آغاز رسمی مسابقات مناظره دانشجویان ایران/ حق پنداری را کنار بگذاریم و به گفت وگوی علمی روی بیاورید
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 20:06:00


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 36840 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ۱۰:۱۹                 حوزه و دانشگاه

آغاز رسمی مسابقات مناظره دانشجویان ایران/ حق پنداری را کنار بگذاریم و به گفت وگوی علمی روی بیاورید


ایرانیان_عصر روز گذشته با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و سخنرانی رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران آغاز به کار کرد.


آغاز رسمی مسابقات مناظره دانشجویان ایران/ حق پنداری را کنار بگذاریم و به گفت وگوی علمی روی بیاورید

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی؛ آئین آغاز به کار رسمی هفتمین دوره از مسابقات مناظره دانشجویان ایران، عصر روز شنبه ۱۷ آذر ماه با حضور علی منتظری رئیس شورای علمی مسابقات و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، مهدی کاظمی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و اعضای ۱۲ تیم شرکت کننده در محل خبرگزاری ایسنا برگزارشد.

در ابتدای این مراسم منتظری رئیس اسبق جهاد دانشگاهی ضمن تبریک فرا رسیدن ۲۰ سالگی خبرگزاری ایسنا، گفت: جمعی از دانشجویان در بستر جهاد دانشگاهی ایسنا را تأسیس کردند و امروز این خبرگزاری به یک درخت تنومند در عرصه رسانه تبدیل شده است به نحوی که اساتید علم ارتباطات تاریخ رسانه در کشور را به قبل از تأُسیس ایسنا و بعد از تأسیس ایسنا تقسیم می‌کنند که نشان دهنده تأثیرگذاری این خبرگزاری است.

وی با تأکید بر اینکه در قرآن و مشی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به جدال احسن توصیه شده است، گفت: باید به لحاظ معرفتی به گزاره «جدال احسن» عمل کنیم؛ این کلام خداست و در شیوه و روش ائمه هم همین ساری و جاری بوده است.

منتظری با اشاره به آیه قرآن که می‌فرماید: حرف‌های گوناگون را بشنوید و از بهترین آنها پیروی کنید، عنوان کرد: این مسابقات تمرین اجتماعی شدن، گفت وگو و برقراری دیالوگ است. از زمانی که این مسابقات طراحی شد من طرفدار این بودم که شور و جوانی هم در این مسابقات وجود داشته باشد و حتی بعضی از پیشنهاداتی که به تدریج در این مسابقات شکل گرفت مثل ایجاد سکوی قهرمانی، ارائه جام و مدال نیز در راستای ایجاد همین شور و هیجان بود. دلیل ندارد از افرادی که نیاز به شور و شوق دارند، هیجان را دریغ کنیم اما در کنار هیجان مسابقات باید از یک نوع عقلانیت برخوردار باشد. عقلانیتی که در شأن دانشگاه، دانشجو و برگزار کنندگان مسابقات باشد و مسابقات به کدورت و دلخوری منتهی نشود.

وی نفس برگزاری مسابقات را مهم‌تر از نفر اول شدن دانست و گفت: مسیر را گم نکنیم و اشتباه نکنیم. اگر مسابقات کم و کسری دارد خودتان وارد عمل شوید. وجود جهاد با حضور دانشجویان شکل گرفته است. پژوهشکده رویان یکی از ۲۰ تا ۳۰ پژوهشکده جهاد است، خبرگزاری ایکنا، ایسنا، مرکز افکار سنجی دانشجویان(ایسپا)، دانشگاه علم و فرهنگ و … همه توسط دانشجویان شکل گرفته‌اند. این مسابقات را متعلق به خودتان بدانید. اگر نقصی هست باید با هم جمع شویم و خودمان حلش کنیم.

 

علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا نیز طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به دانشجویان حاضر در این خبرگزاری تصریح کرد: اینجا خانه شماست، از این پس بیشتر به خانه خود سر بزنید. خبرگزاری ایسنا توسط سازمان دانشجویان ایجاد شد تا دانشجویان را از پشت میز بیرون برده و با مشکلات جامعه آشنا کنند. قبل از تأسیس ایسنا تعدادی از دست اندرکاران، خدمت مقام معظم رهبری رسیده و موضوع را مطرح کردند که ایشان فرمودند: «خبرهای خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید ان شاء الله که موفق باشید». آن روز بزرگان خبر گفتند آرزو بر جوانان عیب نیست ولی نمی‌دانستند که جوانان گوی سبقت را خواهند ربود و ایسنا امروز مرجع خبر مطبوعات کشور است و با اطمینان به شما می‌گویم خبری که به دست همتایان شما در ایسنا منتشر می‌شود قابل اعتماد است.

وی با اشاره به تشکیل بیش از ۵۰۰ گروه مناظره در کشور گفت: اگر همه شما تحت یک پرچم فعالیت کنید در آینده نزدیک می‌توانید نیمی از جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار دهید. پس دور هم جمع شوید و نهاد مناظره را در کشور تشکیل دهید. مناظره در تاریخ اسلام یک راه آموزش بوده و دوره‌های پر افتخاری از مناظره‌ها را در جهان اسلام داشته‌ایم. مناظره نوعی آموزش است پس نهاد آموزشی مناظره را گسترش دهید.

در ادامه این مراسم در فضای شادی که شوخی‌های ارزشمند علی منتظری ایجاد کرد، ۱۲ گروه دانشجو به معرفی خود پرداختند و سپس مباحث مربوط به نحوه داوری مسابقات برای دانشجویان تشریح شد.

در ادامه حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات دانشجویان از آنها خواست نظرات خود را در خصوص مسابقات مناظره مطرح کنند و سؤال کرد هدف ما از برگزاری مسابقات ترویج گفت و گوی علمی در جامعه توسط شما و الگوسازی این مسئله در کشور است، آیا شما هم به این مسائل فکر می کنید یا صرفاً به این مسابقات به عنوان مسابقه نگاه می‌کنید؟

وی ادامه داد: برای حل مسائل مهم کشور نیاز داریم بزرگان کشور و شما که در آینده مدیران کشور می‌شوید حق پنداری را کنار بگذارید و به گفت و گوی علمی روی بیاورید. اگر بخواهیم مشکلات کشورمان را حل کنیم بحث پیشرفت دانش بنیان را در همه حوزه‌ها باید پیگیری کنیم و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که در کشور بر روی مسائل اصلی به توافق برسیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی بلند مدت انجام دهیم. اگر برنامه‌ریزی دراز مدت و هماهنگی نباشد پیشرفت حاصل نمی‌شود.

در ادامه دانشجویان دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند. انتقاد از فضای ناامید دانشگاه‌ها و هشدار به مسئولان مبنی بر مهاجرت دانشجویان از جمله مهم‌ترین مباحث دانشجویان بود. یکی دیگر از دانشجویان با انتقاد از اینکه مهم‌ترین سؤال‌های دانشجویان مسائلی است که به صورت مسلم از سوی مسئولان پذیرفته شده و اصلاً جای نقدی باقی نمانده است خواستار توجه بیشتر به سؤال‌های دانشجویان شد.

«ترس از عدم امنیت در فضای گفت وگوها، عملکرد احزاب و وابستگی به آنها، ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاست گذاری فرهنگی، چندان اهل گفت وگو نبودن نسل مدیران انقلابی، نبود تفکر گفت وگو در سطح کلان مدیران و نبود فضایی برای گفت و گو» از دیگر دیدگاه‌های دانشجویان بود که خواستار ارائه مناظره‌ها به نهادهای اجرایی شدند.

طیبی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از شنیدن دردهای مشترکی که بین جهاد دانشگاهی و دانشجویان وجود دارد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست گذار عالی از کارایی لازم برخوردار نیست و ارتباطش با بدنه دولت به طور درست برقرار نیست و باید در این نظام بازنگری شود؛ این مسئله را بارها به مسئولان نظام نوشته‌ام.

وی افزود: بحث مهاجرت و امید به آینده را به عنوان موضوع بین خودتان مطرح و با روش‌های علمی به آن پاسخ دهید؛ این مسائل مدام باید تکرار شود. همه نگران مهاجرت نخبگان هستیم. همچنین باید احزاب بزرگ داشته باشیم و اشکالات هم را بگوییم. حضور احزاب است که شایسته سالاری را شکل می‌دهد. باید این مطالب را مدام بگوییم تا برسیم به روزی که بپذیرند کشور نیاز به حزب دارد.

در پایان نیز علیرضا زجاجی مدیر کل حوزه ریاست دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد: لیگ دسته اول و برتر تشکیل دهیم تا مسابقات به صورت تکراری برگزار نشود.



کلمات کلیدی


captcha