دومین کنگره شهدای فرهنگی شهر تهران
تاریخ: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 10:15:54


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 67816 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ۲۱:۴۸                 ایثارو مقاومت

در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد؛

دومین کنگره شهدای فرهنگی شهر تهران


دومین کنگره شهدای فرهنگی شهر تهران با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گرامی داشت یاد و خاطره ٢٧٣ شهید فرهنگی تهران در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.


دومین کنگره شهدای فرهنگی شهر تهران

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صبح امروز سه شنبه 31 خردادماه، دومین کنگره شهدای فرهنگی شهر تهران با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گرامی داشت یاد و خاطره ٢٧٣ شهید فرهنگی تهران؛ با حضور استاندار تهران، وزیر، مدیرکل، جمع کثیری از فرهنگیان آموزش و پرورش شهر تهران و خانواده های معزز شهدا به همت آموزش و پرورش شهر تهران در مرکز همایش های بین المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  برگزار شد.
در ابتدای این مراسم معنوی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه  شهید و شهادت یک حقیقت تاریخی و دینی است که می بایست این حقیقت را در درون جامعه زنده نگه داشت؛ گفت: برگزاری این کنگره یک توفیق ارزشمندی است که از سوی خداوند متعال به ما ارزانی داشته شده و امیدوارم منشاء خیر و برکات فراوانی برای خانواده بزرگ و عزیز فرهنگیان شهر تهران باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران دوران دفاع مقدس را نقطه عطفی در تاریخ سراسر حماسه و پرشکوه انقلاب اسلامی خواند که یاد آور و تجلی ایثار و استقامت رادمردان و شیر زنانی است که در لبیک به فرمان امام و تبعیت از مقتدای خویش خالصانه و مجاهدانه و با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و دردفاع قهرمانانه ازاسلام و کیان و آب و خاک نظام مقدس جمهوری اسلامی جانفشانی کرده و وظیفه بزرگ جهاد در راه خدا را با ثبت حماسه های ماندگار بر برگ های زرین انقلاب اسلامی افزودند.
وی همچنین  اقتدار، عظمت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه های داخلی ، منطقه ای و بین المللی امروز را مدیون و مرهون حماسه ها ،پایداری ها ، مقاومت و ایثار رزمندگان ،جانبازان و آزادگان سرافراز و خانواده های گرامی معزز شهدا وایثار گران دانست.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه گفت: مردم ما خود را مدیون خون شهدا می دانند ، شهدا از ارزش های والای انقلاب اسلامی هستند که باید هرچه بیشتر این ارزشها را پاسداشت، به هیچ وجه این ارزشها را دشمنان نمی توانند از این ملت بگیرند. بدون شک فرهنگ ایثار و شهادت حسینی همان طور که در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و پس از آن در استقلال و اقتدار نظام در برابر دشمنان و قدرت‌های استکباری نقش محوری داشته است، در جامعه کنونی نیز موتور محرک گام دوم انقلاب است .
کریمیان بزرگداشت یاد و خاطره شهدا را تکلیفی برای همه دانست که برای احیاء ارزش‌های والا و مقدسی که مورد تاکید امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده و می‌باشد،  گرامیداشت این الگوهای معرفت، رشادت و سعادت، کمترین رسالت ما در برابر آن اسوه‌های ایثار و مجاهدت است.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که «بزرگداشت شهدا برای آینده این کشور حیاتی و ضروری است.» بر این اساس سرلوحه قرار دادن آرمان‌ها، سلوک و منش شهدای معزز را برای پیدا کردن راه سعادت لازم و ضروری عنوان کرد.
در ادامه این مراسم سردار، سرتیپ دوم پاسدار حسن حسن زاده  فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، ضمن ادای احترام به شهدا به ویژه شهدای فرهنگی و عرصه تعلیم و تربیت با اشاره بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی، جنگ بر کشور تحمیل شد گفت: دوران دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران‌های تاریخ انقلاب و ایران است که در آن شاهد رشادت های بسیاری بودیم و حضور جانانه تمام اقشار جامعه این پیروزی بزرگ و افتخار آفرین را رقم زد و امنیت، آرامش کنونی و بازدارندگی پایدار کشور؛ مرهون ایثار گری ها و رشادت ها و خون پاک شهدا است.
دبیرکل کنگره ملی شهدای تهران، معلمان شهید را اسوه های عملی فرهنگ ایثار و شهادت خواند و افزود: معلمان شهید ما، همه مسیر شهید مطهری را پیمودند و بزرگترین درس را هم به صورت نظری و هم عملی، نه فقط به دانش آموزان زمان خود که به تمام تاریخ آموختند و با دفاع جانانه خود و شهادتشان؛ الگوی عملی شدند.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم انقلاب  اسلامی، بسترسازی ظهور امام زمان (عج) است گفت: شهدای فرهنگی درک درستی از جایگاه تبیینی و اثرگذاری خود داشتند و تشخیص و تعیین اولویت ها یکی از درس های مهم آنها به ماست، ما نیز باید اکنون درک درستی از موقعیت خودمان و انقلاب اسلامی داشته باشیم.
سردار حسن زاده تعداد ٣۶ هزار شهید فرهنگی را معادل با تعداد شهدای ارتش خواند و خاطرنشان کرد:آموزش و پرورش به اندازه یک ارتش؛ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است و این  اتفاق بسیار ارزشمندی است.
حسن زاده با تاکید بر توصیه مقام معظم رهبری درباره مقابله با عملیات روانی دشمن گفت: تمام تلاش دشمن نا امیدسازی مردم است و امروز هرکس مردم را از آینده ناامید کند، چه بداند چه نداند، برای دشمن کار می کند. لذا باید برای نسل جوان از بصیرت، ایمان و ایثارگری شهدای فرهنگی گفت.  
وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب که درس مهم شهیدان، درس امید بود اظهار کرد:  رزمندگان ما در دفاع مقدس در شرایطی جنگیدند که امیدی به پیروزی نبود اما مجاهدت های امیدوارانه ایشان شامل نصرت الهی شد.
 دکتر یوسف نوری سخنران پایانی این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطر بیش از 40 هزار شهید فرهنگی و دانش‌آموز گفت: بالاتر از مقام شهید مقامی نیست و در روایات آمده است که در روز قیامت پیامبران به احترام شهدا از مرکب خود پیاده می‌شوند و شهدا را تکریم می‌کنند.
نوری با گرامیداشت سالروز شهادت دکتر چمران، خاطرنشان کرد: شهید چمران باوجوداینکه در موقعیت بسیار مطلوبی قرار داشت از همه داشته‌هایش می‌گذرد و در مسیر شهادت حرکت می‌کند، بنابراین پاداشی کمتر از شهادت نباید نصیب مردان بزرگی همانند چمران و سلیمانی شود.
وی ادامه داد: علت حادث شدن دین اسلام وجود مبارک حضرت محمد (ص) بود و علت تثبیت و ابقای دین اسلام نیز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود که با هجرت به سرزمین کربلا دین جدش را تثبیت کرد و در ادامه این مسیر حضرت رضا (ع) با هجرت به سرزمین طوس به نشر دین اسلام پرداخت.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ریشه بسیاری از حرکت‌های دینی در قرون اخیر سرزمین ما به تمدن و فرهنگی بازمی‌گردد که حضرت امام رضا (ع) پایه‌گذار آن بود.
وی ادامه داد: حضرت رضا (ع) یارانی را تربیت و به نقاط مختلف فرستادند که دو وظیفه اصلی بر عهده داشتند؛ اول ترویج و انتشار دین اسلام و دوم ظلم‌ستیزی و مبارزه با ظالمان بود، لذا ما شاهد شهادت بسیاری از امامزادگان هستیم.
عضو کابینه دولت مردمی افزود: تمدنی که امام رضا (ع) در بیش از یک هزار سال قبل پایه‌گذاری نمود و حضرت معصومه (س) پیام‌آور آن بود، امام خمینی (ره) در دورانی که تفکرات دین‌ستیزی رواج یافته بود به توسعه و ترویج فرهنگ رضوی پرداخت و باهدف زمینه‌سازی ظهور قیام امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نظام اسلامی را پایه‌ریزی کرد.
 وی با تأکید بر نقش بی‌بدیل معلمان در تثبیت نظام اسلامی، اضافه کرد: سردمداران نهضت امام خمینی (ره) اغلب معلمان بودند، معلمانی همچون شهید همت که کلاس درس را رها کرد و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به مشق عشق پرداخت و یا شهید مطهری که در برابر اسلام‌ستیزان با قلم خود از اسلام دفاع کرد و شاگردانی را در این مسیر تربیت کرد.
 نوری بابیان اینکه در تاریخ انقلاب نیز هر جا بنگری عنصر معلم وجود داشته و همواره نقش سازنده‌ای در تثبیت و استمرار نهاد انقلاب داشته است، اظهار کرد: جامعه معلمان کشور در دوران دفاع مقدس پنج هزار شهید فرهنگی داده است و معلمان پرچم‌دار تمدن بزرگ رضوی و عامل تثبیت دین اسلام بوده‌اند.
وی با اشاره به جنایت‌های رژیم بعث عراق در دوران جنگ اظهار کرد: دشمن جنایتکار با بمباران مناطق مسکونی و مدارس، حمله شیمیایی به مناطق غرب کشور دست به جنایت می‌زد اما ما نشان دادیم که نظام اسلامی داریم و جنایت‌های دشمن را به‌مانند خودش مقابله‌به‌مثل نمی‌کردیم، زیرا آموزه‌های دینی ما چنین گفته است.
در پایان این مراسم آئین رونمایی از کتاب یادواره 273 شهید فرهنگی شهر تهران همراه بازندگی نامه شهدا برگزار شد و همچنین از خانواده های شهیدان سلیمی جهرمی، ابراهیم هادی، هادی امینی،سعید انصاری، علیرضا مرادی،محمدرضا دهقان و غلامعلی پیچک تجلیل شد.



کلمات کلیدی


captcha