شهید بهشتی مرد حکمت، صبر و استقامت/ ملت و نظام ما با هوشیاری و آگاهی از توطئه های مختلف عبور کرده است
تاریخ: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 08:58:07


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 33236 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۰۹:۵۱                 مجلس و دولت

روحانی در همایش قوه قضائیه؛

شهید بهشتی مرد حکمت، صبر و استقامت/ ملت و نظام ما با هوشیاری و آگاهی از توطئه های مختلف عبور کرده است


ایرانیان_رئیس جمهور گفت: شهید بهشتی معمار تشکیلات جدید قوه قضاییه در نظام اسلامی و سیاستمدار بزرگ بود.


شهید بهشتی مرد حکمت، صبر و استقامت/ ملت و نظام ما با هوشیاری و آگاهی از توطئه های مختلف عبور کرده است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، آقای روحانی در همایش قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و دکتر شهید بهشتی، این روز را به همه قضات سراسر کشور تبریک گفت.
وی افزود: به اعتقاد من، هر چه قوه قضاییه و مسئولان نظام به شیوه آن بزرگوار نزدیک تر شوند بی تردید بر مقبولیت نظام و قوه قضاییه افزوده می شود.
رئیس جمهور ادامه داد: شهیدبهشتی مرد حکمت، صبر و استقامت و مدیری بسیار لایق بود که در هر جمعی حضور می یافت به عنوان محور آن جمع محسوب می شد.
آقای روحانی اضافه کرد: بهشتی کسی بود که شیوه آموزش را در حوزه علمیه قم از سال های 39 و 40 بنیانگذاری کرد.
رئیس جمهور اظهارداشت: بهشتی شخصیتی بود که شیوه آموزش و محیط جدید برای نوجوانان و جوانان کشور تحت عنوان دبیرستان دین و دانش در قم را دنبال کرد.
آقای روحانی با بیان اینکه شهیدبهشتی را همیشه به عنوان پل فقه و سیاست می دیدیم، افزود: او همیشه به عنوان پل اخلاق و حکمرانی، به عنوان پل بین حوزه و دانشگاه و به عنوان شخصیتی که مدیران بسیار ارزشمند را در سطح کشور در حوزه دانشگاه و جامعه تقویت کرد می شناسیم.
سه قوه شاخه های یک درختند
رئیس جمهور گفت: سه قوه شاخه های یک درختند و ما سه درخت به نام مقننه، مجریه و قضاییه نداریم؛ ما سه نوع حاکمیت نداریم.
آقای روحانی در همایش قوه قضاییه به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: امروز در شرایطی در این جمع در خدمت شما هستم که بیشتر از آنکه درباره اصول 156 و بعد قانون اساسی بخواهیم حرف بزنیم یا اصول 113 قانون اساسی و بعد و یا اصول 62 قانون اساسی و بعد سخن بگوییم باید بر اصل 57 تاکید کنیم.
رئیس جمهور گفت: سه قوه گرچه دارای استقلال از یکدیگرند و قوه قضاییه ما یکی از امتیازاتش استقلال است، البته دو قوه دیگر هم دارای استقلال هستند اما هر سه قوه سه شاخه یک درخت هستند و ما سه درخت به نام قوای مقننه، مجریه و قضاییه نداریم و ما سه نوع حاکمیت در کشور نداریم.
آقای روحانی افزود: در کشور ما با شرایطی که ما داریم با بدخواهانی که ما داشتیم و داریم به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رودروی انقلاب ما قرار گرفتند، امروز وحدت، اتحاد و یکپارچگی ما، همدلی ما، همسخنی ما و همنوایی ما باید از همیشه بیشتر باشد.
رئیس جمهور گفت: هر زمان که ملت ایران پیروزی بزرگی را در سطح منطقه و جهان به دست آورد، دشمنان قدرتمند بودن و تاثیرگذار بودن ملت ایران، در برابر این ملت بزرگ ظاهر شدند.
 
توطئه دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز
­رئیس جمهور گفت: ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز همواره آماج توطئه های دشمنان بوده است.
آقای روحانی افزود: 40 سال پیش بزرگ ترین پیروزی ملی در ایران اسلامی که همان انقلاب اسلامی بود، شکل گرفت و ملت ما در برابر استبداد و استعمار قیام کرد.
وی گفت: انقلاب اسلامی، پیروزی یک جناح، حزب، قشر و یا یک بخش از جامعه نبود بلکه پیروزی استقلال، آزادی و حکومت مورد نظر ملت ایران یعنی جمهوری اسلامی بود.
رئیس جمهور ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه های مختلفی ازجانب دشمنان در سراسر کشور ایجاد شد تا نظام استقرار نیابد و شما دیدید در چه شرایطی ما همه پرسی نظام را در روزهای دهم و یازدهم فروردین سال 58 برگزار کردیم و در چه شرایطی انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی و همه پرسی مردم برای تنظیم قانون اساسی انجام شد.
وی گفت: انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل قوه قضاییه و انتخابات مجلس شورای اسلامی همه اینها از آغاز تا پایان سال 58 انجام شد یعنی از فروردین همه پرسی را شروع کردیم و اسفند انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و به محض اینکه این نهادها در کشور شکل گرفت با مشکلات متعددی در آن دوران مواجه شدیم و توطئه دیگری علیه ملت ایران طراحی شد یعنی از انتخابات تا آغاز جنگ تحمیلی تنها کمتر از سه ماه گذشت.
آقای روحانی ادامه داد: در پایان شهریور 59 جنگ ظالمانه ای را به ملت ایران تحمیل کردند و 8 سال ملت ما در برابر توطئه اجانب و بیگانگان مقاومت و ایستادگی کرد تا این توطئه بزرگ هم خنثی شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: جنگ تحمیلی تمام شد و پس از آن دوران سازندگی در کشور شکل گرفت و شرایط آرامش بر ایران اسلامی حکمفرما شد اما باز هم دشمنان توطئه های جدیدی را علیه کشورمان طراحی کردند و تحریم های نفتی در دورانی که سازندگی در کشور می خواهد به ثمر بنشیند و مردم ما پس از سال ها جنگ و فداکاری برای بازسازی کشور آماده شده اند، به ما تحمیل شد.
وی افزود:​به محض اینکه می خواستیم از توطئه ها عبور کنیم شرایط آرام شود توطئه های جدیدی به کشور تحمیل شد و ما همواره آماج توطئه های دشمنان در ایران اسلامی بودیم.
 
ملت و نظام ما با هوشیاری و آگاهی از توطئه های مختلف عبور کرده است
­رئیس جمهور گفت: در ماجرای ائتلاف علیه عراق و به اصطلاح خودشان آزادسازی کویت یکی از توطئه ها این بود که ایران وارد این جنگ شود.
آقای روحانی در همایش قوه قضاییه افزود: یادمان نرفته است که عده ای بر ما ایراد می گرفتند که چرا خالدبن ولید را در بغداد تنها گذاشتید و ما را تشویق می کردند که ما باید در خط مقدم جنگ با امریکا در منطقه باشیم.
وی گفت: اگر آگاهی و هوشیاری و اعلام بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران نبود ما را وارد یک درگیری بزرگ جدید کرده بودند.
رئیس جمهور افزود: ملت، رهبری، مسئولان و شورای عالی امنیت ملی ما در آن زمان با هوشیاری از این مسأله عبور کرد .
آقای روحانی با بیان اینکه توطئه های دیگری نیز وجود داشت گفت: اگر هوشیاری و آگاهی نبود باز جنگ دیگری برما تحمیل شده بود.
وی با اشاره به گذشت زمان و متوجه شدن دنیا در خصوص اینکه ایران در مسیر تعالی و پیشرفت است افزود: مجددا موضوع 11 سپتامبر و القاعده پیش آمد و این سخن آغاز شد که ریشه این تروریسم جهانی از کجا نشأت می گیرد.
رئیس جمهور گفت: باز هم هوشیاری و آگاهی مردم ما و نظام ما، پیام دولت ما بود که ما از یک توطئه جدید دیگر فاصله گرفتیم.
آقای روحانی با بیان اینکه جنگ بر افغانستان تحمیل شد گفت: بعد گفتند نوبت بعدی از آن که باشد و تا هفته های آخر میان ایران و عراق تردید بود که اول جنگ را علیه ایران تحمیل کنند یا عراق؛ که در نهایت به عراق حمله شد.
وی افزود: به محض اینکه در عراق پیروزی به دست آوردند توطئه جدیدی را علیه ما طراحی کردند .
رئیس جمهور با اشاره به آغاز پرونده هسته ای علیه ما گفت: دروغ ها و اتهامات بی شماری را علیه فعالیت صلح آمیز هسته ای ما مطرح کردند .
آقای روحانی تصریح کرد: همه چیز برای اینکه در تابستان سال 82 و پاییز همان سال ما را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند و به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی ما را به فصل هفت بکشانند و جنگ جدیدی علیه ما تحمیل کنند آماده بود.
وی گفت: هوشیاری نظام و ملت ما این توطئه را نیز خنثی کرد .
رئیس جمهور با اشاره به تاریخ گذشته افزود: در آژانس هسته ای و شورای حکامش ببینید که امریکا چگونه درباره ایران سخن می گوید و دیگران چگونه سخن می گویند .
آقای روحانی خاطرنشان کرد: در آن مقطعی که ملت ما در مسیر پیشرفت قرار گرفت توطئه جدیدی علیه ما طراحی کردند و ما توانستیم از آن توطئه عبور کنیم اما در عین حال ما را رها نکردند و در مقطع بعدی به بهانه های دیگر ما را به شورای امنیت بردند.
 
استکبار جهانی نتوانست صلح آمیز نبودن پرونده هسته ای را به ما تحمیل کند
­رئیس جمهور گفت: در مقطع بعدی با بهانه های دیگر مانند شورای امنیت بالاخره تحریم ظالمانه را بر ما تحمیل کردند.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در همایش قوه قضاییه افزود: هدف آنها در تمام مراحل از سال 58 تا سال های اخیر یک هدف بیشتر نبود و آن اینکه انقلاب اسلامی پایان یابد و ملت ایران در برابر استکبار تسلیم شود.
رئیس جمهور گفت: گویی استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی وجود ایران اسلامی، انقلابی توانمند و قوی را تهدیدی خطرناک برای مسیر، راه و اهداف خود می بینند و باید با این تهدید بزرگ از دید آنها ستیز و مقابله کنند و آن را از پیش پای خود بردارند.
آقای روحانی افزود: ملت ما ایستادگی کرد، فراز و نشیب فراوانی را تحمل کرد، آنها می خواستند حداقل به ما بگویند باید بپذیرید که فعالیت هسته ای صلح آمیز نداشته باشید، تحقیقات هسته ای صلح آمیز شما ادامه نیابد و به یک بیان دیگر می خواستند بگویند پرونده هسته ای شما یک پرونده علمی فناوری و تکنولوژی و اقتصادی نیست، بلکه یک پرونده امنیتی است، همه دعواها در این سال های اخیر بر سر این موضوع بود که آیا پرونده هسته ای ایران امنیتی است یا تکنولوژیکی و اقتصادی.
رئیس جمهور گفت: امریکا و همه حامیان او می خواستند بگویند فناوری هسته ای ایران یک پرونده امنیتی است و ثانیاً بگویند که ادامه این راه برای ایران از دیدگاه قوانین بین المللی نامشروع است.
 
کسی توانایی تحریم ایران را ندارد
­رئیس جمهور در همایش قوه قضاییه گفت: امروز کسی در دنیا نمی تواند ایران را به دلیل فعالیت هسته ای تحریم کند.
آقای روحانی افزود: تمام هدف استکبار امنیت زایی برای پرونده ما و مشروعیت زدایی از فناوری هسته ای مان بود.
رئیس جمهور گفت: ملت، رهبری و مسئولان ما در برابر این توطئه بزرگ پیروز شدند، ما در دنیا این را به کرسی نشاندیم که پرونده هسته ای مان امنیتی نیست و صلح و امنیت جهان را تهدید نمی کنیم.
آقای روحانی ادامه داد: جایگاه ما فصل هفت سازمان ملل متحد نیست ما خواستیم به دنیا بگوییم که شما حق ندارید فعالیت هسته ای ما را غیرقانونی و نامشروع جلوه دهید و به حول و قوه الهی به هر دوی این هدف ها دست یافتیم.
رئیس جمهور افزود: امروز پرونده هسته ای ما پرونده امنیتی در دنیا نیست. با قطعنامه 2231 اولین بار در تاریخ شورای امنیت اعلام شده است که ایران حق غنی سازی دارد. همه کشورها در چارچوب قوانین غنی سازی صلح آمیز قرار دارند اما برای هیچ کشوری شورای امنیت نگفته است که این کشور حق غنی سازی دارد. این دستاورد بزرگ ملی ماست.
آقای روحانی گفت: ما از پرونده هسته ای ایران امنیت زدایی کردیم، ما از فصل هفت منشور شورای امنیت خارج شدیم، ما ثابت کردیم که غنی سازی صلح آمیز حق ماست و قانونی است و دنیا هم این را پذیرفت و غنی سازی را حق ایران دانست و مشروعیت آن را قبول کرد البته تحریم های ظالمانه ای را بر ما تحمیل کرده بودند که باید این تحریم ها را برمی داشتند.
رئیس جمهور افزود: رفع تحریم ها را هم ما توانستیم به کرسی بنشانیم یعنی همان قطعنامه 2231 که تاییدکننده توافق هسته ای ماست دیگر این تحریم را مشروع نمی شناسد و امروز هیچ کس نمی تواند بگوید ایران به دلیل فعالیت هسته ای باید تحریم شود.
 
بنای امریکا این بود تا ایران را وادار کند از برجام خارج شود
رئیس جمهور گفت: کاری که امروز در برابر ماست، تحریم یکجانبه درونی امریکاست که می خواهد آن را فراسرزمینی کند.
آقای روحانی افزود: ما از سال 1394 شرایط تازه ای را پیدا کرده و از پیچ خطرناکی عبور کرده ایم به طوری که توانستیم تولید و فروش نفتمان را در اوپک پس بگیریم و حق ملت ایران را برای تجارت با دنیا را باز پس بگیریم.
رئیس جمهور گفت: این موفقیت های ما خوشایند صهیونیست ها و افراطی های امریکا از روز اول نبوده و برخی کشورهای منطقه همپای صهیونیست ها و امریکایی ها برای فشار به ملت ایران تلاش کردند.
آقای روحانی افزود: بعد از سال 94 تلاش آنها این بود که توافق هسته ای شکسته شود، ترامپ روی کار آمده بود ولی یک سال و چند ماه طول کشید تا از برجام خارج شود چرا که بنای آنها این بود تا ایران را وادار کنند از برجام خارج شود.
رئیس جمهور گفت: آنها قدم به قدم شروع به زیر پا زدن به تعهدات کردند، هدفشان این بود که ابتدا ایران از برجام خارج شود و پرونده ما را دوباره امنیتی کنند، در رسیدن به این هدف موفق نشدند.
آقای روحانی افزود: تلاش های زیادی شد تا ما را تحریم و وادار کنند توافق را کنار بگذاریم، راه حل دومشان این بود که آژانس را وادار کنند تا آژانس بگوید ایران به طور تمام و کمال به تعهداتش عمل نکرده است.
رئیس جمهور گفت: مدام مدیر کل آژانس را به کنگره امریکا بردند و یا او را به واشنگتن بردند تا به آژانس فشار بیاورند و آژانس بگوید که ایران همکاری نکرده است اما در این راه هم موفق نشدند.
 
امریکا بالاترین هزینه را متحمل شد
­رئیس جمهور گفت: همه دنیا قبول دارد امریکا تخلف کرده، تعهدات و قطعنامه شورای امنیت را زیرپا گذاشته و برخلاف مقررات بین المللی عمل کرده است یعنی ما کاری کردیم که امریکا با بالاترین هزینه این کار را انجام داد؛ بالاترین هزینه را امریکا تحمل کرد.
آقای روحانی با اشاره به توطئه های مختلف امریکا در بحث تحریم ایران افزود: طرح سوم امریکایی ها این بود که اروپا را راضی و قانع کنند و امریکا و اروپا با هم از این توافق خارج شوند. ماه ها در این زمینه کار شد، من جزئیات آن را تقریبا می دانم و بسیاری از شما نیز ممکن است مطلع باشید.
رئیس جمهور با بیان اینکه در این راه هم ناموفق بودند گفت: اینکه می بینید بعد از یک سال و نیم آقای ترامپ تنهایی از برجام خارج می شود این گزینه چهارم امریکا بود و بدترین و مفتضح ترین گزینه بود.
وی افزود: آبروی امریکا در دنیا رفت، شما جز دو، سه کشور بگویید کی در دنیا امروز می گوید امریکا درست و قانونی و در چارچوب تعهدات عمل کرده است؟
آقای روحانی گفت: وقتی امریکا از این تعهد خارج شد تمام امیدش این بود که آن شب که او اعلام می کند من از این توافق خارج شدم، صبح هم ما اعلام کنیم که از این توافق خارج شدیم. این آرزوی بزرگ امریکا بود چون اگر صبح می گفتیم ما خارج شدیم یعنی پرونده به شورای امنیت برگردد یعنی دوباره به فصل هفت برویم یعنی همه دنیا ما را تحریم کند یعنی آژانس بگوید ایران تخلف کرده است؛ در این راه هم ناموفق بود.
وی افزود: ما امروز در یک شرایط پیروزمندانه از لحاظ سیاسی و حقوقی در دنیا هستیم اما در عین حال امریکا مثل همیشه امروز با شیوه دیگری می خواهد قدرت و هیمنه جمهوری اسلامی ایران و ابهت این نظام و ملت را درهم بشکند.
رئس جمهور گفت: آیا امروز امریکا پیروز خواهد شد؟ آیا امروز امریکا با جنگ روانی و اقتصادی و سیاسی و یا حتی راه های دیگر می تواند ملت ما را بشکند؟ این ملت مقاوم، این سرو سرافراز تاریخ، این ملت غیور و قدرتمندی که همه جا برای اسلامش، برای ایرانش حاضر است جان، خون و حیثیت بدهد.
آقای روحانی افزود: در این چند روز دیدید که در یک بازی هنرمندانه و غیرتمندانه وقتی نام ایران و تیم ایران به نمایندگی از ملت ایران مطرح بود همه یکصدا از ایران و ایرانی و هنر ایرانی سخن گفتند و حمایت کردند.
 
استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خواست کل ملت ایران است
­رئیس جمهور در همایش قوه قضاییه با اشاره به موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی گفت: با این موفقیت دل همه مردم شاد شد این بدان معناست که این مردم از ایران و منافع خودشان دست بر نمی دارند یعنی استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی خواست کل ملت ایران است.
آقای روحانی این حال و هوا و این نشاط و فریاد را نماد و علامتی برای دنیا دانست که نشان می دهد ملت ایران ارزش ها و انقلابشان را رها نخواهند کرد.
وی در ادامه افزود: خیلی مهم است که ما سه قوه امروز احساس کنیم بار مسئولیت سنگینی بر دوش ماست، تمام تلاش امریکا این است که امید و اعتماد ملت ایران را در هم بشکند اما ما از مشکلات با کمترین هزینه و خسارت عبور خواهیم کرد به شرط آنکه همه به آینده امیدوار باشیم.
 
قاضی باید مستقل عمل کند
رئیس جمهور گفت: قاضی باید مستقل باشد و در نظام اسلامی حتی امام معصوم و امیرالمؤمنین نیز در کار یک قاضی شایسته ورود نمی کرد.
آقای روحانی در همایش قوه قضاییه با بیان اینکه بالاترین استقلال در کشور ما استقلال شخص قاضی است افزود: در زمان امیرالمؤمنین، آن حضرت در کار یک قاضی شایسته ورود نمی کرد و قاضی مستقلا حکم می کرد.
رئیس جمهور گفت: حتی اگر کسی از مولای ما امیرالمؤمنین نیز شکایت داشت با کمال تواضع حاضر بود در دادگاه حضور یابد و از حق خود دفاع کند.
آقای روحانی افزود: هیچ تاریخی با عظمتی مثل عظمت تاریخ امیرالمؤمنین برای قضا و استقلال قاضی سراغ نداریم و قاضی مستقل است.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید تمام مردم احساس کنند که قاضی مستقل است گفت: این احساس را ما باید به وجود بیاوریم.
آقای روحانی افزود: یکی از توطئه های دشمن این است که به ذهن ما اینگونه القا کند که قاضی مستقل نیست و تحت تاثیر پول، جناح، حزب، مذهب و قومیت قرار دارد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما نباید بهانه ای به دست دشمن بدهیم گفت: اگر می خواهیم اعتماد میان نظام و مردم بیش از امروز به وجود آوریم یکی از تاثیرگذارترین قوا در ایجاد این اعتماد قوه قضاییه، قضات فداکار و مسئولان قضایی پرتلاش ما هستند.
آقای روحانی افزود: مشکل در یک مورد، شعبه و یا قاضی را نباید به کل قوه قضاییه تسری دهیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه قوه قضاییه باید قدرتمند و مورد احترام باشد گفت: اگر قوه قضاییه بشکند اعتماد مردم نیز شکسته می شود.
آقای روحانی افزود: همچنین اگر دولت و قوه مجریه بشکند اعتماد مردم نیز بدون تردید شکسته می شود.
رئیس جمهور گفت: اگر قوه مقننه نیز بشکند اعتماد مردم از بین می رود.
آقای روحانی با تاکید بر اینکه امروز نیاز به امید مردم داریم افزود: سیاه نمایی فی ذاته کاری نادرست و غلط و حتی گاهی در بعضی از اشکال مجرمانه است.
رئیس جمهور گفت: تهمت زدن و شخصیت انسان ها را زیر پا گذاشتن گناه بزرگی است.
آقای روحانی افزود: عرض و آبروی مردم در کنار مال و جان آنان باید مورد احترام همه قرار گیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر کسی آبروی مؤمنی را ببرد اعلام جنگ با خدا داده است گفت: این جرم بزرگ و گناه کبیره است.
آقای روحانی افزود: آیا قاضی ما امروز سیاه نمایی را در شرایط فعلی جامعه ما با دیروز می تواند یکسان ببیند؟
رئیس جمهور گفت: آیا آثار سیاه نمایی درباره نظام را که مردم از آینده خود ناامید شوند قاضی می تواند یکسان ببیند؟
آقای روحانی افزود: دادستان ها امروز وظیفه سنگین تری را بر دوش دارند.
رئیس جمهور گفت: کسی که به صورت علنی و آشکار آینده را سیاه نشان می دهد نیاز به شکایت خصوصی ندارد.
آقای روحانی افزود:کسی که امید مردم را از بین می برد به یک معنا به دشمن و امریکا کمک می کند.
رئیس جمهور گفت: چرا امروز بعضی از افراد جامعه ما از زندگی و آینده زندگی خود نگران هستند؟
آقای روحانی با طرح این سوال که مگر امروز و در یک یا سه ماه گذشته کالا و درآمد ما کم شده است افزود: در این سه ماه درآمد کم نشده است.
رئیس جمهور گفت: یک زمانی درآمد ریالی و ارزی دولت کم می شود که در این صورت حق را به مردم می دهیم چرا که دولت پول، ریال و دلار ندارد در حالی که چنین نیست.
آقای روحانی افزود: درآمد ما در سه ماه گذشته نسبت به سه ماه سال قبل حدود 50 درصد افزایش یافته است و مخارج ما نیز 44 درصد رشد داشته است.
رئیس جمهور گفت: درآمد نفتی ما نسبت به سه ماهه سال گذشته افزایش یافته و مقدار دلاری که به خزانه آمده نسبت به سه ماهه سال قبل افزایش داشته است.
 
در تأمین مایحتاج ضروری زندگی مردم هیچ مشکلی نخواهیم داشت
­­رئیس جمهور گفت: در بدترین شرایطی که دشمنان بخواهند برای ملت ما پیش بیاورند مردم در نیازمندی های ضروری روزمره و مواد غذایی مشکل نخواهند داشت.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در همایش قوه قضاییه افزود: درآمد نفتی ما نسبت به سه ماهه اول پارسال اضافه شده و کم نشده، مقدار دلاری که به خزانه آمده نسبت به سه ماهه پارسال بیشتر شده و کمتر نشده، پس یک کمبود ملموس فیزیکی در کشور ما نیست، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان است که اقتصاددانان به آن انتظارات تورمی می گویند، من به زبان ساده می گویم سیاه نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم از آینده است.
رئیس جمهور با طرح این سؤال که چرا ما از آینده باید نگران باشیم گفت: اگر نگرانی 2 تا 5 درصد است دشمنان ما و یک عده افرادی که آگاهی ندارند در داخل جامعه می خواهند این نگرانی را تبدیل به 100 درصد کنند، ما ممکن است امسال کمبود آب داشته باشیم چون بارندگی ما در مجموع نسبت به متوسط میان مدت و بلندمدت ما 27 درصد کمتر بوده اما ریال و دلار ما کم نشده است.
آقای روحانی با بیان اینکه دولت برای آب هم برنامه ریزی کرده است افزود: یکشنبه همین هفته در دولت هزار میلیارد تومان پول به روستاها و شهرهایی که تابستان امسال در مضیقه آبی هستند اختصاص دادیم پس آنچه وظیفه ماست به عنوان دولت و به عنوان نظام وظیفه همه ماست باید به فکر آینده زندگی مردم باشیم.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در برخی اقلام اصلاً نیاز به واردات نداریم گفت: ما تا سال آینده اصلاً نیاز به واردات گندم نداریم، ما نیازی به واردات شکر نداریم، ما روغن را به اندازه کافی وارد کرده ایم، ما در مورد همه کالاهای اساسی به مردم اطمینان می دهیم به وفور در اختیار مردم خواهد بود.
وی افزود: در بازاری که 50 تا 100 نفر در کوچه پس کوچه ها درست می کنند ارز هر قیمتی پیدا کند؛ برای زندگی عادی مردم و تأمین نیازها، ارز رسمی کشور حتماً کافی خواهد بود و ما هیچ مشکلی نداریم چرا ما مردم را نگران می کنیم؟
آقای روحانی گفت: یک زمانی رسانه های دشمن نگرانی ایجاد می کنند که آنها کارشان همین است و اگر نکنند به آرمان های خیانت آلود خودشان پشت کرده اند آنها همیشه باید خیانت کنند و علیه ملت ما حرف بزنند، اگر در فضای مجازی ببینیم یک عده علیه انقلاب هستند و چیزی می گویند آنها کارشان همین است ولی توقع از دوستان یک مقدار بیشتر از وضعیت فعلی است.
رئیس جمهور افزود: رسانه ها، فرهیختگان، استادان، حوزه ها، خطبا، تریبوندارها، مجلس و قوه قضاییه؛ همه باید دست به دست هم بدهیم، من به شما اطمینان می دهم اگر بتوانیم این دو سرمایه یعنی امید به آینده و اعتماد را حفظ کنیم از تمام مشکلات عبور می کنیم.
آقای روحانی افزود: امریکا قادر نیست ملت ما را شکست دهد، دشمنان ما قادر نیستند ما را به زانو در بیاورند، ما با روحیه بالا در کنار ملت بزرگمان از این مشکلات عبور خواهیم کرد.
رئیس جمهور گفت: نگذاریم در فضای کشورمان هیچ کس از هیچ تریبونی برای تخریب و تهمت، افترا و دروغ، حاشیه امن داشته باشد، این وظیفه ماست اگر می خواهیم نظام را حفظ کنیم.
آقای روحانی افزود: انتقاد آزاد است و انتقاد منصفانه مفید است و همه از آن استقبال می کنیم اما تخریب، دروغ، افترا و تهمت، سوء ظن و سیاه نمایی هیچ وقت خوب نیست و امروز از همیشه بدتر است و گناه امروزش از همه بیشتر است به خاطر اینکه آثار خطرناک تری دارد.
 
تخریب، افترا و سوءظن هیچ وقت خوب نیست و آثار خطرناکی دارد
­رئیس جمهور گفت: انتقاد دلسوزانه مفید است اما تخریب، افترا و سوءظن هیچ وقت خوب نیست و آثار خطرناکی دارد.
آقای روحانی در همایش قوه قضاییه افزود: دستگاه های فرهنگی و قضایی ما باید کنار هم قرار گیرند، چرا عده ای می خواهند اعتماد به مسئولان نظام را بکاهند؟ شما به عنوان قضات عالی رتبه کشور باید پرچم عدالت را به اهتزاز درآورید.
وی گفت: عدالت سیاسی یعنی توزیع عادلانه قدرت، عدالت اقتصادی یعنی تولید عادلانه ثروت، عدالت اجتماعی یعنی منزلت عادلانه در جامعه و ما نباید اجازه دهیم جایگاه و حیثیت کسی خدشه ببیند و شما پاسداران جامعه سالم هستید.
آقای روحانی افزود: شما باید کاری کنید که هیچ مجرمی احساس امنیت نکند، امروز اقتصاد ما نیاز به یک حرکت دارد و دشمنان اقتصاد را هدف قرار داده اند بار این اقتصاد بر دوش قوای مجریه، مقننه و قضاییه است.
وی گفت:​ اگر مردم برای دادرسی به دادگاهی مراجعه می کنند، باید در اسرع زمان مشکل آنها حل شود نباید دعوای بین دو نفر طول بکشد و هر دو متضرر شوند.
آقای روحانی افزود: وقتی در یک دادرسی پای یک بنگاه اقتصادی بزرگ مطرح است و این دادرسی با یک ماه تأخیر صورت می گیرد، در این شرایط کل ملت ضرر می کند ما باید به این امور سرعت بدهیم و راهکاری برای تسریع دادرسی ها داشته باشیم.
وی گفت: در سالی که امریکا می خواهد به اقتصاد ما ضربه بزند چه اشکالی دارد قضات کشور تصمیم بگیرند تا در روز یک یا دو ساعت بیشتر کار کنند؟
 
موانع ورود ایرانی های خارج نشین را بردارید
­رئیس جمهور گفت: ما در برابر امریکا درحال جنگ هستیم، او می خواهد جنگ اقتصادی انجام دهد، شما راهش را پیدا کنید که فضای کسب و کار بهتر شود.
آقای روحانی در همایش قوه قضاییه اظهار داشت: باید کاری کنیم که سرمایه دار به سرمایه گذاری در کشور اعتماد کند، نقش شما در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، بین 5 تا 6 میلیون ایرانی در خارج کشور زندگی می کنند که سرمایه های عظیم و کلانی در اختیار دارند، اگر ما به آنها امنیت بدهیم به طور حتم بسیاری از آنها به کشور باز می گردند و سرمایه هایشان را برمی گردانند.
رئیس جمهور گفت: باید به ایرانی ها امنیت دهیم تا حداقل بتوانند بیایند و خانواده هایشان را ببینند. ما جوانی را که سرباز است باید امنیت دهیم و بگوییم می توانی سه ماه در سال برای دیدن خانواده ات به ایران بیایی و بدون هیچ مشکلی برگردی؛ باید راهش را پیدا کنیم.
آقای روحانی افزود: ممکن است شما بگویید یک جایی مشکل وجود دارد باید آن را حل کنیم بدانید یکی از راه های سریع اشتغال مسأله گردشگری است. اجازه دهید مردم بیایند این پنج، شش میلیون ایرانی اگر سالی دو بار با خانواده بیایند و برگردند اقتصاد ما درست می شود.
رئیس جمهور گفت: مگر نمی گویید باید امریکا را در تبلیغات شکست بدهیم؟ معتقدم اگر این 6 میلیون ایرانی سالی یک بار به ایران بیایند و برگردند همه آنها سفیر و مبلغ ما می شوند. یک مقدار فضا را بازتر کنیم و ببینیم چگونه می توانیم مشکل را حل کنیم شما بدانید ما امروز می خواهیم نظارت کنیم.
 
امید و اعتماد رمز پیروزی ملت ایران است
­رئیس جمهور در همایش قوه قضائیه گفت: رمز پیروزی ملت ایران در همه زمینه ها امید و اعتماد بوده است.
آقای روحانی افزود: ما در این شرایطی که هستیم می خواهیم به مردم اطمینان دهیم که این ارز به اندازه کافی آماده است و به شرکت ها ارز کافی داده ایم. ارز 4200 تومانی به چه کسانی داده ایم و کجا می تواند این نظارت انجام شود به طور حتم فضای مجازی می تواند این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: من هم به بانک مرکزی و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور داده و گفته ام که به هر کسی که ارز می دهید در سایت اطلاع رسانی کنید تا همه مردم ببینند که به چه کسی چه مقدار ارز و برای چه کاری داده شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر ثبت سفارش می کند و می گوید این فرد باید جنسی را وارد کند باید اطلاع رسانی کند تا مشخص شود چه مجوزی و چقدر پول داده ایم تا چه مقدار کالا وارد کشور شود و قیمت آن چقدر است. مردم باید به راحتی در جریان این امور قرار بگیرند.
وی گفت: تمام اجناسی که وفورش را تضمین می کنیم باید در سایت اطلاع رسانی شود تا مردم در جریان امور قرار بگیرند. ما باید از فضای مجازی استفاده کنیم کما اینکه این فضای مجازی امروز اشتغالزایی بزرگی برایمان به همراه خواهد داشت و باعث صرفه جویی بزرگی می شود. هرجایی ممکن است مشکل یا نکته ای باشد آنجا باید با حداقل هزینه آن را حل کنیم و به نتیجه برسانیم.
رئیس جمهور افزود:​ پیروزی ملت بزرگ ایران در تمام زمینه ها در انقلاب، جنگ تحمیلی و همه جا در سایه امید و اعتماد بوده است. بدانید که در دولت یازدهم اگر در سال های اولیه توانستیم اقتصاد را آرامش ببخشیم کار زیادی انجام ندادیم فقط اعتمادسازی کردیم. ما کاری برای ارز انجام نداده بودیم. همین که رأس کار آمدیم بدون انجام اقدامی نرخ ارز پایین آمد. مردم به آینده امیدوار شدند و اعتماد کردند. ما چگونه موفق به کاهش تورم از 45 درصد به 8 درصد شدیم؟ این موفقیت در نتیجه امید و اعتماد مردم حاصل شد و هیچ چیز دیگری نبود.
وی گفت:​ اگر امید و اعتماد نباشد هیچ دولت و نظامی موفق نخواهد بود. برای امید و اعتماد هم عمل، لسان و هم نحوه بیان ما مهم است. در این راه هر سه قوه و همه ارکان نظام تحت نظر رهبری معظم انقلاب باید انسجام و وحدت خود را حفظ کنند . به دستور رهبری ما یک جلسه هفتگی اقتصادی برای حل مسائل مهم اقتصادی با حضور رؤسای سه قوه تشکیل دادیم و ان شاءالله این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد و در اولین و دومین جلسه مصوباتی که گذرانیدم و خوشبختانه آنها مورد تأیید مقام معظم رهبری بود، برای اجرا ابلاغ کردیم و ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور افزود:​ باید همه توانمان را امروز به کار بگیریم و از این توان می توانیم در برابر دشمن موفقیت بزرگی کسب کنیم. امید ما به این و آن نیست ما به دنبال دو چیز هستیم رضایت الله و رضایت عامه و رضایت سوم نمی خواهیم. اگر بتوانیم رضایت خداوند در مرحله اول و رضایت عامه مردم در مرحله دوم را کسب کنیم، به حول و قوه الهی در این مسیر به رغم سنگ اندازی های دشمن به راحتی عبور می کنیم و کشور را با همکاری، حضور، ایثار و فداکاری مردم به گونه ای اداره خواهیم کرد که در چهلمین سال انقلاب آنها که می خواستند ما چهلمین سالگردمان را جشن نگیریم ان شاءالله دشمنانمان شاهد بزرگ ترین جشن ملت بزرگ و عزیز ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواهند بود.



کلمات کلیدی


captcha