TGC، دروازه ورود تدریجی به بازارهای جهانی است
تاریخ: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:36:11


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi
TGC، دروازه ورود تدریجی به بازارهای جهانی است


کد خبر : 276 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۱۸:۵۰

TGC، دروازه ورود تدریجی به بازارهای جهانی است



ایرانیان_برگزاری رویدادهایی مانند تی‌جی‌سی برای توسعه صنعت گیم از دو جهت حائز اهمیت است. یکی این که اسباب انتقال دانش و تجربه بازی‌سازان بین‌المللی را به داهل کشور فراهم می‌کند و دیگر این که راه برا برای گسترش ارتباطات بین‌المللی و حضور در بازارهای جهانی برای بازی‌سازان کشورمان هموار می‌کند.

TGC، دروازه ورود تدریجی به بازارهای جهانی است

برگزاری رویدادهایی مانند تی‌جی‌سی برای توسعه صنعت گیم از دو جهت حائز اهمیت است. یکی این که اسباب انتقال دانش و تجربه بازی‌سازان بین‌المللی را به داهل کشور فراهم می‌کند و دیگر این که راه برا برای گسترش ارتباطات بین‌المللی و حضور در بازارهای جهانی برای بازی‌سازان کشورمان هموار می‌کند.

درباره TGC و موفقیتش در رسیدن به اهداف مورد نظر، با بازی‌سازان ایرانی حاضر در بخش نمایشگاهی TGC گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

از تی‌جی‌سی انرژي‌ می‌گیریم
زینب‌سادات موسوی از تیم فانوس که توانسته با بازی لین در گیمستان نامزد دریافت جایزه شود،‌ برای دومین بار در تی‌جی‌سی حضور یافته است. او درباره تفاوت‌های رویداد امسال با سال گذشته می‌گوید: سال گذشته برنامه‌‌ریزی‌های قبل از رویداد بهتر بود و امسال شاید برنامه‌ریزی‌ها نظم کمتری داشت. البته امسال سیستم‌ها و امکاناتی که برای غرفه‌ها قرار داده شده خیلی بهتر است. همچنین سال گذشته تاک‌های خیلی خوبی وجود داشت که امسال هم همان روند ادامه دارد. دعوت از ناشران و سرمایه گذاران هم امسال بهتر از سال گذشته بود و حضور شرکت‌های ناشر بین‌المللی باز هم می‌تواند سال آینده افزایش یابد.

او درباره لزوم برگزاری رویدادهایی مانند تی‌جی‌سی می‌گوید: هر جای دنیا هر از چند گاهی یک رویداد مانند تی‌جی‌سی برای بازی برگزار می‌شود و بازی‌سازها در آن حضور پیدا می‌کنند اما در ایران ایونت خاصی نداریم. جشنواره بازی‌ها فقط آیین اختتامیه را دارد و تاک و اینتراکشنی در آن نیست و بنابراین فقط تی‌جی‌سی می‌ماند. هر ایونتی که برگزار شود، حتی اگر خروجی‌اش این باشد که آدم‌ها همدیگر را ببیند، به هم فیدبک بدهند و در جریان کار هم قرار بگیرند خودش خیلی خوب است. ما پارسال بعد از تی‌جی‌سی انرژی فوق‌العاده‌ای داشتیم و تا چند ماه سخت کار کردیم. تیم‌های دیگر هم همین‌طور هستند و اینکه از جریان رویدادهای بازی هم مطلع ‌شوند، خیلی خوب است.

زینب معتقد است حتی اگر قراردادی در تی‌جی‌سی بسته نشود، تاثیر این رویداد از جهت ارتباط برقرار کردن و فیدبک گرفتن و انرژی‌هایی که بین تیم‌ها، گروه‌ها و شرکت‌ها می‌گذرد، خیلی موثر است. او می‌گوید: به علاوه تی‌جی‌سی یک بستر بیزینسی و تجاری فراهم کرده که بهتر از این نمی‌شود. البته ما می‌دانیم که گیم در ایران خیلی نوپاست و شاید نتوان هنوز به آن صنعت گیم گفت. اما خیلی‌ها درباره اینکه ایران صنعت گیمی دارد و بعضی دارند اینجا گیم می‌سازند، اطلاعی ندارند و در مرحله اول ازین موضوع تعجب می‌کنند.

زینب می‌گوید نمی‌توان به این زودی شاهد خروجی رویداد سال گذشته بود و نباید با یکی دو قدم انتظار نتایج خارق‌العاده‌ای را داشت. او این‌طور توضیح می‌دهد: اینها قدم‌هایی است که باید کم‌کم برداشته شود و جا بیفتد. ما باید در این رویدادها حضور داشته باشیم تا نقاط ضعف و قوتمان شناخته شود. ما تا قبل از این انگار در جامعه کوچکی بودیم که فقط خودمان را می‌دیدیم اما همین که در چنین رویدادهایی فیدبکی دیده شود، تاثیر زیادی دارد. ممکن است در این تی‌جی‌سی و حتی بعدی قراردادی بسته نشود اما قطعا به مرور زمان این اتفاق می‌افتد. تی‌جی‌سی مثبت است و اگر درازمدت باشد، مثبت‌تر است.

بازی‌سازها استانداردهای جهانی را یاد می‌گیرند
مهرداد رضایی از تیم پرشالند که سال گذشته در تی‌جی‌سی حضور نداشته، می‌گوید: پارسال بازی نداشتم اما امسال بازی آناهیتا را به تی‌جی‌سی آورده‌ام. از طریق رسانه‌ها متوجه شدم چنین فستیوالی برگزار می‌شود و چون بازی من در فستیوال بازی‌های تهران در رشته بهترین بازی ماجرایی و بهترین داستان کاندیدا شده بود، تی‌جی‌سی قبول کرد که این بازی می‌تواند حضور پیدا کند و امسال هم آناهیتا کاندیدای بهترین بازی موبایلی از نظر جلوه‌های بصری شده است.

او درباره احمال حضور ناشران خارجی در تی‌جی‌سی و صادرات بازی ایرانی می‌گوید: اینجا جای مفیدی است و صحبت کردن با خارجی‌ها شرایط خوبی ایجاد می‌کند. البته ما بازی آناهیتا را به یک شرکت فرانسوی فروختیم اما به طور کلی تی‌جی‌سی جای خیلی خوبی برای کسانی است که می‌خواهند بازی خود را به افراد خارجی بفروشند و سرمایه‌گذار پیدا کنند. از طرف دیگر هم بازی‌سازان با یکدیگر آشنا می‌شوند و محیط خوبی برای تعامل آنها فراهم است. به لطف اقدامات رسانه‌ها و بنیاد است که افراد توانستند در این رویداد حاضر شوند و این زمینه را فراهم کنند. اگر تی‌جی‌سی هر سال برگزار شود فوق‌العاده است.

مهرداد معتقد است انتشار بازی‌ در مجامع بین‌المللی استانداردهای خودش را دارد و می‌گوید: اینکه بازی چقدر کشش داشته باشد و مکانیک بازی مطابق استانداردهای خارجی باشد، خیلی مهم است. ما باید یک سری اصول بازی‌سازی را رعایت کنیم. البته زمانی که ناشری از یک بازی خوشش بیاد و آن را انتخاب کند، تست‌های زیادی روی بازی انجام می‌دهد و بازی‌ساز را مجبور می‌کند باگ‌ها را برطرف کند و بازی برای کنسول‌هایی که ساخته، استاندارد باشد. در چنین شرایطی بازی‌سازان یاد می‌گیرند و با استانداردهای بازی‌سازی دنیا هم آشنا می‌شوند.

باید پس از TGC، ارتباط‌مان با خارجی‌ها را ادامه دهیم
محمدعلی ساعتچی، بنیان‌گذار بازی کوئیزآف‌کینگز به ارتباط خوب بازی‌سازان با بنیاد ملی بازی‌‌ها اشاره می‌کند و آشنایی خود با تی‌جی‌سی را از طریق بنیاد می‌داند. او می‌گوید: از زمانی که مطلع شدیم بنیاد می‌خواهد چنین جایی ایجاد کند که ارتباط بازی‌سازها با خارج برقرار شود خیلی خوشحال شدیم. سال گذشته خیلی علاقه‌مند بودیم با ناشران و کمپانی‌های خارجی همکاری داشته باشیم و امسال هم این کار را ادامه می‌دهیم. ما حتی با چند کمپانی برای تبلیغات ارتباط گرفتیم و با چند ناشر هم صحبت کردیم، اما چون خودمان خیلی پیگیر کارها نبودیم، به نتیجه نرسید که نقص از خودمان بود نه تی‌جی‌سی. امیدوارم امسال اشتباهات سال گذشته را تکرار نکنیم.

یکی از مهم‌ترین اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، معرفی بازی‌های ایرانی به ناشران بین‌المللی است، محمدعلی درباره اینکه تی‌جی‌سی چه اندازه در این هدف تاثیرگذار است، می‌گوید: بنیاد بازی‌ها برای صادرات بازی نهایت تلاش خود را می‌کند. بخشی هم به خود بازی‌ساز برمی‌گردد، اینکه محصولش باید آمادگی لازم را داشته باشد و برای این کار بازی‌ساز باید مطالعه و تجربه کسب کند. مثلا ما به عنوان استودیویی که می‌خواهیم بازی‌مان را در یک کشور خارجی منتشر کنیم، هنوز تحقیقات بازاریابی را به خوبی انجام ندادیم و این یعنی هنوز نقص‌هایی هم از طرف خود بازی‌سازها وجود دارد.
وی با بیان این که برگزاری کنفرانس‌ها و تاک‌ها خیلی تاثیر دارد گفت: ما سال گذشته در بحث پی‌آر و گیم دیزاین از کلاس‌ها و کنفرانس‌ها مطالب مفیدی را دریافت کردیم و پنل‌ها خیلی به ما کمک کرد.

ساعتچی که به لزوم برگزاری تی‌جی‌سی تاکید زیادی دارد، می‌گوید: اگر تی‌جی‌سی حذف شود، چیزی باقی نمی‌ماند. زیرا بسیاری از افراد نمی‌توانند خودشان به صورت مستقیم این ارتباط را برقرار کنند. تی‌جی‌سی جایی است که می‌توان با افراد خارجی به صورت حضوری ارتباط گرفت و کار را خیلی راحت می‌کند. ما هم در استودیوی خود دنبال این هستیم که بازی‌مان را در بازار خارجی هم منتشر کنیم. تی‌جی‌سی فضای خوبی را فراهم می‌کند که به این مهم دست پیدا کنیم. حتی در همین یک سال گذشته هم تاثیرات زیادی داشته است. حضور شرکت‌های تبلیغاتی مانند ادجاست و یونیتی‌ادز در ایران خیلی قدم بزرگی است، اینکه بازی‌سازهای خارجی که با کافه بازار وارد مذاکره شدند و یا بازی‌سازهای خودمان که سراغ ناشران خارجی رفتند، تاثیر بزرگی در صنعت بازی دارد و در درازمدت هم قطعا تاثیر بیشتری می‌گذارد.

او درباره دیگر تاثیرات تی‌جی‌سی توضیح می‌دهد: جدای از برقراری پل ارتباطی با خارج، خود داخلی‌ها، بازی‌سازان، تبلیغات و مطبوعات خیلی خوب می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. ما در تی‌جی‌سی پارسال و امسال با سایت‌های خبری، بازی‌سازان و مدیران موفق تعامل داشتیم، ‌ارتباط برقرار کردیم و ارتباطمان قوی‌تر شده. خود به خود هم ما باعث رشد آنها شدیم و هم آنها باعث رشد ما شدند و این ارتباط متقابل بوده است. این موضوع در بحث ارتباط داخل لازم است و بازی‌سازان باید به هم کمک کنند.



کلمات کلیدی


captcha