محمدصادقی بازیگر سینما و تلویزیون در هفته دفاع مقدس در مورد وضعیت این ژانر در سینما با تأکید بر اینکه دفاع مقدس یک ژانر بسیار باارزش در بدنه سینمای کشور است، اضافه کرد: باید با ابزارهای مختلف بهویژه سینما و رسانه ملی با برخورداری از تأثیرات بالابر مخاطبان دفاع مقدس را زنده نگه داشت. علی بیات
وی افزود: تولید آثار خوب در ژانر دفاع مقدس علاوه به حمایت از سینماگران به سرمایهگذاری خوب فکری نیاز دارد.
بازیگر سینما و تلویزیون بابیان این نکته که ارزشهای هشت سال جنگ تحمیلی را باید از زوایای مختلف تصویرسازی کرد، اظهار داشت: باید به این ژانر در سینما بیشتر پرداخته شود و از طریق جشنوارهها بهویژه بخش بینالملل دفاع مقدس ایران را برای دنیا تصویرسازی کرد.
مجری و تحلیلگر برنامه نمایش فیلم ژانر دفاع مقدس در شبکه «آی فیلم» گفت: در این برنامه کنار نمایش فیلم، نشست تحلیلی با کارگردانان آثار به نمایش درآمده هر شب در بحث مسائل پیرامون ژانر دفاع مقدس برگزار میشود.
صادقی با اشاره به برگزاری جشنواره مقاومت، گفت: برگزاری جشنواره مقاومت یک اتفاق خوب سینمایی است.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: باید در بخش بینالملل این جشنواره از فیلمهای خوب که نقطه نظرات مثبت و تأثیرگذاری دارند در کنار آثار داخلی به نمایش گذاشته شوند.
رضا برجی از مستندسازان و عکاسان صاحبنام کشور تصریح میکند: جشنواره مقاومت چهره تکفیریها را بهخوبی نشان داده است
وی معتقد است در جشنواره امسال خیلی خوب به مسئله داعش پرداختهشده و فیلمسازان بهدرستی مسئلهای به نام تکفیریها را نشانه رفتهاند و هدف نشان دادن چهره تکفیریها و داعش است. جای خوشبختی است که جشنواره امسال خیلی متفاوت با دورههای قبلی است.
به گفته وی در این دوره آدم بهخوبی احساس میکند که فیلمسازان حرفی برای گفتن دارند و تنها دغدغه ساختن فیلم نداشتهاند و این از نقاط اصلی قوت جشنواره است.
این هنرمند جانباز شیمیایی اظهار داشت: در جشنواره امسال خیلی خوب به مسئله داعش پرداختهشده و فیلمسازان بهدرستی مسئلهای به نام تکفیریها را نشانه رفتهاند و هدف نشان دادن چهره تکفیریها و داعش است چند تا فیلمی که دیدم کارهای بسیار خوبی بودند.
مستندساز و عکاس کانونهای بحران تصریح میکند: فیلمسازان امسال دست به تجربههای نوزده بودند خوشبختانه کسانی که در سینمای مقاومت کار میکنند به آن شعور تصویری رسیدهاند و نکته اینجا است که مسئولان و متولیان باید از فردای جشنواره به فکر این بچهها باشند آنها را رها نکنند تا لااقل هرکدامشان دو فیلم بسازند.
عباس هادیان معتقد است جشنوارهها بهعنوان ویترین آثار تولیدشده و بهعنوان به مانور هنری خوب است. منتها شرطش این است اصول حفظ شود. صرفاً به مباحث فنی پرداخته نشود. معیار باید حفظ و تبیین فرهنگ اصیل مقاومت باشد نه تولید آثار فنی. چراکه اگر از اصول جشنواره عدول شود آرامآرام به سمتی میرویم که دیگر خجالت میکشیم فیلم دفاع مقدسی بسازیم. خجالت میکشیم از لبنان و سوریه و مدافعان حرم حرف بزنیم. مقاومت را به معنای دیگری برایمان تبیین میکنند. مثلاً فیلم زندگی «چه گوارا» میشود فیلم مقاومتی نه اینکه راجع به «شهید همت» حرف بزنیم. حواسمان باید جمع باشد که به این سمت نرویم. از طرف دیگر هم آنقدر به روش ناتورالیستها به چرک و سیاهیهای جنگ نگاه نکنیم و با اهدای جوایز متعدد به فیلمهایی ازایندست ذائقهی مخاطب و هنرمندان را عوض نکنیم که دیگر نشود جمعش کرد. تدبیر داشته باشیم. ببینید هالیوودیها چگونه به اصول خود اصرار دارند. به «آرگو» که عالم و آدم گفتند فیلم بدی است جایزه دادند چون با منافع آنان همسو است. ما هم نباید خجالت بکشیم از اینکه به رویکرد ارزشی خود عمل میکنیم.
وی در خصوص لزوم برپایی جشنواره فیلم مقاومت میگوید: جشنواره میتواند یک مانور فرهنگی باشد که محل عرضهی دستاوردهای سینمایی ما است. اگر این اتفاق بیفتد کار بسیاری خوبی است. چراکه بسیاری از آدمهای روی کرهی زمین انقلابی که ایران در عرصهی سیاست رقم زد را در حوزهی فرهنگ و هنر انتظار میکشند.
این سینماگر در خصوص تأثیرگذاری جشنواره فیلم مقاومت بر جریان سینمای جهان و نیز تماشاگران و مخاطبان سینمای بینالملل میگوید: اگر درست تدبیر شود میتواند مانند انقلاب اسلامی که نقطهی عطفی در جریانات سیاسی معاصر است، مؤثر بیفتد و مسیر هنر را از مادیگری به سمت حق سوق دهد.
یک فیلمساز جوان معتقد است جشنواره فیلم مقاومت یک فضای گفتمانی است که میشود در آنجا حرفهایی را زد که معمولاً در دنیا سانسور میشود.
سید محمدرضا خردمندان بابیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت ازآنجاییکه تنها جشنواره تخصصی است که به موضوع ارزشمند و انسانی مقاومت در برابر ظلم در خاورمیانه میپردازد جشنواره قابل اعتناء و بسیار مهمی است. خاطرنشان میسازد: جشنواره فیلم مقاومت یک فضای گفتمانی است که میشود در آنجا حرفهایی را زد که معمولاً در دنیا سانسور میشود، هرچقدر فیلمهای حاضر در جشنواره با زبان هنری قویتری بیان شود میتواند بهعنوان یک ابزار قدرتمند پیام مقاومت را منتقل کند.
سازنده فیلم «آنتراکت» با موضوع جنگ غزه میافزاید: این فیلم سنگ بنایش برای مخاطب بینالملل گذاشته شد چراکه سانسور خبری در نقاط دیگر جهاندیده میشود که ارزشهای انسانی مقاومت را وارونه جلوه میدهند.