نگاه شاعرانه و تلخ به مقوله جنگ
تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 16:55:19


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 37546 || تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۸:۴۹                 ایثارو مقاومت

نگاه شاعرانه و تلخ به مقوله جنگ


ایرانیان_فیلم بیا و ببین نگاه شاعرانه ای به مقوله جنگ دارد و با توجه به سکانس های آغازین فیلم ادای دینی به تئاتر می شود.


نگاه شاعرانه و تلخ به مقوله جنگ

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛انتهای خیابان سرو فیلم "بیا و ببین" را در روز یکشنبه 23 دی ماه به نمایش درآورد.

این فیلم روز گذشته 23 دی ماه ساعت ۱۸ با حضور رامتین شهبازی منتقد سینما و تلویزیون در سالن هویزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 کارگردان این فیلم الم کلیموف است. داستان این فیلم مربوط به اواخر جنگ جهانی دوم می شود که در یکی از روستاهای بلاروس یک سپاه محلی جهت دفاع از منطقه در برابر حمله نظامیان رایش سوم تشکیل می شود. پسر نوجوانی اسلحه ای را که متعلق به جنگ جهانی اول می باشد در حوالی روستا از زیر خاک بیرون می کشد و برای وارد شدن به این سپاه محلی نزد رهبر سپاه می رود. رهبر سپاه با حضور این پسرک به دلیل کم سن و سال بودن مخالفت می‌کند. سپاه به بیرون از روستا می رود. ارتش رایش سوم به روستا حمله و تمام اهالی را اسیر می‌کنند و به سیلویی می‌برند تا آنها را به آتش بکشند. پسرک با هزار سختی از دریچه سیلو فرار می کند اما ماموران نظامی او را برای اذیت کردن و تحقیر وی نزد خودشان می‌برند.

بعد از این کشتار، ارتش رایش سوم صحنه را ترک و پسرک را همان جا رها می‌کنند. سپاه محلی به منطقه‌ای که سیلو در آنجا واقع شده ضدحمله می زند و نیمی از نظامیان را به قتل می رساند و نیمی دیگر را به همراه فرماندهان عملیات دستگیر کرده و به محله روستا می برند. پسرک هم با اسلحه اش در بین سپاه محلی است و خود را آماده انتقام‌گیری می‌یابد. اما هرچه سعی می‌کند نمی‌تواند دست به این کار بزند. سپاه محلی تک تک نظامیان اسیر را با گلوله می کشند.

رامتین شهبازی منتقد سینما و تلویزیون در این جلسه نقد و بررسی گفت: این فیلم نگاه شاعرانه به مقوله جنگ دارد و با توجه به سکانس های آغازین فیلم ادای دینی به تئاتر می شود.

وی در ادامه افزود: پیرمرد وقتی با بچه ها شروع به حرف زدن می کند یادآور نمایش نامه های بکت است و می توان گفت  بسیاری از میزانسن ها و جنس بازی ها تئاتری هستند و این تئاتری بودن به نظر بنده عمدی است.

شهبازی با اشاره به اینکه شروع فیلم با نوع لحن عروسک وار و غیر رئالیستی نشان دهنده این است که وامدار تئاتر است گفت :این فیلم نگاه تلخی به جنگ دارد و بعد از اینکه پیرمرد از کادر بیرون می رود، دو بچه وارد می شوند و آنها با یک نمایش بازی را آغاز کردند .

منتقد سینما و تلویزین ادامه داد: وقتی دو بچه شروع به بازی کردن می‌کنند و با صدای اگزجره در واقع جهان بزرگسال را برای خودشان بازنمایی می کنند تا وارد جنگ شوند.

 

وی با بیان اینکه  فیلم از ابتدا تا انتها همین بازی است منتها بازی که کم کم لحن و کارکرد آن تغییر می کند، تصریح کرد:وقتی پسر بزرگ اسلحه را پیدا می‌کند و بعد از آن این اسلحه دوست او می شود؛  در واقع به یک عاملی برای بروز احساسات می شود و نمایش بلوغ خودش را در فیلم نشان می دهد.

شهبازی اظهار کرد: در این فیلم قاب بندی ها خیلی شبیه به نقاشی هستند و رگه نوری فضا را می شکند؛ فضای سرد و زشت که کشورهای اروپایی در زمان جنگ دارند را این رگه نور می شکند.

منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه در این فیلم نشان می دهد که جنگ زخم می زند و این جنگ تمثیل خودش را نشان می دهد، گفت: این فیلم خیلی خوب شروع می شود اما متاسفانه بد تمام می شود به طوری که یک سوم آخر فیلم نسبت به آلمانی ها موضع می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فیلم در ادامه نگاه ایدئولوژیک پیدا می کند، افزود: پسر قبل از اینکه وارد جنگ شود، گم می شود و از آنها عقب می افتد و شاهد ماجراهای دیگری می شود.

شهبازی بیان کرد: در این فیلم اصلا بحث پدیداری مطرح نیست و اینگونه نیست که این پسر به صورت پدیداری این جنگ را ببیند بلکه قرار است او با فاصله ای جنگ را ببیند. به نظر بنده با گم شدن حتی او چند مرحله جلوتر می افتد و مراحلی را طی می کند تا به بلوغ برسد.

وی ادامه داد: در این فیلم بحث مهاجرت نه به معنی گذر از یک جغرافیا به یک جغرافیای دیگر مطرح باشد بلکه مهاجرتی در درون انسان رخ می دهد که در اینجا نمادین نشان داده می شود.

شهبازی اظهار کرد: پلان های آخر فیلم جذابیت بسیاری داشت به طوری که وضعیت کنده شدن از جهان و کودکی که در حال جدا شدن از کودکی خود است و در تجربه مهاجرت به بلوغ می رسد را نشان می دهد.

منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه در این فیلم کارگردان به مثابه یک اندیشمند و آرتیست است و تمام تحول را در نوع قاب بندی ها و در انواع میزانسن ها نشان می دهد، گفت: در این فیلم مهاجرت انسان خیلی جذاب است و کارگردان در بخشی از فیلم گذار انسان و رسیدن به بلوغ را خیلی آرتیستیک نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در این فیلم خشونت عیان نشان داده می شود اما پرده ای از نمایشگری روی آن می اندازد، گفت: در این فیلم جهان نمایشی را می سازد و بر این جهان نمایشی تاکید دارد.

شهبازی در پایان خاطر نشان کرد: در این فیلم سکانس های آرامی را می بینید که یکدفعه به یک سکانس پرتلاطم تبدیل می شود که تضاد پیدا می کند و می تواند برای درک فیلم مهم باشد.



کلمات کلیدی


captcha