مومنی: کارگروهی تخصصی برای همکاری‌های بیشتر با موزه دفاع مقدس برپا شود/ جعفری: حوزه هنری و موزه دفاع مقدس ماموریت‌های مشترکی دارد
تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 12:12:17


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 36234 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ۲۰:۴۴                 ایثارو مقاومت

مومنی: کارگروهی تخصصی برای همکاری‌های بیشتر با موزه دفاع مقدس برپا شود/ جعفری: حوزه هنری و موزه دفاع مقدس ماموریت‌های مشترکی دارد


ایرانیان_مدیران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی طی نشستی در حوزه هنری جهت هم‌افزایی و افزایش همکاری‌های فرهنگی و هنری به تبادل نظر پرداختند.


مومنی: کارگروهی تخصصی برای همکاری‌های بیشتر با موزه دفاع مقدس برپا شود/ جعفری: حوزه هنری و موزه دفاع مقدس ماموریت‌های مشترکی دارد

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، طی نشستی مدیران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سطوح گوناگون با مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی در دفتر ریاست حوزه هنری دیدار کردند. در این نشست که در دفتر ریاست حوزه هنری برپا شد مطالبی پیرامون هم‌افزایی این موزه با حوزه هنری بیان شد. محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی ابتدای این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان حوزه هنری از موزه انقلاب و دفاع مقدس گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران امور مهم و واجبی است که باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو حوزه هنری برای دستیابی به این امور تلاش‌های بسیاری داشته است. عمده فعالیت‌های حوزه هنری در افزایش دستاوردهای انقلاب اسلامی و فعالیت حول پیرامون آن در بخش‌های آموزش و تولید پی‌گیری شده و می‌شود. ما در آموزش بیش از 3000 نفر هنرجو داشته و داریم. این هنرجویان همواره در حال یادگیری، تعلم و تمرین هستند. علاوه بر آن پیشرفت‌های آنها با تولیدات نیز همراه است. در این سال‌ها این دوره‌های آموزشی که با انتخاب‌های دقیق افراد شایسته و مورد نظر از سوی مرکز آموزش حوزه هنری منجر به تولیدات آثار هنری بسیار خوبی شده است. گفتنی است که چند تن از این هنرجویان نیز در دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه به شهادت رسیدند.

مومنی در ادامه گفت: حوزه هنری در کتاب و ادبیات درخشش خوبی داشته و همچنان در تلاش است تا این درخشش را بیش از پیش کند. چرا که در این بخش نگاه تازه‌ای را به مخاطبان خود معرفی کرده است و به این شیوه توانسته علاقه‌مندی عموم مردمی را به کتاب بیشتر از قبل کند. این در حالی است که در دورانی حوزه هنری ضعف بسیاری در کتاب و ادبیات داشت.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های حوزه هنری در حیطه فعالیت‌های خود پاسخ به موقع به رویدادهای لحظه‌ای کشور و دنیاست. واکنش‌های سریع هنرمندان حوزه هنری بسیار مورد توجه است. از میان این فعالیت‌ها می‌توان به فعالیت‌های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ابعاد بین‌المللی با مدیریت سید مسعود شجاعی طباطبایی اشاره کرد.

مومنی در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود موزه انقلاب و دفاع مقدس با هماهنگی‌های لازم از سوی آقای ایمنی در مرکز روابط عمومی حوزه هنری در مرحله اول کارگروهی برای هم‌افزایی و همکاری بیشتر موزه با حوزه هنری تشکیل دهد. این کارگروه می‌تواند همکاری در ارائه و نمایش آثار هنری باشد. چرا که در طول هر سال تعداد قابل توجهی آثار با کیفیت و تاثیرگذار از سوی حوزه هنری تولید می‌شود اما به خوبی دیده نمی‌شوند. به این ترتیب ارائه و ترویج این آثار با گسترش اماکن نمایش‌ دهنده آنها بسیار اهمیت دارد. همچنین موزه می‌تواند با حوزه هنری در برگزاری جشنواره‌های مشترک همکاری داشته باشد. انشالله این کارگروه به زودی تشکیل و برپایی آن منجر به عقد تفاهم‌نامه‌ای مستحکم و اجرایی شود.

جعفری: حوزه هنری زادگاه هنرمندان انقلابی بسیاری است

دکتر علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست با توضیح مختصری از فعالیت‌های موزه دفاع مقدس و ظرفیت‌های اجرایی آن گفت: رهبری تاکید بسیار زیادی روی رسیدگی به فعالیت‌های انقلابی و دفاع مقدس تهران دارند. چرا که ایشان معتقدند تهران در زمان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نقشی اساسی و حیاتی را ایفا کرده است. در نتیجه ما تلاش می‌کنیم تا موزه دفاع مقدس را بیش از پیش رونق بخشیم. از این رو با دعوت آقای ایمنی مدیر روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی تصمیم گرفتیم تا همکاری‌های خود را برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری خود با حوزه هنری افزایش دهیم و به آن نظم و ترتیب بیشتری بخشیم.

جعفری افزود: از آنجایی که موزه انقلاب و دفاع مقدس از ظرفیت‌های بالایی در امور فرهنگی و هنری برخوردار است؛ با توجه به ماموریت‌های مشترکی که با حوزه هنری دارد، در برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری با حوزه هنری مشارکت‌های گسترده داشته باشد و در هرچه با کیفیت‌تر برگزاری آنها سهیم باشد.

وی ادامه داد: موزه انقلاب و دفاع مقدس با حوزه هنری اشتارکات ماموریتی بسیاری داریم. حوزه هنری زادگاه هنرمندان انقلابی بسیاری است که در هنر انقلاب نقش مهم و راهبردی را ایفا کرده‌اند. اگر موزه با حوزه هنری کارهای مشترک خود را افزایش دهد موجب بهبود کارایی زحمات هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری این دو نهاد فرهنگی و هنری می‌شود. به عنوان مثال ما در موزه انقلاب و دفاع مقدس گالری عظیم و مجهزی داریم که می‌تواند به میزبان آثار هنرهای تجسمی حوزه هنری باشد. همچنین بسیاری دیگر از ظرفیت‌های دیگر موزه که قابلیت همکاری گسترده با این نهاد فرهنگی و هنری را دارد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان گفت: ما از برپایی کارگروهی مشترک میان موزه انقلاب و دفاع مقدس با حوزه هنری انقلاب اسلامی استقبال می‌کنیم و خواهان جریان هرچه سریعتر آن هستیم. همکاری با حوزه هنری به عنوان نهادی که موفقیت‌های پی‌در‌پی را در این سال‌ها تجربه کرده است مایه فخر موزه انقلاب و دفاع مقدس است. انشالله به زودی با برپایی کارگروه‌های ذکر شده تفاهم‌نامه‌ای مشترک و سازمان یافته منعقد شود تا بیش از گذشته میان این دو نهاد فرهنگی و هنری همکاری حاصل شود.

حاجی‌بابایی: موضوع سبک زندگی و جوانان مورد توجه قرار گیرد

حاجی‌بابایی یکی دیگر از مدیران موزه انقلاب و دفاع مقدس با حضور در این نشست ضمن هشدار در خصوص خطرات احتمالی از نابودی خاطرات دفاع مقدس و فراموشی عموم مردم از سرداران و قهرمانان ملی کشور گفت: در روزگاری زندگی می‌کنیم که نصب تصاویر سرداران مدافع امنیت کشور همچون سردار سلیمانی در مدارس را منع می‌کنند و آن را موجب تحریک خشونت می‌دانند. این فاجعه‌ای است که در حال روی دادن است و ما برای رفع چنین فجایعی باید هر چه بیشتر تلاش کنیم.

حاجی‌بابایی افزود: یکی از مطالبی که باید مورد توجه قرار گیرد سبک زندگی است. در این مورد می‌توانیم با تولید رمان‌‌هایی با این موضوع ویژه جوانان در بهبود سبک زندگی ایرانی اسلامی بکوشیم. از آنجایی که حوزه هنری و موزه دفاع مقدس هر دو در این مسئله وظایفی دارند بهتر است به جای موازی‌کاری دست در دست هم بگذاریم و همکاری‌های را گسترش دهیم تا کار هرچه با کیفیت‌تر از قبل پیش‌روی داشته باشد. جوانان کشور تشنه مطالب خوب و با ارزش‌اند که در عین تاثیرگذاری و جهت‌دهی مثبت فکری و روحی آنها از جذابیت بالایی نیز برخوردار باشد.

وی در پایان گفت: سینماهای حوزه هنری می‌تواند اماکن مناسبی برای پخش فیلم‌ها و مستندهایی باشد که موزه انقلاب و دفاع مقدس در اختیار دارد. همچنین موزه نیز ظرفیت بالایی در نمایش آثار هنری حوزه هنری از جمله فیلم، تئاتر، هنرهای تجسمی و غیره را دارد.

حمزه‌زاده: آموزش یکی از اهداف بسیار مهم حوزه هنری است

محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در تشریح فعالیت‌های این سازمان که قابلیت ایجاد همکاری با موزه دفاع مقدس را دارد گفت: سازمان سینمایی حوزه هنری در چند بخش فعالیت‌های خوبی دارد که شامل ظرفیت‌های همکاری با موزه انقلاب و دفاع مقدس می‌شود. یکی از آنها تاریخ شفاهی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است. ما از این تاریخ شفاهی علاوه بر تولیدات مکتوب آثار مستند نیز تولید می‌کنیم که می‌تواند در موزه انقلاب و دفاع مقدس به نمایش گذاشته شود. همچنین سازمان سینمایی حوزه هنری سالانه 7 الی 8 متن فیلم‌نامه تولید می‌کند که هر کدام کیفیتی قابل قبول دارند. کیفیت این آثار چنان است که امکان تولید آنها به قوت وجود دارد.

حمزه‌زاده افزود: تولیدات سینمایی و فیلم کوتاه حوزه هنری در بخش‌های بین‌الملل حضوری موفق دارند و این نشان از دقت عمل سازمان سینمایی حوزه هنری در تولیدات خود دارد. همچنین ما بخشی با عنوان فیلم اولی‌ها داریم که آنها نیز با آموزش‌هایی که در حوزه هنری دیده‌اند اقدام به تولید فیلم می‌کنند. این آثار نیز توان و کیفیت بالایی در نوع خود دارند.

حمزه‌زاده ادامه داد: سازمان سینمایی حوزه هنری در پخش و نمایش‌ فیلم‌های تولیدی خود و در بخش سینمای خانگی فعالیت‌های قابل قبولی داشته است. همچنین تولید محتوا هم برای تلویزیون و هم برای سینما با موضوعات سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان سینمایی حوزه هنری است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان خود نیز مواجه شده است.

وی در پایان گفت: تمامی امکانات گفته شده از سازمان سینمایی حوزه هنری می‌تواند در همکاری گسترده میان حوزه هنری و موزه انقلاب و دفاع مقدس به کار گرفته شود.

شجاعی: حوزه هنری چهره‌ای بین‌المللی یافته است

سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در این نشست با بیان توانایی‌های هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با هنرمندان بیش از 74 کشور دنیا در تعامل مستقیم و همکاری گسترده است. این موضوع توانسته در مواقع لازم به روز و یا در برنامه‌های از پیش تعیین شده ما شاهد حضور آثار هنرمندان جهان در برنامه‌های تجسمی حوزه هنری باشیم. این اتفاق نشان از موفقیت حوزه هنری در ماموریت‌ها و وظایف خود در امور فرهنگی و هنری است. همکاری هنرمندان کشورهای جهان در نمایشگاه‌های گوناگون تجسمی حوزه هنری که با موضوعات روز دنیا در امور استکبار ستیزی، حق‌طلبی و دفاع از مظلوم و بسیاری دیگر از این قبیل موجب شده تا کشورهایی همچون اسراییل سکوت نکنند و گزارش‌هایی مفصل علیه آن تهیه کنند. ورود رسانه‌های بیگانه به ساخت و تولید گزارش‌های ماهواره‌ای علیه فعالیت‌های هنرهای تجسمی حوزه هنری خبر از تاثیرگذاری این فعالیت‌ها در ابعاد بین‌المللی است.

شجاعی افزود: مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ایده‌های بسیاری جهت انجام همکاری‌های گسترده با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد که با برپایی این نشست فضای هم افزایی‌های بیشتر برای ما بیشتر شده است.

وی با اشاره به نقاشی‌های دیواری عظیم در مکزیک که هر ساله به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب مکزیک برپا می‌شود گفت: مردم دنیا انقلاب مکزیک را با نقاشی‌های دیواری آن که هر سال در یک مکان و زمان مشخص انجام می‌شود شناخته‌اند. ما نیز می‌توانیم انقلاب اسلامی ایران را با کارتون و کاریکاتور در ابعاد بزرگ و گسترده با تعدد بالا به جامعه جهانی بیش از پیش معرفی کنیم. در این کار فضا و گالری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بسیار مناسب است. به این ترتیب مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در همین نشست آمادگی خود برای همکاری در چنین زمینه‌هایی را اعلام می‌کند.

معلمی: حوزه هنری گستره عظیم توانایی‌های فرهنگی و هنری دارد

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری نیز در این نشست به بیان توانایی‌های حوزه هنری در بخش‌ها و امور گوناگون پرداخت و گفت: نقش و وظیفه اصلی حوزه هنری در امور فرهنگی و هنری کشور آموزش و تولید است. به این ترتیب تمام بودجه‌های مالی و انسانی خود را صرف کارهایی از این قبیل می‌کند. به عنوان مثال در حوزه هنرهای تجسمی گنجینه از بهترین آثار هنری را در اختیار دارد. همچنین در کتاب، ادبیات و شعر با توجه به توانایی‌ها و تلاش‌های بی وقفه انتشارات سوره مهر توانسته آثار جذابی را برای مخاطبان خود منتشر کند. این آثار نه تنها در قالب آثار چاپی است بلکه تولید کتاب‌های صوتی و ترجمه آثار که با همکاری مرکز ترجمه حوزه هنری انجام می‌شود را شامل می‌شود.

معلمی افزود: حوزه هنری یکی از پایگاه‌های ویژه طنز نویسان و طنز پردازان است. با توجه به اینکه موزه دفاع مقدس در حوزه نشر نیز فعالیت‌هایی دارد می‌توانیم در موضوعات انقلاب و دفاع مقدس آثاری مشترک را با هم منتشر کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به فضای گسترده محیطی و رو باز در موزه دفاع مقدس ما امکان همکاری در اجرای نمایش‌های خیابانی و میدانی را داشته باشیم. چرا که نمایش‌های خیابانی و میدانی امکان ارتباط گیری لحظه ای داشته و در انتقال پیام و مفاهیم لازم توان بیشتری دارد. همچنین تئاتر خیابانی و میدانی از پیچیدگی‌های اجرایی برخوردار نیست. در نتیجه شرایط بسیار مناسبی برای تولید و اجرا با همکاری ما دارد.

معاون هنری حوزه هنری گفت: حوزه هنری به عنوان یک نهاد انقلابی در موسیقی نیز فعالیت دارد و تا کنون آلبوم‌های موسیقی فاخری را نیز منتشر کرده است. ما معتقدیم می‌توانیم موسیقی پاک و متعالی را به دست مردم برسانیم. این موسیقی می‌تواند در خدمت اهداف و آرمان‌های انقلاب قرار گیرد. پس در این زمینه نیز ما آماده همکاری با موزه دفاع مقدس هستیم.

وی در پایان با اشاره به خانه عکاسان ایران حوزه هنری گفت: خانه عکاسان حوزه هنری دارای آرشیو کاملی از عکس‌های انقلاب و دفاع مقدس است که یکی دیگر از ظرفیت‌های قابل توجه برای همکاری و هم‌افزایی میان حوزه هنری و موزه دفاع مقدس است. انشالله این نشست آغازگر همکاری‌های مدون و برنامه‌ریزی شده بسیاری میان حوزه هنری انقلاب اسلامی و موزه انقلاب و دفاع مقدس باشد.

در پایان این نشست، مدیران موزه انقلاب و دفاع مقدس به همراه مدیران حاضر حوزه هنری در این نشست به تماشای آثار کاریکاتورهای سید مسعود شجاعی طباطبایی در گالری ابولفضل عالی که این روزها با موضوع استکبار ستیزی برپا شده است رفتند.

انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha