پیام محبی: دانش دامپزشکی ایران در منطقه حرف اول را می زند/خضری: نمایشگاه بین المللی ایران وت یک سنت شکنی در حوزه دامپزشکی است/رفیعی پور: حوزه های انسان دام و اقلیم نیازمند ایده های جدید است
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 06:27:55


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 33724 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ۲۱:۴۷                 بهداشت ،درمان و سلامت

در افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی ایران مطرح شد؛

پیام محبی: دانش دامپزشکی ایران در منطقه حرف اول را می زند/خضری: نمایشگاه بین المللی ایران وت یک سنت شکنی در حوزه دامپزشکی است/رفیعی پور: حوزه های انسان دام و اقلیم نیازمند ایده های جدید است


ایرانیان_رئیس جامعه دامپزشکی ایران در افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی کشور و نخستین نمایشگاه بین المللی ایران وت عنوان کرد: دانش دامپزشکی ایران در منطقه حرف اول را می زند.


پیام محبی: دانش دامپزشکی ایران در منطقه حرف اول را می زند/خضری: نمایشگاه بین المللی ایران وت یک سنت شکنی در حوزه دامپزشکی است/رفیعی پور: حوزه های انسان دام و اقلیم نیازمند ایده های جدید است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان،بیستمین کنگره دامپزشکی و نخستین نمایشگاه بین المللی ایران وت صبح امروز -دوشنبه یکم مرداد ماه- در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد. بزرگترین رخداد صنعت دامپزشکی ایران با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای صنف دامپزشکی در شبستان مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد.
دکتر پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکی ایران و رئیس بیستمین کنگره دامپزشکی ایران در ابتدای این مراسم به دعوت محمد نظری مجری برنامه به روی سن رفته و گفت: جامعه دامپزشکان ایران قدیمی ترین صنف ایران است که سال 1321 شکل گرفت و سال 1332 اولین اساسنامه آن به رسمیت شناخته شده است. اولین هیات مدیره آن نیز در همین سال معرفی شد.
وی افزود: کنگره های دامپزشکی عمدتا محلی برای تبادل نظر علمی و اقتباس از کنگره های جهانی دامپزشکی بوده اند. جامعه دامپزشکی به تدریج در طول سال های فعالیت خود کمیته های علمی اش را به طور انجمن های تخصصی تبدیل کرده است. چراکه بسیاری از کنگره های امروزی در ابتدا در کنگره دامپزشکی ریشه داشته اند و به مرور زمان مسائل صنفی کنگره، پررنگ تر شد و جامعه دامپزشکی به عنوان تنها نهادی که انتخابات دارد و در عضویت آن هیچ محدودیتی وجود ندارد، خانه اول همه دامپزشکان ایران است.
رئیس جامعه دامپزشکان ایران همچنین خاطر نشان کرد: این کنگره سال ها در سالن همایش های رازی برگزار شد که فضای مناسبی برای برگزاری یک کنگره علمی دارد. اما بر آن شدیم مسائل صنفی و اقتصادی را در صنعت دامپزشکی بیشتر ببینیم. عملا سالنی در اختیار نداشتیم که این دو وجه در کنار هم دیده شود و برای دست اندرکاران اقتصادی شرایط سهل تری را فراهم می کند. دانش دامپزشکی ایران در زمینه بهداشت دام در منطقه خاورمیانه حرف اول را می زند.
وی ادامه داد: ضمن این که امسال شکل گیری نمایشگاه ایران وت را شاهد هستیم و امیدوارم اساسی باشد برای این که تمام امکانات و دانش صنفی در این محل تجمیع شود. نقش دامپروری در صنف دامپزشکی پررنگ تر شود.
محبی با اشاره به عملکرد کمیته دانشجویی دامپزشکی بیان کرد: این کمیته دانشجویی بسیار فعال است و به خوبی عمل می کند. این کمیته قطعا می تواند در آینده مسائل صنفی را بهتر پیش ببرد و در تحقق اهداف خود موفق تر باشند.

خضری: نمایشگاه بین المللی ایران وت یک سنت شکنی در حوزه دامپزشکی است
دکتر رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هرجا که احساس کرده ام در حوزه قانونی می توانم قدمی به نفع جامعه دامپزشکی گام بردارم، از هیچ تلاشی صرف نظر نکرده ام. علیرغم این که حقوق جامعه دامپزشکی گاهی نادیده گرفته می شود، اما امید است شاهد بروز و ظهور حمایت از این حق در جامعه اسلامی مان باشیم. برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران وت در این سطح یک سنت شکنی است و جای تقدیر دارد.
وی افزود: بیش از 1800 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و جای تاسف است که در در دهه 60 با دو شاخه شدن آموزش دامپزشکی جزو رشته های پزشکی دیده نشده است. همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت می تواند دامپزشکی را در دل حوزه پزشکی تعریف شود. کشورهای درگیر در جنگ جهانی اول و دوم ارزش امنیت و سلامت غذایی را می دانند.
وی با بیان این که همه حوزه های پزشکی مدیون حوزه استراتژیک پزشکی هستند، ادامه داد: غذای سالم است که می تواند جسم سالم را به انسان عنایت کند. همه حوزه ها باید دین‌شان را به حوزه دامپزشکی ادا کنند. رتبه اول دامپزشکی منطقه مربوط به ایران است. اما اگرچه بر کالای ایرانی تاکید می کنیم باید شفاف بگوییم که با نوسانات ارزی و عدم حمایت مالی در زمینه پرورش دام به مشکلاتی برخورده ایم. گردش مالی در حوزه دامپزشکی نیز کم نیست و علم باید تبدیل به ثروت شود.

 
خضری همچنین خاطر نشان کرد: ما در حوزه منابع انسانی به جای شایسته سالاری، رانت سالاری را پرورش داده ایم. بیشترین آسیب نیز از سوی سوء مدیریت وارد شده است. قطعا حوزه زیربنایی نیز به آموزش و پرورش در کشور بر می گردد. تربیت نیروی انسانی باید مبتنی بر تربیت کارآفرین به جای تربیت کارمند باشد. با توجه به پویایی سال های اخیر در صنعت دامپزشکی امیدوارم در ادامه گام های استوارتری در این حوزه برداریم.

رفیعی پور: حوزه های انسان دام و اقلیم نیازمند ایده های جدید است
دکتر علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی در افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی و نخستین نمایشگاه بین المللی ایران وت بیان کرد: اگر علم و عمل جمعی فرهیخته خروجی این کنگره باشد، برای ما دستاوردی مناسب رخ داده است. در بخش خصوصی و دولتی جمع ارزشمندی در کنگره دامپزشکی کشور گردهم آمده اند که من از آن تعبیر به علم و عمل می کنم و حتما باید از قوه های مقننه، مجریه و قضاییه نمایندگانی در این رویداد شرکت کنند. امیدوارم قوه قضاییه نیز که می تواند به پیشبرد اهداف تخصصی و علمی کمک کند، در این نوع کنگره ها شرکت فعالانه تری داشته باشد. ضمن این که باید بتوانیم بخشی از مشکلات حوزه دامپزشکی را در این کنگره شناسایی و برطرف کنیم.
وی افزود: صنعت دام کشور بیش از نیم قرن سابقه دارد و کنگره های متفاوتی در این زمان برگزار شده است. در سطح دانشگاه ها نیز نیروی علمی توانمند زیادی تربیت شده است اما جای سوال است که با توجه به این ظرفیت ها برای مثال در حوزه کنترل بیماری های دامی و نظارت بر فرآورده های خام دامی و... موفق بوده ایم؟! در زمینه تشخیص چطور؟! و همه این ها مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
رفیعی پور با اشاره به یک ضرورت خاطر نشان کرد: فضای جامعه ما در حوزه دام، انسان و محیط نیازمند ایده های جدید وخلاقانه است. در حوزه اقلیمی نیزمسئولیت هایی مبنی بر به گزینی داریم و با در حوزه دامپزشکی پاسخگوی جامعه هدف خود باشیم.

تابش: در دنیای مصرف گرایی سرمایه گذاری و توجه به پایداری در توسعه دشوار است
دکتر محمدرضا تابش عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی ایران گفت: روز جهانی دامپزشکی مصادف با 8 اردیبهشت 97 که شعار «نقش دامپزشکی بر توسعه پایدار برای بهبود معیشت، امنیت و ایمنی غذایی» را انتخاب کرده است، بر مفهوم توسعه پایدار تاکید دارد. ایده ای که از 300 سال پیش برمی آید و کارلوویتس معادلی برای آن یافت که تلاش برای ایجاد جهانی عادلانه برای محیط زیست است. نقش جامعه دامپزشکی در سلامت محیط زیست نقش تعیین کننده ای است. دامپزشکان نقش مهمی در بهبود معیشت مردم به ویژه روستاییان و امنیت غذایی انسان به ویژه شهرنشینان داشته اند.
وی ادامه داد: آنچه تاکنون محقق نشده، تضمین این امنیت برای نسل های آینده است. در دنیای مصرف گرایی، سرمایه گذاری و توجه به پایداری در توسعه اگر محال نباشد، دست کم دشوار است. برای خانواده های روستایی دام ها عواملی برای کاهش فقر، باروری خاک کشاورزی، وسیله ای برای حمل و نقل و شخم زدن محسوب می شوند. دامپزشکان نیز باید برای گسترش دام ها و طیور، کیفیت بالا و اطمینان از امنیت و وجود منابع غذایی برای نسل های آینده را تضمین کنند.
تابش همچنین خاطر نشان کرد: امیدواریم در کمیسیون بهداشت، کشاورزی و فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار و با همکاری دو قوه مجری و قضاییه، بتوانیم در تصحیح و تکمیل مفاد قانونی و تقویت راهکارهای اجرایی دامپزشکان را در رسیدن به اهداف یاد شده یاری کنیم.  
وی با اشاره به عضویت بیش از 38 هزار دامپزشک در این صنف بیان کرد: بیش از 10 هزار دامپزشک در این حوزه بیکار هستند و این به معنای هدر دادن یک سرمایه انسانی عظیم و ناب است. با توجه به احتمال شدت گرفتن تحریم ها نیاز به حمایت از این حوزه است. با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای و فرهنگی و سازمان های مردم نهاد می توان مسائل و معضلات جامعه دامپزشکی را تبیین کرد و به دنبال رفع مساله بود.

صفری: وزارت بهداشت پذیرنده بهتری در رشته دامپزشکی است
دکتر محمدرضا صفری رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان این که در اولین کنگره دامپزشکی ایران در سال 1343 کمبود نیروی دامپزشک موضوع اصلی بوده است، گفت: در حال حاضر که در حال برگزاری کنگره بیستم هستیم، همچنان موضوع آموزش اساسی ترین مشکل جامعه دامپزشکی است. کشور ما همواره در طول تاریخ با مشکلاتی رو به رو بوده است اما نقاط درخشان تاریخی نیز داشته ایم. مقام معظم رهبری بر شجاعت و شهامت در اجرا و تدبیر در تصمیم اخیرا تاکید کردند و ما در هر دو حوزه متاسفانه مشکلاتی داریم.
وی ادامه داد: این که در کیفیت آموزش 7 مسیر در دکترای دامپزشکی را تعریف و چند واحد اخلاق حرفه ای، قوانین ملی و بین المللی و پدافند عامل و غیرعامل را بگنجانیم، همگی اقدامات مثبت انجام شده اما ناکافی است. وزارت علوم با ساختار فعلی کفایت لازم در مورد رشته دامپزشکی را ندارد. قانون افزایش بهره وری تاکید دارد دولت مکلف است اجرای قانون را گزارش بدهد.ما وزارت بهداشت را بهتر از وزارت علوم در زمینه پذیرندش دانشجو در رشته دامپزشکی می دانیم. به شرطی که پیشگیری را ارجح بر درمان بداند.
وی با انتقاد از بهداشت مواد غذایی عنوان کرد: اگر ناظران فنی بهداشتی باید در قبال امنیت غذا مسئول باشند نباید وابسته به کارفرما باشند و این مهم با قوانین فعلی امکان پذیر نیست. ما در این زمینه نگرانی های زیادی داریم و نمایندگان محترم مجلس باید کمک کنند تا جایگاه قانونی آن ها کاملا مشخص شود.

دبیر علمی بیستمین کنگره دامپزشکی ایران:
ارتباط با بخش خصوصی و ارائه سخنرانی های کلیدی؛ دو رویکرد عمده کنگره بیستم
دکتر شاپوررضا شجاعی دبیر علمی بیستمین کنگره دامپزشکی در افتتاحیه این رویداد گفت: هیات مدیره در این کنگره دو رویکرد را مورد توجه جدی قرار داده است. نخست ارتباط با بخش خصوصی، صنعت و حمایت از تولید ملی، نزدیک تر کردن ارتباط با حوزه و دانشگاه و دوم ارائه مقالات دانشجویان و اساتید که قرار بر این است به کنگره های تخصصی برسد و در کنگره دامپزشکی بیشتر سخنرانی های کلیدی ارائه شود.
وی افزود: در این دوره 33 سخنرانی کلیدی در 34 پنل های علمی مورد توجه است و در کنگره بعدی موضوع آموزش عملی و کارگاه های تخصصی مورد توجه قرار خواهد گرفت. امسال برای اولین بار دو پنل ویژه داریم. یکی پنل مسائل دامپزشکی و دیگری حمایت از حقوق حیوانات و اخلاق پزشکی است که از علاقه مندان دعوت به حضور در این دو پنل را دارم.

داوودی: بدون توجه به حرفه دامپزشکی محال است بحث سلامت تضمین شود
دکتر یوسف داوودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت تخصیص بودجه به حوزه دامپزشکی در کشور بیان کرد: اگر نتیجه برگزاری این کنگره جلوگیری از یک بیماری فراگیر مثل تب برفکی باشد، خروجی لازم به دست آمده است.
وی با اشاره به اهمیت رشته دامپزشکی افزود: دامپزشکی یکی از آسیب پذیرترین، سخت ترین و مهم ترین حرفه های پزشکی است. دامپزشکان با بیماری های زیادی مواجه هستند و بعضا جان خود را در این مسیر از دست داده اند. متاسفانه تعداد متخصصان دامپزشکی در دوره های مختلف مجلس کم بوده است تا بتوانند از حقوق این حرفه دفاع کنند اما نقش و تاثیر این رشته و کمیسیون کشاورزی در دو سال اخیر عیان شده است. من نیز به سهم خود همیشه در 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی در مجلس سخنرانی کرده ام. دو سوم بیماری های مسری امروز منشا دامی دارد و بدون توجه به حرفه دامپزشکی محال است سلامت تضمین شود.
وی ادامه داد: اگر تولیدات گوشت ما زیاد است به این دلیل است که مردم درآمدی برای خرید گوشت ندارند. سرانه مصرف کالاهای اساسی در دنیا بیش از 500 کیلو و در ایران تقریبا 300 کیلو است. گوشت وارداتی نیز در استان های محدودی توزیع می شود. این که تولیدات زیاد است به معنای عدم وجود مشکل در دامپزشکی نیست. آمار بالای 120 میلیون راس دام کوچک و بزرگ در حالی که جمعیت بیشتر شده است، امروز به کمتر از 60 میلیون راس رسیده است. در کجای دنیا 35 میلیون مرغ طی 3 ماه معدوم شده است؟! موج بیماری تب برفکی در سال 94 به معیشت دامداران آسیب زد. موج 96 نیز هزاران میلیارد تومان به دامداران خسارت وارد کرد. سلامت غذایی در گروی همکاری دامپزشکان است. سلامت غذایی ایجاد امنیت غذایی و امنیت غذایی ایجاد امنیت سیاسی می کند. بنابراین اگر دامپزشکان به درستی کار نکنند امنیت سیاسی به هم می خورد.

امیری: کنگره دامپزشکی ایران چالش های علمی و صنفی را با دامپزشکان در میان می گذارد
دکتر امیرعلی امیری دبیر اجرایی بیستمین کنگره دامپزشکی ایران در افتتاحیه این رویداد بیان کرد: این کنگره توسط جامعه دامپزشکی ایران باسابقه ترین کنگره در این حوزه است و مشکلات و چالش های علمی و صنفی را با دامپزشکان در میان می گذارد. با توجه به شرایط روز و نیاز مبرم به حفظ سرمایه های ملی و با هدف به کار گیری نیروهای جوان و صاحب سبک درباره علوم نوین دامپزشکی و قدم به سوی داشتن دامی سالم، گسترش علوم پیشرفته و گیاهان بومی و طب مکمل و گذر از عدم مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور، هیات مدیره کنگره در دی ماه 1396 تصمیم گرفت دوره بیستم را برگزار کند.
وی با اشاره به مسئولیت اجرایی برگزاری این رویداد توسط موسسه رسایش افزود: در برگزاری این رویداد از کمیته دانشجویی کمک گرفتیم و باید از حامیان این کنگره و افراد باتجربه ای که دست ما را در برگزاری این رویداد بین المللی فشردند، تشکر کنیم.
در پایان این مراسم از دکتر سید محمدمهدی کیایی استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تقدیر شد. دکتر ایرج نوروزیان درباره این استاد برجسته بیان کرد: سید محمدمهدی کیایی ذهنی ثروتمند و اخلاقی زیبا دارد. از سال 44 که او را شناختم تاکنون که در کسوت هیات علمی دانشکده فعالیت می کنیم، او را بسیار خوب می شناسم. اقتدار مدیریتی او وقتی من را به عنوان معاون پژوهشی خود در دوران ریاست اش انتخاب کرد، به یاد دارم.
وی افزود: او برای من همیشه یک همکلاسی و برادر خوب بوده است و همواره اخلاق را چاشنی رفتار و گفتار خود کرده است. دکتر کیایی از مدیرانی است که اجازه نداد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آسیبی ببیند و من تواضع او را در برخورد با اطرافیانش هرگز از یاد نمی برم.
دکتر سید محمد مهدی کیایی  بعد از دریافت لوح تقدیر خود گفت: من در طول 47 سال گذشته همواره انجام وظیفه کرده ام. اگر رشد یا شکوفایی در کارم دیده شده است، به دلیل تلاش ها و زحمات دوستانم هست. خوشحالم که مورد عنایت جامعه دامپزشکان قرار گرفته ام.
بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و اولین نمایشگاه تخصصی ایران وت یکم تا سوم مرداد ماه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

 



کلمات کلیدی


captcha