تجلی‌گاه شعارهای وحدت آفرین نظام در دانشگاه مذاهب اسلامی است/حضور بیش از ۱۲۰ دانشجو از ۱۲ ملیت در دانشگاه مذاهب اسلامی /حمایت از آثار و تالیفات تقریبی
تاریخ: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 04:56:55


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 36142 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۱۸:۳۵                 حوزه و دانشگاه

رئیس دانشگاه مذاهب درنشست رسانه ای:

تجلی‌گاه شعارهای وحدت آفرین نظام در دانشگاه مذاهب اسلامی است/حضور بیش از ۱۲۰ دانشجو از ۱۲ ملیت در دانشگاه مذاهب اسلامی /حمایت از آثار و تالیفات تقریبی


ایرانیان_حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری گفت: فرصتی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برای ما پیش آمده است نشان صدق نظام مقدس اسلامی است و شعارهای مسئولان نظام برای ایجاد وحدت در دانشگاه مذاهب اسلامی محقق شده است، گفت: شعارهای وحدت آفرین انقلاب اسلامی تجلی‌گاهش در چنین دانشگاهی است که در این دانشگاه دانشجویان شیعه و سنی با یکدیگر همکلاس شده‌اند و اساتید مذهب شافعی یا امامیه برای دانشجویان تدریس می‌کنند و یا اینکه اساتید شیعه برای دانشجویان مذهب شافعی، حنفی و ... تدریس دارند.


تجلی‌گاه شعارهای وحدت آفرین نظام در دانشگاه مذاهب اسلامی است/حضور بیش از ۱۲۰ دانشجو از ۱۲ ملیت در دانشگاه مذاهب اسلامی /حمایت از آثار و تالیفات تقریبی

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی،عصر امروز دوشنبه ( ۲۱ آبان ماه) در نشستی که به مناسبت آغاز هفته وحدت و تشریح عملکرد فعالیت‌ها، دستاوردهای و برنامه‌های دانشگاه مذاهب اسلامی در طی یک سال و نیم گذشته برگزار شد با بیان اینکه بنیان‌گذار تقریب به طور رسمی مقام معظم رهبری است و ایشان نه تنها طلایه‌دار وحدت و اتحاد میان مذاهب اسلامی بلکه ادیان توحیدی  نیز است اظهار کرد: مجمع جهانی تقریب حاصل تدبیری است که مقام معظم رهبری داشتند و به شکل عالمانه‌ای به مسئله وحدت پرداخته‌اند. به لحاظ نظری و علمی دانشگاه مذاهب که به دستور رهبری تاسیس شد پشتوانه نظری و علمی برای مجمع تقریب است.

ماموریت مهم و حساس دانشگاه مذاهب اسلامی در تنویر افکار نسل جوان و نهادینه سازی وحدت و انسجام

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که ماموریت دانشگاه مذاهب اسلامی بسیار حساس و پیچیده است خاطرنشان کرد: این دانشگاه در راستای تنویر احکام تربیتی جامعه گام برمی‌دارد. استاد و دانشجو تربیت می‌کند و به لحاظ علمی وحدت و انسجام و یکپارچگی را به گونه‌ای میان جوامع اسلامی نهادینه می‌کند و عالمان و صاحبان قلم و نخبگان نقش بسزایی در وحدت و انسجام میان مسلمانان دارند و این رسالت بر دوش دانشگاهیان و اساتید و صاحبنظران و ایده پردازان است؛ در این صورت است که مسئولیت دانشگاه بیش از پیش در پروسه‌های زمانی گوناگون به طور شفاف ظهور و بروز پیدا می‌کند.

در سایه اتحاد و انسجام، اقتدار پوشالی استکبار جهانی از بین می‎رود

رئیس دانشگاه مذاهب ادامه داد: اگر اتحاد ایجاد شود جامعه اسلامی از آن بهره می‌گیرد و کشورهای اسلامی استفاده بهینه‌ای از پرتو ایجاد وحدت میان مذاهب می‌برند و تحقق ماموریتی که خداوند در قرآن کریم بر عهده عالمان دینی قرار داده است و قدرت و جذبه‌ای برای مومنان ایجاد می‌کند. اقتدار زمانی بروز و ظهور پیدا می‌کند که پیروان به صورت مشترک از وحدت حیات بخش اسلام دفاع کنند. در سایه وحدت سلطه بیگانگان و دشمنان دین به طور کل برچیده می‌شود. قطعا خصومت با آن رفتار خصمانه که از نظام‌های فکری و جهانی نادرست بر می‌خیزد مقابله جهانی را لازم دارد و از طریق اتحاد و وحدت است که اقتدار پوشالی آنها از بین می‌رود.

دکتر مختاری در ادامه با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران اظهار کرد: اگر جامعه اسلامی بر اساس این آیه قرآن حرکت کند آرامش را به دست می‌آورد و برای رسیدن به این آرامش نیازمند وحدت همه جانبه هستیم. مسلمانان با گرایش‌های مختلف و نقطه نظرات گوناگون می‌توانند در قالب اشتراکات دینی که دارند در مقابل استکبارگران بایستند. در قرآن کریم تاکید بر تمسک و حبل الهی و اصول و مبانی مشترک شده است و دانشگاه مذاهب اسلامی در راستای تحقق دستورات دین و فرامین ذات حضرت حق به شکل علمی ماموریت خود را دنبال می‌کند.

کنفرانس وحدت نمایشی از اقتدار مسلمانان است/ بروز گروه های افراطی ناشی از جهل و خمودگی فکر و تعصبات نابخردانه است

وی خاطرنشان کرد: اکنون که در آستانه برگزاری کنفرانس وحدت در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرار داریم قطعا کنفرانس وحدت می‌تواند وسیله‌ای باشد برای ایجاد روابط همدلانه میان مسلمانان و می‌تواند یک نمایشی از اقتدار مسلمانان باشد در برابر استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی. دانشگاه مذاهب اسلامی در جهت ایجاد وحدت مذاهب اسلامی نقش بسزایی دارد. امروز کار علمی و فرهنگی در نسل جوان مهم است.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اگر انحرافی را در جوامع اسلامی مشاهده می‌کنیم ناشی از جهل و خمودگی فکر و تعصبات نابخردانه است. اسلام دین رحمانی است و منادی حیات و نشاط بخش است اما برخی به عنوان دین خشن، غیرانعطاف پذیر و الگوی سکوت و سکون معرفی می‌کنند و اینگونه تفکرات، نشأت گرفته از استکبار جهانی است که مقام معظم رهبری در نامه‌ای که به جوانان اروپایی داشتند نیز به این موضوع اشاره کردند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه مذاهب اسلامی در طی یک سال و نیم گذشته که مدیریت آن به وی سپرده شده است، گفت: این انتظار کمی است که حداقل دانشگاه مذاهب اسلامی در پایتخت کشور اسلامی برای بقیه شناخته شده باشد. متاسفانه دانشگاه آن جایگاهی را که باید داشته باشد در بین جامعه پیدا نکرده است. حدود یک سال و نیم گذشته که ماموریت این دانشگاه به بنده واگذار شد درصدد بودیم همواره فعالیت‌هایی را در داخل و خارج از کشور برای تقویت وحدت بین مسلمانان داشته باشیم چرا که دانشگاه مذاهب یک فرصتی برای تحقق اهداف نظام است و همکاران، فعالیت در دانشگاه مذاهب را صرفا به شکل یک کار نمی‌بینند بلکه آن را به عنوان یک نوع عبادت می‌بینند چرا که این دانشگاه در پیشگیری از تکفیر کمک بسیار زیادی می‌کند.

درصدد هستیم دانشگاه مذاهب را در سایر استان‌ها و کشورها نیز توسعه بدهیم

دکتر مختاری با بیان این مطلب که در بدو ورود بنده به دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی بخش خواهران دانشگاه مذاهب اسلامی رو به تعطیلی می‌رفت، گفت: با یک کار جهادی و ضربتی جذب دانشجویان خواهر را آغاز کردیم و در حدود ۴۵ روز، ۱۱۸ نفر جذب دانشجو را داشتیم و در مهر ماه سال ۹۶ بود که توانستیم بخشی که رو به تعطیلی بود را احیاء کنیم. دانشگاه مذاهب اسلامی در بندرعباس، سنندج و زاهدان فعالیت داشت و ما درصدد بودیم که این دانشگاه را در چند استان دیگر نیز توسعه بدهیم و این اقدام خوشبختانه انجام شد و دانشگاه در استان‌های گلستان، بوشهر و قم فعالیت خود را آغاز کرده است. البته فعالیت دانشگاه دراستان گلستان قرار است در هفته وحدت امسال آغاز شود. در آذربایجان‌غربی در ارومیه یا ماکو نیز دانشگاه مذاهب اسلامی در طی سال آینده کار خود را شروع می‌کند. ما با مکاتبه‌ای که با وزارت علوم داشتیم در صدد هستیم طبق درخواست سایر استان‌ها این دانشگاه را در سایر شهرها نیز برپا کنیم که از جمله آنها استان گیلان است. در تمام این استان‌ها ما در صددیم که دانشجویان بتوانند در هر سه مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) مدرک بگیرند.

تجلی‌گاه شعارهای وحدت آفرین نظام در دانشگاه مذاهب اسلامی است

وی ادامه داد: فرصتی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برای ما پیش آمده است نشان صدق نظام مقدس اسلامی است و شعارهای مسئولان نظام برای ایجاد وحدت در دانشگاه مذاهب اسلامی محقق شده است، گفت: شعارهای وحدت آفرین انقلاب اسلامی تجلی‌گاهش در چنین دانشگاهی است که در این دانشگاه دانشجویان شیعه و سنی با یکدیگر همکلاس شده‌اند و اساتید مذهب شافعی یا امامیه برای دانشجویان تدریس می‌کنند و یا اینکه اساتید شیعه برای دانشجویان مذهب شافعی، حنفی و ... تدریس دارند.

حضور بیش از ۱۲۰ دانشجو از ۱۲ ملیت در دانشگاه مذاهب اسلامی

رئیس دانشگاه مذاهب در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه در بخش بین‌الملل گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد ماموریت دانشگاه مذاهب اسلامی برون مرزی است. در یک سال و نیم گذشته دانشجویان خارجی در حدود ۴۰ نفر و غالبا از کشورهای افغانستان و آفریقا بوده‌اند که آنها هم با بورسیه الف وارد دانشگاه شده بودند و این بورسیه برای دانشگاه هزینه آور است. در سال ۹۶ بیش از ۱۲۰ دانشجو از ۱۲ ملیت در دانشگاه حضور پیدا کردند و حضور آنها از نظر کمی و کیفی توسعه یافت. از کشورهایی همچون سنگال، عراق، سوریه، لبنان و ایتالیا و ... دانشجو داریم که در سه مقطع تحصیلی با تنوع قومیتی حضور داشته و کسب علم می‌کنند.

دکتر مختاری ادامه داد: طبق فرمایشان مقام معظم رهبری دانشگاه مذاهب اسلامی باید در تراز دانشگاه‌های برتر جهان باشد و این مطالبه رهبری از دانشگاه است که باید محقق شود. دانشگاه مذاهب باید قطب علمی مطالعات در جهان باشد. بر همین اساس ما در بخش بین‌الملل تفاهم‌نامه‌های همکاری با بیش از ۳۰ کشور جهان داشته‌ایم و اغلب این تفاهم‌نامه‌ها که شامل تبادل دانشجو و برگزاری کلاس‌های زبان و ... بوده است، عملیاتی شده است. ما با «دانشگاه Iaup » دانشگاه ایران و عرب و اتحادیه دانشگاه جهانی، اتحادیه مجازی دانشگاه‌ها همکاری داشته‌ایم و این دانشگاه مورد تایید آنها نیز واقع شده است. ما در طی یک سال و نیم گذشته برای اولین بار جهت گسترش تقریب در خارج از کشور برنامه‌هایی را داشته‌ایم و در کنفرانس وحدت که شخصیت‌های مثمر ثمری حضور دارند عقبه آن را می‌توانیم در دانشگاه مذاهب دنبال کنیم.

در ضرورت تاسیس دانشگاه مذاهب در بسیاری از کشورها جای هیچ تردیدی ندارد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: راه اندازی سایت انگلیسی و عربی از دیگر فعالیت‌های ما در عرصه بین‌الملل بوده است و در عرصه تکنولوژی نیز سایت کارکردهای معرفی و جذب دانشجو را داشته‌ایم. حدود ۷۰ هیات خارجی در یک سال و نیم گذشته از ۳۰ کشور جهان از دانشگاه بازدید کرده‌اند و از جمله مطالبات دولت عراق این است که این مدل دانشگاه در کشور آنها نیز راه اندازی شود. ضرورت تاسیس دانشگاه مذاهب در بسیاری از کشورها جای هیچ تردیدی ندارد و امیدواریم دانشگاه مذاهب اسلامی را علاوه بر اینکه در جامعه خود معرفی می‌کنیم طبق بیانات مقام معظم رهبری نیز، این دانشگاه می‌تواند مرجعیت علمی را بر عهده بگیرد. برگزاری کرسی‌های تقریبی در خارج از کشور نیز بر عهده دانشگاه است و از نظر مدرک‌هایی که دانشجویان دریافت می‌کردند نیازمند همکاری‌هایی بودیم که مدرک آنها معتبر باشد که خوشبختانه این مشکل نیز رفع شده است. از جمله کشورهایی که ما با آنها ارتباط مستمر داشته‌ایم کشور اندونزی است. در روسیه نیز اعضای هیات علمی دانشگاه رودن به ایران آمدند و طبق تعاملاتی که صورت گرفت در هفته آینده شعبه‌ای از این دانشگاه بین ایران و روسیه راه اندازی می‌شود. همچنین بناست در اسفند ماه کنفرانس «دین و مقابله با خشونت» یک دوره در روسیه و دور دوم آن در ایران برگزار شود. با قازان روسیه که یکی از ایالت‌های این کشور است نیز همکاری‌های زیادی داشته‌ایم.

چاپ حدود ۱۶ جلد کتاب در یک‌و سال نیم گذشته

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی که در معاونت مالی و پشتیبانی دانشگاه مذاهب صورت گرفته است، گفت: ما به دنبال تغییر اساسی در سایت دانشگاه هستیم و در تلاشیم که فضایی مناسب‌تر را برای دانشگاه تهیه کنیم. از دیگر اقداماتی که ما در صدد انجام آن هستیم این است که در فضای مجازی آموزش‌هایی را داشته باشیم. همچنین سامانه گلستان را به جهت جامع کردن مدارک تحصیلی دانشجویان راه‌اندازی کرده‌ایم. در برخی از استان‌ها به لحاظ فضای آموزشی دانشگاه دچار مشکل بود که خوشبختانه این مشکل در برخی از استان‌ها رفع شده است. در حدود ۲۰ سال گذشته در تمام سال‌ها حدود ۱۳ یا ۱۴ جلد کتاب به چاپ رسیده است اما در حدود یک سال و نیم گذشته در حدود ۱۶ جلد کتاب به چاپ رسیده است و هشت جلد دیگر نیز در حال آماده سازی است.

دکتر مختاری تاکید کرد: راه اندازی کرسی نظریه پردازی را نیز در دانشگاه داشته‌ایم و باید بدانیم که قوام هر دانشگاهی به استاد، قلم و ایده پردازی دانشجویان است. اگر غیر از این باشد نمی‌توانیم عنوان دانشگاه را به مکانی بدهیم. آزمون اختصاصی طلاب را در طی یک سال و نیم گذشته برگزار کردیم و خوشبختانه در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ داوطلب در این آزمون حضور داشتند و جذب حداکثری این طلاب از کشورها و شهرهای مختلف می‌تواند جریانی را برای مقابله با افراطی گری راه اندازی کند و هر ساله ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی را جذب می‌کنیم که تا قبل از این تعداد اعضای هیات علمی کمتر بود.

وی گفت: از مهمترین فعالیت‌های که می‌توانم به آن اشاره کرد این است که درصدد راه اندازی سایت مجازی هستیم که مراحل آن را با وزارت علوم طی کرده‌ایم. در فضای مجازی باید بنیه تقریبی تقویت شود چرا دانشگاه مذاهب نباید مانند دانشگاه الازهر مصر باشد. در حالیکه ما بیشتر رشته‌هایی که در آن دانشگاه تدریس نمی‌شود را داریم. دانشگاه مرکز حضور افراد فرهیخته و صاحب‌نام است که نظرات خود را در یک مکان علمی مطرح می‌کنند و به نتیجه می‌رسند.

از آثار و تالیفات تقریبی حمایت می‌کنیم

او یادآور شد: به مناسبت هفته کتاب نیز در تهران و سایر استان‌ها نمایشگاه آثار تقریبی را داریم و از آثار و تالیفات تقریبی حمایت می‌کنیم. همانگونه که اشاره شد در یک سال و نیم گذشته حدود ۱۶ جلد کتاب در تفسیر و کلام، حوزه سیاست، اجتماع و مطالب بین مذاهبی به چاپ رسیده است. ما درصدد هستیم با سایر کشورها نیز ارتباط داشته باشیم اما طبق بیان علمای برجسته تقریب آنها معتقد هستند که این وحدت بین مذاهب باید با جوانان جهان اسلام شکل بگیرد اما در مقابل این نظریه نیز برخی معتقدند چون مهاجرت مسلمانان به کشورهای اروپایی زیاد شده است باید فعالیت‌های تقریبی را در کشورهای خارجی نیز داشته باشیم. کما اینکه ما هم درصدد بوده‌ایم که کنفرانسی را در فرانسه برپا کنیم. شاید در برخی از کشورها حضور فیزیکی نداشته باشیم اما حضور فکری داریم.



کلمات کلیدی


captcha