قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا اجرایی نمی‌شود
تاریخ: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 18:28:00


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 31646 || تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ ۲۰:۲۱                 مجلس و دولت

کمیسیون اصل 90؛

قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا اجرایی نمی‌شود


ایرانیان_در نشست کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید شد: دستگاه ها در نحوه اجرای قانون جلوگیری از آلودگی هوا همکاری نمی‌کنند.


قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا اجرایی نمی‌شود

به گزارش شبکه خبری ایرانیان،به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست امروز (سه شنبه، 15 اسفند) کمیسیون اصل 90 با حضور نمایندگانی از دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف با هدف بررسی اجرای قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و قانون اصلاح الگوی مصرف برگزار شد.
در این نشست نماینده وزارت نفت گفت: منشأ اصلی 82 درصد از آلودگی هوا خودروها هستند، به ویژه خودروهایی که دارای سوخت گازوئیلند و آلودگی بسیاری تولید می‌کنند، در همین خصوص، شرکت ملی پالایش و پخش اجرای برخی پروژه های بهبود و کیفیت را در پالایشگاه ها مورد توجه قرار داده است.
همچنین از سال نود و دو، 40 میلیون لیتر بنزین یورو 4 توزیع شده است که به طور حتم از سال آینده با راه اندازی پالایشگاه های بیشتری می توان 80 درصد بنزین کشور را از بنزین یورو 4 تامین کرد.
نماینده وزارت نفت در این جلسه تاکید کرد: تا اواخر سال 97 در تمام کلانشهرهای کشور گازوئیل یورو 4 توزیع خواهد شد، البته براساس استاندارد تکلیف شده در بخش هوشمندسازی موتورخانه ها نیز اقداماتی صورت گرفته است.

* سهم ناچیز صنعت در آلودگی هوای کلانشهرها
در این نشست نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق آمار سال 95، در هشت کلانشهر کشور 45 هزار واحد صنعتی فعالیت داشتند که 324 واحد فعال از نوع آلاینده محسوب شدند، البته سهم واحدهای صنعتی مستقر در تهران در بحث آلودگی هوا 2.4 درصد است بنابراین سهم صنعت در آلودگی هوا بسیار پایین است.
همچنین نماینده وزارت صنعت در خصوص جایگزینی موتورسیکلت های برقی افزود: چنانچه زیرساخت های لازم فراهم شود، مشکلی در تولید موتورسیکلت های برقی وجود ندارد.

* ایجاد زیرساخت دولت الکترونیک یکی از اقدامات وزارت ارتباطات با هدف اجرای قانون جلوگیری از آلودگی هوا
از سوی دیگر نماینده وزارت ارتباطات نیز با اشاره به اقدامات انجام شده ازجانب وزارتخانه متبوع خود برای اجرای قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا گفت: توسعه زیرساخت های ارتباطی، اجرای 5000 فیبر نوری و دستیابی به 56 هزار و 500 کیلومتر مسیر فیبر نوری، افزایش 4.8 برابر ظرفیت ترانزیت ارتباطات، ایجاد زیرساخت دولت الکترونیک و صدور مجوز برای 7000 دفتر پیشخوان خدمات دولت از اقدامات این وزارتخانه در جهت اجرای قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هواست.

* مرگ 33 هزار و 500 نفربه علت آلودگی هوا درکشور
همچنین نماینده وزارت بهداشت و درمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این وزارتخانه پایش بیماری های منتسب به آلودگی هوا را در دستور کار قرار داده است، گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2015 آلودگی هوا به عنوان پنجمین علت مرگ شناخته شده است، از سوی دیگر در کشور ایران 33 هزار و 500 نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا داشتند.
وی تاکید کرد: از سال 1990 تا سال 2015 مرگ با علت آلودگی هوا از 21 هزار نفر به 33 هزار نفر رسیده، بنابراین یکی از وظایف وزارت بهداشت پایش بیماری ها با علت آلودگی هواست.

* سیستم اغلب خودروهای فرسوده کاربراتوری است
گفتنی است نماینده پلیس راهور نیروی انتظامی نیز با اشاره به اینکه بیش از 2 میلیون خودرو فرسوده و 4 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کلانشهرها فعالیت می کنند، گفت: باید از سیاست از رده خارج شدن خودروی فرسوده به جای سیاست از رده خارج کردن استفاده کنیم، متاسفانه اغلب خودروهای فرسوده دارای سیستم کاربراتوری هستند و نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا دارند، البته طرح LEZ نیز در مقطعی اجرا شد، اما برای حل آلودگی هوا چند مشکل اساسی در کشور وجود دارد که مهم ترین آن نحوه اسقاط خودروهای فرسوده و جلوگیری از تردد خودروهای با سیستم کاربراتوری است.

* اقدامات دستگاه‌ها در اجرای قانون جلوگیری از آلودگی هوا ضعیف است
در این نشست نماینده دیوان محاسبات با انتقاد از اینکه از سه سال گذشته تاکنون دستگاه‌ها به وظایف خود در قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا عمل نکرده اند، گفت: اظهارات نمایندگان دستگاه ها در این نشست نشان می‌دهد که اقدامات در اجرای قانون ضعیف بوده و همه در حد امیدواری باقی مانده است بنابراین اگر نیاز باشد گزارش‌های لازم در خصوص میزان اجرای قانون در دستگاه‌ها تهیه خواهد شد.

* ضرورت جلوگیری از ورود خودروهای با پلاک غیرتهران به پایتخت
از سوی دیگر در این نشست عبدالکریم حسین‌زاده نیز با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا هیچ یک از دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نمی‌دهند، گفت: آلودگی هوا نسبت به سال گذشته در کلانشهرها افزایش پیدا کرده و هیچ بهبودی در این خصوص حاصل نشده است. این موضوع را می‌توان از ضریب سرنشین خودروها مشخص کرد؛ در حال حاضر ضریب سرنشین در هر خودرویی 1.7 نفر است، این در حالی است که برای کاهش آلودگی هوا این ضریب باید به 2.5 نفر برسد، یعنی سیستم حمل و نقل عمومی باید پیشرفت بیشتری داشته باشد و از ورود خودروهای با پلاک غیرتهران به پایتخت جلوگیری شود.
وی ادامه داد: ورود خودروهای چینی که هیچ‌گونه ضریب امنیتی قابل قبولی ندارند و در افزایش آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارند، سیاست قابل قبولی از جانب دولت نیست و مشخص است که پشت این قضایا رانتی وجود دارد.

* جریمه واحدهای صنعتی آلاینده تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد
بهرام پارسایی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند اجرای قانون مصوب خود را به هر دلیل و بهانه‌ای به تعویق اندازد، گفت: لازم است نظارت کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص نحوه اجرای قانون افزایش یابد. همچنین برای کاهش میزان آلودگی هوا به علت فعالیت صنایع آلوده نباید از جریمه برای این واحدها استفاده کرد زیرا اعمال جریمه هیچ نقشی در کاهش آلودگی هوا ندارد بلکه باید از روش‌هایی برای رفع نواقص استفاده کرد البته از نماینده کمیسیون بهداشت تقاضا می‌شود گزارشی از تعداد سرطان‌ها و بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا و میزان هزینه‌کرد برای درمان این بیماران را به کمیسیون ارائه کند.

* دستگاه‌ها گزارش ها از نحوه اجرای قانون را ارائه کنند
در پایان داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 تأکید کرد: پیشتر گزارشی در خصوص میزان اجرای قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ازجانب دستگاه ها و وزارتخانه‌ها تهیه شده است، ضمن اینکه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نیز از نحوه اجرای قانون گزارش هایی را به کمیسیون ارائه کردند اما از وزارتخانه‌ها تقاضا می‌شود ظرف دو هفته آینده در مورد مباحث مطرح شده و موارد مکتوب مستندات خود را به کمیسیون ارسال کنند که چه میزان از مصوبات هیأت وزیران در خصوص قانون اصلاح الگوی مصرف و قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ازجانب وزارتخانه‌ها اجرایی شده است.



کلمات کلیدی


captcha