پایگاه خبری جامعه ایده آل
تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 05:36:31


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi
ابزارهای خلق شادی در محل کار و زندگی


کد خبر : 104 || تاریخ : ۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۰:۵۶

ابزارهای خلق شادی در محل کار و زندگی



ابزارهای خلق شادی در محل کار و زندگی

شادی یه طرز فکره. به نعمتهایی که در اختیار داریم فکر کنیم، به چیزای کوچیک مثبت تمرکز کنیم تا احساس بهتری نسبت به خودمان و کارمان پیدا کنیم.  نگذاریم فکرای منفی بر نگرش یا شیوه زندگیمان تاثیر بگذارد. سعی کنیم اطرافمان پر از افراد و همکاران خوشبین و شادی باشه که از کاری که انجام میدن لذت میبرن و احساس خوبی درباره خود  دارند.
1 – زیر بار تعهداتی برویم که از عهده آن برمی‌آییم:
یکی از جدی‌ترین علت‌های استرس و ناراحتی در کار این است که نمی‌توانیم تعهداتمان را جامه عمل بپوشانیم. خیلی از افراد مدام در حال بهانه آوردن هستند که چرا نتوانسته‌اند تعهدشان را انجام دهند و نگران عواقب عمل نکردن به تعهداتشان هستند تا اینکه کاری که قول داده‌اند را انجام دهند. سعی کنید کارهایتان را سازماندهی کنید و برای کارتان برنامه‌ریزی داشته باشید که میزان تواناییتان برای انجام یک تعهد را به شما نشان دهد. اگر وقت ندارید برای کاری داوطلب نشوید. اگر حجم کارتان از مقدار زمان و انرژیتان بیشتر است، یک برنامه جامع بریزید و از رئیستان کمک بگیرید. تا می‌توانید نباید زیر قول و تعهداتتان بزنید.
2- انتخاب کنیم که در محل‌کار شاد باشیم:
شادی یک انتخاب است. ممکن است خیلی از ما باور داشته باشیم که اینطور نیست اما حقیقت دارد. این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم در محل‌کار شاد باشیم.  ساده به نظر می‌رسد؟ بله، اما خیلی اوقات اجرا کردن کارهای ساده سخت است. آرزویمان این است که همه بهترین کارفرماهای دنیا را داشته باشیم اما واقعبین باشیم، همیشه اینطور نیست. بنابراین، باید درمورد کارمان مثبت فکر کنیم. سعی کنیم به جنبه‌هایی از کارمان که دوست داریم فکر کنیم. از افراد منفی‌باف و غیبت دور بمانیم. با همکارانی هم‌صحبت شویم که دوست داریم. انتخاب‌های ما در محل‌کار است که تا حد زیادی تجربیات ما را رقم می‌زند. می‌توانیم انتخاب کنید که در محل‌کار شاد باشید.
3- لبخند زدن :  
گفته میشه که روز بدون خنده یه روز از دست رفته است. خنده با خشم و عصبانیت مقابله میکنه. خودتون رو با افراد و چیزایی که شما رو به خنده میندازه احاطه کنین. این کار باعث تغییر خلق و خو میشه. نگاه کردن به یه عکس خانوادگی یا یه جمله خنده دار روی دسکتاپ کامپیوترتون یا …. مثل شعاع یه نور در یه روز ابری و غم انگیزه.
4- تقویت روابط عمومی :
 یکی از نشانه های شادی، داشتن روابط اجتماعی قوی و گسترده است. وقتی در محیط کار با همکارانمان آشنا نیستیم مسلماً از کارمان متنفر می‌شویم و اگر وضع به همین منوال پیش برود روز به روز بر تنفرمان افزوده می‌شود و تا ما تغییر نکنیم، تغییری در شرایط حاصل نمی‌شود. من در هفته اول شروع کارم در محل کار قبلی ، زیر نظر یکی از کارکنان آن جا آموزش می‌دیدم آن‌ها افراد خوبی بودند ولی من را به هیچ کس معرفی نکردند. بعد از آن هر وقت در راهروها قدم می‌زدم افراد از کنارم رد می‌شدند بدون آن که به همدیگر سلام کنیم. وقتی بالاخره سکوت را شکستم فهمیدم که آدم‌های اطرافم چقدر خوبند!
نگذاریم حتی یک روز دیگر بدون اینکه همکارانمان را بشناسیم بگذرد. دوست‌ها ناگهان به سراغ ما نمی‌آیند باید برای دوست پیدا کردن تلاش کنیم. با همکارانمان صحبت کنیم و سعی کنیم درباره نگرش ، زندگی و کارشان  اطلاعات کسب کنیم . البته تلاش کنیم تا مثل یک فضول عمل نکنیم. آشنا شدن با زندگی افراد با سرک کشیدن و کنجکاوی بیجا در زندگی خصوصی آن‌ها متفاوت است! دو نفر هرگز نمی‌توانند با هم دوست شوند مگر اینکه یکی از آن‌ها سر حرف را باز کند.
5- سعی کنیم در زندگی به دنبال فرصت‌هایی برای رشد باشیم نه شکست :
 اغلب در محیط کار به دنبال محافظت و صیانت از خود هستیم. به شرایط موجود نه به عنوان فرصتی برای رشد و ترفیع بلکه به عنوان شانس سقوط و تنزل می‌نگریم. آنچه همیشه در پس ذهنمان وجود دارد این است: وای یعنی خیلی بد شد!
و نتیجه این امر آن است که به ندرت می‌توانیم از فرصت‌های پیش رویمان بهره ببریم. نفس عمیقی بکشیم و به جای این فکرها به فرصت‌ها بیاندیشیم. هر لحظه در محل کار می‌تواند شروع یک پروژه باشد. اصلاً مهم نیست چه کاری انجام می‌دهیم و کجا کار می‌کنیم همیشه کار               تازه ای می‌توان انجام داد.  به جای کوک کردن ساعت در وقت همیشگی ، زمانی را صرف ارزیابی فرصت‌های اطرافمان کن! همیشه در حال محافظت از خود و پاییدن دیگران نباشیم. امتحان کنیم و ببینیم که استفاده از فرصت‌ها چقدر آسان‌تر و خوشایندتر از نگهداری پیله ای است که به دورمان تنیده ایم.
6- به دیگران در حل مشکلاتشان کمک کنیم :
 هنگامی که افسرده و غمگینیم کارهای اندکی مانند کمک به دیگران می‌تواند کمکمان کند تا سرحال و شاداب شویم. من در چنین اوقاتی به کمک یکی از دوستان در محل کارم می‌روم. او در حال کار بر روی یک تحقیق جالب بود  و آنقدر پر مشغله بود که به این کار نمی‌رسید. من پیشنهاد کردم که در این کار به او کمک کنم. در نتیجه به او کمک کردم تا پژوهشش را به اتمام برساند و در عوض در آینده او یکی از مشوقین اصلی من در حرکت به جلو بود. کمک به دیگران مشکلات آن‌ها را حل می‌کند و همچنین ممکن است گرهی از کار ما بگشاید.
7- مسئولیت دیگری نیز بر عهده بگیریم:
تبدیل شدن به یک مهره اصلی در محل کار مطمئناً دیدمان را به محیط کار تغییر خواهد داد. وقتی بدانیم روی حرفمان حساب می‌شود با شور و هیجان بیشتری ادامه خواهیم داد. داشتن مسئولیت‌های بیشتر موجب کسب احترام و ارزش بیشتر خواهد شد. اگر نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم از مافوقمان بپرسیم و کم کم شروع کنیم و اگر مافوقمان هیچ کمکی به ما نمی‌کند تلاش کنیم شیوه خودمانرا بیابیم، همیشه کارهایی در یک سازمان هست که می‌توانیم با دیگر گونه به انجام رساندن آن‌ها برای خودمان موقعیت جدیدی ایجاد کنیم.
8- با شهامت تمام بپرسیم :
اگر از چیزی در محیط کار راضی نیستیم درمورد امکان تغییر آن سوال کنیم .  اگر در سکون و سکوت بنشینیم تا کسی از راه برسد و شرایط را تغییر دهد بدانیم که باید مدت‌ها چشم انتظار باشیم.  چون مردم همه به اندازه خودشان کار دارند و نمی‌توانند نگران خشنودی یا ناخشنودی ما از زندگی باشند. اگر همکارمان موجب ناراحتیمان می‌شود ببینیم اگر می‌شود جایمانم را تغییر بدهیم. می‌خواهیم کارمان را تغییر دهیم؟ ببینیم چه کار دیگری برای انجام دادن هست!؟ ارتقا می‌خواهیم؟ ببین باید چه کارهایی برای رسیدن به آن انجام دهیم! افزایش حقوق!؟ ببینیم چه کارهای اضافی‌ای می‌توانیم انجام دهیم و در ازایش پول بیشتری بگیریم. بعد از چند وقت از اینکه با پرسیدن این همه کار را به انجام رساندیم شگفت زده خواهیم شد.
9- کارهایی انجام بدهیم که حسن شهرت و اعتبارمان را نزد دیگران افزایش دهد :
 اکثر ما از اینکه دیگران حرف‌های خوبی درباره مان بزنند شاد می‌شویم. وقتی کاری برای بقیه انجام می‌دهیم و آن‌ها را خوشحال می‌کنیم در حقیقت بهانه ای برای آن‌ها ایجاد می‌شود تا آن حرکتمان را جبران کنند و در عوض باعث شادی ما شوند.
10- قدر دان باشیم:  
یکی از جنبه های مهم قانون جاذبه اینه که قدردان باشین. از همکارتون به خاطر احترامی که ازش میگیرین و به خاطر همکاریش، از رییستون بخاطر پروژه ها و قوانینی که برای زیردستاش تنظیم میکنه، از سازمانتون به خاطر امکانات و فرصتهایی که در اختیارتون میذاره سپاسگذار باشین. وقتی با دیگران خوب باشین، کائنات هم با مهربانی واکنش نشون میده. از همکارانتون به خاطر هر کار کوچیکی که براتون انجام میدن تشکر کنین، اینکار هم شما و هم اونا رو شاد میکنه.
شادی و شادکامی در تصمیمات و اعمال ماست نه در اتفاقات خوبی که برایمان می‌افتد. به خاطر داشته باشیم! اگر از زندگی لذت نمی‌بریم باید در آن کمی تغییر ایجاد کنیم! تکرار آن چه دیروز انجام داده بودیم فقط باعث می‌شود فردایمان همچون امروز شود نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر!

 

بهمن علی بخشی – کارشناس روابط عمومی

 



کلمات کلیدی


captcha