سرود یک هنر تاثیرگذار است
تاریخ: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 12:52:45


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 74917 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۲/۰۷ ۱۷:۱۸                 آموزش و پرورش

مدیرعامل کانون پرورش فکری با گروه سرود کانون کرمان دیدار کرد؛

سرود یک هنر تاثیرگذار است


مدیرعامل کانون پرورش فکری در دیدار با گروه سرود کانون استان کرمان سرود را از جمله هنرهای هیجان‌انگیز و تاثیرگذار با بازخورد بالا دانست و گفت: زیر ساخت سرود یک شعر خوب است و کانون باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشد.


 سرود یک هنر تاثیرگذار است

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ در این دیدار افزود: تا زمانی که تولید شعر و سرود خوب صورت نگیرد، نمی‌توانیم رشد مناسبی را شاهد باشیم.

در این دیدار فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون، مسعود نکویی سرپرست گروه سرود استان کرمان، مریم نجارپور کارشناس روابط‌عمومی کانون استان کرمان و برخی از مدیران و مسئولان کانون پرورش فکری و اعضای گروه سرود حضور داشتند.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

زیر ساخت سرود یک شعر خوب است

در ابتدا حامد علامتی ضمن اشاره به اهمیت این نشست مطرح کرد: سرود برای ما یک فعالیت مهم و راهبردی است اما تاکنون به این شکل به آن پرداخته نشده و لازم است توجه ویژه به این هنر داشته باشیم. کانون در حوزه سرود و شعر سابقه خوبی دارد و باید تلاش کنیم از این تجربه و سرمایه به خوبی برای فعالیت‌های رو به آینده استفاده کنیم.

وی با تاکید بر مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند: «ترانه و سرود خوب کم است» و بیان این‌که گاهی سرود موجب یک حرکت و یک نشاط بزرگ می‌شود، آن را یک سرمایه بزرگ خواند و افزود: اگر شعر خوب برای اجرا داشته باشیم و یک سرود خوب شکل بگیرد این سرود تاثیرگذار خواهد بود و دیگر نیاز به تبلیغ ندارد. شعر فاخر باید انقلابی و ایرانی، هویت‌آفرین، امیدآفرین، نغز و پرمحتوا بوده و با سن مخاطب تناسب داشته باشد. هر اندازه شعر غنی، روان و همه فهم باشد ارزش بیشتری دارد.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

مدیرعامل کانون، صدا را دیگر عنصر سرود خوب معرفی و به وجود سرمایه‌های کانون در این خصوص اشاره کرد و گفت: باید شاخصه‌های سرود و آهنگ استاندارد کانون را تعریف کنیم؛ این استانداردسازی برای حرکت‌های جدید به ما کمک می‌کند. آهنگ هم باید با چارچوب‌های دینی، فرهنگی و بومی هر منطقه سازگاری داشته باشد. همچنین اجرای دسته جمعی و کار گروهی در سرود از همه چیز مهمتر است. شما در گروه سرود، کار گروهی را فرا می‌گیرید و این مهم‌ترین مرحله رشد اجتماعی نوجوان است. لازم است در کانون درخصوص فراگیری و همه‌گیری سرودها فعالیتی انجام شود و باید سرودی تولید کنیم که کل جامعه از آن بهره‌مند شده و بتوانند با آن همخوانی کنند. در نهایت نیز باید برای سرودهای نمایشی و اجراهای خیابانی طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی کرد.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

فراگیری کار گروهی با سرود امکان‌پذیر است

در بخش دیگر این دیدار، فرهاد فلاح با اشاره به اینکه سرود جزو بالاترین گزینه‌های کانون بود اما کمترین توجه به آن صورت گرفت، بیان کرد: یکی از جلوه‌های امیدآفرینی ترویج سرود است. شعر، آهنگ، صدا و اجرا مهمترین عناصر در سرود به شمار می‌روند. همچنین فراگیری کار گروهی با سرود امکان‌پذیر است؛ سرود به ما می‌آموزد اگر یک نفر کار را درست انجام ندهد کار کل گروه دچار مشکل می‌شود. گمانم این امر در تئاتر هم ظهور و بروز نخواهد داشت؛ در سرود کارگروهی حرف اول را می‌زند.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

موسیقی یک فرهنگ است

معاون تولید کانون نیز با تعریف خاطره‌ای از حضورش در کرمان به واسطه برپایی جشنواره فیلم مطرح کرد: موسیقی را بیش از یک هنر می‌دانم و احساس می‌کنم یک فرهنگ است. فیلم «شنگول و منگول» برگرفته از پته کرمان بود و ۶۰ جایزه جهانی گرفت؛ این اثر موسیقی و ادبیات کرمانی داشت و در آن از گرافیک پته‌ای استفاده شده بود. گویی همه داستان این فیلم در یک پته صورت می‌گرفت.

محمدرضا کریمی‌صارمی با اشاره به این که هزینه کامل تولید یک اثر فاخر از گروه سرود کانون استان کرمان را معاونت تولید می‌پذیرد، بیان کرد: طرح کتاب‌فیلم در دهه ۷۰ ارائه شد و آثاری که در این حوزه و با این سبک ساخته شد از آن جهت که برگرفته از منابع غنی و اقتباسی از کتاب‌ها بود در زمره آثار خوب کانون قرار گرفت و همچنین جزو پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه کانون بود. مطمئنا کنسرت کتاب در آینده یکی از تولیدات فاخر کانون خواهد شد و به یک جریان تبدیل می‌شود.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

ایجاد تحول در آواز گروهی

مسعود نکویی سرپرست گروه سرود نیز در این دیدار با بیان اینکه در حال ایجاد تحول در آواز گروهی هستیم، مطرح کرد: این تحول فرهنگی هنری باید به ثمر بنشیند و یکی از تلاش‌هایی ما توانمندسازی کودکان و نوجوانان برای گردشگری آوازی مبتنی بر فرهنگ، گویش و... است.

او با اشاره به کنسرت کتاب عنوان کرد: در این زمینه بیش از ۷۰۰ قطعه موسیقی ساخته شده که برگرفته از اشعار کتاب‌های منتشر شده است. این گروه سرود به صورت خودجوش تشکیل شد و نیاز به حمایت دارد تا کار آن‌ها به ثمر بنشیند. باید تلاش کنیم فرهنگ ایران به کشورهای دیگر صادر شود.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

کانون؛ مامنی برای پرورش نسلی یکتاپرست

مریم نجارپور کارشناس روابط عمومی کانون استان کرمان نیز در ادامه مطرح کرد: انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ششم مهر ۱۳۹۸ با اعلام فراخوان از سوی اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری و با هدف تقویت روحیه مشارکت، همکاری، نشاط و شادابی در مخاطبان، کشف و پرورش استعداد و شکوفایی خلاقیت و مهارت‌افزایی و پایدارسازی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون آغاز به کار کرد. خشت اول دنیای آوا و نوا را در کرمان کارشناسان کاربلد و خاک هنر خورده آفرینش‌های هنری استان، خانم‌ها مهین شهمرادزاده و مژگان ابراهیم‌پور برداشتند. همان‌ها که با ارمغان سال‌های تجربه و تخصص این فرصت را چون دّر گرانبهایی صید کردند و محافظت و مراقبت چند ساله آن‌ها از این موهبت دست‌مریزاد دارد.

او با اشاره به اینکه کانون استان کرمان از معدود استان‌هایی است که چراغ انجمن سرودش را روشن و پرفروغ نگاه داشته است، بیان کرد: از همان ابتدا همه جستجوها برای یافتن استادی تاریخ و فرهنگ‌ و کرمان‌شناس به آقای مسعود نکویی ختم شد. او که سال‌ها پژوهش و تلاشش در عرصه فرهنگ و هنر و موسیقی بومی استان کرمان بی‌نظیر و قابل تحسین بوده و هست. انجمن سرود کانون کرمان بعد از سنجش و استعدادیابی اعضای علاقه‌مند با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و مداوم جان گرفت. اولین ثمره این انجمن در اولین مهرواره سراسری نغمه‌های روشن فردا ۵ دی ۱۳۹۸ کام همه کرمانی‌ها را شیرین کرد. از میان ۱۱ گروه سرود و دو نماهنگ از سراسر استان در مرحله پایانی سرود «بازی‌های محلی» و نماهنگ «گردو» برگزیده کشوری شناخته شدند. در حالی که در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا به سر می‌بردیم و کار گروهی عملا تعطیل شده بود اما انجمن سرود کرمان استوار و هدفمند پابرجا ماند و فعالیتش را به صورت مجازی ادامه داد.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

وی با طرح این نکته که کنسرت کتاب، هدف بعدی با ایده‌ تازه و جذاب از مدیرکل وقت کانون استان آقای محسن روحی در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت، اضافه کرد: بعد از شکل‌گیری کنسرت کتاب و اجراهای متعدد بچه‌ها در مراسم‌های مختلف در حضور مسئولان فرهنگی استان، کار انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به رسمیت شناخته شد و اعضای انجمن که از همان ابتدا با روش علمی و حرفه‌ای و به صورت دو صدایی و سه صدایی آموزش دیده بودند، اجراهای حرفه‌ای و عمومی‌شان را ادامه دادند.

کارشناس روابط‌عمومی کانون استان کرمان در ادامه افزود: اوایل سال ۱۴۰۱ در اتفاقی فرخنده ۱۳ عضو پسر کانون استان گروه سرود پسران انجمن سرود کانون کرمان را تشکیل دادند. نمره درخشان بعدی کارنامه انجمن سرود کانون کرمان در دومین جشنواره سرود «مهرآوا» ۵ آذر ۱۴۰۱ به دست آمد. دو گروه آوای مهر و نوای مهر دختران انجمن در دو گروه سنی بالای ۱۶ سال و زیر ۱۶ سال و یک گروه پسران انجمن در دومین جشنواره استانی سرود مهرآوا شرکت کردند و یک رتبه اول و دو رتبه سوم را از آن خود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان کردند.

سرود یک هنر تاثیرگذار است

وی با اشاره به اینکه تولید یک اثر برای سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی از دیگر قدم‌های بزرگ انجمن محسوب می‌شود، ادامه داد: موفقیت بعدی گروه شهریور ۱۴۰۱ با کسب کارت طلایی مسابقه تلویزیونی هماهنگ رقم خورد. انجمن سرود کانون کرمان در زاهدان با اجرای دو سرود «بازار گنجعلی خان» و «بازی‌های محلی» موفق به کسب کارت طلایی شد و به مرحله بعدی راه پیدا کرد. در دو روز گذشته نیز نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گروه‌هایی از سراسر استان رقابت کرده است و با تجربه‌ای ملی و تازه سرسخت‌تر و کوشاتر از پیش چشم به آینده‌ای بی‌نظیر، درخشان و سرشار از شور زندگی و عاقبت بخیری دارد.

نجارپور در پایان گفت: بی‌شک همراهی و همدلی با این نوجوانان آتیه‌دار و توانمند وظیفه و رسالت تک تک ماست و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که داعیه‌دار پرورش نسلی متعهد و اندیشمند است بهترین ماوا و مامن برای پرورش نسلی یکتاپرست، آزاداندیش، صلح‌جو و حقیقت‌طلب خواهد بود.



کلمات کلیدی


captcha