دو هفته است که وقتی نام مبیننت را در شبکههای اجتماعی جستوجو میکنیم، با انواع و اقسام انتقادات مواجه میشویم که علت آن هم به اختلال در سرویس TD–LTE این شرکت باز میگردد. دلیل این اختلال واقعا چیست؟ و آیا باز هم ادامه خواهد داشت؟ از فرصت نمایشگاه تلکام استفاده کردیم و پاسخ این سوالات را از شایا فرخ یار، مدیرکل بازاریابی و فروش انبوه مبیننت پرسیدیم. دلیل اختلال در اینترنت مبیننت چیست؟ در ابتدا باید بگویم مبیننت هسته و استراتژی اصلی اش بر مشتری مداری و صمیمیت با مشتری است. ما بعد از یک سال و 8 ماه سرویس پایداری که به مشترکان ارائه می کردیم، 4 روز دچار اختلال جدی شدیم که ناشی از اختلال روی سیستم GPS در تهران بود. همان زمان سرویسهای دیگری مانند اسنپ و تپسی که وابسته به GPS بودند نیز با اختلال و مشکل مواجه شدند.برای توضیح فنی این مطلب باید بگویم که اسم سرویس ما TD–LTE است که دو حرف اول آن اختصار عبارت Time Division است. در واقع زمان حرف اول را در این سیستم میزند و BTSها با توجه به این فاکتور، ارسال اشعه را زمانبندی میکنند. در این راه BTSها خود را به وسیله GPS همگامسازی یا synchronized میکنند. در نتیجه اختلال در GPS سبب بروز اختلال جدی در TD–LTE میشود. اختلال در سیستم GPS نیز به دلیل وجود یک سیگنال مزاحم به وجود آمد که ما بلافاصله به رگولاتوری و وزارت ارتباطات اطلاع دادیم و آنها نیز هنوز نتوانستهاند منشا این سیگنال را پیدا کنند. شما در این مدت موفق نشدید از نظر فنی راهکاری برای مقابله با این سیگنال پیدا کنید؟ و این که چرا دوباره دو سه روز است اینترنت مبیننت با اختلال مواجه شده؟ این منطقه کوچک در کدام نقطه از تهران است؟ با این وصف، شما تقصیری در این اختلال نداشتید. پس چرا به کاربران اینترنت هدیه دادید؟ در پایان اگر نکته دیگری باقی مانده است بگویید. به نقل از نشریه فناوران
این مشکل فنی باید قاعدتا برای اپراتور رقیب شما هم به وجود بیاید. ولی در شبکههای اجتماعی اصولا کاربران در حال انتقاد و اعتراض به مبیننت هستند. آیا شرکت رقیب قطعی نداشت؟
چرا اتفاقا آنها نیز از همین فناوری استفاده می کنند و دچار اختلال شدند. انتقادات در شبکه های اجتماعی، به این دلیل است که ما هدف مان از ابتدا جذب مشتریان حرفه ای، اینفلوئنسرها و آدمهای مهم این حوزه بوده است. در واقع مشتریان ما اصولا یا افرادی هستند که از اینترنت ارتزاق می کنند یا به صورت حرفهای از آن استفاده می کنیم. این گروه مبیننت را انتخاب کردند چون ما تلاش زیادی برای ارتقای کیفیت شبکه کردیم و آنها هم وقتی دیدند مبیننت پینگ پایین و سرعت بالاتری نسبت به رقبا ارائه می کند، بهتدریج به استفاده از این سرویس روی آوردند. بنابراین خود ما هم بسیار ناراحتیم که پس از این همه سرمایه گذاری و جذب مخاطب و کاربر حرفه ای، چنین اختلالی به وجود میآید. من تاکید میکنم کاربران حق دارند ناراحت باشند و ما تمام تلاش خود را برای جلب رضایت آنها به کار خواهیم بست.
در آن 4 روز تیم فنی ما به شدت به دنبال راه حل بود. نخستین راهکار ما این بود که با استفاده از ورقهای فلزی، یک نویز گیر طراحی کنیم که اتفاقا تا حد زیادی هم موفق شدیم و این سپر برای بسیاری از سایتها نصب شد.
سه روز پیش دوباره این سیگنال مزاحم GPS با دو برابر توان گذشته روشن شد و دیگر این نویزگیرها هم جواب نداد. فشار زیادی روی تیم فنی گذاشتیم و آنها در راهکاری تازه، اعلام کردند که بهتر است یک IP Clock راه اندازی کنیم که تجهیزات لازم را از یکی از اپراتورهای بزرگ کشور تهیه کردیم و اینترنت جز در منطقه کوچکی (شامل 20 سایت از 700 سایت ما در تهران)، وصل شد.
خوشبختانه این اختلال GPS دوباره خاموش شد و شبکه به حالت عادی بازگشت. این اطمینان را به مشتریان میدهم که در صورت بروز دوباره اختلال، IP Clockها وارد شبکه شده و اجازه قطع اینترنت را نمیدهند هرچند کارایی سیستم GPS را ندارند و ممکن است کاربران قدری کندی در شبکه تجربه کنند.
در محدوده خیابانهای سیدخندان، بهشتی و مطهری که البته از سازنده تجهیزات کمک خواسته ایم و IP Clock برای این BTSها نیز در حال تهیه است.
بله درواقع قصوری متوجه ما نیست و حتی سازمان تنظیم مقررات نیز به ما گفت که نیازی به پرداخت جریمه نیست. اما اعتماد کاربران بزرگترین سرمایه ماست و در جایی که اپراتور رقیب برای جبران، به کاربرانش دو گیگ اینترنت 7 روزه داد، ما 80 گیگ اینترنت 4 روزه در اختیار کاربران مان قرار دادیم تا به آنها این پیام را بدهیم که ما اصلا به دنبال نفع خودمان در این ماجرا نیستیم و حاضریم ضرر مالی کنیم، ولی اعتماد کاربر را از دست ندهیم.
باور کنید خود ما هم از این اختلالات خسته شدیم و نمیدانیم تا کی میخواهد ادامه پیدا میکند. مجموعه وزارتخانه هم پیگیر این ماجرا است و حتی آقای وزیر در بازدید از غرفه مبیننت اولین سوالش این بود که این اختلال برطرف شد یا نه. متاسفانه برخی دوستان معروف در شبکههای اجتماعی، ناراحتی شان را از ما ابراز کردند که حق هم داشتند. اما وقتی به آنها تلفن کردیم و علت را توضیح دادیم، گفتند وقتی برش در این کشور ندارید پس چرا اپراتور زدهاید. دیگر بالاتر از وزیر ارتباطات مگر فردی در این حوزه داریم، حتی او هم نمیداند منشا این اختلال چیست.
هزاران بار بابت این اختلالات از کاربران عذرخواهی میکنم. اما این اطمینان را میدهم که یک تیم صد نفره روی سایتها مشغول به کار هستند و میتوانم قول بدهم تا 99 درصد در صورت بروز اختلال کاربران دچار مشکل نمیشوند.