نقض برجام؛ بزرگ‌ترین خطای راهبردی امریکا
تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 20:54:56


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 31168 || تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ ۱۶:۴۰                 مجلس و دولت

آقای روحانی در مراسم سلام سفرای مقیم تهران:

نقض برجام؛ بزرگ‌ترین خطای راهبردی امریکا


ایرانیان_رئیس جمهور گفت: آنچه امریکا درمورد برجام انجام می‌دهد، اگر بازی سیاسی نباشد و تصمیم برای کنار کشیدن از این تعهد داشته باشد، یک خطای راهبردی است و جهان شاهد بزرگ‌ترین خطای امریکا خواهد بود.


نقض برجام؛ بزرگ‌ترین خطای راهبردی امریکا

به گزارش شبکه خبری ایرانیان ،حسن روحانی عصر شنبه در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهرانافزود: آمادگی این را داریم که برای حفظ امنیت منطقه بیش از پیش فعال باشیم و در این راستا همکاری همه کشورها را طالب هستیم.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز روابط سه جانبه، چهارجانبه و پنج جانبه متنوعی داریم که همه را به صلاح منطقه می دانیم.
وی درباره برجام گفت: برجام یک مدل بسیار مهم با رویکرد صلح آمیز برای حل وفصل مسائل و مشکلات جهانی است و این رویکرد می تواند به منطقه و جهان امنیت بیشتری ببخشد، روابط اقتصادی را بهبود دهد و سبب همکاری های بهتر و بیشتری شود.
رئیس جمهور گفت: اگر طرف های برجام به تمام تعهدات خود به خوبی عمل می کردند و به ویژه امریکا پایبند بود، امروز شاهد منطقه و روابط سیاسی بهتری بودیم.
وی تصریح کرد: آنچه امریکا درمورد برجام انجام می دهد، اگر یک بازی سیاسی نباشد و تصمیم برای کنار کشیدن از این تعهد داشته باشد به صراحت می گویم یک خطای راهبردی انجام داده است و جهان شاهد خواهد بود که بزرگ ترین خطای امریکا رخ خواهد داد.
آقای روحانی افزود: امیدواریم برجام پایدار بماند و مدل خوبی برای حل مشکلات باشد، ایران همانند تعهداتی که تاکنون داشته و به آنها پایبند بوده است، عمل خواهد کرد، ما حتی بعد از انقلاب اسلامی تعهدات رژیم سابق را زیر پا نگذاشتیم. در برجام هم ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، اما اگر امریکا این کار را کند، خسارت های زیادی خواهد دید.
وی گفت: اراده ما برقراری روابط دوستانه با کشورهایی است که به ملت ایران مطامع غیرقانونی ندارند و می خواهند روابط دوستانه خود را به نفع منطقه ادامه دهند.
 
پیام انقلاب اسلامی ، روابط عادلانه و منصفانه با جهان بود
رئیس جمهور گفت : پیام انقلاب اسلامی ایران ، استقلال، عدم مداخله بیگانگان در کشور و روابط عادلانه و منصفانه با جهان بود.
آقای روحانی در جمع سفرا، روسای نمایندگی ها و سازمان های بین المللی مقیم تهران حضور خود در این جمع را به عنوان ارتباط جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان جهان در ایام پیروزی انقلاب بسیار مبارک دانست.
وی با اشاره به اینکه در دو قرن یا حدود 150 سال پیش، ارتباط کشورها به دلیل شرایط حمل و نقل تنگاتنگ و نزدیک نبود افزود: مدرن شدن وسایل حمل و نقل باعث شد روابط کشورها به هم نزدیک تر شود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه در این شرایط جهان در یک پارادایم (الگوی) جدید قرار گرفت گفت: از یک سو کشورهایی صاحب فناوری و صنعت بودند و از سوی دیگر کشورهایی که از صنعت و فناوری فاصله داشتند اما دارای منابع غنی زیرزمینی بودند.
آقای روحانی افزود: در این شرایط روابط کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه بوجود آمد که متاسفانه عادلانه نبود و موجب شد کشورهای پیشرفته از منابع این کشورها استفاده کنند و بدین ترتیب مسیر روابط استثماری و استعماری از همین نقطه آغاز شد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه به دنبال این روابط ناصحیح، ملت هایی در سطح جهان ناچار به قیام و انقلاب شدند گفت: در 39 سال پیش به دلیل تحقیر ملت ایران از طریق مداخلات آمریکا در این کشور و زیرپا گذاشتن احساسات دینی و مذهبی مردم، ملت ایران توانست انقلاب بزرگی را به پیروزی برساند و پیام جدیدی را به جهانیان ارسال کند.
آقای روحانی گفت: پیام انقلاب ما نه صدور یک مدل حکومتی به کشورهای منطقه بود و نه به معنای تجاوز و تحقیر نسبت به کشورهای منطقه ، بلکه پیام این انقلاب، پیام استقلال، عدم مداخله بیگانگان در کشور و روابط عادلانه و منصفانه با جهان بود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به موقعیت منطقه ای و جهانی کشورها و همچنین برچیده شدن نظام های مختلف در چهل سال اخیر افزود: در چنین شرایطی نظام کمونیستی برچیده شد، اقتصادهای دولتی پایان خود را اعلام کردند و اقتصاد به بخش خصوصی و مردم واگذار شد، دموکراسی ها شکل جدیدی به خود گرفت، و کشورهای صنعتی از لحاظ صنعت اشباع شدند.
وی اضافه کرد : تمام اینها دست به دست هم داد تا بخشی از تولیدات صنعتی کشورهای پیشرفته به کشورهای جهان سوم منتقل و تولید جهانی از همین نقطه آغاز شد.
آقای روحانی افزود: متاسفانه در این پارادایم جدید؛ کشورهای منطقه و خاورمیانه جدا ماندند و وارد زنجیره اقتصاد جهانی نشدند.
وی نبود امنیت کافی ، حضور و مداخله قدرت های بزرگ، سرکشی و تجاوز اسرائیل در منطقه را که 70 سال است منطقه را ناآرام کرده از جمله دلایل این موضوع دانست.
رئیس جمهور گفت: تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا منطقه خاورمیانه نتواند رشد و توسعه لازم را داشته باشد.
آقای روحانی با اشاره به نقش مثبت و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران می تواند دروازه ای برای حضور کشورهای منطقه در پارادایم (الگوی) جدید باشد.
 
منطقه ما برای حضور در اقتصاد و پارادایم جدید نیازمند امنیت است
­رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم سلام سفرای مقیم تهران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران و جمهوری اسلامی می تواند دروازه ای برای حضور کشورهای منطقه در پارادایم جدید باشد .
​آقای روحانی ادامه داد: در کشور ایران ما دارای نیروهای فراوان تحصیلکرده هستیم، کشور ما دارای 12 میلیون نفر تحصیلکرده دانشگاهی است و در حال حاضر 4 میلیون نفر نیز در دانشگاه های ما مشغول تحصیل هستند، یعنی از کمتر از 7 نفر جمعیت ایران یک نفر تحصیلکرده دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه زنان جامعه ما پیشرفته و دارای تحصیلات عالی در دانشگاه ها هستند اظهار داشت: زنان جامعه ما دارای فرهنگ حضور اجتماعی، فرهنگ کار و فعالیت هستند و بنابراین در این زمینه فرصتی هست که زنان ما بتوانند از فرصت اقتصاد و اشتغال جدید استفاده کنند .
رئیس جمهور افزود: این کشور دارای امنیت کافی، روابط دوستانه بین اقوام و مذاهب در کشور، دارای معادن بسیار غنی، جایگاه جغرافیایی ممتاز و دارای تولید نفت، گاز و انرژی به اندازه لازم است .
وی ادامه داد: ایران اسلامی آمادگی دارد برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف در بخش نفت، گاز و پتروشیمی فرصت های بسیار خوبی برای همه کشورهای دوست و کشورهای جهان برای حضور و سرمایه گذاری در ایران فراهم سازد.
رئیس جمهور با بیان اینکه معادن بسیار غنی ایران یکی از فرصت های سرمایه گذاری در ایران است اظهار داشت: اقلیم متنوع و آثار تاریخی برای گردشگری می تواند فرصت دیگری باشد و جالب است اشاره کنم که کشور ما دارای مصرف نامتعادل انرژی است و در اینجا شاهد شدت انرژی هستیم.
آقای روحانی افزود: مجموعا کشور نیازمند صرفه جویی برای معادل یک میلیون بشکه نفت در روز است و ما 5 و نیم میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می کنیم و بدون اینکه به رشد اقتصادی و رفاه مردم صدمه ای وارد شود به راحتی می توانیم یک میلیون بشکه در روز صرفه جویی کنیم و این به معنای 22 میلیارد دلار در سال است.
وی گفت: در این مورد، زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد و کشورهای پیشرفته و صنعتی و کشورهای دوست در زمینه صرفه جویی انرژی در ایران می توانند سرمایه گذاری کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه این یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در ایران است اظهار داشت: دولت دوازدهم تصمیم دارد در یک فرصت کوتاه سه تا چهار ساله همه خودروهای فرسوده را از ناوگان حمل ونقل خارج کند و خارج کردن 240 هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین و همچنین در کنار آن خودروهای سواری و موتورسیکلت یک فرصت جدید برای سرمایه گذاری در ایران است .
آقای روحانی با اشاره به اینکه در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی فرصت بسیار بزرگی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد تصریح کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر تفاهمات و قراردادهای خوبی در این زمینه با کشورهای مختلف منعقد شده و یا در حال انعقاد است .
رئیس جمهور افزود: نکته بعد که باید به آن اشاره کنم این است که منظقه ما برای حضور در اقتصاد جدید و پارادایم جدید نیاز به امنیت دارد و این امنیت منطقه ای برای ایران و سایر کشورهای منطقه بسیار مهم است.
وی ادامه داد: خطر تروریسم و تجزیه از جمله خطرهایی است که منطقه ما را تهدید می کند و جمهوری اسلامی ایران در هر دو زمینه در سال های گذشته بسیار فعال بوده است و راه حل مشکلات منطقه را صرفا سیاسی می دانم.
آقای روحانی با بیان اینکه راه حل نظامی، مداخلات خارجی و سرازیر کردن سلاح های مخرب به این منطقه راه حل مشکلات منطقه نیست اظهار داشت: منطقه ما از طریق گفتگو و راه حل سیاسی باید به ثبات و امنیت کامل برسد .
رئیس جمهور ادامه داد: اگر کشوری فکر می کند از طریق تقویت تروریسم یا مداخله در کشورهای دیگر یا بمباران کشورهای همسایه می تواندبه نتایج مطلوبی برسد در خطا و اشتباه است.
 
سفرای خارجی مقیم تهران سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به رئیس‌جمهور تبریک گفتند
رئیس‌ جمهور سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران را به حضور پذیرفت.
سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران در این مراسم که عصر شنبه برگزار شد، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به آقای روحانی، رئیس‌جمهور تبریک گفتند.
صلاح زواوی، سفیر دولت فلسطین در تهران به عنوان مقدم السفرا و قدیمی‌ترین سفیر مقیم تهران، آغازگر این مراسم بود که در ساختمان اجلاس سران در تهران برگزار شد.



کلمات کلیدی


captcha