اگر ۵ کشور تضمین بدهند، «برجام» باقی می‌ماند/رئیس جمهور سریلانکا افزایش واردات نفت از ایران را خواستار شد
تاریخ: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 17:42:03


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 32563 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۱۹:۵۷                 مجلس و دولت

روحانی در نطق رسانه‌ای با همتای سریلانکایی:

اگر ۵ کشور تضمین بدهند، «برجام» باقی می‌ماند/رئیس جمهور سریلانکا افزایش واردات نفت از ایران را خواستار شد


ایرانیان_رئیس جمهور گفت: امریکا اعلام کرده از توافق ۱+۵ خارج می‌شود، این به معنای زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین المللی است.


اگر ۵ کشور تضمین بدهند، «برجام» باقی می‌ماند/رئیس جمهور سریلانکا افزایش واردات نفت از ایران را خواستار شد

به گزارش شبکه خبری ایرانیان ، به نقل از خبرگزاری صداوسیما،حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور سریلانکا افزود: همکاری های علمی و دانشگاهی ازجمله در زمینه علوم پزشکی و همچنین صادرات دارو از ایران به سریلانکا از مباحث امروز ما بود.
وی گفت:​ با توجه به جاذبه های فراوان ایران و جاذبه های گردشگری در سریلانکا امیدواریم که رفت و آمد مردم و همچنین تسهیلات این رفت و آمد با پرواز مستقیم بین تهران و کلمبو تسهیل شود.
رئیس جمهور افزود: همکاری های دو کشور در زمینه مسائل سیاسی و بین المللی و همچنین حمایت های دو کشور از یکدیگر مورد تأکید بود و این روند ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اساس سیاست خارجی بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین المللی است، ما بسیار خوشحال هستیم که جمهوری اسلامی ایران در هر گونه توافقی حضور یافته و آن را امضا کرده، به تعهدات خود پایبند بوده است و بسیار متأسفیم که یکی از کشورهای 1+5 توافق بسیار مهم هسته ای را که مورد تأیید سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته، نقض کرده و امریکا اعلام کرده است که از این توافق خارج می شود این به معنی زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و همچنین زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی است.
آقای روحانی افزود: در صورتی که پنج کشور دیگر که در این توافق با ما همراه بوده اند به تعهدات خود عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین بدهند که منافع جمهوری اسلامی ایران با ادامه برجام تحقق خواهد یافت، این توافق به رغم میل امریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.
وی گفت: مبارزه با تروریسم مورد تأکید دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در عراق به مردم و دولت عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کرد و خوشبختانه دیروز شاهد یک انتخابات آزاد در عراق بودیم و همچنین کمک هایی که به مردم و دولت سوریه علیه تروریسم انجام داده است همچنان برای مبارزه با تروریسم آماده یاری دولت ها و ملت ها خواهد بود.
رئیس جمهور افزود: از جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه به ویژه مردم فلسطین که 70 سال از این تجاوزات و تعدیات و اشغال می گذرد ما این تعدیات را محکوم می کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان باید از مردم مظلوم حمایت و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.
وی گفت: خوشبختانه دو کشور در زمینه مسائل بین المللی و منطقه ای نظرهای بسیار نزدیکی به هم دارند و امیدواریم مشارکت دو کشور در سازمان های بین المللی از جمله در نم، جنبش غیرمتعهدها و همچنین اجلاس های آسیایی همانند گذشته ادامه پیدا کند.
آقای روحانی افزود: برای سفر رئیس جمهور سریلانکا و هیأت همراه به تهران اهمیت قائلیم و امیدواریم این سفر سرآغازی برای تحرک بیشتر و توسعه روابط دو کشور باشد.
وی گفت: از دعوت رئیس جمهور محترم سریلانکا از اینجانب برای سفر به کلمبو تشکر می کنم و امیدوارم در فرصت مناسب در آینده بتوانم میهمان مردم سریلانکا باشم. 

آمادگی ایران برای اتمام سد و نیروگاه در سریلانکا
رئیس جمهور گفت: ایران آماده است طرح سد و نیروگاه سریلانکا را به اتمام برساند و در زمینه برق رسانی، فعالیت خود را در این کشور ادامه دهد.
آقای روحانی افزود: خدمات دیگر همچون راه آهن، ساخت پالایشگاه و توسعه پالایشگاه فعلی، جزو توافقاتی بود که در مذاکرات امروز داشتیم.
وی با اشاره به روابط دیرینه مردم ایران و سریلانکا گفت: ده ها سال است که دو دولت روابط سیاسی و روابط بسیار صمیمانه ای با هم دارند.
رئیس جمهور گفت: ظرفیت هایی برای روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد که متاسفانه در سال های اخیر به اندازه کافی از این ظرفیت ها استفاده نشده است.
آقای روحانی ادامه داد: موضوع فروش نفت خام ایران به سریلانکا، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و همچنین خدمات فنی و مهندسی به عنوان مسائلی بود که در مباحث امروز ما مورد توجه بود.
وی گفت: ایران تجربه ساخت سد و نیروگاه اوما اویا و همچنین برق رسانی به روستاهای سریلانکا را دارد و همچنین آماده است تا پروژه سد و نیروگاه را به اتمام برساند و در زمینه برق رسانی فعالیت های خودش را ادامه دهد .
آقای روحانی تصریح کرد: امیدواریم در همه زمینه های اقتصادی و تجاری و خدمات فنی و مهندسی که امروز ما مورد بحث قرار دادیم، در کمیسیون مشترک دوازدهم که به زودی در تهران تشکیل می شود مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس جمهور سریلانکا افزایش واردات نفت از ایران را خواستار شد
رئیس جمهور سریلانکا گفت: از دولت جمهوری اسلامی ایران تقاضا کردیم صادرات نفت خام را به سریلانکا افزایش دهد و هر گونه نیاز ما را در این زمینه تامین کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مایتریپالا سیریسنا در نشست خبری مشترک با آقای روحانی با تبیین مذاکرات دوجانبه افزود: روابط دیپلماتیک دو کشور چند دهه قبل در سال 1961 برقرار شد که تاکنون ادامه دارد اما رابطه واقعی دوجانبه به هزاران سال قبل باز می گردد.
وی گفت : با افتخار اعلام می کنم که محاسبات اقتصادی - تجاری دو طرف پس از سفرم به تهران تقویت می شود و همانطور که آقای روحانی گفت صبح امروز مذاکراتی را در حوزه های مختلف انجام دادیم و معتقدیم دو طرف باید به همکاری برای ارتقای مناسبات تجاری - اقتصادی ادامه دهند.
سیریسنا، ایران را یکی از طرفداران عمده چای سریلانکا و کشورش را از واردکنندگان عمده نفت خام از ایران از گذشته های دور برشمرد و افزود : دولت ایران 50 سال قبل در سریلانکا پالایشگاه نفت ساخت .
وی ایران و سریلانکا را جزو قدیمی ترین و ارشدترین اعضای جنبش غیرمتعهدها دانست و گفت: در سال 1976 که ما میزبان سران این جنبش بودیم رهبر ایران در این نشست حضور یافت.
رئیس جمهور سریلانکا افزود: ما به سیاست ها و خطوط راهنمای جنبش غیرمتعهدها پایبندیم، پس سیاست دوستی با همه کشورهای دنیا برای ما مستحکم و سیاست خارجی ما بی طرفانه است .
سیریسنا با اشاره به امضای چند تفاهمنامه همکاری میان تهران و کلمبو گفت: در میان این تفاهم نامه ها درباره صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به تفاهم رسیدیم و در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر نیز تفاهمنامه ای را امضا کردیم .
وی ارتقای روابط در حوزه سینما و تلویزیون و همکاری در حوزه فرهنگ، علوم و فناوری را از دیگر تفاهمنامه های امضا شده برشمرد و تاکید کرد : دولت سریلانکا خود را به اجرای تمام این تفاهمنامه ها متعهد می داند .
سیریسنا افزود: از دولت ایران درخواست کردیم که پرواز مستقیم میان تهران - کلمبو با هدف افزایش شمار گردشگران دو کشور برقرار شود، به عنوان نمونه در سال 2017 ، هفت هزار گردشگر از سریلانکا دیدن کردند .
رئیس جمهور سریلانکا گفت : همچنین از دولت ایران درخواست کردیم که سرمایه گذاری بیشتری از جانب بخش های دولتی و خصوصی این کشور در سریلانکا انجام شود.
وی افزود: ما از همه کشورها دعوت می کنیم که در سریلانکا سرمایه گذاری کنند و دولت ما در این چارچوب و به منظور ایجاد فضای تجاری مناسب برای سرمایه گذاران، امتیازات فراوان به ویژه معافیت از مالیات و امتیازات مالیاتی در نظر گرفته است .
سیریسنا تاکید کرد : همانطور که در این جلسه گفته شد، دو طرف باید تلاش هایشان را برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی افزایش دهند.
وی در پایان با قدردانی از مساعدت های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سریلانکا، از رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، دولت و مردم بابت مهمان نوازی گرمشان صمیمانه تشکر کرد.
 
رئیس جمهور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا: تهران آماده توسعه همه جانبه مناسبات با کلمبو است
رئیس جمهور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا روابط دو کشور را مثبت و دوستانه ارزیابی کرد و با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات به ویژه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با سریلانکا به عنوان کشوری دوست است.
آقای روحانی روز یکشنبه در این نشست، گسترش روابط کارگزاری بانکی دو کشور را در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور حایز اهمیت دانست و تأکید کرد: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی با تجربه، دانش و تخصص بالا آماده ارائه خدمات فنی – مهندسی در بخش‌های مختلف از جمله سدسازی، احداث نیروگاه و توسعه پالایشگاه و برق‌رسانی به روستاها در سریلانکا هستند.
وی برقراری تجارت ترجیحی، کشت فراسرزمینی، همکاری در بخش‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، دانشگاهی، پزشکی، درمانی و توسعه گردشگری را از جمله زمینه‌های مناسب توسعه روابط و همکارهای تهران – کلمبو برشمرد و بر تشکیل دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و سریلانکا در راستای اجرای توافقات فی‌مابین تأکید کرد.
رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌ها و روابط خوب ایران و سریلانکا در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی خود، بر مبنای صلح، امنیت و تعامل سازنده با جهان است.
آقای روحانی با بیان اینکه دستیابی به توافق برجام در مذاکرات هسته‌ای به جهان نشان داد که ایران کشوری خواهان صلح است، افزود: امروز می‌بینیم که پنج کشور اروپایی و جامعه جهانی بر اجرای این توافق تأکید و بر ادامه و حفاظت از آن اصرار دارند.
رئیس جمهور خارج شدن یکطرفه امریکا از برجام را اقدامی خلاف اخلاق، عرف و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: تعهدات دولت‌ها در نظام بین‌الملل ادامه دار است و هیچ دولتی نمی‌تواند تعهدات دولت قبل را که براساس مقررات سازمان ملل تأیید شده است، برهم بزند.
آقای روحانی با تأکید بر اینکه این عهدشکنی امریکایی ها نشان می‌دهد که آنها به تعهدات خود پایبند نیستند و نمی‌توان به آنان اعتماد کرد، گفت: سیاست ایران در منطقه بر مبنای تلاش برای حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است و امروز خوشحالیم که توانسته‌ایم به دولت و ملت عراق، کمک کنیم و داعش را از پای در آوریم و مردم این کشور در امنیت و آرامش پای صندوق‌های رأی رفتند.
رئیس جمهور افزود: تروریسم معضلی بزرگ برای منطقه و جهان است و همه باید برای مبارزه با تروریست ها دست به دست هم بدهیم.
آقای روحانی با تأکید بر ضرورت کمک به ملت‌هایی که از حقوقشان محروم شده‌اند، اظهار داشت: بسیار جای تأسف است که مردم فلسطین، 70 سال ظلم و جنایت را تحمل کردند و رژیم اشغالگر صهیونیستی، همچنان به اقدامات خود ادامه می‌دهد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه همکاری ایران و سریلانکا در سازمان‌های بین‌المللی با توجه به دیدگاه‌های مشترکی که در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی دارند، بسیار مفید است، گفت: مبارزه با مواد مخدر از وظایف همه کشورهای منطقه به شمار می‌رود و باید به همکاری‌های خود در این راستا ادامه دهیم.
آقای روحانی افزود: مطمئناً این سفر گام مهم و تأثیر گذاری در راستای توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های ایران و سریلانکاست و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد گسترش همه جانبه مناسبات در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و سیاسی دو کشور باشیم.
«مایتریپالا سیریسنا»، رئیس جمهوری سریلانکا نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی و استقبال شایسته جمهوری اسلامی ایران، گفت: مناسبات ایران و سریلانکا، دوستانه و دیرینه است و این سفر فرصت بسیار خوبی برای تقویت و توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های تهران – کلمبو است.
رئیس جمهوری سریلانکا گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در راستای ارتقای سطح مبادلات تجاری و رسیدن به شکوفایی اقتصادی، ضروری خواند و افزود: مسئولان دو کشور و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا باید برای توسعه همه جانبه مناسبات تلاش بیشتری داشته باشند.
سیریسنا با بیان اینکه ایران و سریلانکا می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف انرژی، گردشگری، حمل و نقل، مناسبات بانکی، کشاورزی، آموزش‌های فنی و تخصصی، برق‌رسانی، ساخت پالایشگاه و دیگرحوزه‌های مورد علاقه طرفین گسترش دهند، خواستار حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران در اجرای پروژه‌های سریلانکا شد و ادامه داد: سریلانکا از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی، استقبال و حمایت می کند.
رئیس جمهوری سریلانکا با بیان اینکه سریلانکا بدون توجه به جریانات مخالف سیاسی و خواست برخی کشورها، همواره در کنار ایران خواهد بود، گفت: هرگز موافق اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران نبوده ایم و معتقدیم قدرت‌های جهانی باید در سیاست‌های خود در قبال ایران تجدید نظر کنند.
سیریسنا با اشاره به اینکه امروز دشمنان ملت‌ها به بهانه حقوق بشر علیه استقلال کشورها توطئه می‌کنند، اظهار داشت: همه کشورها باید در احقاق حقوقشان آزاد باشند و بتوانند آزادانه از حق خود دفاع کنند.
در این نشست اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور در حضور رؤسای جمهور ایران و سریلانکا، گزارش‌هایی از تلاش‌های انجام شده در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های فی‌مابین تهران – کلمبو ارائه کردند.



کلمات کلیدی


captcha