معرفی جاذبه های گردشگری مکران در قالب مد و لباس به جهانیان
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 03:19:32


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 38370 || تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۸:۲۰                 مدو لباس

معرفی جاذبه های گردشگری مکران در قالب مد و لباس به جهانیان


در این یادداشت قصد داریم علت انتخاب منطقه استراتژیک مکران را به عنوان موضوع ویژه هشتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر واکاوی کرده و بدانیم چگونه جاذبه های گردشگری این منطقه را می توان در قالب مد و لباس ایرانی و اسلامی به جهانیان معرفی کرد.


معرفی جاذبه های گردشگری مکران در قالب مد و لباس به جهانیان

کمتر انسانی بر روی این کره خاکی است که از هنر و آثار هنری به ویژه هنرطراحی لباس خوشش نیاید چون انسان طالب زیبایی است به دنبال زیبایی و هنر می رود. اساسا هر پیامی که بخواهد به هر نسلی با هر زبان و نژاد و جنسیتی انتقال یابد، زبان "هنر" گویا ترین و موثرترین زبان است که احتیاج به ترجمه ندارد و هنر طراحی پارچه و لباس نیز از آن دست از هنرهایی است که طراحان با الهام گرفتن از طبیعت کم یاب و بی نظیر مکران لباس ایرانی اسلامی خلق می کنند. تا قبل از انتخاب مکران به عنوان موضوع ویژه و شعار هشتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر، طراحان لباس کشورمان، این منطقه را به خوبی نمی شناختند اما از انتخاب مکران به عنوان موضوع طراحی لباس و شعار هشتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر، ابراز خرسندی می کنند.

طراحان کشورمان معرفی هر قطعه ای از سرزمین کهن ایران که دارای جاذبه های گردشگری خاص است به جهانیان را مایه مباهات و فخر هر ایرانی می دانند به ویژه حالا که مکران موضوع و شعار ویژه هشتمین جشنواره مد ولباس فجر انتخاب شده است.برخی منطقه آزاد مکران را کالیفرنیای ایران می شناسند چون آنقدر زیبایی دراین منطقه نهفته است که باید ازنزدیک رفت و دید و لذت برد.هر دوره ای از صفحات تاریخی صنایع دستی و هنری ایرانیان را که ورق بزنیم به این نتیجه می رسیم که هنر در ذات ایرانیان نهادینه شده است و هنرمندان ایرانی با خلق آثار بی بدیل در جهان شناخته شده و زبان زد خاص و عام هستند، مد و لباس ایرانی برگرفته از فرهنگ غنی اسلام و تمدن کهن سرزمین پارسی، هنری است که در ذات طراحان ایرانی نهفته است و طراحان جوان و خلاق کشور با شرکت در جشنواره مد و لباس فجر هنر خویش را آشکار و در قالب لباس ایرانی اسلامی به جهانیان صادر می کنند. روزی دشمنان این مرز و بوم نام خلیج همیشه فارس را به نام خلیج عرب دربوق و کرنا تبلیغ می کردند و خدامیداند از تبلیغ این خطه از قلب ایران چه قصدی داشتند. شاید فرداهم نوبت منطقه آزاد مکران باشد.این منطقه بسیار استراتژیک است که رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه به این منطقه را مهم دانستند.منطقه ای با جاذبه های گردشگری بکر و دست نخورده، منطقه ای مهم و استراتژیک. اگر صنعت مد و مدگرایی کشورهای مختلف به ویژه فرانسه، ایتالیا و... را مرور کنیم به این نتیجه میرسیم که پوشش های تبلیغی این کشورها برگرفته از فرهنگ برهنگی، بی بند و باری است.تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مد و لباس کشورهای غربی در جامعه ایران حاکم بود و این واقعیت انکار ناپذیر است.همانطور که انقلاب اسلامی ایران درطلوع چهل سالگی توانست فرهنگ غنی اسلام، مقاومت در برابر ظلم و فساد را به کشورهای جهان صادر کند امروزه می تواند با داشتن نیروی انسانی توانمند و هنرمند، در زمینه معرفی و صادرات جاذبه های گردشگری مکان های مهم، جذاب و دیدنی از جمله منطقه مکران در قالب مد و لباس ایرانی، اسلامی وارد میدان عمل شود. البته انتخاب منطقه مکران درهشتمین جشنواره طراحی مد و لباس فجرکمی کار را برای طراحان سخت تر کرده است، طراحان باید باالهام گرفتن از منطقه مکران به صورت غیر مستقیم لباسی را طراحی کنند که کاربردی،زیبا و دارای المان های ملی برگرفته از این منطقه باشد. در همین راستا کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور زیر نظر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است، کارگروه ساماندهی مد و لباس اولین و تنها نهاد در کشور است که برای مقابله با ناتوی فرهنگی، در زمینه الگوسازی و دادن الگوی مد و لباس ایرانی اسلامی به نسل جوان امروز فعالیت می کند.عرضه ۲۷ هزار الگوی ایرانی و اسلامی در ویترین ملی کشور طی ۱۰ سال تلاش مستمر، از افتخارات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته است سکان هدایت، ساماندهی طراحان جوان و خلاق کشور را به دست بگیرد. کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور امسال با انتخاب منطقه مکران به عنوان موضوع ویژه طراحی لباس در هشتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر فعالیت های خود را وارد فاز جدیدی کرده است تا از طریق برگزاری جشنواره ای بین المللی، جاذبه های گردشگری منطقه استراتژیک و مهم مکران را در قالب مد و لباس به تمام کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی صادر کند.

*مکران در کجای ایران قرار دارد؟
به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران می‌گویند. یعنی این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز پاکستان و ایران ادامه دارد. مردم محلی به آن مَکران می‌گویند

، اما در اشعار فردوسی مُکران هم نوشته شده. اهمیت سواحل مکران به این خاطر است که تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار، در آن قرار دارد.
*سابقه تاریخی مکران
مَکران، مُکران یا مکوران، پیشینه تاریخی این سواحل به 545 پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.اعراب و بلوچها آن را مکوران تلفظ می‌کنند از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که درطول خلیج عمان از رأس‌الکوه درغرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌است.در بعضی منابع اروپایی قرن‌های ۱۶ تا ۱۸ از ایالت مکران نام برده شده است. در دوره های مختلف تاریخی این منطقه خودمختار و تحت اداره خوانین محلی بوده است که گاهی خود را رعایای دولت ایران می‌نامیدند. امپراتوری بریتانیا در قرن هجده این منطقه را جزو هند و مستعمره بریتانیا نمود. امروزه در هند و در پاکستان شهرهایی بنام مکران وجود دارد. مکران در دوره های مختلف تاریخی بخشی از قلمرو ایران بوده است. مکران در نوشته‌های مسالک و ممالک و تقویم اقلیم دوم و از کرمان تا رود مهران (ایندوس) نامیده شده است.(سفرنامه مارکوپلو نیز مکران را شرح داده است.) در بعضی اسناد و نقشه‌های تاریخی اروپایی و بعضی نوشته‌های عربی دریای عرب امروزی نیز بحر مکران بیان شده است.

*مکران دارای چه مکان ها و جاذبه‌های گردشگری است؟

عده ای مکران را با کوه های مریخی می شناسند. مکران بهشت جانوران ایران است. در چابهار گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی از جمله تمساح پوزه کوتاه وجود دارد. بیش از ۷/۹ درصد سیستان و بلوچستان یعنی چیزی در حدود یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار آن تحت پوشش منطقه حفاظت شده است و به همین خاطر به آن بهشت جانوری کشور می‌گویند. شما در چابهار و در منطقه باهوکلات تمساح پوزه کوتاه گاندو یا تمساح ایرانی خواهید دید و شانس دیدن سنجاب بلوچی و خرس سیاه را خواهید داشت. گونه‌های گیاهی چابهار یکی دو تا نیست. یکی از درخت‌های انجیر معابد ایران که احمد محمود هم کتابی به همین نام دارد، در چابهار قرار گرفته است. انجیر معابد اصلیت هندی دارد و درختی تنومند است. درخت‌های دیگری هم در چابهاروجود دارد که نمونه‌اش در هندوستان وجود دارد مثل درختان موز، آواکادو، خربزه درختی (پاپایا ) انبه و داز که شبیه نخل است، بنابراین شما سفری شبه هندی هم خواهید داشت.

*روستای تیس

روستای تاریخی تیس در خط ساحل مکران قرار دارد. در این روستا می‌توانیم نگاهی به غارهای سه‌گانه «بان میسیتی» بیاندازیم و در قهوه‌خانه ساحلی این روستا و همچنین پلاژ ساحلی آن تا غروب آفتاب خیره به دریا بمانیم. این پلاژ خارج از روستاست و در جاده اسکله تیس قرار دارد.
*کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار هم فاصله کمی تا ساحل مکران دارند. این کوه‌ها در مسیر جاده چابهار به سمت گواتر قرار گرفته‌اند که مردم محلی به آن بدبوم می‌گویند، یعنی کوه‌هایی که هیچ چیز روی آن نمی‌روید. موج‌های دریا به بخشی از این کوه‌ها برخورد و تصاویر ساحل مکران را زیباتر می‌کنند.
*تالاب صورتی لیپار

تالاب صورتی رنگی هم که دقیقا نزدیک ساحل است و می‌شود بعد از دیدن آن، به تماشای دریا رفت. این تالاب را به اسم "تالاب لیپار" می‌شناسند که چند ماه در سال صورتی رنگ می‌شود. برای دیدن این رنگ باید دو ماه آخر زمستان یا در فروردین، شهریور و مهر به سواحل مکران برویم.

*گل‌افشان

گل‌افشان یکی دیگر از جاذبه‌های خط ساحلی مکران است که ۹۰ کیلومتری غرب روستای کنارک قرار دارد. از زمین آنجا حباب‌های گل‌آلودی به رنگ طوسی به بیرون پرت می‌شود؛ برای همین مردم محلی به آن ناف دریا یا بلوبلو هم می‌گویند.

*ساحل لاک‌پشت‌ها

از اواسط خرداد تا پاییز، لاکپشت‌ها به ساحل مکران می‌آیند و در محدوده لیپار تخم‌گذاری می‌کنند. مکران به خاطر ساحل ماسه‌ای، زمین مناسبی برای تخم‌ریزی این لاکپشت‌ها دارد. این لاکپشت‌ها از نوع منقارعقابی هستند .
*گاندو تمساح پوزه کوتاه خجالتی

پرنده‌های کم‌یاب، لاک‌پشت‌ها، حیوانات آبزی مثل انواع دلفین و نهنگ بخشی از دیدنی‌های این خط ساحلی‌ست. همچنین پرنده‌هایی مثل فلامینگو، پلیکان، عقاب دریایی، پرستو و … برای گذراندن زمستان به مکران می‌آیند. اما هیچ کدام از آنها به اندازه تمساح‌های گاندو بازدیدکننده ندارند. 400 تمساح پوزه کوتاه گاندو در یک منطقه حفاظت‌شده نزدیک به ساحل شرقی چابهار نگهداری می‌شوند. این حیوان‌های خجالتی به محض دیدن انسان‌ها سرشان را در آب فرو می‌برند.
*درخت مکر زن

در روستای رمین درخت کهنسال مکر زن، که مردم محلی به آن کرگ هم می‌گویند ۵۰۰ سال سن دارد. مردم عقیده دارند این درخت بیماران را شفا می‌دهد برای همین زیر آن حیوانات خودشان را قربانی می‌کنند.
*چرا منطقه مکران منطقه ای مهم و استراتژیک است؟
سواحل مکران و محدوده کنارک تا گواتر با ۲۰۰ جاذبه بکر طبیعی و آب‌وهوایی مطلوب یکی از منحصربه‌فردترین مناطق بر

ای گردشگری و کاوشگری است. سواحل مکران ویژگی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد که نه‌تنها در ایران بلکه در جهان کم سابقه و بی‌سابقه است. سواحل مکران در جنوب ایران از جاسک هرمزگان تا گواتر سیستان و بلوچستان، سواحلی راهبردی برای ایران است؛ سواحلی که نگاه ویژه ملی برروی آن است و می‌رود تا در طرحی استراتژیک که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است؛ جایگاه و نقش ویژه‌ای را در تبدیل شدن به هاب صنایعی هم‌چون فولاد و پتروشیمی، استقرار بخشی از جمعیت ایران و صدالبته تبدیل به یک هاب بارانداز کشتی‌ها و ترانزیت در آینده اقتصاد ایران ایفا کند.البته جمعیت منطقه مکران خیلی کم است و قرار است با تمهیدات دولت شهرهایی در سواحل مکران ساخته شود و باتبلیغ این منطقه جمعیتی به این منطقه اضافه شود.

*چرا برخلاف تحریم های موجود درهمه بنادر و مناطق ایران، منطقه مکران در لیست تحریم ایالات متحده آمریکا قرار ندارد؟
سواحل مکران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به‌خط استوا، از نظر کارشناسان شیلاتی در 8 ماه از سال و در سه‌مرحله مناسب برای پرورش میگو است و بنا به برآوردها و مطالعات شیلاتی قابلیت تولید سالانه 60 هزارتن میگو را دارد.میگویی که در سواحل مکران و در سایت‌های آن تولید می‌شود به‌دلیل آب‌وهوای مناسب و دوری از آلودگی‌های صنعتی، مرغوب‌ترین میگوی تولیدی ایران است که خواهان بسیاری در کشورهای مختلف برای صادرات و ارزآوری دارد.به طوری که قبل از فصل برداشت، میگوی مکران توسط کشورهای خارجی پیش خرید می شود. بخش عمده‌ای از میگوی تولیدی آن‌هم به‌دلیل کیفیت منحصر به فرد به شرق و غرب آسیا صادر می‌شود.

*چرا تا به امروز منطقه مکران و جاذبه های گردشگری آن به مردم ایران و جهان معرفی نشده است؟
اگر از ایرانیان سوال کنید که منطقه مکران را میشناسید هیچ یک نمیدانند که چنین مکانی در ایران واقع شده است اما اگر از طراحان شرکت کننده در هشتمین جشنواره مد ولباس فجر هم که سوال کنید مکران چیست می شناسند چون مکران به عنوان موضوع ویژه هشتمین جشنواره مد ولباس فجر انتخاب شده است. به دلیل اهمیتی که منطقه مکران در جنوب ایران دارد، اعضای شورای سیاست گذاری کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور طی برگزاری جلساتی این مکان را برای معرفی جاذبه های گردشگری این مکان هم به طراحان و هم به مردم کشورهای خارجی به عنوان موضوع ویژه جشنواره فجر امسال انتخاب کردند.شاید این انتخاب بهانه ای برای معرفی این مکان استراتژیک به مردم ایران و جهان باشد.

نویسنده :فاطمه عباس آباد



کلمات کلیدی


captcha