پیشرانان اقتصاد کشور در همایش IMI100
تاریخ: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 10:46:33


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 73144 || تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۱۸:۳۹                 صنعت،معدن، تجارت

پیشرانان اقتصاد کشور در همایش IMI100


شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مباركه اصفهان ، سرمایه گذاری غدیر، بانک ملت، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، ایران خودرو ، بانک رفاه كارگران و شرکت سرمایه گذاری پارس آریان رتبه اول تا دهم از نظر میزان فروش / درآمد را کسب کردند.


 پیشرانان اقتصاد کشور در همایش IMI100

همایش بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI100)  با حضور مسئولین و مدیران ارشد شرکت های بزرگ و پیشرانان اقتصاد کشور برگزار شد.

به گزارش جامعه ایده آل ، شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مباركه اصفهان ، سرمایه گذاری غدیر، بانک ملت، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، ایران خودرو ، بانک رفاه كارگران  و شرکت سرمایه گذاری پارس آریان رتبه اول تا دهم از نظر میزان فروش / درآمد را کسب کردند.

بنا به این گزارش، در این همایش ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی طی سخنانی خطاب به شرکت های برتر ایران اظهار داشت: شما شرکت های بزرگی هستید چرا که در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در توسعه تولید و داخلی سازی محصولات و خدمات حوزه اقتصادی کشور نقش آفرینی، اشتغال آفرینی و کارآفرینی کرده اید و موجب توسعه بهره وری، فناوری و نوآوری های منحصر به فرد شده و ارزش افزوده خلق کرده اید و با سودآوری در کنار پرداختن به مسئولیت اجتماعی و رفع محرومیت ها، مشتری محوری کرده اید، صادرات محور بوده اید و در حفظ جایگاه و رتبه و ارتقا آن خستگی ناپذیر تلاش کرده اید.

وی خاطرنشان کرد: در کنکاش علل برتری شرکت های برتر ایران در این 25 سال درس آموخته هایی استخراج شده است که برای دیگران چراغ راه خواهد بود.

کیانی بختیاری افزود: این شرکت ها فرهنگ سازمانی ایده آل رقم زده و کارگروهی منسجم انجام داده اند. راهبری شرکتی شایسته و مطلوب داشته اند؛ نیروی انسانی توسعه یافته و هوشمند بکار گرفته و در نگهداشت آنها کوشا بوده اند. آینده  پژوهی کسب و کار و سناریوسازی های مطلوب انجام داده اند، و اما برای بزرگ تر شدن و رقابت بین المللی ناگزیر به توجه به ابر روندهای جهانی هم هستند.

وی خاطر نشان کرد: توجه به ابرروندها نیز بسیار مهم است چرا که این موضوع باعث ایجاد فرصت جدید، توسعه بهره‌وری، تحریک نوآوری و هدایت ایده‌ها به سمت تجاری‌سازی می‌شود. مدل‌های جدید کسب‌وکار یکی از موارد دیگری است که شرکت‌های موفق به آن توجه دارند. شرکت‌های موفق همچنین به استقرار مغزها کمک زیادی می‌کنند. در شرکت‌های بزرگ دارایی نامشهود زیادی به ثبت رسیده که نیروی انسانی قسمتی مهم از دارایی‌ها هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: در صنعت پنج؛ موضوع غلبه ابزار و فناوری بر انسان است که تحولی بسیار مهم را رقم می‌زند. در همه ابعاد توسعه فناوری بسیار بر اقتصاد دنیا تأثیرگذار بوده است. یکی از مفاهیمی که در پی صنعت پنج به وجود می‌آید مفهوم جهان صفر است که دائما در حال توسعه است.

وی تأکید کرد: متاورس نیز یکی از ابرروندهای قابل توجه در دنیا است که بازار برآورد شده برای آن تا سال‌های آینده به بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار می رسد که بسیاری از اتفاقات روزانه از جمله کسب و کار در این دنیای مجازی در حال اتفاق است.

کیانی بختیاری عنوان کرد: در نتیجه این اتفاقات در پلتفرم‌ها خلق ارزش رخ می دهد که این موضوع در آینده می‌تواند جهان مجازی را بیشتر از قبل به دنیای حقیقی نزدیک کند. دیتا نیز دائما در حال توسعه بوده و به همین خاطر چنین توسعه‌هایی می‌تواند جهان مجازی را بزرگ‌تر کند. به عبارتی دیتا به‌زودی جای نفت را می‌گیرد و با استخراج، پالایش و بازیابی آن، دنیا از اطلاعات مهم استفاده می‌کند که البته امروز نیز بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ نیز برای توسعه بازار و دیگر بخش ها از آن استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر هوش مصنوعی در تولید ناخالص جهان تأثیر زیادی داشته و پیش‌بینی می‌شود سهم هوش مصنوعی تا پایان سال ۲۰۳۰، به ۱۵هزار میلیارد دلار برسد. راهبری شرکتی یکی از حوزه‌های تأثیرپذیر از ابرروندها هستند که هیئت‌مدیره‌ شبکه‌ای و نیروهای انسانی ماهر جزء این تأثیرات به شمار می آیند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تشریح کرد: از سال ۷۷، با شاخص فروش، رتبه‌بندی شرکت‌ها انجام پذیرفت که امروز ۳۲ شاخص دیگر به این شاخص‌ها اضافه شده تا با تولید اطلاعات، شفاف‌سازی و گسترش رقابت، میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی مشخص می‌شود که در دنیا نیز بسیاری از کشورها این رتبه‌بندی را انجام می‌دهند که مدل ۵۰۰ شرکت برتر مثل فورچون گلوبال 500 است.

وی گفت: شاخص اندازه و رشد شرکت، فروش، رشد فروش، ارزش سرانه، تعداد کارکنان، رشد تعداد کارکنان، سودآوری، بهره‌وری، صادرات و سرانه آن، نقدینگی، بدهی و بازار در این رتبه‌بندی استفاده می‌شوند. ۸۸.۲درصد کل سهم فروش به ۱۰۰ شرکت اول اختصاص دارد که این موضوع می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. همچنین حدود ۷۰ درصد از اشتغال‌زایی و حدود ۹۰ درصد صادرات را ۱۰۰ شرکت اول کشور رقم می‌زنند. نکته قابل توجه امسال حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بین شرکت‌های برتر کشور هستند که در رسته‌های مختلف فعالیت دارند.

مجید درویش معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی دیگر سخنران این همایش بود.

وی اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار را از جمله دسته بندی‌های اصلی IMI100 برای ارزیابی شرکت‌ها عنوان کرد که هر یک شامل شاخص‌های مختلفی هستند.

درویش افزود: در رتبه بندی علاوه بر اینکه جایگاه هر شرکت در فهرست‌های عمومی نشان داده شده، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص می‌شود.

معاون سازمان مدیریت صنعتی افزود: حضور شرکت‌ها در این رتبه بندی کاملا اختیاری و داوطلبانه است و آمار‌های عملکردی ارائه شده از سوی آنها، از صورت‌های مالی مستند و حسابرسی شده استخراج شده است.

وی با اشاره به اهداف سازمان مدیریت صنعتی از رتبه بندی شرکت‌های بزرگ ایران گفت: تولید اطلاعات بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و شفاف سازی فضای کسب و کار، میزان اثرگذاری شرکت‌ها در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاه‌ها از جمله اهداف رتبه بندی است.

وی درخصوص اهمیت شرکت های بزرگ در اقتصاد اظهار داشت: طي ۱0 سال 93-۱383، سهم بنگاه‌هاي بزرگ در ايجاد ارزش افزوده در حدود 90 درصد بوده است بنگاه هاي بزرگ اقتصادي در ايران شغل هايي ايجاد مي كنند كه در مقايسه با بنگاهاي كوچك و متوسط، تاثير بيشتري در رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي دارند.

درویش در خصوص روش شناسی رتبه بندی شرکت های برتر ایران گفت: يك شركت، در شاخص هاي مختلف، رتبه هاي متفاوتي مي گيرد و به عبارت ديگردر اين نوع رتبه بندي ، شاخص هاي مختلف با هم تركيب نمي شوند تا در مجموع، به يك شركت، يك رتبه تعلق گيرد × بايد توجه داشت هر فهرست رتبه بندي مربوط به چه شاخصي است، فهرست مزبور، صرفاً جايگاه شركت ها را از جنبه همان شاخص مشخص مي كند و نه از تمام جنبه ها.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی یادآور شد: شاخص هاي رتبه بندي، شاخص هاي كمّي یا مقداري هستند و مقادير آنها از صورت هاي مالي حسابرسي و تاييد شده شركت ها استخراج مي شود. رتبه شركت ها در شاخص مورد نظر، براساس مقادير عددي به وسيله نرم افزار مشخص مي شود و هيچ گونه ارزيابي و قضاوتي توسط اجراكنندگان رتبه بندي صورت نمي گيرد.

وی تاکید کرد: از ويژگي هاي رتبه بندي 100IMI ،شفافيت بالای آن است، به طوري كه رتبه هر شركت در هر شاخص، به راحتي قابل بررسي و صحه گذاري است.

در ادامه همایش، سید مهدی نیازی قائم مقام وزیر صمت دراین همایش طی سخنانی اظهار داشت: رتبه‌بندی شرکت‌ها مبنا و منطق مهمی دارد که به لطف الهی در حکمرانی کشور جایگاه خودش را پیدا کرده است.

نیازی افزود: رتبه‌بندی و اعتبارسنجی در قالب IMI100 یکی از برندهای خوب در این زمینه است تا با طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی مفهوم جدیدی را در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند.

وی گفت: توسعه نظام رتبه‌بندی باعث طیف‌بندی قوانین و مقررات شده که به طور مثال در وزارت صمت این موضوع در حال پیگیری است و در برنامه‌ها نقش خود را ایفا می‌کند و برای همه کسب‌وکارها در حال پیاده‌سازی و پیگیری است.

قائم مقام وزیر صمت افزود: دولت به‌زودی نظام رتبه بندی را برای بنگاه‌های برتر ملی که براساس شاخص‌های وزارت صمت هماهنگ شده، اجرایی می‌کند تا خدمات دستگاه‌های دولتی برای این بنگاه‌ها به صورت ویژه‌ای پیگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های بزرگ نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند که این نوع بنگاه‌ها حکمرانی متفاوتی دارند و نقش پیشران را در اقتصاد بازی می‌کنند که حفظ و توسعه فعالیت‌ آن‌ها، به عنوان نکته‌ای قابل توجه برای دولت و حاکمیت است. خوشبختانه اجتماعات خوبی توسط بنگاه‌های بزرگ با محوریت انجمن‌ها و کنسرسیوم‌ها در حال پیگیری است تا برنامه‌های حاکمیت با این بنگاه‌ها همراستا باشد.

نیازی تصریح کرد: عدم توازن در برخی از عرصه‌ها نظیر رشته فعالیت‌ها، مناطق و... مشاهده می‌شود که برای حل این مشکل از شرکت‌های بزرگ در حال گرفتن برنامه‌های عملیاتی هستیم.

وی تأکید کرد: ظرفیت خوبی که در این مراسم ایجاد شده و سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده باید همکاری قابل توجهی را شکل داده تا در نهایت موانع برای این بنگاه‌ها برطرف شود.



کلمات کلیدی


captcha