۷۵ درصد حوادث هوایی ایران ناشی از عامل انسانی است/برای ساخت هواپیما به قابلیت فناورانه و برنامه ریزی بلندمدت ۳۰ تا ۵۰ ساله نیاز داریم
تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 02:58:17


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 37828 || تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۱۸:۲۰                 رادیو و تلویزیون

منطقی اعلام کرد:

۷۵ درصد حوادث هوایی ایران ناشی از عامل انسانی است/برای ساخت هواپیما به قابلیت فناورانه و برنامه ریزی بلندمدت ۳۰ تا ۵۰ ساله نیاز داریم


ایرانیان_دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: در ۷۵ درصد حوادث هوایی بدون استثناء عامل انسانی دخالت دارد، ۲۰ درصد مربوط به وضعیت متغیر آب وهوایی و ۵ درصد ناشی از بخش فنی است.


۷۵ درصد حوادث هوایی ایران ناشی از عامل انسانی است/برای ساخت هواپیما به قابلیت فناورانه و برنامه ریزی بلندمدت ۳۰ تا ۵۰ ساله نیاز داریم

به گزارش شبکه خبری ایرانیان،نشست خبری "منشور تلاش" به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با حضور دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین اصحاب رسانه از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

منطقی در این نشست خبری اظهارداشت: ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته از اوایل آبان ماه سال جاری شروع به کار کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای ایران برای خوداتکایی در تولید محصولات ریلی افزود: ما در حوزه ریلی سه مجموعه تولیدکننده و دو مجموعه طراحی کننده محصول را داریم. علاوه براین قادر به تولید ۸۵ درصد از اجزای قابل استفاده در یک محصول ریلی هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با اشاره به ظرفیت های کشور برای خوداتکایی در تولید خودرو گفت: در حال حاضر ما کیسه هوا را به طور کامل وارد می کنیم درحالیکه اجزای تشکیل دهنده آن را داریم و کافی است با استفاده از فناوری موجود در زمینه هوا و فضا این محصول را خودمان تولید و بر روی خودرو نصب کنیم.

این مقام مسئول در رابطه با نقش دولتها و سیاست های حاکم بر کشور در پیشرفت صنایع فضایی گفت: بخش هوا و فضا نیازمند زیرساخت های فوق العاده است لذا باید برنامه راهبردی را برای آن طراحی کرد. ما تا بهمن سال ۱۳۹۱ فاقد برنامه جامع راهبردی در این زمینه بودیم تا اینکه معاونت علمی و فناوری ۴۰۰ نفر از متخصصین را ملزم به تنظیم برنامه راهبردی تا سال ۱۴۰۴ کرد و این گروه پس از دو سال کار عمیق، نقشه راهبردی را تهیه کردند که در شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسید.

منطقی با اشاره به اولویت های لحاظ شده در سند راهبردی هوا و فضا گفت: در نقشه جامع هوا و فضا هفت هدف در نظر گرفته شده که عبارت اند از ساخت ماهواره های مخابراتی، ماهواره های سنجش از راه دور برای پایش زمین، سیستم تعیین موقعیت در بخش ناوبری با کمک ماهواره ها، پرتاب کننده ها و رابطه خلقت با فضا. اولویت ما به ترتیب در رابطه با سنجش از راه دور، ماهواره های مخابراتی و پرتاب کننده هاست که بیشترین بهره وری را در این بخش ها داریم.

وی با اشاره به فعالیت های فضایی ایران در دهه های مختلف و اوج شکوفایی این فعالیت ها گفت: در دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ به دنبال همکاری بین المللی در حوزه فضایی بودیم که در هیچ یک از پروژه های بین المللی موفقیت کامل را کسب نکردیم. از ابتدای دهه ۸۰ بر مبنای تجربیات و آموخته های خود وارد عمل شدیم و می توان گفت اوج فعالیت ها در ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ اتفاق افتاد و ما موفق به ساخت یک ماهواره بر شدیم. در دهه ۹۰ به فناوری ها دست پیدا کردیم و به سمت عملیاتی کردن فناوری ها در بخش اقتصاد رفتیم، مقدمات این کار از سال ۹۶ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد و خروجی های عملیاتی آن را در سال ۹۸ شاهد خواهیم بود.

منطقی در رابطه با استفاده از اطلاعات هوا و فضا در توسعه بخش روستایی به رادیو گفت و گو گفت: هم اکنون طرح اولیه ای در این رابطه تهیه شده و در حال پیاده سازی است تا در آینده نزدیک برای توسعه مناطق روستایی استفاده مفیدتری از اطلاعات فضایی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از تجهیزات کشور در حوزه هوا و فضا وارداتی و چه میزان بومی است گفت: هم اکنون علاوه بر بومی سازی صنعت پهپاد در کشور، به توانمندی ساخت هواپیمای هوانوردی عمومی دست یافته ایم، نمونه هایی از بالگرد را طراحی داخلی کرده ایم و عمده دانش بخش هواپیمایی نظامی در ایران نیز متعلق به کشور خودمان است. ۳۰ تا ۴۰ درصد تجهیزات هوا و فضا در کشور ما وارداتی و بقیه آن متعلق به داخل است.

دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته پیش بینی کرد: تعداد پهپادهای نظامی نسبت به بخش تجاری در سال آینده خیلی کمتر خواهد بود. برای کاربردی کردن پهپادها، اقدامات امنیتی وسیعی صورت گرفته و برای فعالیت آن ها کدهای شناسایی تعریف شده است.

منطقی در رابطه با علت اصلی حوادث هوایی در ایران افزود: در هر پرواز سطح سلامت خلبان هواپیما و تجهیزات مشخص است و اگر به سطح ایمن نرسیده باشد اجازه پرواز ندارد ضمن اینکه ما تحت بازرسی های غیرمترقبه داخل و خارج از کشور هستیم. طبق بررسی ها در ۷۵ درصد حوادث هوایی بدون استثناء عامل انسانی دخالت دارد، ۲۰ درصد آن مربوط به وضعیت متغیر آب و هوایی و ۵ درصد هم ناشی از بخش فنی است.

وی همچنین در رابطه با علت اصلی عدم موفقیت ایران در ساخت هواپیمای داخلی گفت: برای ساخت هواپیما به قابلیت فناورانه و برنامه ریزی بلندمدت ۳۰ تا ۵۰ ساله نیاز داریم که متاسفانه ما در برنامه ریزی بلند مدت و پیاده سازی آن دچار ضعف هستیم.

 



کلمات کلیدی


captcha