سرافراز سرانجام از دلایل استعفایش پرده برداشت/ ماجرای فروش آرشیو صداوسیما به خارج از کشور چه بود؟
تاریخ: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 16:31:30


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 38901 || تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۸:۱۴                 رادیو و تلویزیون

سرافراز سرانجام از دلایل استعفایش پرده برداشت/ ماجرای فروش آرشیو صداوسیما به خارج از کشور چه بود؟


ایرانیان_رییس مستعفی صداوسیما با گذشت 2 سال و 10 ماه از پذیرش استعفایش سرانجام در نخستین گفتگوی خود، از دلایل این استعفا پرده برداشت، به ابهامات در خصوص ماجرای داغ فروش آرشیو صداوسیما به خارج از کشور پاسخ داد و از پنج اقدام مهمی که در زمان ریاست در سازمان صداوسیما انجام داد و معتقد است باید در کل کشور صورت بگیرد سخن گفت.


سرافراز سرانجام از دلایل استعفایش پرده برداشت/ ماجرای فروش آرشیو صداوسیما به خارج از کشور چه بود؟

محمد سرافراز در بخشی از گفتگوی خود که امروز در روزنامه شرق به چاپ رسیده، درباره دلایل استعفایش و اینکه آیا با توجه به انقلابی که در سازمان به پا کرده بود، فکر می کرد مجبور به این کار شود، توضیح داده است: من اصلا از داخل سازمان هيچ نگراني‌ای نداشتم. چون معتقد بودم نيروهای فهيمي در بدنه سازمان هستند كه كاملا هدف از این اصلاحات را درک می کنند. اشكال از بيرون سازمان بود و بخش‌هايي را پيش‌بيني نمي‌كردم.

وی تاکید کرد: استعفا به همين دليل مطرح مي‌شود. اگر شما براي چيزی كه پيش‌بيني كرده‌ايد برنامه داشته باشيد، منجر به استعفا نمي‌شوید. بنابراين اشكال اينجا بود كه دخالت‌هايي در صداوسيما شد و كار به جايي رسيد كه احساس كردم استقلال و اقتدار صداوسيما در حال مخدوش شدن است ! در واقع  کار به جايي رسيد كه بايد اين روند متوقف مي‌شد. یعنی یا باید این  روند متوقف می‌شد يا من كه حاضر نبودم با آن شکل كار كنم بايد كنار می‌رفتم!

استقلال و اقتدار صداوسیما در حال از بین رفتن بود

رییس سابق صداوسیما با بیان اینکه آن پست برای او آنقدر مهم نبود، افزود: وقتي دخالت‌ها به جايي رسيد كه احساس كردم استقلال و اقتدار صداوسيما در حال از بين رفتن است، در دوراهی قرار گرفتم. چون اين پست و مقام‌ها برای اشخاص مهم است، به راحتي حرف شان را عوض مي‌كنند. از كسی اسم نمي‌برم. اما برخی افراد برای اينكه در منصبی بمانند، حاضرند از خيلي مسائل عدول كنند يا خيلي چيزها را بپذيرند. من از اين جهت مي‌گويم پست برايم مهم نيست.

چند هزار ممنوع الورود و ممنوع الکار به صداوسیما!

سرافراز که پذیرش استعفای او دو ماه و نیم طول کشیده بود، یادآور شد: دخالت‌ها متنوع بود اما دو مورد برايم مهم بود. بخشي از دخالت‌های خارج از سازمان اين بود كه دستگاه امنيتي می‌گفتند اينها ممنوع‌الكار و ممنوع‌الورود به سازمان شوند. من با اين حرف مخالفت ندارم، چون يك دستگاه امنيتي وظيفه دارد در این موارد تحقيق كند و نظر بدهد. ولي مشكلي كه اتفاق افتاد اين بود كه مثلا بايد ليست شفاف و روشني وجود مي‌داشت از هنرمندان و كارشناساني كه ممنوع‌الورود و ممنوع‌الكار بودند كه وجود نداشت. چيزهای پراكنده‌ای بود که شامل چند هزار نفر می شد!

این عضو شورای عالی فضای مجازی درباره بحث داغ خروج آرشیو از صداوسیما نیز اظهار کرد: يكي از دلايلي كه آرشيوهای صداوسيما همين طور بيرون رفته به خاطر صدها و هزاران درخواست خارج از سازمان بوده است. نهادها و دستگاه ها و افراد گوناگون نامه می دادند که من مسئول فلان بخش كشور هستم، كل آرشيو صداوسيما در مورد کاری که مسئولیت دارم را يكجا كپي كرده و به من بدهيد.

آرشیو اجرای خوانندگان زن قبل از انقلاب که به جای معدوم شدن فروخته شدند

وی ادامه داد: در همان زمان به ما گزارش دادند که بین سال های 2012 تا 2014 شوهای خوانندگان زن قبل از انقلاب را از سازمان خارج کردند تا معدوم کنند! اما اینها به شبکه های خارجی فروخته شد. بخش دیگر هم خروج غیرقانونی آرشیو توسط یکی- دو کارمند آرشیو مرکزی بود که در جلسه ای که ما با مدیر کل وزارت اطلاعات در سال 1394 داشتیم به من اعلام کرد مدت ها روی بحث خروج تصاویر آرشیوی به خارج کشور کار کرده و در نهایت یک نفر از تهیه کنندگان و دو نفر از کارکنان آرشیو مرکزی را هنگام  خروج نوارها همراه هارد دیسکت های کشف شده که شماره اموال صداوسیما داشتند، در فرودگاه  بازداشت کرده بودند!  به هر حال این تصاویر در شبکه های خارج از کشور منتشر شده و به شکل های گوناگون قابل پیگرد هستند.

طرحی برای حل مشکل هسته ای و اصلاحات در صداوسیما

سرافراز در بخش دیگری از این گفتگو به طرح «تعليق در مقابل تعليق» که برای حل مشکل هسته ای به رهبر پیشنهاد داده اشاره کرد و همچنین 5 اقدامی که با ریاست بر صداوسیما جلو برده، این چنین برشمرد: اول اصلاح واقعي ساختار؛ صداوسيما ساختار معيوبي پيدا كرده بود، تعداد زيادی نيرو داشت كه خیلی ها براساس رابطه و سفارش آمده بودند و در بدو ورود آموزش‌های لازم را نديده بودند. تازه هر چه زمان می گذشت، تعداد نیروها و تعداد مدیریت ها بیشتر می شد و سازمان رسانه ای، به سازمان پیچیده و تنبل اداری تبدیل می شد و ما از كوچک‌سازی شروع کردیم، الگوی نیروی انسانی باید تغییر و اصلاح روندها و فرایندها و همچنین اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها هم باید انجام می شد.

وی اضافه کرد: اقدام دومی که از آن دفاع می کنم، کاهش هزینه‌ها بود. بودجه سازمان حدود دو هزار میلیارد تومان و مخارجش 2700 هزار میلیارد تومان بود! بنابراين از سال اول در هزينه‌ها صرفه‌جويي كرديم. من گفتم رئيس سازمان 10، 20 خودرو نمي‌خواهد و يكي كافيست. پنج، شش آبدارچی نياز ندارد ویکی کافی است. در مقايسه  با بودجه صداوسيما اين موارد ناچيز بود، اما مهم بود كه ببينند سلوك رئيس صداوسيما چطور است. مثلا اينكه سكه بذل و بخشش نمي‌كند و در هزينه‌ها صرفه‌جویی می‌كند. در همان سال اول حدود 200 ميليارد تومان برای سازماني كه هزينه‌هايش به شدت رو به افزايش بود، صرفه‌جويي شد.

رییس سابق رسانه ملی یادآور شد: دليل اينكه هزينه‌ها رو به افزايش بود اين بود كه در سال آخر رئيس قبلي صداوسيما، حقوق كارمندان بيش از 50 درصد و حقوق بازنشستگان حدود 70 درصد اضافه شده بود و بخش عمده‌ای از مسئوليت و اجرای اين كار در دوره رئيس بعد بود. يعني در دوره‌ای كه هزينه‌ها به سرعت بالا مي‌رفت، صرفه‌جويي كرديم.

تلاش برای شفاف کردن درآمدها و مواجه شدن با کارشکنی

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: مورد بعدی كه انجام دادم شفاف كردن و افزايش درآمدهای واقعي است. ما آن زمان به اين نتيجه رسيديم كه كار كارشناسي كنيم، برآورد كرديم و متوجه شديم درآمدهای بازرگاني سازمان بيشتر از اينهاست و مي‌تواند باشد. به همين دليل روش مزايده را در پيش گرفتيم منتهی با کارشکنی مواجه شدیم. واقعي كردن درآمدها يكی از كارهای ضروری در كشور است.

به گفته سرافراز، چهارمین کار مهم او در دوران مدیریتش مبارزه با فساد بوده است: مخالف بودم تهيه‌كننده‌ها بيايند و خودشان تامين كننده منابع مالي برای شبكه‌ها و برنامه‌ها باشند. چون می‌دانستم منجر به فساد خواهد شد و هيچ ضمانتي نيست كه بخشي از اين پول در زير ميز رد و بدل نشود. برای رهايي از اين اتفاق برنامه داشتيم كه چطور بايد جلوی فساد در همه قسمت ها را بگیریم. درآمدهای بازرگاني را هم كه محاسبه كرديم، متوجه شديم سازمان حداقل بايد «سه هزار ميليارد تومان» درآمد داشته باشد نه « هزار ميليارد تومان».

هر شبکه جدید نباید یک امتیاز جدید و موفقیت جدید برای رییس و معاونان تلقی شود

وی در ادامه اعلام کرد: مورد پنجم پرداختن به كيفيت به جای كميت و تمرکز کار روی هدف است. گسترش فراوان شبکه ها بدون اخذ بودجه لازم، بدون نیروی انسانی کارآمد، بدون تولیدات جذاب و بدون زیرساخت فنی امروزی، برای سازمان مفید نبود. اینکه هر شبكه جديد يعني يك امتياز جديد براي صداوسيما، و یک موفقيت جديد براي رئيس و معاونان ذيربط، اشتباهي است كه بايد اصلاح شود. لذا بعضي شبكه‌ها که مخاطب كمي داشتند را حذف كرديم. بعضي از شبكه‌های مشابه را نیز ادغام كرديم و اين روند را مي‌خواستيم ادامه دهيم...

رییس سابقه رسانه ملی در پایان درباره دلیل مصاحبه نکردنش طی این سالها و زمان مدیریت گفت: شما به نحوه مدیریت شبکه های معروف دنیا بنگرید، رئیس کدامیک از آنها را می شناسید؟ چند بار رییس شبکه CNN یا BBC جهانی  مصاحبه کرده؟ چند بار  برای خودش  تبلیغ کرده و از طریق  رسانه اش، خبری درباره خودش  پخش کرده؟! من همیشه منتقد رؤسای صدا و سیما بوده ام که بیش از حد از این آنتن به نفع خود خبر و مصاحبه پخش می کنند!  بنابراین خودم سعي نمی‌كردم بزرگنمايي و تبليغات كنم! معتقد بودم وظيفه‌ای دارم كه بايد در حوزه خودش درست انجام دهم.



کلمات کلیدی


captcha