پایگاه خبری جامعه ایده آل
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 23:14:41


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi
روش های کم/ بدون هزینه تشویق کارکنان در سازمان ها


کد خبر : 79 || تاریخ : ۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۰:۵۶

روش های کم/ بدون هزینه تشویق کارکنان در سازمان ها



روش های کم/ بدون هزینه تشویق کارکنان در سازمان ها

عدم قدردانی و حمایت به جا و به موقع از کارکنان باعث افت بهره وری کارکنان شده و آنان با روش های خود از قبیل پنهان ماندن در حاشیه، رفع تکلیف، شکایت از این و آن و مهم تر از همه انتقال این احساسات به کارکنان جدیدالورود، با احساس نادیده گرفته شدن، بی اعتنایی و قدرناشناسی به مقابله می پردازند. سعی بنده در این نوشتار بر این است که بتواند با ارائه راهکارهای کم و بدون هزینه تشویق در مدیریت سازمان های هزاره سوم، کمکی برای مدیران ارشد سازمان در راستای رهبری سرمایه های انسانی در کنار مدیریت فرایندها و وظایف سازمانی باشد. بیش از این سعی شده است که راهکارهای تشویق کارکنان سازمان بر اساس پرداختی ها و پاداش های مالی نباشد و بتوان با روش های جایگزین با کمترین هزینه و به بیشترین بهره وری رسید.

 

در شرکت هایی که برای سخت کوشی کارکنان مشوق هایی ارائه شده است، کارمندان بیش از هر پاداش دیگری، پول را درخواست کرده اند، اما توصیه می شود که فقط برای همین یک مرتبه به حرف کارمندانتان گوش ندهید. زیرا پرداخت پول نقد به عنوان پاداش در مقایسه با اعطای مواردی همچون کالا، تسهیلات سفر و دیگر اشیای قابل لمس، کمتر به خاطر می ماند. مشکل دیگری که پرداخت پول نقد برای مدیران ایجاد می کند این است که پس از مدتی کارمندان آن را حق می دانند. بنابراین به جای پرداخت پول نقد، پاداش ها را بر اساس اقلام ملموس یا فیزیکی متمرکز کنید که کارمندان بتوانند چندین بار مورد استفاده قرار دهند، یا بتوان آن را پوشید یا به دیگران نشان داد و یا فرد همراه با اعضای خانواده اش از آن لذت ببرد. این اقلام بر خلاف پول هرگز از دست نمی روند.


برای شیوه های قدردانی آن هم از نوع غیرمالی روش های زیادی وجود دارد، چراکه همانطور که گفته شد پاداش های غیرمالی اثرگذارتر هستندو دراین جا به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

 


1- در مراسم، همایش ها و جلسات از پرسنل برتر قدردانی شود که می تواند همراه با ارائه لوح تقدیر یا تندیسی باشدکه نام فرد بر روی آن درج شده باشد. حتی با صحبت هم می شود قدردانی کرد، گفتن اینگونه جملات هزینه ای ندارد اما راه و روش خاص خودش را دارد. گفتن"کارت عالی بود، همینطور ادامه بده" اثربخش نیست و موجب انگیزش نمی شود حال اگر مدیر بتواند در جمع به مدت چند دقیقه درباره کاری که رد انجام داده است در مقابل دیگران صحبت کند غیر ممکن است که کارمند چنین تصوری داشته باشد که زحمات او با چند جمله سطحی پاسخ داده شده، همین که جنس کاری که کارمند انجام داده است توسط مدیر برای دیگران بازگو شود در او انگیزش ایجاد می کند. این یک راه حل بدون هزینه و رایگان برای قدردانی از افراد سازمان است.


2- اجازه دهید تصویر کارمند یا حتی پرسنل دوایر فعال تر را در نشریه و یا در پورتال سازمان، به همراه چکیده ای بیوگرافی و عوامل موفقیت آن ها و وظیفه ای که در آن درخشیدند درج شود.


3- برای تشکر و قدردانی می توانید نامه ای را نوشته و یا از طریق اتوماسیون به کارمند خود ارجاع دهید و رونوشت آن را نیز به مدیریت رده بالاتر خود ارسال نمایید. بیش از این می توانید یک نسخه از نامه قدردانی را، در پرونده پرسنلی کارمند بایگانی نمایید.


4- تلفن زدن نه هزینه دارد و نه زحمت، پس چرا کارمند خود را از حداقل توجه دریغ می کنید!


5- کارمندانی که قصد ادامه تحصیل دارند را شناسایی و آن ها را به کسب علم و دانش ترغیب کنید.


6- کارت پستال یا نامه ای را به صورت دست نوشته جهت قدردانی از کارمند تهیه کنید.


7- کارمند خود را در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید و یا ایشان را ترغیب به شرکت در مسابقات ورزشی و فرهنگی نمایید.


8- کارمندانی که فعالیت های اجتماعی و خیرخواهانه در جامعه دارند را شناسایی، و آن ها را به استمرار در فعالیتشان ترغیب نمایید.


9- نظر سنجی را برای مشخص کردن کارمند نمونه، مدیران در سطوح مختلف نمونه در نظر بگیرید و اجازه دهید پرسنل بهترین ها را انتخاب کنند.


10- اجازه دهید کارمندان زبده در جلسات به جای شما حضور پیدا کنند.


11- اگر شما در جلسات یا نشست های سازمانی سخنرانی می کنید در آخر از کارکنانتان بویژه افراد یا دوایر خاصی که بیشترین همت را از خود نشان دادند با ذکر نام قدردانی کنید.


12- اجازه دهید که کارمند ویژه شما، درجلسات رده بالای سازمان به همراه شما حضور یابند، نیز اجازه شرکت در جلسات خاص و همایش های بیرون سازمان را به او بدهید.


13- با ارسال نامه تقدیر و تشکر از کارمند برتر و بیان ویژگی های او به همسر یا خانواده وی از ایشان قدردانی کنید. این روش از مؤثرین و جدیدترین متدها جهت تشویق می باشد.


14- یک روز در هفته یا ماه، صبحانه/ نهار خود را با کارمند ویژه خود سرو کنید و به انجام آن مبادرت ورزید.


15- از کارمند خود بخواهید به کارمندان جدیدالورود آموزش دهد، این عمل حس داشتن دانش و خود باوری را در فرد تحریک و نقش خود را در فرآیند سازمانی پررنگ می کند.


16- می توان در قسمتی از ساختمان تابلو بولتین تعبیه نمود و قدردانی و تشکر خود را از کارمند یا دایره خاصی بر روی آن نصب کرد.


17- به عنوان نشانه ای از تشکر می توان برای کارکنانتان خوراکی ها و نوشیدنی های جزئی مانند سبد میوه، بستنی و غیره را به عنوان هدیه ارسال نمایید. شاید خنده دار به نظر برسد اما واقعا مؤثر است.


18- می توان برنامه های تفریحی، فرهنگی برون سازمانی مانند کمپین زیارتی/ سایحتی، پیکنیک، اردوهای ورزشی و غیره در نظر گرفت.


19- امکان این را فراهم کنید که کارمند بتواند به آموزش های تخصصی مورد علاقه اش در مؤسسات آموزشی رفته و هزینه دوره را تقبل فرمایید.


20- در آخر هم لازم به گفتن است که به عنوان مثال اگر شما یک پیراهن ساده به کارمند خود هدیه دهید، این کار بسیار اثربخش تر از دادن کارت هدیه است، پول خرج می شود و اثری از آن باقی نمی ماند، اما هربار که کارمند از پیراهن خود استفاده می کند حس توجه سازمانی دوباره در او احیاء می شود چراکه پاداش او ملموس تر است. به تصویر زیر فکر کنید!!!

 

Displaying carrot-dangle.jpg

 

منابع

1. کارکنان نامرئی، آدریان گوستیک، ترجمه علی قاسم پور
2. 50 No/Low Cost Recognition Ideas by Office of Great Workplace Development. Available at: http:// www.michigan.gov
3. 101 WAYS TO RECOGNIZE PEOPLE by University of North Texas. Available at: http:// hr.unt.edu
4. Low/No Cost Recognition Ideas for Employees by Cornell University. Available at: http://www.hr.cornell.edu
5. Low Cost Ways To Reward Employees by ADP of North America. Available at: https://www.adp.com
6. Commonwealth Employee Recognition Program by Pennsylvania Office of Administration. Available at: http://www.auditorgen.state.pa.us
7. Easy Ways to Reward Your Staff by Taylor. M. Available at: http://www.GYM.net



کلمات کلیدی


captcha