به گزارش شبکه خبری ایرانیان، به نقل از روابط عمومي و امور بينالملل شرکت رجا، طي مراسمي با حضور علي دستجردي مديرعامل هلدينگ هگتا، ميرحسن موسوي معاون مسافري راهآهن و محمد رجبي مديرعامل شرکت رجا همچنين ساير مديران و مسؤولان اين مجموعهها، از طرحها و امکانات جديد شرکت رجا رونمايي شد. شرکت رجا به عنوان بزرگترين شرکت ريلي مسافري در کشور که توسط بخش خصوصي اداره ميشود، نخستين شرکتي است که براي رفاه حال مسافران خود و تسريع در فرآيند تهيه بليت اقدام به آمادهسازي بخش «استرداد بليت اينترنتي»، «کانالهاي اپليکيشني فروش بليت قطار»، «بازسازي و بهسازي ديتا سنتر» و «صدور و کنترل مکانيزه قبض قطار» کرده است. بر اساس گزارشهاي ارائه شده از سوي مديريت فنآوري اطلاعات و راهبري سيستمهاي شرکت رجا در اين جلسه، فرآيند استرداد اينترنتي بليت در دي ماه 96 تصويب شد؛ پيادهسازي اين فرآيند نيز در بهمن ماه سال گذشته انجام و نهايتا آغاز عمليات اجرايي آن فروردين ماه امسال محقق شد تا بعد از تست اوليه قبل از اطلاع رساني عمومي، کنترلهاي آخر آن انجام شود. بر اين اساس، از اين پس مسافران براي استراداد بليت قطار خود در صورت تمايل ميتوانند با مراجعه به سايت رجا و درج سريال و مشخصات بليت خود، از امکان استرداد اينترنتي بليتها استفاده کنند. ضمن اينکه افق چشمانداز شرکت رجا براي استرداد اينترنتي بليتهاي خريداري شده، استفاده از همه درگاههاي بانکي و روشهاي خريد است. در ادامه اين مراسم، پيش از معرفي اپليکيشنهاي رجا، گزارشي از سير تحول ارائه بليت قطارهاي مسافري در صنعت ريلي مسافري کشور از ساليان قبل داده شد. طبق اين گزارش، تا پيش از سال 1375 شرکت راهآهن در ايستگاههاي خود اقدام به فروش بليت به مسافران ميکرد. از اين سال تا سال 83 آژانسهاي مسافرتي بليت قطارهاي مسافري را ميفروختند که با رشد استفاده از اينترنت در ايران، امکان فروش بليت به صورت اينترنتي فراهم شد. از سال 94 نيز امکان ايجاد تنوع فروش بليت بر بستر وب فراهم شد و اپليکيشنهاي تککاره فروش بليت قطار نيز از سال 95 به امکانات قبلي اضافه شد. بررسي مزاياي استفاده از اپليکيشنهاي one window از جمله مواردي بود که در اين برنامه به آن پرداخته شده بود. اين اپليکيشنها امکان بهدست آوردن مشتريان جديد، تبليغات بدون هزينه و مطرح شدن در کسبوکارهاي استارتآپي را فراهم ميکند. مهمترن نکته در اين حوزه اين ميباشد که از اين پس مسافران امکان تهيه بليتهاي مسافري را با استفاده از اپليکيشن شرکت رجا، اپليکيشن آپ، اپليکيشن تاپ و اپليکيشن (780) هفهشتاد، اپليکيشن سکه و بزودي اپليکيشن همراه پلاس بانک ملت، اپليکيشن پات، اپليکيشن ايوا و اپليکيشن نوين پي خواهند داشت. صدور و کنترل مکانيزه قبض قطار امکان ديگري است که شرکت رجا اقدام به آمادهسازي آن کرده است. با اين اقدام تازه، امکان صدور آنلاين قبض قطار براي رييس قطارهاي مسافري فراهم شده است. اين مسؤولان مستقر در ناوگان ريلي، بههنگام سفر ميتوانند کليه قبوض مسافرين و کلي درآمدها را به وسيله دستگاهي که به لحاظ کارکردي امکان آنلاين صدور قبض قطار با نشاني بليتها و مسافران همچنين امکان واريزي حضوري و اينترنتي بهاي بليتها را دارد، انجام دهند. مزاياي استفاده از اين سيستم، حذف خطاهاي انساني و کاهش مغايرتها، تسهيل و امکان صدور و پرداخت قبض در يک دستگاه، امکان گزارشگيري در اسرع وقت، امکان جابهجايي مسافر و امکان پرداخت نقدي و بانکي بهطور همزمان است. در پايان اين مراسم، شرکت رجا از ديتاسنتر Data center جديد خود بعد از بازسازي و بهسازي کامل رونمايي کرد. اين ديتا سنتر که بر اساس استانداردهاي روز دنيا طراحي و اجرا شده است، مسؤوليت فروش بليت تمامي شرکتهاي مسافري ريلي را بر عهده دارد.