استقبال از نقد درون گفتمانی/انقلاب ایران انقلابی شاعرانه است/فضای نامکشوف بسیاری در ادبیات انقلاب اسلامی باقی است
تاریخ: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 04:12:18


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 37235 || تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۲۰:۲۶                 ادبیات و نشر

درنشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب مطرح شد:

استقبال از نقد درون گفتمانی/انقلاب ایران انقلابی شاعرانه است/فضای نامکشوف بسیاری در ادبیات انقلاب اسلامی باقی است


ایرانیان_عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت:رویکرد ما در شعر و داستان، تولید آثار هنری است که فرزند زمان خود باشد. در جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی آثاری را که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی (شعار انقلاب اسلامی) را زیر سوال ببرد از جریان داوری کنار می گذاریم؛ چرا که ترکیب آن‌ها باعث شکل‌گیری انقلاب ‌شد؛ اما از نقد درون گفتمانی در آثار استقبال می کنیم.


استقبال از نقد درون گفتمانی/انقلاب ایران انقلابی شاعرانه است/فضای نامکشوف بسیاری در ادبیات انقلاب اسلامی باقی است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی با حضور محمد مهدی سیار دبیر علمی بخش شعر، ساسان ناطق دبیر علمی بخش داستان این جشنواره، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به همراه محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل سپهر سوره هنر در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در ابتدای این نشست گفت: فراخوان یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب در حالی از امروز منتشر می‌شود که برپایی آن در آستانه جشن چهل‌سالگی انقلاب است. گره خوردن برپایی این جشنواره با چهل‌سالگی انقلاب مایه برکت و ارزشیابی بیشتر این جشنواره می‌شود.

محمدی  با اشاره به برگزاری فرامرزی این جشنواره گفت: چند سالی است که برپایی جشنواره شعر و داستان انقلاب به داخل کشور محدود نمی‌شود و بخش بین‌الملل آن نیز فعال است.

وی افزود: در نظر داریم آثار این دوره از جشنواره شعر و داستان انقلاب بتواند بیانگر جایگاه و ارزش ادبیات انقلاب اسلامی باشد. همچنین در نظر داریم تا در این دوره از جشنواره روی جریان‌شناسی انقلابی تمرکز و آن را بررسی کنیم.

محمدی با تمجید از پیشرفت شعر انقلاب و با خطاب قرار دادن داستان انقلاب گفت: بخش شعر انقلاب ما پیشرفت خوبی داشته است و به جایگاهی که می‌‌خواستیم دست پیدا کردیم. علاوه بر این در بخش داستان نیز باید به چنین جایگاهی دست یابیم و توجه بیشتری خواهد شد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در خصوص جوایز و نفرات برتر جشنواره یازدهم شعر و داستان انقلاب گفت: از ویژگی‌های بارز این جشنواره تعداد برگزیدگان آن است. یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب 30 نفر برگزیده دارد. این برگزیدگان در رشته‌های مختلف با جوایزی حدود 300 میلیون تومان در مجموع تقدیر می‌شوند. به این ترتیب چهره‌های جوانی که پرچمدار ادبیات انقلاب خواهند بود در این جشنواره شناخته خواهند شد.

وی همچنین در مورد بخش بین‌الملل جشنواره گفت: بخش بین‌الملل این جشنواره با موضوع عدالت و مقاومت با محوریت جنبش ضد سرمایه‌ای و مقاومت مردم یمن در یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب برپا می‌شود. در این بخش به سه نفر از برگزیدگان در رشته‌های مجموعه شعر، مجموعه داستان و داستان بلند حق‌التالیف، ترجمه و انتشار اثر به زبان فارسی تعلق خواهد گرفت.

محمدی افزود: دبیرخانه بخش بین‌الملل جشنواره در خارج از کشور فعال می‌شود و فراخوان آن ارسال خواهد شد. سعی می کنیم بخش بین الملل جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی گستره بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: قرار نیست در جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی به سمت شعار گرایی در شعر و داستان برویم. رویکرد ما در شعر و داستان، تولید آثار هنری است که فرزند زمان خود باشد. در جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی آثاری را که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی (شعار انقلاب اسلامی) را زیر سوال ببرد از جریان داوری کنار می گذاریم؛ چرا که ترکیب آن‌ها باعث شکل‌گیری انقلاب ‌شد؛ اما از نقد درون گفتمانی در آثار استقبال می کنیم.

محمدی در پایان گفت: شعر و نثر از زمان شکل‌گیری نهضت شعوبیه که منجر به سرودن شاهنامه فردوسی شد تا انقلاب اسلامی پا به پای مردم آمد. بیانیه انقلاب اسلامی با شعر شکل گرفت. همیشه شعر ما جلوتر از بحث زمانی و پیشتاز بوده است.

ساسان ناطق، دبیر علمی بخش داستان این جشنواره، گفت: نگهداری دستاوردهای بزرگ اجتماعی انقلاب با وجود فراموش‌کاری بشر و منفعت‌طلبی گروه‌ها و احزاب مختلفی که در کشور ما وجود دارد کار دشواری است. در چنین مراحلی باید به جای افسوس خوردن، دورا‌ندیشی کرد. خدا را شکر که با همراهی بزرگواران حوزه هنری و مرحوم امیرحسین فردی جشنواره داستان انقلاب راه‌اندازی شد. شاید این جشنواره تنها جشنواره تخصصی کشور باشد که به ادبیات انقلاب می‌پردازد.

ناطق ادامه داد: امیدوارم در یازدهمین دوره  برگزاری جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی، اثری بزرگ و ماندگار در ادبیات انقلاب اسلامی خلق شود. در این جشنواره،‌ انسان برآمده از انقلاب حائز اهمیت است و انقلاب اسلامی به رشد ارزش‌های دینی و انسانی کمک زیادی کرد. در نتیجه انسان در داستان برای ما اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب شخصیت‌های داستان‌های ادبیات انقلاب منفعل نیستند.

وی افزود: نویسندگان ما باید نسبت به جامعه و موضوع مورد نظر خود دیدگاه مشخصی داشته باشند و آن را در داستانی که می‌نویسند بیاورند. ما فضای شناخته نشده زیادی در ادبیات داستانی داریم که می‌تواند دستمایه  نگارش داستان باشد. همچنین موارد بسیار پیچیده و مشهودی در انقلاب اسلامی وجود دارد که می‌توانیم به آن بپردازیم.

ناطق در ادامه گفت: ما ادبیات را به تن تاریخ می‌پوشانیم و این‌گونه تاریخ را ماندگارتر می‌کنیم. نویسندگان موضوعات داستانی را به گونه‌ای انتخاب کنند که بتواند زوایای مختلف واقعا پیچیده و پیدا و پنهان انقلاب اسلامی را نشان دهد.

دبیر علمی بخش داستان یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب گفت: هنوز فضای نامکشوف بسیاری در ادبیات انقلاب اسلامی باقی است که باید در حوزه داستان به آن پرداخت. امیدواریم که نویسندگان باهوش از این سوژه‌های دم‌دستی فراتر رفته و مباحث نامکشوف را بررسی کنند. این دوره جشنواره در دو بخش شعر و داستان و در موضوعات مختلف برگزار می‌شود. موضوعات به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که ابعاد مختلف و زوایای پیدا و پنهان انقلاب اسلامی را مد نظر قرار داده است.

وی در پایان افزود: هرکدام از نویسندگان در اقلیم‌های مختلفی زندگی می‌کنند. می‌توانند با معرفی آن اقلیم به انقلاب در قالب داستان بپردازند؛ چرا که دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی توان بالایی برای موضوع قرار گرفتن نویسندگان داستان دارند. چهل سال فرصت بسیار خوبی برای متولیان فرهنگی، برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی است تا به بلوغ فرهنگی برسند. بلوغ فرهنگی به معنای گذر از کلیشه و رسیدن به تعقل است.

محمدمهدی سیار، دبیر علمی بخش شعر این جشنواره، نیز در این نشست خبری با اشاره به اهمیت شعر در ایران گفت: شعر زمانی رسانه اول ما ایرانی‌ها بود. بعد از آمدن رسانه مدرن، شاید رقابتی بین این دو رخ داد، اما این رقابت کم‌کم به تعاملی منجر شد که ژانرهایی از شعر به عنوان شعر رسانه‌ای مطرح شد. شعر امروز به رسانه نیاز دارد، همان‌طور که رسانه به ادبیات.

وی افزود: اگر شعر را طبق تعریفی گذر کردن از ظاهر حوادث و عالم و رسیدن به باطن بدانیم، می‌توان گفت که انقلاب ما هم شاعرانه بود. انقلاب اسلامی در پی عبور دادن انسان از ظاهر به باطن بود. این انقلاب را هیچ زبانی مانند زبان شعر نمی‌تواند توصیف کند؛ به همین دلیل شعر از همان ابتدا حرف دل مردم را زد. ذات انقلاب اسلامی روحی شاعرانه دارد.

سیار ادامه داد: هرگز شعر انقلاب تافته جدابافته از کلیت ادبیات فارسی نبوده است. انقلاب اسلامی ادامه طبیعی حرکت مردم است، شعر انقلاب هم چنین بود. شعر انقلاب هرگز صدای مجزایی نبود؛ ما صدای سعدی، حافظ، فردوسی، مولانا، بیدل، فروغ فرخزاد، نیما و ... را در شعر انقلاب به گونه‌ای وصالی می‌شنویم. البته پژوهشگران باید درباره نسبت بین این شعر با گذشته بیشتر پژوهش کنند. جا دارد که با نگاه تاریخی‌تر و فلسفی‌تر به شعر انقلاب و فراز و فرودهای آن بپردازیم.

دبیر علمی بخش شعر یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب گفت: شعر انقلاب محدود به یک موضوع خاص نبود مانند خود انقلاب. انقلاب یک نگاه است که ممکن است در تمام چالش‌های بشری پیشنهادی داشته باشد. شعر انقلاب نیز برای ساحت‌های مختلف بشر پیشنهادی دارد و هر زمان نو می‌شود؛ از این رو شعر انقلاب سال 97 با شعر انقلاب در سال 96 متفاوت است و این نشانه حیات این جریان شعری است.

وی در ادامه تاکید کرد: در این جشنواره بیش از آنکه به موضوع در رخدادها نگاه کنیم، سعی داریم به موضوع و جان و روح شعر توجه کنیم.

سیار در خصوص جوایز این دوره از جشنواره گفت: در زمانی که افراد با اطلاعات غیر خلاقانه جوایز متعدد دریافت می‌کنند، اینکه به نفر نخست جشنواره 10 میلیون تومان جایزه اهدا شود، چندان شگفت‌انگیز نیست. امیدوارم حق شعر انقلاب بیشتر از این ادا شود.

وی در پایان افزود: شعر انقلاب صرفاً توجیه، توصیف و تمجید نیست. شعر انقلاب وقتی زنده است که اگر کژی دید به آن بپردازد.

بنابراین گزارش ؛یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب هم‌زمان با هفته هنر انقلاب فروردین 98 برگزار خواهد شد.

 



کلمات کلیدی


captcha