به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اولین مناظره مرحله یک چهارم نهایی هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران با برگزاری مناظره بین گروه ساتراپ به عنوان گروه موافق از استان خراسان رضوی و تیم سردار جنگل به عنوان تیم مخالف از استان گیلان برگزار شد. دو گروه بر سر گزاره «استقلال مالی دانشگاهها لازمه توسعه علمی آنها است» مناظره خود را آغاز کردند و گروه موافق گزاره ضمن تعریف واژههای گزاره، گفت: دو رویکرد سلبی و ایجابی برای موافقت با این گزاره مطرح میکنیم. در رویکرد سلبی پیامدهای منفی استقلال مالی دانشگاهها را بیان میکنیم و در رویکرد ایجابی تجربه موفق جهانی را تشریح میکنیم. این گروه ادامه داد: دولتی و بازاری شدن دانشگاهها هر دو آسیب زا است. در دولتی بودن دانشگاهها تمرکز دولتی و قوائد مداخله جویانه دولتی موجب میشود سایر نهادها علاقهای به کمک به دانشگاهها نداشته باشند و دانشگاهها تبدیل میشوند به ابزاری برای پیش برد ایدئولوژی دولتها. در مدل بازاری نیز دانشگاهها به ابزاری برای پول سازی تبدیل میشوند. گروه موافق ادامه داد: تجربه جهانی استقلال مالی دانشگاهها توسعه علمی آنها را نشان میدهد. دانشگاه هاروارد سالیانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد دلار از موقوفات درآمد دارد از سوی دیگر جدا شدن از دیوانسالاری دولتی موجب مشارکت راحت تر هزینهها توسط سایر مراکز میشود. گروه مخالف استدلال کرد: توسعه علمی با رشد علمی متفاوت است. توسعه امری کیفی ولی رشد امری کمی است. از سوی دیگر استقلال مالی در مقابل وابستگی مالی قرار داد. ما دو دلیل برای مخالفت با این گزاره مطرح می کنیم. اول اینکه استقلال مالی و توسعه علمی لازم و ملزوم یکدیگر نیستند. یعنی ما مخالف این هستیم که هرجا توسه علمی وجود دارد لزوماً استقلال مالی نیز وجود داشته است. مسلماً وظیفه دانشگاه ها توسعه علم است ولی می توان بدون استقلال مالی نیز به توسعه علمی رسید. هشت مانع از سوی محققان برای عدم توسعه علمی دانشگاه های ایران مطرح شده از جمله ضعف پژوهشی، مدیریت بی برنامه، ضعف اطلاع رسانی و … اگر این هشت دلیل با استقلال مالی حل شود، می توان ادعا کرد که استقلال مالی موجب توسعه علمی می شود. گروه موافق نیز استدلال کرد: ما هم با وجود سایر شروط برای توسعه علمی موافق هستیم اما ما شرط لازم را مطرح می کنیم نه شرط کافی را. منظور ما قطع کمک مالی از سوی دولت و سایر نهادها به دانشگاه ها نیست اما کمک ها باید به صورت غیر مستقیم به دانشگاه ها رائه شود. نظام آموزشی دنیا بر اساس وقف می چرخد و دانشگاه ها می توانند از سایر منابع نیز درآمد داشته باشند. گروه مخالف اظهار کرد: یکی از نکات تأکید ما استقلال مالی است و منظور از آن عدم وابستگی است. طبق پژوهش های صورت گرفته در مورد دانشگاه های موفق جهان تمام دانشگاه های اروپایی ۷۳ درصد منابع خود را از بودجه عمومی و دولتی دریافت می کنند و ۹ درصد تأمین بودجه از دانشجویان است. منبع غالب بودجه همه دانشگاهای مطرح به جز دانشگاه های انگلیس دولت است و آنها دو سوم بودجه خود را از دولت می گیرند. دانشگاه های انگلیسی نیز ۳۵ درصد درآمد خود را از دولت دارند. دانشگاه های ایران نیز که بالاترین رتبه های علمی را دارند نیز دولتی هستند. گروه موافق نیز گفت: وقتی دولت منابع مالی را تأمین می کند سایر نهادها تمایلی به مشارکت نشان نمی دهند. ما به دلیل بروکراسی شدید دولتی موافق استقلال مالی دانشگاه ها هستیم. خود دانشگاه ها بهتر از هر نهاد دیگری می توانند تشخیص دهند که منابع مالی خود را کجا هزینه کنند. تخصیص مالی برای دانشگاه ها هم باید به تصمیم خود دانشگاه ها صورت گیرد. گروه مخالف استدلال کرد: بودجه دولتی کفاف دانشگاه ها را نمی دهد. ما نمی گوییم سایر مراکز به دانشگاه ها کمک نکنند اما دانشگاه های زیادی بدون اسقلال مالی توسعه علمی داشته اند. شما(تیم حریف) نمونه بیاورید از دانشگاه های ایران که با استقلال مالی موفق شده اند؟ از سوی دیگر استقلال تصمیم گیری در جزئیات برنامه های دانشگاه ها مغایرتی با تأمین مالی دانشگاه ها توسط دولت ندارد. در ایران نیز دانشگاه های مستقل زیادی داریم که به جای توسعه علمی به کالایی سازی اقدام کرده اند. در پایان و پس از ارائه جمع بندی توسط گروه ها، گروه سردار جنگل به عنوان گروه مخالف برنده مسابقه اعلام شد.