگزار شود؛ بر همین اساس تصمیم گرفتیم امسال به شکلی متفاوت روز خبرنگار را در برج میلاد گرامی بداریم. در همایش هفدهم مرداد تمامی خبرنگاران از حوزه های مختلف می توانند حضور داشته باشند.

از فضای مجازی هراس نداشته باشید
همچنین کامبیز زاهدپور، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی ادامه داد: زمانی که اکثر ما دانشجو بودیم با یک سری روزنامه طرف بودیم اما با گذشت زمان خبرگزاری ها و سایت ها نیز به گروه های رسانه ای اضافه شد ولی در حال حاضر به واسطه گستردگی استفاده از تلفن های هوشمند با چند ده میلیون رسانه روبرو هستیم که هر فرد به راحتی می تواند رسانه ای را ایجاد و مدیریت کند.
او افزود: دوران کاری خود را می توانم به قبل از بانک مرکزی و یک سال حضورم در بانک مرکزی تقسیم کنم. در بین تمام نوساناتی که طی این یک سال به وجود آمد و شما با تمام وجود آنها را احساس کردید، بسیاری اوقات با بحران های متنی روبرو بودیم که افراد مختلف با یک گوشی موبایل رقم می زدند که به آن فضای مجازی می گوییم. خواهشمندم تا این حد از واژه فضای مجازی هراس نداشته باشید؛ می خواهد نامش تلگرام، هاتگرام یا هر چیزی باشد. این هراس را باید کنار گذاشت و با واقعیت امروز اطلاع رسانی روبرو شد که بخش زیادی از ارتباطات و اخبار در این بستر اتفاق می افتد.

خلاقیت؛ مهمترین عنصر روابط عمومی
در ادامه سیدجمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان اولین سخنران برای بیان تجربیات خود به روی صحنه آمد و با تاکید بر خلاقیت گفت: افرادی که در روابط عمومی کار می‌کنند، باید از کلیشه و روزمرگی دوری کند. وقتی از روزمرگی دوری کنیم، به خلاقیت رسیده و کارهایی می‌کنیم که ماندگار است.
او ادامه داد: خلاقیت به این معنی است که از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. از علائم شخص خلاق این است که از حداقل امکانات حداکثر بهره را می‌برد و لایه های معنایی دوم و سوم و چهارم را می بیند. درمقابل از علائم انسان کلیشه این است که می گوید بودجه نداریم. زمانی که در حوزه روابط عمومی خلاقیت داشته باشید، دیده می شود اما در غیر اینصورت مانند آب ساکن خواهید شد.
 
روابط عمومی یعنی خوب شنیدن
دکتر هادی خانیکی، از اساتید برجسته ارتباطات نیز دیگر سخنرانی بود که صحبت هایش را با خاطراتی از نوجوانی و جوانی اش شروع کرد و گفت: از آنجایی که همواره دانش آموزی درسخوان بودم، تصور می کردم باید برای اینکه بتوانم خدمتی انجام دهم خوب درس بخوانم و به همین دلیل رشته ریاضی را انتخاب کردم اما پس از ورود به این رشته در دانشگاه متوجه فاصله آن با رویاهایم شدم. در نهایت گمشده خودم را در ارتباطات دیدم؛ زیرا مسئله جامعه ما، فهم امور از زاویه ای غیر از تخصص است. اما در ایران سیاست درازدامن است و من هم وارد آن شدم و چریک شدم. ویژگی یک چریک این است که خیلی نمی داند با دیگران چگونه صحبت کند و زبانش، زبان آتش و گلوله است. پس از انقلاب اولین تجربه ام را در کار معلمی داشتم و همانجا هسته ذهنی ام بسته شد. روابط عمومی از معلمی شروع می شود؛ آن هم معلمی که قدرت شنیدن داشته باشد نه فقط اینکه بخواهد حرف بزند.

او افزود: با خودم گفتم چریک نمی تواند با جامعه خود حرف بزند ولی کسی که قدرت ارتباطی دارد، می تواند با جامعه خود حرف بزند و تنها جایی که می تواند با جامعه خود حرف بزند، جایی است که قدرت و ادب شنیدن داشته باشد. اگر بخواهیم آموزه ای برای روابط عمومی تعریف کنیم، در درجه اول خوب شنیدن است.

بین آموزش های آکادمیک و حوزه های حرفه ای فاصله است
خانیکی با یادآوری روز

Mojtaba, [20.05.19 04:08]
[Forwarded from برمکي /مهرخانه]
هایی که وارد حرفه روزنامه نگاری شد، ادامه داد: اولین مهارت ارتباطی در روزنامه نگاری است و توصیه می کنم فهم ژورنالیستی داشته باشید زیرا ژورنالیست می تواند پیچیده ترین مفاهیم را به ساده ترین زبان تبدیل کند. پس از این تلاش کردم فهم نظری خود را از ارتباطات بالا ببرم و به دانشگاه رفتم و در این مسیر دنیاهای نظری جدیدی برای من باز می شد و متوجه فاصله آموزش های آکادمیک و حوزه های حرفه ای شدم که کاش این فاصله کم بشود.

ویژگی های لازم فعالان حوزه ارتباطات
خانیکی با تاکید بر اینکه گمشده زندگی خود را در ارتباطات دیده است، تصریح کرد: کسی در ارتباطات موفق است که به فروتنی و تواضع برسد. مرحله بعدی این است که فرد ارتباط گر برای خود قائل به حیثیت نباشد و نگوید اینجا، جای من نیست؛ این فرد باید با همه بتواند نشست و برخاست داشته باشد. پس از آن به لحاظ نظری باید به خوشبینی در مورد دیگران برسد. خلاقیت زمانی اتفاق می افتد که شما فکر کنید ظرفیت و فرصتی وجود دارد؛ اگر تصور کنید همه چیز به آخر رسیده امکان ندارد که خلاقیتی داشته باشید. پیدا کردن صداهایی که از مدیر به کارمند است، کاری دشوار نیست؛ پس مهمترین کار روابط عمومی ها پیدا کردن صداهای افقی است.

از تجربه دنیاهای متفاوت نترسید
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه خوب شنیدن نیازمند توانش ارتباطی است، گفت: توانش ارتباطی به معنای ظرفیت افزایی، کشف و خلق فرصت است. در این زمینه برای بالا بردن قدرت شنیدن خود سعی کردم در دنیاهای مختلف قرار بگیرم. از تجربه دنیاهای متفاوت نترسید زیرا در این دنیاهاست که شما می توانید مهارت های خود را به کار بگیرید. تعریف جدید یونسکو از سواد این است که سواد میزان کاربرد دانسته ها و آموخته ها برای تغییر زندگی خود و دیگران است.

ساخت برند شخصی از ابزارهای مدیریت در دنیای جدید است
در ادامه حمیدرضا ابک، از فعالان رسانه ای با محوریت برند شخصی مدیران سیاسی کشور شروع به صحبت کرد و تصریح کرد: در کشور ما دولت عرصه ای گسترده است؛ دولت، شهرداری، نهادهای زیرمجموعه و ... همگی دولت هستند. حاضران در این همایش هم عموما یا وارد این فضا شده اند یا قرار است در آینده پست هایی کسب کنند. نکته مهمی که پس از ورود به جایگاه روابط عمومی خواهید داشت، گارد مدیران نسبت به برند شخصی است و زمانی اتفاق می افتد که به این افراد می گویید باید برای خود بر اساس آنچه می خواهی باشی و جایی که می خواهی بروی، طراحی هایی داشته باشی که این طراحی ها فراتر از نوع پوشش، توئیت ها و نوع سخنرانی و استناد سخنان است.

ویژگی های برند شخصی
او با تاکید بر اینکه ساخت برند شخصی از ابزارهای مدیریت در دنیای جدید است، افزود: برند شخصی از نظر من مستقیم و از نظر برخی کارشناسان غیر مستقیم به فارغ التخصیلان ارتباطات، ارتباط دارد. برند یک داستان است. بهترین روش برای تحلیل هر برندی این است که مثل یک داستان تحلیل کنیم. در درجه اول این داستان باید جذاب باشد. نکته دوم این است که در داستان تان باورپذیری داشته و تناقض نداشته باشید؛ زیرا افکار عمومی نمی تواند صبح از شما یک مدل و شب یک مدل دیگری ببینند. از طرفی باید یک انسجام کلی هم داشته باشد.

اگر در سیاست داستانت را نگویی، برایت داستان می گویند
این فعال رسانه با اشاره به تعریف خود از عرصه سیاست گفت: زمانی که در هر پست و منصب دولتی و غیردولتی پا می گذارید که توجه افراد به شما جلب می شود، وارد عرصه سیاست شده اید. یک واقعیت مخصوصا در این عرصه این است که اگر داستانت را نگویی برایت داستان می گویند. شما به عنوان یک مدیر ناچارید روی برند شخصی خود کار کنید. یکی از اشتباهات بزرگ روابط عمومی ها این بوده که خواستیم جوهر شخص را عوض کنیم. اینجا بوده که آنها هم گارد گرفته اند و گفته اند می خواهم خودم باشم.

چرا مدیران سیاسی و دولتی گارد می گیرند؟
ابک با طرح سوالی مبنی بر چرایی گاردگیری مدیران نسبت به برند شخصی اظهار کرد: یکی از دلایلش این است که درک درستی از برندینگ ندارند و تصورشان این استکه روی برند پوشش فرد کار می شود. او نمی داند که یکی از کارهایی که باید صورت بگیرد، تحقیق در مورد افرادی است که با این مدیر جلسه دارند. از دلایل دیگر این است که مدیران می گویند من فردی با سوابق مشخص و شناخته شده هستم، شما می خواهید با من چه کنید؟ این افراد اشتباه می کنند. آنها تصور می کنند برند شخصی صرفا برای ارتقا است. نمی دانند که بخش عظیمی از این فعالیت برای حفظ جایگاه است. از دیگر نکاتی که مدیران مطرح می کنند این است که کسی با برند شخصی به جایی نمی رسد و هرچه پنهانی کار کنی و با آرامی به مراتب بالا بیایی، احتمالا موفق می شوی.

او با اشاره به نو بودن بحث برندینگ در ایران گفت: مدیران روابط عمومی باید در گام اول اعتمادها را جلب کنند و مدیران بالادستی را به این باور برسانند که نمی خواهیم تو را تغییر بدهیم. تو د

Mojtaba, [20.05.19 04:08]
[Forwarded from برمکي /مهرخانه]
ارای ویژگی های مثبت و منفی هستی؛ اجازه بده ویژگی های مفی را پله پله به حاشیه ببریم و اجازه بده در مورد نقاط مبهم زندگی ات داستان بسازیم.

ابک افزود: یکی از راه های برندسازی برای افرادی که ابتدای راه هستند این است که داستان مطلوب زندگی خود را تعریف کنند. می خواهید به کجا برسید؟ پس از آن آرام آرام بر مبنای آن، داستان و روایات را بسازید و سپس ویژگی هایی مانند نوع پوشش، نوع نشست و برخاست و نوع روابط تان مهم می شود.

در پایان همایش اردشیر رستمی، تصویرگر، مجسمه ساز و بازیگر نقش شهریار در سریال شهریار به روی صحنه آمد و صحبت های خود را با این جمله شروع کرد: من، اردشیر رستمی سال 1349 در حاشیه رودخانه ارس به دنیا آمدم اما خودم را شهروند دنیا می دانم. حیف است که انسان یاد نگیرد؛ خواهش می کنم زیاد مطالعه کنید تا با زیبایی های جهان آشنا شوید. ما زیست های همگون و همسانی داریم. شکسپیر می گوید «نترسیم و وارد جهان شویم». عقل تاریخی نمی گذارد ما زندگی کنیم و دائما گوشزد می کند که اگر این کار را انجام دهی، عاقبتش این است. جهان خیلی مهربانتر از ماست. جهان اگر آدم های مهربانی نداشت که به اینجا نمی رسید.

گفتنی است دومین همایش گفتگوهای انتقال تجربه (EST) در حوزه ارتباطات و روابط عمومی توسط مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و با مشارکت موسسه فرهنگی هنری آینده هنر هشتم، دانشگاه علمی کاربردی واحد 46، بانک صادرات و بانک ملت  برگزار شد تا تجربیات سال ها تلاش اساتید در اختیار جوانان قرار گیرد.



کلمات کلیدی


captcha